Apogeul "furtului" ROMTELECOM a fost atins in anul 2004, cand abonatii au platit lunar 430 milioane minute, fara sa le vorbeasca

In bugetul ROMTELECOM, aceasta a insemnat un "plus" lunar de 467,625 miliarde ROL

In 2005 si 2006, concurenta a redus "furtul" ROMTELECOM la 6,99 milioane euro, respectiv 4,9 milioane euro

In februarie 2005, revista economica FINANCIARUL a semnalat (in premiera) ca, prin sistemul de facturare la minut, ROMTELECOM factureaza (incaseaza) convorbiri neefectuate care totalizeaza sute de milioane de minute, valoarea acestora fiind aproximata atunci la 2.400 miliarde ROL pe an (200 miliarde ROL/luna).

Datorita faptului ca operatorul de telefonie fixa a refuzat sa ne comunice durata medie a unei convorbiri, suma "sustrasa" de la abonati a rezultat in urma urmatorului calcul estimativ:

- Plecand de la faptul ca operatorul de telefonie fixa se lauda cu peste patru milioane de abonati si apreciind ca media apelurilor telefonice efectuate de catre fiecare din acestia nu poate fi mai mica de 100 pe luna, rezulta ca abonatii ROMTELECOM efectueaza minim 400 de milioane de apeluri (convorbiri) pe luna.

Aceste convorbiri pot avea durate de la X minute si 01 secunde pina la X minute si 59 secunde, cazurile in care durata unei convorbiri este de X minute ("in capat") reprezentind o parte nesemnificativa din total.

Consideram ca durata medie a unei convorbiri este de X minute si 30 secunde; in acest caz, ROMTELECOM incaseaza tariful pentru X+1 minute, deci taxeaza in plus cate 30 de secunde la fiecare convorbire.

Tinand cont de faptul ca am considerat ca numarul total al apelurilor dintr-o luna este de 400 milioane, rezulta ca ROMTELECOM tarifeaza cu 200 milioane minute mai mult decat se vorbeste.

La tariful standard de 0,029 euro/minut, exclusiv TVA (convorbirile din weekend si de dupa ora 20 nu au fost luate in calculul nostru, dupa cum nu au fost luate in calcul nici cele interurbane), rezulta ca operatorul de telefonie incaseaza in plus 5,8 milioane euro (217,5 miliarde ROL la cursul din acea perioada).

Doar intr-o luna!

In perioada scursa de atunci, ROMTELECOM nu a reactionat la publicarea articolului care prezenta aceasta estimare, in timp ce institutiile statului, sesizate oficial de catre revista FINANCIARUL asupra acestui aspect, nu au luat nici o masura, probabil datorita faptului ca bugetul de stat incasa (incaseaza) zeci de miliarde de lei (vechi) din Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA) aplicata la suma "sustrasa" de operatorul de telefonie fixa.

Principiul "Platesti fara sa vorbesti" a fost si este aplicat si de operatorii de telefonie mobila "Orange" si "Vodafone" ("Connex" la acea vreme), dar la scara redusa, pentru ca acestia utilizeaza taxarea la secunda dupa primul minut.

In februarie 2005, calculele aratau ca, prin neutilizarea taxarii la secunda din primul minut, cei doi operatori de telefonie mobila "incarca" facturile abonatilor cu un milion de euro lunar (fiecare operator).

Nici "Orange", nici "Connex" nu au contestat estimarea noastra.

Incarcarea "spectaculoasa" a facturilor - "lectie greceasca" de crestere a cifrei de afaceri

Recent, Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI) a dat publicitatii raportul de date statistice intitulat "Piata de comunicatii electronice din Romania", document care, fara voia autorilor, furnizeaza informatiile necesare evaluarii "furtului" practicat de ROMTELECOM prin taxarea la minut.

Astfel, ANRCTI sustine ca in semestrul II al anului 2004 (taxarea la minut a fost reintrodusa de la 1 iunie 2004) volumul total de trafic s-a ridicat la 5.517,4 milioane minute.

Tinand cont de faptul ca in 2004 cota de piata detinuta de ROMTELECOM era de 95,9%, rezulta ca volumul lunar de trafic al ROMTELECOM era de 881,86 milioane minute.

Aceasi autoritate in domeniu mai furnizeaza o informatie "de aur" pentru calculul nostru, si anume faptul ca, in 2004, durata medie a unui apel de voce in retelele publice fixe a fost de 2,01 secunde.

Continuarea pe www.FINANCIARUL.ro

Revista economica FINANCIARUL este editata la Iasi si se adreseaza companiilor nationale si internationale interesate de dezvoltarea afacerilor in judetele Regiunii de Dezvoltare Nord-Est

FINANCIARUL se distribuie pe baza de abonamente (NU se vinde la chioscuri)