Desi exista aproximativ 400 de agentii imobiliare in judet, nici macar 20 dintre ele nu se pot pune de acord sa infiinteze o asociatie care sa le apere imaginea. In luna octombrie a anului trecut 18 agentii imobiliare si-au lua inima in dinti si au hotarat sa isi uneasca interesele. Intentiile lor au urmat acelasi drum pana acum o saptamana, cand pe pozitii au ramas doar 10.

Picatura care a umplut paharul a aparut in momentul in care una dintre agentii a cerut comision pentru spatiul gasit drept sediu al asociatiei.

In urma cu opt luni, 18 agentii imobiliare au decis sa puna bazele filialei judetene a Uniunii Nationale Agentiilor Imobiliare, UNIM Sibiu. Pentru inceput, agentiile care si-au dat acordul au stabilit o taxa de 100 de lei, bani rezervati pentru realizarea actului constitutiv si rezervarea denumirii asociatiei.

“Am avut intalniri in octombrie 2006, apoi in lunile martie si aprilie ale acestui an.

In aprilie s-a stabilit conducerea asociatiei, am hotarat sa angajam un director executiv care sa informeze toate agentiile membre despre tot ce apare nou in domeniu, sa ne tina la curent cu noutatile legislative”, spune Bogdan Gicu, directorul agentiei sibiene Prestland Company, ales in data de 16 aprilie presedinte al asociatiei care, de fapt, nu a mai prins viata.

Pentru ca asociatia sa poata sustine interesele agentiilor, membrii fondatori au votat o taxa de inscriere de 450 lei si o cotizatie lunara de 70 lei.

Din banii adunati, Bogdan Gicu spune ca ar fi trebuit sa fie platite cheltuielile asociatiei, salariul directorului executiv. In plus, fondurile asociatiei erau menite sa promoveze imaginea agentiilor membre. “Am fi avut posibilitatea sa ne facem cunoscuti. Ne puteam crea un site prin care sa ne facem cunoscuti chiar si pe plan international.

Am fi putut, periodic, sa ne instruim personalul. La un interval de sase luni, angajatii ar fi putut urma cursuri de pregatire, am fi putut organiza seminarii. Adevarul este ca agentiile imobiliare sibiene nu sunt cunoscute. Toata lumea se ghideaza dupa zvonuri, povesti mai mult sau mai putin adevarate”, adauga Gicu.

Presedintele asociatiei care nu s-a mai infiintat spune ca printre beneficiile pe care le-ar fi avut orice membru ar fi fost incluse licentele si atestatele.

Pentru imagine, nu pentru buget

Acum o saptamana, insa, opt dintre cele 18 agentii au anuntat ca nu mai doresc sa puna umarul la realizarea asociatiei. „O parte dintre colegi au crezut ca asociatia va fi o sursa de castig, cand, de fapt, era o asociatie non-profit. Pe de alta parte, au crezut ca va fi un schimb de date foarte precis intre agentii si ca astfel li se va usura munca.

Le-am spus ca asociatia constribuia la dezvoltarea imaginii noastre, nu a bugetului nostru. Au venit doar 10 agentii din 18 si au dat banii pentru constituirea asociatiei. Ce e in Sibiu lasa de dorit. Nu ne putem organiza”, este de parere Bogdan Gicu.

Marul discordiei

Ramasi doar 10 membrii, au hotarat la utima intalnire ca fiecare sa caute un spatiu unde ar fi urmat sa fie sediul asociatiei. Spatiul a fost gasit. Cu toate ca ar fi trebuit sa insemne un pas inainte pentru realizarea asociatiei, momentul a marcat, de fapt, moartea ideii. „S-a votat pentru spatiul propus. Trebuia sa inchei contractul, cand colegul care l-a gasit a spus ca vrea comision.

Chiria era de 150 euro lunar, asa ca el a cerut 75 de euro. I-am explicat ca fiecare a fost de acord sa contribuie cu ceea ce ii sta in putere pentru asociatie, cu mobilier, calculatoare, cu mocheta etc. Ne-am dat mana sa facem ceva, atunci sa facem. Raspunsul lui a fost: “Platiti-mi voi mie comisionul ca apoi cumpar eu un birou cu 60 lei si-l donez filialei”.

Am facut atunci o sedinta ad-hoc si am ajuns la concluzia ca nu ne putem organiza”, completeaza directorul Prestland Company. Bogdan Gicu mai spune ca agentiile ramase nu ar fi putut sustine cheltuielile asociatiei.

Sub semnul intrebarii

Cel care ar fi trebuit sa fie presedintele UNIM Sibiu este de parere ca atat timp cat agentiile imobiliare nu reusesc sa colaboreze nici macar intre ele, oamenii vor continua sa priveasca cu neincredere serviciile agentiilor imobiliare. “Toata lumea vede pe termen scurt. Toti urmaresc sa dea tunul si sa plece. Multe agentii au intrat tare pe piata si au disparut.

In momentul in care ai asemenea specimene printre cei cu care vrei sa faci o asociatie, nu poti sa scapi de suspiciunea ca unul va ceda chiar si pentru cinci euro. Coloana vertebrala a agentiilor imobiliare este pusa sub semnul intrebarii inclusiv de noi”, marturiseste directorul Prestland Company.

Totodata, Gicu le recomanda sibienilor sa fie precauti si sa citeasca atent inainte de a semna un contract cu o agentie imobiliara. “Din acuzatiile aduse agentiilor imobiliare doar 20-25 la suta sunt adevarate. Intervin o serie de factori independenti de agentiile imobiliare. Vanzatorii si cumparatorii au mentalitati diferite”, concluzioneaza Bogdan Gicu.