Anotimpul concediilor a inceput anul acesta mai devreme, inca din luna mai. Peste 6.800 de persoane au calatorit in luna mai doar prin intermediul agentiei clujene Eximtur, in crestere cu 31,9% fata de mai 2006. Cea mai mare apreciere a fost sesizata in cazul serviciilor de turism extern, cu 48,7%, urmat de turismul intern, cu 37,7% si de comercializarea biletelor de avion, cu 29,6%.

Insa, pentru cateva zeci de turisti clujeni, amintirea unei cazari esuate ramane inca vie, dupa ce o agentie locala nu a putut respecta, anul trecut, cazarea la hotelul trecut in contract, schimband locatia in ultimul moment, fara a taia si din pret. Nici banii aruncati pe servicii proaste nu sunt un lucru care sa inveseleasca vacanta nimanui.

Tocmai de aceea, cererea pentru turismul intern are in continuare de suferit, iar ofertele turistice din strainatate sunt agreate de tot mai multe persoane. Din multitudinea de oferte de pe piata, alegerea devine tot mai dificila.

Dupa o cercetare a vacantelor din acest sezon, Saptamana Clujeana a observat diferente importante de pret intre operatorii locali si straini de pe piata clujeana. Analiza care urmeaza doreste sa demitizeze preturile locatiilor exotice, a standardelor de evaluare a hotelurilor si sa arate, in acelasi timp, cateva oferte din trendul pietei.

Ofertele exotice nu neaparat de lux

De cele mai multe ori, clientii agentiilor de turism nu se zgarcesc foarte mult cand este vorba de concediul anual. Totusi, destinatiile exotice - gen Tenerife, Insulele Canare - sunt considerate „de lux” de majoritatea clientilor cu venituri medii.

Negocierea la volum ridicat si cu o jumatate de an in avans din partea operatorilor mari poate elimina eticheta „de lux” chiar si pentru aceste destinatii. Un exemplu este oferit de compania clujeana Holidays Inc., reprezentanta a 50 de tour-operatori germani, printre cei mai mari din lume.

„Faptul ca negocierile tour-operatorilor germani se bazeaza pe zeci de ani de experienta, pe volumul rezervarilor, iar zborurile se realizeaza prin flotele proprii, pretul ofertelor pe care le propun sunt mai mici decat ale altor operatori”, declara Oana Gavrilas, manager travel departament Holidays Inc.

Ofertele propuse de acestia se situeaza intre 600 si 700 de euro (cu avionul si toate taxele incluse) pentru 7 nopti de cazare cu demipensiune la hoteluri de patru stele, in plin sezon. Singurul inconvenient este faptul ca plecarile cu avionul nu sunt din Romania si nici din Ungaria, cel mai apropiat aeroport aflandu-se in Vien

Nici adevaratele destinatii de lux nu sunt neglijate de clujeni.

“Odata cu lansarea in luna martie a catalogului DeLuxe adresat clientilor cu disponibilitati financiare ridicate, am inregistrat o crestere de peste 6 ori a rezervarilor pentru acest gen de servicii, dovada fiind, de exemplu, si numarul de turisti care s-au cazat in luna mai in renumitul hotel Burj al Arab, prin intermediul agentiei noastre“, a precizat Radu Morariu, directorul general Eximtur.

Romanie, cui ramai?

Oferta interna este neglijata de tot mai multi turistii romani. „Lucram mai mult pe incoming, cu turistii straini care aleg destinatii gen Marea Neagra si Baile Felix. In prezent, 90% din ofertele noastre sunt pentru destinatii din strainatate si doar 10% pentru Romania, raport dictat in primul rand de cererea de pe piata”, subliniaza Laura Catinas, travel consultant Paralela 45.

Pe de alta parte, aceasta sustine ca turistii romani care aleg destinatii montane din tara pentru petrecerea vacantei de vara nu apeleaza la agentiile de turism, preferand sa mearga pe cont propriu. Situatia este datorata numarului in crestere al ofertelor de cazare, in special pe segmentul agroturism, care sunt promovate prin intermediul internetului sau prin recomandari.

Sunt insa si companii care promoveaza intens turismul autohton. Un exemplu in acest sens ar fi valoarea sejururilor nationale achizitionate prin intermediul Eximtur, care in mai 2007 a fost de peste 5,6 milioane lei, cu 97,6% mai mult decat in mai 2006.

O situatie interesanta o reprezinta diferentele de preturi, pentru cazarea de pe litoralul romanesc, dintre ofertele operatorilor germani si o buna parte dintre cei romani, primele fiind cu pana la 100 de euro mai ieftine decat cele oferite la receptia hotelului ori de majoritatea operatorilor romani.

Situatia se explica, ca si in cazul ofertelor exotice, printr-o negociere la volum mare, cu un avans semnificativ de precontractare si preplata.

Turcia, Grecia si Bulgaria

Turcia, Grecia si Bulgaria sunt trei destinatii populare in randul turisilor romani. In timp ce Grecia poate fi vizitata ani la rand, avand posibilitatea de a vedea de fiecare data altceva, de a descoperi inca o parte din aceasta tara, Turcia este preferata de catre persoanele care doresc sa se odihneasca si sa fie rasfatate.

Rasfatul vine insa de la cateva sute de euro in sus, contravaloarea a 4-5 stele. De obicei, turistii care prefera vacantele in Turcia nu parasesc hotelul pe toata durata vacantei, avand asigurate toate conditiile - piscine, aqua park, mai multe restaurante, fitness, masaj, seri tematice cu spectacole. Turcia devine o destinatie preferata pentru luna de miere si pentru familiile cu copii.

Bulgaria propune preturi mai bune pentru o calitate superioara a serviciilor si a conditiilor de cazare, comparativ cu litoralul romanesc, dar calitatea apei este aceeasi. Oferta bulgareasca atrage insa prin distanta redusa de Romania, care permite o calatorie cu masina personala.

In luna mai, la mare cautare au fost Tunisia, pentru care au optat 14,3% dintre turisti, Spania - cu 11,2%, Franta - 9% si Italia - 8,7%. Bulgaria si Grecia au cumulat 15% dintre turisti, in conditiile in care acestea sunt destinatii preferate de persoanele cu venituri medii spre mici, ale caror concedii sunt programate in principal in lunile verii.

Charterele din Cluj se inmultesc

De la inceputul anului, compania Eximtur a comercializat bilete de avion de peste 7 milioane de euro, inregistrand o crestere de 22,9% fata de perioada ianuarie-mai 2006. Cresterea este justificata de reprezentantii Eximtur prin conditiile de dezvoltare economica, dar si prin dezvoltarea traficului aerian national si international.

Radu Morariu subliniaza faptul ca 19,6% din totalul biletelor de avion vandute au fost pentru compania Tarom. “Surprinzatoare este insa valoarea mare a vanzarilor pentru nou intrata pe piata Delta Airlines.

Peste 560 de clienti au achizitionat bilete de avion pe cursele companiei americane, in special pentru a ajunge, prin intermediul hub-ului newyorkez, in locatii din interiorul SUA”, spune managerul general Eximtur.

Si alte agentii prezente pe piata clujeana se lauda cu cresterea numarului de bilete de avion vandute, dar si cu inmultirea charterelor. Pe de alta parte, reprezentantii Universal Turism sustin ca cele mai multe cereri de vacante vizeaza transportul cu autocarul (60%).

Stele nationale sau standarde mondiale?

Turistii cu „experienta” externa cunosc diferentele intre hotelurile din diverse tari, clasificate cu acelasi numar de stele. De exemplu, in Tunisia, Turcia si Egipt este recomandabil sa fie alese hotelurile de 4-5 stele. Trebuie avut in vedere ca cinci stele in Romania echivaleaza cu trei-patru stele in Spania.

De unde comparatia? Diferentele dintre standardele nationale isi spun cuvantul. Totusi, turismul mondial are un set de standarde internationale, care, de multe ori, nu coincid cu aprecierea nationala a unui hotel.

In acest context, agentiile romanesti fac abia acum primii pasi pentru schimbarea criteriilor de promovare, prin alinierea la standardele internationale in cazul fiecarei locatii de cazare.

„Gloria Verde, un hotel din Turcia, vandut de cea mai mare parte a tour-operatorilor la 5 stele, in cataloagele celor 50 de tour-operatori germani pe care-i reprezentam este trecut la 4 stele si jumatate”, exemplifica Oana Gavrilas.

Vacanta cu masina inchiriata

Sunt inca putini romani care opteaza pentru inchirierea unui autovehicul in locatia unde aleg sa-si petreaca vacanta. Agentii de turism arata insa avantajele unei astfel de actiuni. „La un pret de 130 de euro poti inchiria, de exemplu, un Nissan, pentru o perioada de 5 zile. Avansul este de aporximativ 400 de euro, care se recupereaza integral la returnarea masinii.

Astfel, turistul poate sa cunoasca mult mai bine statiunea sau zona unde a ales sa-si petreaca vacanta”, explica Oana Gavrilas.