Gari si linii feroviare subterane, trenuri la inaltime, legaturi directe cu Aeroportul, transport urban extins pe o raza de 20 de km, precum si legaturi pe apa facute intre cartiere sunt cateva dintre punctele sistemului de transport integrat pe care autoritatile intentioneaza sa il implementeze in Timisoara. Proiectele i-au fost prezentate ieri ministrului Transporturilor, Ludovic Orban.

Strategia a fost realizata de specialisti ai administratiei locale, ai Universitatii Politehnice si ai Institutului Fraunhofer din Germania. Strategia a fost realizata pentru urmatorii 30 de ani si implica fonduri de peste 50 de milioane de euro, bani care vor fi accesati pe fonduri structurale.

Specialistii au gandit sisteme inteligente de dirijare a traficului care sa dea prioritate mijloacelor de transport in comun. "Sistemul de dirijare a traficului va putea sti cat e coada de lunga la semafor, dar si cat de serioasa e poluarea creata de masini.

In functie de aceste aspecte, fazele semaforizarii se vor regla singure", a declarat Culita Chis, directorul Directiei Transporturi din Primaria Timisoara.

Cea mai mare transformare ar putea-o suferi Gara de Nord. Aflata acum aproape de centrul orasului, cea mai importanta statie CFR se va "muta" in subteran. Legatura cu Gara de Est se va face prin trenuri usoare asezate pe platforme cu picioare inalte, in acest fel fiind evitate barierele existente acum.

Transportul feroviar de marfa va fi scos in afara orasului, iar in Ronat-Triaj va fi amenajat un centru de control destinat exclusiv pentru marfare. Daca intre principalele statii feroviare vor fi introduse trenuri usoare, de tip S-Bahn, suspendate, in apropiere de Aeroportul International "Traian Vuia", linia va intra sub pamant.

Trenurile usoare, tramvaiele si troleibuzele vor ajunge, in urmatorii ani, pana la 20 de km de oras, creand legaturile esentiale in viitoarea metropola Timisoara.

Timisorenii anului 2030 vor circula pe canalul Bega cu vaporetto-uri, dupa model venetian, idee sustinuta de arhitectul-sef al orasului, Sorin Ciurariu.

SPRIJIN

Profitand de prezenta ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, primarul Gheorghe Ciuhandu i-a cerut sprijinul in promovarea si sustinerea financiara a proiectului. "Nu e proiectul meu sau al Primariei, este al comunitatii regionale.

O sa avem nevoie de peste 50 de milioane de euro si trebuie sa actioneze toti factorii de decizie pentru a avea sustinere la nivel central, dar si la UE, pentru ca vom intra in competitie cu altii", a spus Ciuhandu. Liberalul i-a raspuns prompt ca ii garanteaza ca va avea tot sprijinul sau si al Guvernului. "Sunteti primii care ati generat un asa proiect.

Sunteti inaintea Bucurestiului cu abordarea unei viziuni unitare. In afara de fondurile UE, va vom sprijini pentru anumite sectoare, cum ar fi inchiderea inelului de centura si pentru crearea unui inel feroviar", a spus Orban.