Conform celor declarate, in prelabil, de angajatii nemultumiti ai RATL, in dimineata zilei de luni, 2 iulie, multi se asteptau la o greva a acestora. Greva insa nu a avut loc.

"Jandarmii deja au fost anuntati si in cazul in care se facea protesul, ei veneau in curtea RATL si aveau grija sa nu se faca distrugeri si alte lucruri neplacute”, a mentionat Popescu.

Un conflict de munca, in cazul ca se transforma in protest, trebuie sa indeplineasca mai multe etape. Dupa cunostintele directorului, acestea insa nu erau indeplinite, astfel o eventuala greva ar fi fost ilegala, iar consecintele puteau fi grave.

Nici in sindicat lucrurile nu sunt chiar roz. Din anumite motive, o parte din membri acestuia au fost declarati incapabili sa rezolve problemele si au fost schimbati. Discutiile si negocierile au inceput de mult, ei cerand o marire a salariului cu 30 % si bonuri valorice.

"Noi am acordat 10%, cate 5 procente lunar. La un moment dat au renuntat la bonurile valorice si spuneau ca vor acea suma mai degraba inclusa in salarul de incadrare.

Incheierea contractului colectiv de munca, inregistrat la Camera de Munca, ar fi trebuit sa fie o solutie.

"Pacaleala” bonurilor

Bonurile mult discutate au fost acordate pe doua luni: pe februarie si pe martie, sustine Popescu. Ianuarie nu putea intra in discutii, deoarece regia avea datorii foarte mari.

"Cand am dat pe februarie, m-am uitat cum au lucrat in ianuarie, ca asa se procedeaza. Ei insa sustineau ca acele bonuri erau pe ianuarie si nu pe februarie, cum spuneam noi. In martie, la fel. Platite si comandate in martie, ei sustineau ca acele bonuri sunt pe februarie”, a remarcat directorul regiei.

Incepand cu 1 aprilie, aceste bonuri nu au mai fost date, deoarece s-au acordat deja majorarile de salar de 500.000 de lei. Cu toate ca totul era in scris, oamenii spuneau ca au fost pacaliti, deoarece nu vroiau sa inteleaga sistemul de acordare al bonurilor.

Majorarea nemajorarii

In luna decembrie la directiune a ajuns o alta solicitare de marire de salar pentru 5 persoane care lucreaza la casele de abonamente si care fac lunar 1.9 miliarde de lei, pe cand restul angajatilor (soferi si incasatoarele) 2.5 miliarde. Incepand cu 1 ianuarie, salariile acestora au fost marite cu 70 de lei.

"De la bonuri si de la majorarea salariilor la aceste fete, care chiar lucreaza foarte mult si aduc o gramada de bani, a pornit toata povestea. Momentan suntem in discutii si asteptam sedinta extraordinara pentru rezolvarea problemei noastre”, a explicat Popescu.

Concurenta sau ilegalitate?

Una dintre problemele cele mai arzatoare raman transportatorii ilegali. Popescu sustine ca acestia „fura” lunar din vistiera regiei 1 miliard de lei vechi. Mai mult, concurenta nu da bilete, astfel nu plateste TVA, toti banii calatorilor ajungand direct in buzunarele lor, aparent foarte incapatoare.

Raspunsurile de la politie si de la Garda Financiara spun insa ca acestia sunt in regula.

"Ar fi ideal daca s-ar gasi o cale legala sa-i oprim. Ca nu din cauza calatorilor fraudulosi avem probleme, ci din cauza acestor microbuze. Numarul calatorilor fraudulosi nu depaseste capacitatea unui microbuz, dar la Turda sunt 15 de astfel de vehicule!”, a explicat directorul regiei.

Acestea stau de multe ori in capetele liniilor si asteapta ca autobuzul sa isi porneasca motorul. Pornesc si ei, si fiind mai rapizi, ajung in statie mai repede, luand majoritatea calatorilor care ar cumpara bilet.

Soferii de microbuze cred ca o oarecare concurenta te face mai bun

Dupa discutia purtata cu directorul regiei, am considerat necesar sa intrebam si concurenta. Am avut prilejul sa stam de vorba cu cativa soferi de microbuze, ce sunt considerati transportatori ilegali. Soferii intrebati, in mare parte, aveau acelasi lucru de spus. Ei nu considera ca ceea ce fac ei este ilegal, mai mult cred ca daca exista o concurenta, aceasta te face mai puternic si mai bun.

"Avem hartii. Noi suntem in legalitate. Am si castigat procese. Si oricum facem un bine cetateanului grabit. De multe ori esti nevoit sa stai in statii peste 20 de minute, ca sa vina un autobuz. Noi ajutam oamenii grabiti, care nu isi permit sa mearga cu taxiul. (...) Si gasesc la noi si confort si amabilitate”, a declarat unul dintre soferii intrebati.

Oricum fenomenul microbuzelor nu e ceva nou in Turda, el existand in zona noastra de aproape 10 ani. Aproape ca am putea vorbi de o cultura a celor ilegali... cu acte in regula.