Deseurile de la Combinatul Sometra au fost livrate clientilor societatii din Campia Turzii pe post de zgura de la Mechel. In prezent, zgura toxica provenita de la Combinatul Sometra Copsa Mica, folosita in timpul unor lucrari de reabilitare a unor drumuri din judetul Cluj, se afla pe marginea soselelor.

Subprefectul Calin Platon a anuntat ca, pana in momentul in care laboratorul Agentiei pentru Protectia Mediului va demonstra ca produsul este toxic, zgura va ramane pe drumurile judetene din zona Campia Turzii.

Cu toate acestea, zgura care a ajuns sa umple gropile de pe drumurile nationale, judetene si comunale, prin bunavointa societatii din Campia Turzii care a livrat-o primariilor, este in acelasi loc, la Frata, Triteni, Ceanu Mare, Viisoara sau Campia Turzii.

La o cantitate mare, scoruri pe masura

“La noi s-au adus doar trei masini. Seara m-au sunat baietii din Campia Turzii si au zis ca trimit niste masini cu zgura. Au venit pe la ora 23.00, iar a doua zi au mai adus masini incarcate, in total, sapte. Dimineata, am intrebat soferii ce fel de zgura este. Era neagra, nu ca cea pe care ne-au mai adus-o de la Mechel.

Erau niste baieti din Constanta si spuneau ca e alt produs, adus de la Copsa Mica. Fugiti de-aici, le-am zis, ca nu ne mai trebuie”, a precizat primarul din Viisoara, Ioan Roman.

El a adaugat ca in comuna nu a ajuns o cantitate periculoasa de zgura de la Sometra, pentru ca a pus punct la timp afacerii. “La Frata, dar si in comunele invecinate este plin de zgura. E depozitata in apropierea drumurilor publice”, a completat Roman.

Primarii recunosc ca au mai primit in trecut transporturi de zgura, tot pe filiera societatii din Campia Turzii, insa deseul provenea de la Combinatul Mechel din Campia Turzii si nu era similar celui de la Copsa Mica.

“Zgura nu cred sa fi costat ceva, deoarece cei de la Sometra sunt obligati prin lege sa investeasca, pentru a scapa de depozitul de zgura depistat drept neconform si periculos pentru populatie si mediu. Sunt convins ca au platit societatii din Campia Turzii, care i-a scapat de zgura.

Nu stiu despre cate tone este vorba, insa sunt convins ca respectiva cantitate este considerabila”, a declarat subprefectul, Calin Platon, cel care a sesizat Garda Nationala de Mediu asupra comercializarii zgurii de furnal in judetul Cluj.

(Z)gura din Copsa tace malc, iar (z)gura lui Berchisan calmeaza spiritele

Seful Inspectoratului Judetean in Constructii (IJC), Ioan Berchisan, a precizat ca pe santierul Autostrazii Transilvania s-au efectuat cercetari si ca deseurile de la Sometra Copsa Mica nu au ajuns in zona. “Ar fi fost recunoscuta imediat daca aparea pe santierul de la autostrada”, a apreciat Berchisan.

El a mai mentionat ca IJC este responsabil pentru sectorul 2B, Campia Turzii - Savadisla, dar nu a depistat zgura de la Copsa Mica.

“Noi avem actiuni zilnice de inspectie a tronsonului de autostrada, dar nu poate fi vorba despre zgura de la Sometra”, sustine inspectorul. Berchisan admite insa ca inspectorii in constructii nu pot face pe buldozeristii, ca sa dezgroape aliniamentul efectuat de catre societatea Bechtel, pentru a vedea din ce este alcatuit.

Reprezentantii Sometra Copsa Mica au comentat doar vag pe seama contractului incheiat cu societatea Tudor Construct din Campia Turzii. “Noi trebuie sa ne protejam clientii.

Fiind un contract comercial, clauzele din acesta se supun regulilor de confidentialitate binecunoscute”, au precizat reprezentantii Departamentului de administratie din cadrul Sometra.