Daniel Meze: Domnule Bolojan cum v-ati adaptat noii posturi de secretar general al guvernului?

Ilie Bolojan: Nu am apucat inca sa cunosc foarte bine Bucurestiul pentru ca programul meu de lucru este de la 7.30 dimineata pana la 10 seara. Activitatea mea se imparte intre hotel si Palatul Victoria si nu prea am avut timp sa stiu ce e in Bucuresti in viata de zi cu zi. Este o provocare, o experienta interesanta si o onoare sa ocup acest post. Incerc sa imi fac treaba cat mai bine.

Exista si abordari de tipul acesta: un om din provincie la Bucuresti. Este foarte mult de lucru si in afara de disputele politice care ocupa piata media, sunt foarte multe proiecte de pus in practica si care nu sunt atat de vizibile pentru ca nu sunt la fel de spectaculoase.

Daniel Meze: Aveti in curtea dumneavoastra celebra regie a protocolului de stat, RAPPS, de serviciile careia beneficiaza foarte multi demnitari care sunt chiriasi. Ati lansat un plan de restructurare a regiei.

Ilie Bolojan: Aceasta regie a fost o vaca de muls pentru foarte multi dintre cei care au detinut o functie de conducere si aici ma refer la posibilitatea de a se repartiza spatii de tip comercial, de birouri, locuinte dupa criterii care erau discutabile. In aceste conditii de lipsa de reglementare explicita a modului de repartizare, unii oameni si-au putut face de cap acolo.

Nu mai vorbesc de numarul foarte mare de active pe care il are regia sunt peste 1100 pe intreg teritoriul tarii. Este ultimul mare bastion imobiliar. Este nevoie sa reducem dimensiunea acestei regii la o dimensiune controlabila sa ramana cu 200-250 de imobile, iar celelalte trebuie vandute.

Cu cat statul are mai putine active pentru a le gestiona, cu cat regulile sunt mai simple si mai greu de ocolit cu atat este mai bine. Experienta arata ca acolo unde statul are active mari si nu este o regula, tentatia de a face abuzuri este foarte mare. Daca nu incerci sa schimbi un sistem si schimbi doar niste chiriasi cu altii nu ai facut nimic. Noi trebuie sa schimbam sistemul la RAPPS.

Am blocat orice repartitie dupa ce am fost numit secretar general, asteptam sa se aprobe ordonanta pentru a putea trece la vanzare. Vom lichida sucursalele din tara, avem 13 sucursale, la Cluj, Suceava, Neptun, Olanesti, Predeal, aceste sucursale trebuie lichidate pentru ca nu au legatura cu obiectul de activitate al RAPPS.

Daniel Meze: O alta tema interesanta a fost memorandumul prin care se doreste eficientizarea activitatii unor servicii publice. Ati inceput la Bihor acest lucru acum se extinde la nivel national?

Ilie Bolojan: Eu am considerat ca daca se poate intr-un judet, se poate in toata tara. Unii oameni din serviciile publice au niste reflexe care nu vor fi usor abandonate. Am avut servicii publice in care spaga era o chestiune de normalitate. Am avut servicii publice in care servitul cetatenilor la ghisee era jenant, cu cozi forte mari.

Odata memorandumul aprobat si deciziile vor fi puse in practica eu cred ca pana la finalul acestui an nu vom mai avea servicii publice la care cetatenii sa fie pusi in situatia sa cotizeze pentru a putea fi serviti intr-o formula decenta.

Nu mai avem termene foarte lungi, pasapoartele in Romania in regim de urgenta se elibereaza in doua ore, permisele de conducere si certificatele de inmatriculare se elibereaza in doua ore cu exceptia municipiului Bucuresti, certificatele judiciare, certificatele constatatoare de la Oficiul Comertului se elibereaza pe loc. Avem intarzieri in 15 judete cu eliberarea pe loc a cazierelor judiciare.

Mai sant probleme cu starea spatiilor unde este primit publicul, am fost in Teleorman si Vrancea unde spatiul de lucru cu publicul la serviciul de inmatriculari este jenant, nu se poate vorbi de normalitate acolo. Avem probleme cu reducerea numarului de ghisee pe care cetateanul trebuie sa le acceseze pentru a beneficia de un document, urmarim sa concentram activitatile intr-un fel de birou unic.

Eu odata pe saptamana sunt intr-un judet sa vad ce se intampla. Daca nu putem face autostrazi ca nu avem bani, aici este nevoie de vointa si determinare. Nu trebuie sa-l respectam pe cetatean doar din patru in patru ani cand vin alegerile. Sigur ca cei din sistem care au fost invatati intr-un fel nu mai incaseaza redeventele.

Sefii care erau obisnuiti cu mielul de Pasti, cu porcul de Craciun, cu bradul si cu numerar poate, nu vor mai primi nimic. Nu mai merge asa.

Daniel Meze: Un alt domeniu sensibil este cel al achizitiilor publice. Intr-un interviu de acum cateva luni, cand erati inca prefect de Bihor, am discutat mult despre licitatii, incredintari directe, transparenta, portite de eludare a legii. Acum ati ajuns secretar general al guvernului. Se pot schimba lucrurile?

Ilie Bolojan: Nu imi permite functia sa schimb sistemul de achizitii de la nivel national, dar imi permite sa dau niste directii care sa fie urmarite pentru ca am in coordonare Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP). Avem cateva experiente pe partea de achizitii publice.

Sunt probleme de transparenta, nu poti sa vorbesti de o achizitie publica corecta (calitate si pret decent) daca nu e transparenta. Daca companiile din domeniu nu cunosc ca o autoritate contractanta cumpara un bun nu au cum sa vina sa oferteze. Prima conditie este de publicitate si de asigurare a transparentei.

Dintr-o baza de date de 12.513 de autoritati contractante (primarii, regii, ministere, autoritati centrale) existente astazi in Romania, doar 7.500 dintre ele s-au inregistrat, l-au accesat sau au facut un anunt public in sistemul electronic de achizitii publice.

Asta inseamna ca diferenta de autoritati de 5.000, ori nu au facut achizitii publice pana acum, ori le-au facut fara sa se asigure publicitatea, daca bineinteles

Valoarea depaseste pragul de 5.000 de euro. ANRMAP nu a facut mare lucru pana acum in afara de seminarii si de a promova legislatia. Pe partea de control nu s-a facut nimic. Eu nu cred in rugaminti cand te lupti cu sisteme bolnave. Trebuie sa stabilesti reguli care daca nu se respecta trebuie sa aplici sanctiuni. Nu rogi Vama si Politia de Frontiera sa nu mai faca lucruri pe care le-au facut.

Exista tentatii si pot aparea abuzuri. Eu am solicitat ANRMAP sa verifice daca achizitiile publice respecta principii de transparenta. A doua directie importanta de urmarit este continutul caietelor de sarcini.

Dupa ce ne-am luptat jumatate de an sa reziliem contractul cu o firma care isi batea joc de curatenia din Gara CFR Oradea, am constatat ca anumite societati de salubritate nu sunt agreate de SNCFR. Daca RER nu poate matura in Gara din Oradea va dati seama ca e o problema. Probabil ca trebuie sa ai matura pe stanga sau matura pe dreapta.

Erau niste clauze in caietul de sarcini de acreditare din partea SNCFR. Avem caiete de sarcini care trebuie curatate de clauzele discriminatorii, pentru ca favorizeaza anumite firme sau restrang cercul firmelor care participa, ori citind printre randuri chiar dau castigatorul.

Trebuie sa te lupti cu ministerele, cu consiliile judetene, cu primarii, nu este o chestiune foarte placuta, dar oamenii astia trebuie sa inteleaga ca nu sunt la defilare pe Corso sau la cultivat de flori. Daca doresti sa isi faci treaba bine, daca nu trebuie sa pleci de acolo.

Daniel Meze: Cum colaborati cu ministri din guvern si cu premierul? Nu vi se spune: „Domnule ai venit tu mai destept de la Oradea ca sa schimbi regulile jocului?”

Ilie Bolojan: Am fost solicitat de primul ministru sa ocup acest post, am avut o discutie prealabila unde dansul mi-a cerut sa fac ordine la RAPPS si nu am niciun fel de problema in a aplica aceste reguli pentru ca este pentru sanatatea guvernarii si pentru sanatatea sistemului public din Romania.

Aceste masuri nu tin de culoarea unui partid politic care se gaseste temporar la putere sau de cine este astazi temporar in opozitie. Aceste reguli daca nu le urmarim scade increderea cetatenilor in sistemul public, scade increderea companiilor, scade valoarea mediului concurential, deci nu ne putem permite ca ne facem ca nu vedem ce vede toata lumea.

Daca intrebati firmele de constructii ce se intampla pe piata constructiilor o sa va spuna ca la Primaria X castiga lucrari numai firma cutare. La ministerul cutare numai o anumita zona. Trebuie sa eliminam aceste lucruri pentru ca altfel ne batem joc de banul public si interesul cetateanului.

Daniel Meze: Vi s-a cerut in perioada de doua luni de cand ocupati aceasta functie sa faceti anumite compromisuri? A fost un incident cu predecesorul dumneavoastra, Radu Stroe, care a fost acuzat ca a modificat o hotarare de guvern duce s-a incheiat sedinta executivului.

Ilie Bolojan: Nu am avut probleme de acest tip, Secretariatul General al Guvernului (SGG) are obligatia intocmirii stenogramelor sedintelor de guvern si gestionarea acestora. Ele se inregistreaza in totalitate, raman inregistrate pe sistem audio si se transcriu in forma scrisa, deci este exclusa aceasta ipoteza.

Nu poti sa modifici nimic, nu ai cum sa modifici voci de ministri, asta este un folclor. Singurul lucru pe care ai putea sa-l faci e sa amputezi anumite pasaje, dar nu se pun problema sa falsifici o stenograma.

In ceea ce priveste compromisuri pe care le facem sau sugestii, nu le-am primit, dar e adevarat ca in orice functie publica se exercita asupra ta anumite presiuni, sunt binevoitori care iti dau sfaturi, dar asta e raspunderea unei functii publice. Cu cat functia este mai mare, sugestiile sunt mai mari, dar acesta e rolul nostru.

Daca esti in stare sa-ti porti crucea functiei bine, daca nu pleci de acolo. De babe care se lamenteaza tot timpul nu cred ca au cetatenii nevoie.

Daniel Meze: Ca si fost liberal si om cu viziuni liberale, nu va deranjeaza slabiciunea guvernului si sprijinul pe care guvernul Tariceanu trebuie sa-l ceara de la PSD? Guvernul Tariceanu este slab? Ati observat ca proiectele guvernului sunt modificate esential in parlament, sau din contra ele trec fara nicio problema.

Ilie Bolojan: Unele ordonante sau proiecte de legi sufera in parlament modificari, acesta este si rolul parlamentului. Din punct de vedere al slabiciunii sau nu a guvernului eu nu am un deranj anume. Este o situatie politica specifica, acest guvern a fost validat in parlament dupa modificare si cat timp nu apare o motiune de cenzura inseamna ca nu sunt probleme de functionare.

Eu cred ca in perioada urmatoare avand in vedere ca trebuie organizate alegerile europarlamentare si locale nu cred ca se mai pune problema unor schimbari structurale. Este o stare de fapt la care trebuie sa ne adaptam, eu imi fac treaba, nu simt in activitatea mea o perturbare politica.

Este un zgomot de fond inevitabil, el este generat de perioada de precampanie care se apropie, intotdeauna este o dezbatere mai aprinsa, dar asta e situatia. In conditiile in care nu se va putea face treaba, cand pe partea SGG nu mai merg lucrurile din diferite blocaje, nu va mai avea rost sa stau acolo pentru ca nu ma tine nimeni cu forta.

Dar in momentul de fata nu am simtit o afectare a activitatii din punctul acesta de vedere. Ce este corect sa punctez, dat fiind perioada de precampanie electorala, nu mai exista o coerenta a unor decizii parlamentare si apar tot felul de tentatii de a adopta legi sau decizii cu caracter popular, populist.

Daniel Meze: Apropo de acest capitol, cum vedeti legea pensiilor, ca si liberal, o vedeti oportuna?

Ilie Bolojan: Aici nu are legatura cu o doctrina sau alta. Eu nu vin sa sustin o anumita politica, dar e o idee preconceputa ca liberalii nu trebuie sa tina cont ca liberalii nu trebuie sa tina cont ca avem cateva milioane de pensionari in Romania. Ca liberalii se ocupa doar de cei 500.000 de intreprinzatori, sa zicem.

Nu! Indiferent de ce partid este la putere se gandeste la intreaga populatie a Romaniei. Cresterea pensiilor era o prevedere in programul de guvernare cu care acest guvern a fost investit. Procentele de majorare, termenele, modul in care se face este o decizie tehnica care se i-a in functie de resursele financiare, conjunctura economica si de prognozele care se fac.

Guvernul si ministerul de finante au identificat aceste resurse si din moment ce a fost sustinuta de guvern si parlament inseamna ca este o chestiune fezabila. Nu am ce sa comentez si eu imi doresc ca toata lumea din Romania sa traiasca mai bine inclusiv pensionarii. Mama mea este pensionara si stiu ce abordare au ei legat de problema pensiilor.

Daniel Meze: Ne putem gandi ca institutia prefectului chiar s-a depolitizat si vom avea un om ca si prefect care nu a avut carnet de membru de partid?

Ilie Bolojan: Este un concurs. Eu sper ca aceste concursuri care se organizeaza in Romania sa fie dezbracate de haina politica. Asta imi doresc. Depinde de determinarea celor de la guvernare de a face acest lucru. Eu cand am fost prefect am avut mari rezerve fata de modul in care se organizeaza concursuri in sistemul public. De multe ori ele dau rateuri.

Exista o mentalitate a populatiei care este bazata pe ceva, ca daca nu ai o pila in sistemul public nu intri, ca prefect eram bombardat cu oameni care cautau o pila sa intre in sistemul public. Cand am scos anumite posturi ca concurs nu s-a prezentat nimeni, pe principiul ca postul era aranjat. Este ceva in treaba asta nu are rost sa negam acest lucru.

Tine de determinarea guvernantilor de a merge pe calitate in dauna pilelor sau apartenentei la un partid sau altul. Pentru ca un bou chiar daca este boul nostru, tot bou ramane!

Daniel Meze: Cum puteti ajuta judetul Bihor si ma refer la proiecte mari cum ar fi Aeroportul Oradea, Autostrada Transilvaniei, modernizarea drumurilor nationale care tranziteaza judetul.

Ilie Bolojan: Cand am plecat in aceasta functie am avut o discutie cu primul ministru si una din punctele discutiei a fost sustinerea judetului Bihor. Eu nu uit ca sunt bihorean si am niste obligatii morale fata de acest judet. In primul rand pot ajuta prin o chestiune de informare a autoritatilor locale, de sprijin, de lobby. Dar si cu lobby-ul este de discutat.

In Romania te poti trezi ca te intreaba cineva de ce au venit in mandatul tau mai multi bani in Bihor proportional cu cat contribuie judetul Bihor si nu venit 20% asa cum a venit in alti ani.

Avem proiecte mari in judetul Bihor, nu trebuie sa ne fie rusine sa le sustinem: centura municipiului Oradea, centurile celorlalte municipii din judet, drumurile nationale care traverseaza judetul, retelele de gaz, sistemele de alimentare cu apa si canalizare. Sigur in toata tara sunt necesare.

Dar faptul ca mai multe localitati din judetul Bihor au pregatite studii de fezabilitate, nu cred ca este o chestiune de infractiune. Aici discutam de ceea ce se vede. Adica judetul Bihor a beneficiat de acest proiect mare de 1.100 de miliarde pentru retelele de apa si canalizare in orasele mici si comunele mari, ca am beneficiat de redeschiderea lucrarilor la centura Oradea.

Eu sper ca atunci cand guvernul lanseaza proiecte, judetul Bihor sa fie o halta obligatorie. Am fost neglijati ani de zile si trebuie sa spunem acest lucru, e o chestie de echitate.

Daniel Meze: Am sa va mai intreb inca ceva la care mi-ati raspuns cu: „nu am o apetenta pentru astfel de candidaturi”. Va intereseaza sa candidati la Primaria Oradea?

Ilie Bolojan: Ramane valabil punctul de vedere pe care vi l-am exprimat atunci.

Daniel Meze: Stiu ca va place istoria, am sa va intreb in ce an s-a realizat Mica Unire a Principatelor si Marea Unire si sub ce principe sau rege s-au infaptuit ele?

Ilie Bolojan: Cred ca Mica Unire a fost sub Cuza pe la 1859 daca nu ma insel, iar Marea Unire a fost sub Ferdinand dupa primul razboi mondial undeva in anul 1918.

Daniel Meze: Sub un mare nume liberal Ionel Brateanu...

Ilie Bolojan: Sigur e o mare discutie cu ce a facut Ionel Brateanu nu e vorba de liberali aicea. Nu a fost un premier foarte popular in vremea lui, dar a fost eficient. Astazi nu stiu daca ar mai putea exista un astfel de om politic.

Daniel Meze: Care sa sacrifice cineva imaginea pentru performanta.

Ilie Bolojan: Da. Nu stiu daca cineva ar mai putea guverna in felul acela, cred ca oamenii ar trebuia judecati dupa ceea ce fac. Partea aceasta de imagine publica este discutabila si este trecatoare.