Austriecii de la Strabag construiesc incet, intr-o dezorganizare totala. In ce priveste calitatea lucrarilor lor, se poate si mai bine. Asta o spune primarul Klaus Johannis. ZIARUL de Sibiu completeaza - cei de la Strabag construiesc si al naibii de scump, dupa cum poate constata oricine care calca peste piatra cubica chinezeasca, din Piata Garii.

Aceasta a fost inaugurata la sfarsitul saptamanii trecute. Evident, cei de la Strabag nu au catadicist sa participe la inaugurarea lucrarii la care au intarziat nu mai putin de opt luni si pentru care consilierii locali ai Sibiului au oferit inca doua milioane de euro, peste pretul cerut prin licitatie.

Pentru ca Piata Garii si sase strazi adiacente sa arate ca acum, administratia locala a platit din banii sibienilor peste 5,3 milioane de euro.

Lucrarile la Piata Garii a Sibiului ar fi trebuit finalizate in decembrie 2006. Intarzierile aparute la lucrari au adus noi si noi termene de finalizare. In fine, inaugurarea oficiala a noii fete a Pietei si a sase strazi adiacente a fost facuta la sfarsitul saptamanii trecute. Chiar daca, pana cand Piata va ajunge asa cum se arata in planuri, vor mai trece cativa ani.

Intarzieri, da. Penalizari, nu

Pentru cele de 5.311.889 de euro, joint-venture-ul format din Strabag, ca firma executanta, si Search Corporation, ca firma proiectanta, ar fi trebuit sa incheie lucrarile in decembrie 2006.

Termenul limita ar fi trebuit respectat cu atat mai mult cu cat, proiectantii de la Search Corporation (bucuresteni, in ciuda numelui) au fost si cei care au lucrat la alcatuirea documentatiei de licitatie pentru Piata Garii si strazile incluse in pachet. Chiar daca, prin urmare, ei au centrat si tot ei au dat cu capul, JV Strabag/Search Corporation nu a facut impresie prea buna.

„Constructorul Strabag a lucrat binisor, dar nimic spectaculos. Au intarziat mult si datorita lucrarilor neprevazute, dar si a dezorganizarii de care a dat dovada constructorul. Nici proiectantul Search Corporation nu s-a incadrat in termen.

Am crezut ca acest consortiu va lucra altfel decat ai nostri, ca va fi un altfel de constructor”, a explicat primarul Klaus Johannis intarzierile, la inaugurarea Pietei Garii. Cei de la Strabag nu au putut da replica, deoarece au stralucit prin absenta, dupa cum a remarcat si primarul.

Cu toate carentele evidente ale lucrarilor la Piata Garii, administratia locala nu a dat nici un fel de penalizari constructorilor. „Penalizarile au fost prevazute in contractul semnat, insa noi avem, aici la Sibiu, o problema mare. Nimeni nu stie situatia infrastructurii. Nici un proiectant nu poate stii starea retelelor. Daca am lucra in camp, situati ar fi diferita. De aceea, nici in acest caz nu am dat nici o penalizare”

Inca doua statii de autobuz

In perimetrul Pietei Garii si strazile conexe au fost amplasate 15 suporturi pentru bicilete, 34 de banci cu spatar, 23 de banci fara spatar si 50 de cosuri de gunoi precum si scrumiere. In urmatoarele saptamani vor fi amplastate si doua statii de autobuz destinate transportului public in comun.

Au fost create 274 de locuri de parcare, au fost montati 56 de stalpi de iluminat si 31 de proiectoare incastrate in pamant care ilumineaza cladirea Garii si zona verde situata pe strada 9 Mai. Urmeaza ca in toamna sa fie plantati in permitrul pietei si copaci si arbusti.

Santierul continua

Chiar inaugurata, Piata Garii nu va scapa de imaginile caracteristice santierelor. In partea dinspre oras, lucrarile vor continua la hotelul pe care il construieste omul de afaceri Ilie Vonica. Alaturi de hotel, in partea dinspre Autogara Transmixt se va ridica si o cladire de birouri insotita de parcare. tot aspect santieristic va mai produce si cladirea garii.

Ultimul termen inaintat de ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, este 1 septembrie. Mai mult decat sigur, termenul nu va putea fi respectat.

Cum au (s)curs milioanele de euro?

Despre santierul din Piata Garii, ZIARUL de Sibiu a scris inca de la atribuirea lucrarilor, in conditii extrem de contestate. La inceputul anului trecut, cei de la Strabag au castigat licitatia de reabilitare a Pietei Garii si a altor strazi pentru o suma cu trei milioane de euro mai mare decat a celorlalte doua firme (una britanica si una maghiara) care au licitat pentru aceleasi lucrari.

Apoi, culmea culmilor, intr-o sedinta a Consiliului Local, alesii orasului s-au facut ca nu observa cand voteaza un proiect ce prevedea marirea sumei de dat pentru Strabag cu inca doua milioane de euro.

Motivul de-a dreptul subred al acestei scumpiri - pe piata pietrei cubice din Romania nu se gaseste indeajuns de multa piatra cubica, de aceea piatra necesara pavarii Pietei Garii trebuie importata taman din China. Extrem de usor, ZIARUL de Sibiu a demonstrat ca, in Romania, mai precis la Satu Mare, exista cel putin o firma care ar fi putut livra piatra cubica necesara.

Si ca totul sa dea aspect cat mai credibil faptului ca milioanele pentru Piata Garii au fost date nejustificat, mai trebuie spus ca, cei de la Strabag, si-au alcatuit documentatia de participare la licitatie chiar pornind de la oferta de piatra cubica a firmei din Satu Mare.

Piata si sase strazi

Lucrarile de reabilitare a Pietei Garii si a celor sase strazi adiacente au inceput pe 15 mai 2006. Au inclus, pratial, strazile Constitutiei, Nicolae Teclu, General Magheru, Uzinei, 9 Mai si Bulevardul Corneliu Coposu.