Primarul Gheorghe Nichita a intocmit o lista cu 121 proiecte si a invitat iesenii sa le "voteze", in timp ce un proiect pentru care s-au alocat deja 7 miliarde ROL nu a primit acordul de mediu deoarece reprezentantii municipalitatii nu au depus documentatia solicitata de Agentia pentru Protectia Mediului

Directorul tehnic si directorul de investitii din cadrul Primariei Iasi nici nu stiau ca s-a solicitat acordul de mediu!

Lansat cu surle si trambite ca unul dintre principalele proiecte ale primarului Gheorghe Nichita, Pasajul "Octav Bancila", care ar trebui sa faca legatura intre Pacurari si cartierele Dacia si Alexandru cel Bun, s-a "prabusit" inainte de a cobori de pe planseta proiectantului.

Mai exact, responsabilii de la Agentia pentru Protectia Mediului (APM) Iasi au declarat proiectul respins, aceasta decizie fiind publicata si pe site-ul oficial al institutiei.

Cu toate acestea, sefii Primariei Iasi habar nu aveau de decizia Agentiei de Mediu, semn ca "maretul" proiect edilitar are un destin tragic inca din fasa, probabil ca si alte proiecte cu care se lauda administratia Nichita.

Concret, intrebati ce stiu despre soarta documentatiei depuse pentru obtinerea avizului de mediu, atat directorul tehnic Mihai Chirica, cat si directorul de investitii Dumitru Tomorug, au raspuns in mod similar "nu stiu, nici nu am stiut ca s-a depus o documentatie de mediu".

Dumitru Tomorug, diect responsabil de soarta proiectului, a motivat ca tocmai s-a intors din concediu si nu a avut timp sa se intereseze de mersul treburilor din directia nou-infiintata pe care o pastoreste.

Drept urmare, se poate trage concluzia ca avansarea, de la rangul de sef peste investitiile in infrastructura de invatamant, la cel de sef peste toate investitiile municipalitatii Iasi este o palarie mult prea mare pentru acesta.

Responsabilii pasajului, repetenti la acordul de mediu

Referitor la acest subiect, conducerea APM Iasi ne-a comunicat faptul ca proiectul "Pasaj Superior «Octav Bancila»" din zona Pacurari-Arcu se regaseste in lista activitatilor cu "potential impact semnificativ asupra mediului" (cuprinsa in Ordinul MAPM 860/2002, cu privire la aprobarea procedurilor de evaluare a impactului asupra mediului si de emitere a acordului de mediu).

In cadrul procedurii de emitere a acordului de mediu, proiectul a fost supus etapei de incadrare, de unde s-a desprins "necesitatea continuarii procedurii de reglementare prin efectuarea evaluarii impactului asupra mediului".

"Pentru derularea etapei de definire a domenilui de evaluare, APM Iasi a solicitat titularului de proiect prezentarea completarilor la memoriul tehnic si la fisa tehnica, precum si a anuntului public privind etapa de incadrare.

Intrucat, pana la termenul impus, titularul nu a prezentat documentele cerute, s-a recurs la anularea solicitarii de emitere a acordului de mediu, in conformitate cu prevederile legale", ne-a comunicat Danut Pirchiu, director al APM Iasi.

Acesta a adaugat faptul ca, prin adresa numarul 6485/22.06.2007, responsabilii proiectului au solicitat inceperea unei noi etape de emitere a acordului de mediu. In urma verificarii la teren, APM Iasi a instiintat beneficiarul ca pentru a putea obtine respectivul acord trebuie sa realizeze, in prealabil, un studiu de evaluare a impactului asupra mediului.

Dupa toate aceste etape de sanctionari, corespondente, reveniri si solicitari, responsabilii Primariei Iasi nu stiu nimic de soarta proiectului.

Pasajul, un proiect care ar putea demara... in anul in care trebuia sa fie gata

Dupa ce s-a mai documentat, Dumitru Tomorug ne-a declarat: "pana in prezent, s-a definitivat partea de proiectare a structurii viitorului pasaj si momentan se discuta pe marginea solutiilor de deviere a retelelor edilitare care traverseaza arealul ce va fi ocupat de respectiva constructie".

Acesta a mai spus ca proiectantul general, SC TGH SRL Iasi, mai are termen pana la sfarsitul lunii septembrie 2007 pentru a definitiva partea de proiectare.

Conform contractului, intocmirea documentatiei tehnice include atat studiul de prefezabilitate, cat si cel de fezabilitate, proiectul tehnic si cel pentru autorizarea constructiei. "In consecinta, tot proiectantul general se va ocupa si de studiul de evaluare a impactului asupra mediului.

Dupa ce toate documentatiile vor fi gata, se va depune un nou dosar la Agentia de Mediu pentru a se obtine avizele necesare.

In orice caz, proiectul pasarelei este planificat a intra in executie, la incepultul anului viitor (conform promisiunilor electorale, Pasajul "Octav Bancila" urma sa fie dat in folosinta pana in anul 2008 - n.r.). Insa, inainte de aceasta, va trebui sa parcurgem etapa de licitatie pentru desemnarea constructorului", a afirmat directorul Directiei Investitii din cadrul Primariei Iasi.

Avand in vedere aceasta stare de fapt, nu se poate intelege ratiunea pentru care municipalitatea a demarat procesul de avizare a proiectului si apoi l-a abandonat. S-ar putea trage concluzia ca angajatii municipalitatii ori habar nu au cum se obtine un acord de mediu, ori fac munca de mantuiala pentru a putea spune ca si-au castigat pe merit salariile si sporurile de conducere. Eventul si niste prime!

Realizarea Pasajului "Octav Bancila" din zona "Tigarete" a fost evaluata la 22,5 milioane euro (peste 700 miliarde ROL), din care numai partea de proiectare "inghite" aproximativ 7 miliarde ROL. Solutia tehnica indica o constructie de 700 metri mungime, cu un rond in mijloc.

Podul peste sinele de tren va avea accese multiple, de pe strazile Pacurari, Arcu, Moara de Foc, Strapungere Silvestru, pe de o parte, dar si din strada Tabacului, Sarmisegetuza si soseaua Nationala, pe de alta parte.

Pentru a reglementa circulatia pe pod, proiectul include un sens giratoriu, dar si trotuare pentru pietoni, pe ambele directii de mers.

Revista economica FINANCIARUL este editata la Iasi si se adreseaza companiilor nationale si internationale interesate de dezvoltarea afacerilor in judetele Regiunii de Dezvoltare Nord-Est

FINANCIARUL se distribuie pe baza de abonamente (NU se vinde la chioscuri)