Planul urbanistic general propus consilierilor tine cont de viitoarea construire a drumului expres, care va traversa judetul Alba, dar si de interesele administratiei locale exprimate prin zona de dezvoltare si Asociatia Intercomunitara de Dezvoltare Alba.Noua idee asupra modului in care va arata municipiul i-a multumit pe consilieri, cu atit mai mult cu cit propune o racordare economico-sociala la restul Europei prin intermediul soselelor de mare viteza.

“Intre cele doua autostrazi care sint in plan pentru zona aceasta, vom avea patru cai de comunicatii, asa numitele sosele de viteza sau drumuri expres. Una dintre aceste cai va afecta, la modul serios, dezvoltarea ulterioara a orasului.

Am dorit ca studiul privind marirea intravilanului sa fie terminat si aprobat pina la finalizarea acesteia, pentru ca astfel impunem celor care fac proiectul sa tina cont de ceea ce avem noi”, a explicat arhitectul Ioan Strajan in fata consilierilor locali.

Initial, municipiul Alba Iulia a sustinut, prin reprezentantii sai, o varianta de traseu a drumului expres care sa ocoleasca orasul astfel incit sa nu schimbe fata actuala a asezarii.

Dupa ce au inteles ca asta ar insemna pierderea unei oportunitati majore de dezvoltare, responsabilii au imbratisat cea de a doua varianta, cea in care soseaua de mare viteza trece prin lunca riului Mures, traverseaza zona paralel cu centura orasului si foloseste doua treceri de nivel, realizate prin intermediul unor poduri suspendate.

“Acest traseu, pe care noi l-am solicitat initial, avea doua mari dezavantaje. In primul rind aceasta varianta era mai scumpa cu aproximativ 50 % iar apoi ar fi scos de pe harta de circulatie municipiul Alba Iulia. La nivelul la care am ajuns, am inteles ca exista finantarea integrala si ca termenul de finalizare este de trei ani”, a mai explicat Ioan Strajan.

Amendamentul “Alba”

Discutata si in cadrul Consiliului judetean ideea a suferit un amendament care ar urma sa vina tot in beneficiul zonei in care se afla municipiul Alba Iulia. “In sedinta tehnica din cadrul administratiei judetene, a fost aprobat cu un amendament.

Pentru a veni cit mai aproape de rutele locale de circulatie, drumul expres a fost dus linga valea Muresului, astfel incit infrastructura sa sa devina pratic un dig de protectie a orasului. Vom avea, asadar, doua puncte de intilnire cu aceasta sosea de mare viteza. Unul va fi undeva in spatele Partosului si al doilea va fi undeva la intersectia cu Drumul National 1 cel care trece acum pe la noi.

Acest lucru ne va lega practic de o ruta economica majora si nu va impiedica dezvoltarea orasului”, a mai explicat Ioan Strajan, gindirea dupa care a fost conceput noul Plan Urbanistic General al municipiului Alba Iulia.

Ideea dorita spre implementare, la nivel local, se afla la nivel central in studiu de 10 zile, dar, deocamdata, nu se cunosc coordonatele topografice ale noului traseu rutier. Tocmai de aceea resposnabilii au grabit aprobarea noului plan urbanistic, de care proiectantii drumului expres vor fi apoi nevoiti sa tina cont.

Noua fata a orasului

In studiul noului oras, a fost introdusa o suprafata reprezentind aproximativ jumatate din suprafata actuala a orasului, alaturi de alte zone aflate, deocamdata, in circuitul agricol. Acest lucru urmeaza sa se repercuteze si asupra aprobarilor privind planurile urbanistice zonale si de detaliu, care vor trebui corelate.

“Acest studiu are la baza ideea de a corespunde cerintelor cetatenilor si orasului. Este o problema de perceptie la nivel national. La aceasta ora, orasul Alba Iulia este privit ca un oras micut si fara importanta. Toate studiile ne plaseaza in afara zonelor de interes mari.

De aceea trebuie sa ne extindem pina la Sebes si la Aiud, sa realizam un conglomerat care sa devina important intr-o viitoare strategie care se va realiza in Romania”, a explicat arhitectul Ioan Strajan, conceptia acestui Plan Urbanistic General. Practic, odata cu acest vot al consilierilor, ideea care va prinde contur este una de-a dreptul uriasa.

Limita intravilanului municipiului se va extinde pina la marginea padurii care strajuieste la aceasta ora dealurile din apropierea Micestiului, iar fostul cartier va fi unit cu Barabantul.

Intreaga conceptie urmeaza sa aiba trei poli de agrement, pe Valea Ampoiului unde este conceputa o zona cu un stadion si mai multe lacuri, un parc dendrologic in padurea sus amintita si o baza sportiva pe malul riului Mures, cu un viitor pentru o eventuala dezvoltare a sporturilor acvatice.

Alba Iulia - suprapopulata la bloc

“Nu se poate vorbi despre zone care sa nu fie folosite din cauza scaderii demografice. Alba Iulia este suprapopulata in ceea ce priveste spatiile locative de la bloc. Tocmai de aceea, curentul este de a se construi cit mai multe case.

Dezvoltarea industriala se va realiza de-a lungul centurii, pentru ca, dupa aparitia autostrazilor si a drumurilor expres, aceasta zona nu va putea deveni una rezidentiala. Vor fi doua cimitire. unul pe strada Lalelelor, in spatele fostei unitati militare si un altul catre Micesti, undeva linga malul Ampoiului. Este, de asemenea, foarte important sa inchidem cele doua inele ale orasului.

Primul este cel din cetate iar al doilea este cel al Bulevardului Victoriei care trebuie continuat astfel incit sa poata fi folosita infrastructura soselei de centura. Trebuie sa avem patru fire de mers pe acest traseu. Este un moment critic pentru ca daca nu inchidem acest inel o sa blocam circulatia in oras“, le-a explicat arhitectul Ioan Strajan, alesilor locali.

Ar mai fi de adaugat ca planul votat ieri prevede o legatura intre Teius si soseaua care duce la Zlatna, ruta pe care sa se realizeze devierea traficului greu.

Pozitii si propuneri

Alesii locali au fost cu toti multumiti de discutii, fiecare incercind sa aduca imbunatatiri prin idei noi. “Ma bucur ca discutam in sfirsit treaba asta. As avea totusi niste intrebari legate de suprafete, necesar privind echipamentele si dotarile si trama stradala, lucruri despre care nu am aflat nimic.

Acest proiect are la baza idei dintr-un plan aprobat mai demult si care se refera la circulatia la nivelul anului 1994. Nu putem colecta traficul dupa astfel de solutii, si trebuie sa vedem cum se vor lega noile zone de cele doua inele despre care se vorbea”, a declarat Doina Harda. “Este foarte important sa insistam pe cele doua puncte de racord cu drumul expres.

O hotarire aprobata acum are o alta importanta decit niste simple propuneri. De aceasta hotarire vor fi nevoiti apoi sa tina cont atunci cind vor face proiectul soselei de mare viteza. Este o posibilitate imensa pentru dezvoltarea orasului”, a adaugat Ioan Besoiu.

Volum de munca

Volumul de munca depus pentru noua gindire a fost apreciat de catre alesii locali, care au atras insa atentia asupra importantei cu care trebuie privit Planul Urbanistic General care va modifica practic intru totul fata municipiului Alba Iulia. “Este un real ajutor pentru investitori.

As propune chiar ca importanta Muresului sa fie studiata, astfel incit sa ajunga sa faca parte mult mai mult din viata orasului”, a cerut Mircea Abrudean. “Nu ne putem juca cu astfel de planuri. De obicei, in Romania dezvoltarea economica si cea sociala nu s-au pliat una dupa cealalta. Alba are un potential enorm pentru dezvoltare si trebuie sa intelegem ca trebuie sa investim si noi.

Rugamintea mea este sa incercam mai multe dezbateri pentru a putea concepe un document cit mai bun in acest sens”, a cerut Simion Cretu, care a mai spus ca o distanta mare pina la drumul expres ar insemna un dezastru pentru municipiul nostru.

Aprecieri pozitive

“A fost o prezentare pertinenta din care am inteles foarte usor ceea ce se doreste. Cred ca este indicat sa se intimple asa ca sa cunoastem tot ceea ce este necesar. Ar trebui, de asemenea, gindita o zona verde a orasului mai aproape. Este de luat in seama un fir de apa si cred ca Ampoiul ar putea fi mai economic din acest punct de vedere fata de Mures.

De asemenea, ar fi necesar si un studiu de fluidizare a traficului”, a fost de parere Marius Rotar.

Mircea Hava

“Drumul expres pune in valoare proiectele noastre privind Zona de Dezvoltare si AIDA. Este un culoar care a fost aprobat si in Consiliul judetean, si cred ca realizarea sa, in aceasta forma, este mult mai economica. Putem prelua acest Plan Urbanistic General si iata ca avem inca un instrument de dezvoltare.

Zona prin care drumul expres va da greutate tuturor initiativelor noastre privind dezvoltarea municipiului. Sinteti intre putinii consilieri locali din tara care au inteles cum se dezvolta o zona”,

a explicat si primarul.

In final, Planul a fost aprobat cu un amendament referitor la interzicerea oricaror constructii pe culoarul soselei de viteza, pentru a nu aparea probleme juridice din acest motiv.