Comisionul de „intrare in afacere” era de 7% din valoarea masinii (in cazul leasingului) sau de 600 de euro (pentru un contract de doi ani) ori 1.300 de euro (pentru un contract de patru ani), daca participau la „afacere” cu masina personala (conditia era ca aceasta sa nu fie mai veche de cinci ani).

Cele mai pesimiste estimari conchid ca in contul „afaceristilor” au intrat sute de mii (optimistii avanseaza o suma de peste un milion de euro). La doar cinci luni de la demararea biznisului cu masini publicitare, timp in care extrem de putini creduli au beneficiat de plata vreunei rate, „patronii” au disparut.

In Maramures, politistii de la Serviciul de Investigare Fraude au inregistrat deocamdata 7 reclamatii din partea pagubitilor, dar numarul acestora ar putea depasi 100.

Urmeaza povestea Autopres, Mobilspot si teapa masinilor publicitare.

Masina pe „gratis”

In primavara acestui an „carvertising-ul” a patruns pe piata romaneasca, fiind importat din vestul Europei de catre firma clujeana Autopres. Mizand pe credulitatea clientilor, Autopres a reusit sa se impuna repede pe piata. Si-au deschis filiale in Baia Mare, Satu Mare, Brasov si Alba Iulia si au incheiat contracte cu dealerii auto, promitandu-le cresterea vanzarilor.

Principiul era simplu: clientul incheia un contract cu Autopres prin care se obliga sa poarte un autocolant publicitar pe masina, in schimbul unei sume de bani, reprezentand ratele masinii. Cumparatorilor li se cerea sa parcurga cel putin 30 de km pe zi si sa se prezinte lunar la inspectia autocolantului publicitar.

Dornici de castig, chiar dealerii auto (!) i-au indrumat pe clienti spre firma clujeana care a prosperat ca Fat Frumos.

Clauza 5.5

Primele rateuri ale sistemului au fost date cand firma „a uitat” sa-i cheme pe clienti la verificarea lunara, iar clientii nu au putut beneficia de rata promisa de Autopres. Realizand ca ar putea fi victimele unei fraude, clientii nemultumiti au inceput sa inroseasca liniile telefonice ale firmei si au descoperit ca reprezentantii firmei nu mai sunt de gasit.

In urma lor, doar un mesaj pe robotul telefonului: „Anuntam cu regret ca birourile Autopres sunt inchise temporar din cauze tehnice”.

Apoi, pagubitii au inceput sa primeasca scrisori de adio: „Din cauza unor neplaceri provocate de anumiti clienti care ne-au amenintat si ne-au impiedicat sa ne desfasuram activitatea, o parte dintre angajati au fost nevoiti sa-si dea demisia, iar noi am inchis temporar birourile. Cu regret va informam, contractul dumneavoastra a fost reziliat din acest moment, conform clauzei 5.5”.

Clauza 5.5 specifica faptul ca rezilierea unilaterala se poate efectua doar cu conditia anuntarii cu 30 de zile inainte de intrarea in vigoare, ceea ce anuleaza anuntul Autopres.

Tepari si pioni

Pagubitii maramureseni vehiculeaza cateva nume ale „vinovatilor” de teapa: Estera Rotaru, Sabin Maghiar (consilier PSD de Abrud) - doi dintre directorii firmei Autopres. „Doamna Iuliana” (reprezentanta Autopres in Maramures) sustine ca a fost la randul ei inselata: „Nu ii cunosc pe oamenii acestia, doar pe Maghiar Sabin. Eu am fost un simplu pion, un agent.

Am luat un salariu si acum nu-mi mai raspund nici mie la telefon. Se pare ca totul a fost o teapa”. Raspunsul nu pare sa-i multumeasca pe cei inselati, care ameninta cu justitia. „Nu ma intereseaza daca recunosc ei ca e teapa. Vreau sa-mi recuperez banii, pentru ca am purtat degeaba pe masina un autocolant si mi-am si deteriorat vopseaua. Am ramas si cu ratele, si cu comisionul dat.

Teparii trebuie sa plateasca si sper ca politia sa-si faca datoria. Ne-am coalizat mai multi si am depus plangere. Speram sa ne putem recupera banii”, spune Adi din Baia Mare, unul dintre pagubiti.

Autopres nu este singura firma de acest gen din tara. In acelasi mod a operat si Mobil Spot din Oradea, firma care a escrocat la randul ei sute de persoane. Alte doua firme, Publicar din Bucuresti si Autodream din Timisoara, ofera servicii similare

Ce spune politia

Vasile Pavel, inspector principal al Serviciului de Investigare Fraude Maramures, a confirmat existenta plangerilor depuse de cetatenii inselati: „Pana la aceasta ora s-au inregistrat sapte plangeri privitoare la firmele care si-au oferit serviciile de publicitate pe masini.

Nu pot sa ofer mai multe amanunte in legatura cu infractiunile comise de respectivele firme, deoarece cazul este in cercetare si nu ma pot pronunta”. Pagubitii vor sa dea in judecata dealerii auto pentru a-si recupera prejudiciul, iar dealerii sustin ca au platit comisioanele catre firma de publicitate.