​​BALVANYOS 2011 editia XXII Cum contruiesc liderii UDMR Tamas Sandor si Borboly Csaba Tinutul Secuiesc autoguvernat

de Attila Biro     HotNews.ro
Vineri, 22 iulie 2011, 21:28 Actualitate | Politic


Borboly Csaba si Tamas Sandor
Foto: Hotnews
In cadrul lucrarilor Universitatii de Vara de la Baile Tusnad, Tamas Sandor (presedinte CJ Covansa) si Borboly Csaba (presedinte CJ Harghita) au prezentat, vineri 22 iulie, strategia comuna pentru Tinutul Secuiesc. Borboly Csaba sustine ca realizarea unui Tinut Secuiesc autonom nu trebuie sa tina seama de politicile de la centru. "In opinia mea, viitorul Tinutului Secuiesc se poate realiza si fara cei trei B: Bucuresti, Bruxelles si Budapesta", a declarat reprezentantul UDMR.

Tamas Sandor, presedintele Consiliului Judetean Covasna, despre Tinutul Secuiesc si politicile economice:
  • Mereu ni se spune la Bruxelles si la Bucuresti ca inainte de problema noastra mereu sunt altele prioritare. Impreuna cu colegul Borboly am decis sa cautam un loc unde problema noastra, a Tinutului Secuiesc, sa nu fie pusa mereu la coada.
  • Ni se spune ca nu exista un centru sau un oras, un pol in jurul caruia sa se creeze Tinutul Secuiesc. Am o veste proasta: nici nu o sa existe. Istoria Tinutului Secuiesc arata ca nu putem avea un centru, ci avem mai multe centre de dezvoltare. Fara autoguvernare adevarata, toate sunt doar vobe in vant. Fara o autoguvernare adevarata nu putem realiza obiectivul de a crea Tinutul Secuiesc.
  • Trebuie sa fim in Parlament, sa avem putere politica pentru a influenta procesul legislativ. Sigur ca nu ne convine, dar asa arata scena politica. Avem nevoie de lobby politic. Asa se intampla si cu drumurile. Sa nu credeti ca politicienii de la Bucuresti se trezesc si spun: ia sa le facem secuilor un drum national. Nu. Avem nevoie de lobby. Asa am realizat si un drum national, un proiect de 200 milioane euro.
  • Este importanta unificarea comunitatii maghiare. Am spus in urma cu trei ani sa schimbam fata Tinutului Secuiesc. Am incercat sa facem in asa fel incat sa avem o cooperare intre primarii si consiliile judetene.
  • In fiecare a doua zi am adus tot a doua zi 1 milion de euro. Asta s-a intamplat pentru ca am avut o echipa. Am scris proiecte europene. Nu toti primarii au atras bani europani, dar asta din vina lor, pentru ca nu au facut proiecte. Nu este adevarat ca nu sunt bani. Sunt bani, dar trebuie sa ne straduim sa ii atragem.
  • Avem nevoie de o reprezentare politica serioasa in Parlament. Si prin negocieri politice, doar asa putem realiza Tinutul Secuiesc. Pe langa asta, trebuie sa sustinem acest ideal si in fata romanilor.
  • Daca am fi acceptat varianta Basescu, atunci noi am fi avut un procent de 27-28%. Am fi pierdut conducerea institutiilor si nu am mai fi putut finanta programele noastre, de exemplu cele culturale.
Borboly Csaba, presedintele CJ Harghita, despre cum se poate realiza autoguvernarea in Tinutul Secuiesc.
  • In 2008 am spus ca, atata timp cat Tinutul Secuiesc nu este despartit de granite de piatra, atunci putem spera sa realizam acest obiectiv.
  • In opinia mea, viitorul Tinutului Secuiesc se poate realiza si fara cei trei B: Bucuresti, Bruxelles si Budapesta. Eu cred ca trebuie sa nu ne mai gandim cine conduce la Bucuresti, Bruxelles sau Budapesta. Trebuie sa realizam acest lucru singuri.
  • Am luat datele statistice si vedem ca nu suntem chiar cei mai saraci. Avem o economie destul de buna. Avem posibilitati de dezvoltare pe turism.
  • Avem posibilitati de a creste economic. Trebuie sa avem o dezvoltare corelata in interiorul Tinutului Secuiesc. Daca lasam strategia de dezvoltare numai pe mana politicienilor, vedem ca avem in ultimii 20 de ani strategii frumoase, dar fara rezultat.
  • Vedem ca, daca in sat avem apa, canalizare, scoala, drum, atunci cei care au plecat in Ungaria revin. Doar daca investim si realizam aceste obiective, doar asa putem sa pastram Tinutul Secuiesc.
  • Vrem sa promovam turistic un Tinut Secuiesc verde. Vrem sa vedem ca vin aici nu doar cei care au votat pe 5 decembrie, ci si cei care poate nu ne vorbesc limba.
  • Cand suntem intrebati de ce e bine sa fie Tinutul Secuiesc, le dam exemplul turistic. Daca inainte, cand ne promovam separat, nu aveam succes cu oferte turistice, din 2009 promovam turistic Tinutul Secuiesc si de atunci toate ofertele turistice sunt vandute cand mergem la targurile de turism. Asta ne arata ca, daca turistic Tinutul Secuiesc este atractiv, atunci si in alte privinte trebuie sa mearga.
  • Vrem sa impulsionam realizarea de microhidrocentrale. O astfel de microhidrocentrala poate produce venituri de 500 000 euro pe an. Unul din principiile de autonomie este si acela sa avem autonomie energetica.
  • Trebuie sa construim de jos in sus Tinutul Secuiesc. Din ce am vazut eu, tot ce se face cu o vointa de sus in jos nu are succes. Cred ca si in cazul Tinutului Secuiesc e la fel.
  • In privinta regonalizarii, am reusit sa salvam situatia, dar vine toamna si aceasta problema va reveni. Pericolul nu a trecut. De aceea avem nevoie de un consens. Trebuie sa facem ca si vocea romanilor de aici sa se auda. Sa spuna si ei daca doresc o regionalizare de tipul celei care fost propusa in lunile trecute.
  • Dezvoltarea Tinutului Secuiesc nu poate fi realizata doar pe criterii ectnice. Dezvoltarea trebuie sa tina seama de cadrul economic.
  • Despre ce parere au romanii de aici de Tinutul Secuiesc, asta nu stim. Abia acum am inceput discutiile cu repezentantii comunitatii romane.
  • Datele demografie arata ca populatia maghiara intinereste. Pot sa spun ca maghiarii nu scad in numar, ci dimpotriva.

Kolumban Gabor, profesor universitar Odorheiu Secuiesc, despre cat de realist si ce optiuni exista la autonomia Tinutului Secuiesc
  • Autonomia pe criterii etnice si autonomia economica merg mana in mana.
  • Politicienii maghiari folosesc Tirolul de Sud ca exemplu de autonomie atunci cand vine vorba de Tinutul Secuiesc. In Tirolul de Sud nu s-a realizat o autonomie pe criterii ectnice, ci este un alt tip de autonomie. Acest exemplu este folosit gresit.
  • Poate ar trebui sa vedem si un compromis in acesta problema a autonomiei. Vedem ca nu putem sa realizam Tinutul Secuiesc si nici nu sunt premise pentru asta. Poate nu trebuie sa acceptam propunearea lui Basescu, dar am putea sa acceptam o regiune in care sa fim impreuna cu Brasovul, cu care avem relatii si avem legaturi.
  • Trebuie sa ne fie clar ca atunci cand se va realiza regionalizarea vor fi schimbate granitele judetelor. Nu cred ca este posibil ca granitele trasate de la '68 sa ramana asa.
Problema autonomiei si a regionalizarii a fost atinsa si intr-o alta discutie la care a participat si consilierul prezidential, Catalin Avramescu, care sustine ca atunci cand se discuta probleme precum regionalizarea trebuie luat in calcul si sistemul electoral. Vezi mai jos cateva din declaratiile consilierului prezidential:
  • Una peste alta, modificarea unei constitutii se face de o majoritate. Putem sa vorbim in cheie culturala sau politica.
  • Vorbeam de reorganizarea administrativa, putem sa ne uitam la hartile propuse, 8, 16 sau 8 plus 41, cum au propus unii. Nu se pomeneste niciodata in aceasta discutie despre sistemul electoral.
  • In majoritatea democratiilor consolidate, chestiunea sistemului electoral este una constitutionalizata. Tine de fondul constitutional. Cand discutam despre decizii, deciziile sunt luate de majoritati si majoritatile se constituie electoral.
  • Trebuie sa vedem cum trasam harta electorala si ce sistem grafam pe ea. Pentru ca asa putem sa vedem regiunile si functionalitatea lor politica. Cablul pe care trebuie sa il urmarim este sistemul de vot.
Antal Arpad, primarul orasului Sfantu Gheorghe
  • Atunci cand s-a pus problema ca maghiarii sa propuna modificarea constitutiei au aparut critici si s-a spus ca reprezinta un afront. Sigur ca atunci cand un partid romanesc a propus modificarea constitutiei, atunci este perfect in regula.
  • Am vizitat toate regiunile autonome din Europa si am constatat ca in toate cazurile autonomia s-a realizat prin parteneriate intre minoritate si majoritate.
  • In constitutie ar trebui sa se mentioneaze clar ca nu pot fi incalcate drepturile minoritatilor. Daca tot avem prevazute drepturi pentru minoritati, atunci cu siguranta ar trebui mentionat si faptul ca ele nu trebuie incalcate.
  • In privinta regionalizarii, mereu vorbim de regiunile de dezvoltare si unitatile administrativ teritoriale. Noi spunem ca in primul rand regiunile de dezvoltare ar trebui intarite. Si dupa aceea sa punem in aplicare ideea de face cele 16 regiuni.
  • Si eu sunt partizanul descentralizarii asimetrice. Exista o lege care vorbeste chiar de regionalizarea asimetrica. Aceasta lege spune ca trebuie sa se realizeze o descentralizare a institutiilor. Aceasta descentralizare a institutiilor sa se faca numai pentru acele regiuni care odata ce au primit controlul pe unele institutii sa fie si capabile sa le gestioneze.
  • Tara asta este si patria noastra. Trebuie sa-i convingem ca nu dorim sa taiem bucati tara asta, trebuie sa-i convingem ca suntem cetateni loiali, dar doar daca primim ceea ce dorim, adica autonomia teritoriala
  • Regionalizarea pana la urma se invarte in jurul discutiilor politice. Trebuie sa o spunem clar, ca partenerii nostri politici doresc sa castige alegerile. Harta politica dupa alegerile din 2008 arata ca, daca suntem la guvernare cu democratii, atunci banii ajung in Ardeal. Daca am fi cu PSD, atunci ei ar duce banii in Moldova.
  • Datele din 2009 arata ca noi avem de oferit partenerilor nostri un capital electoral. Acest capital electoral trebuie sa fie moneda noastra de schimb. 


Citeste mai multe despre   

















2319 vizualizari

  • -2 (8 voturi)    
    Kosovo....!!!! (Vineri, 22 iulie 2011, 21:42)

    polonyca [utilizator]

    Suna cumva ...conscut ??? Nu perceperti nici un fel de....rezonante ??:) Superb...!!!C a sa nu mai zic ca baietii astia....gandesc profund ...in timpul serviciilor lor pt care servicii...iau salarii de la noi , restul !! De la ...majoritate !!!
  • 0 (4 voturi)    
    autonomie (Vineri, 22 iulie 2011, 21:58)

    Jack Sparrow [anonim]

    Imi vine sa rid, cind vad acest tantalai. Tamas Sandor, daca mintea ta ar fi la fel de mare ca si mustata mare om ai fi! Voi visati la autonomie cind sunteti batuti la fund de un alt idiot, Dan Tanasa, reprezentantul lui Felix Voiculescu in Spania, care stie mai bine ce se intimpla in cele doua judete decit voi doi, Tamas si Borboly, conducatorii secuilor.
    Cum vreti voi autonomie cind nu sunteti in stare sa faceti lucruri mult mai simple, cum ar fi:
    - asfaltarea citorva drumuri,
    - crearea de locuri de munca,
    - aducerea bunastarii in aceste judete
    Asta ar trebui sa fie prioritara nu autonomia, dar na la anul vor fi alegeri. Din pacate pentru noi si din fericire pentru voi maghiarii tot va vor vota fiindca romani n-o sa voteze in veci. Dar totusi pot exista si surprize, pina la anul va mai curge multa apa pe Olt!
    • +1 (1 vot)    
      auto-egoism? (Sâmbătă, 23 iulie 2011, 11:39)

      naiv [anonim] i-a raspuns lui Jack Sparrow

      Chiar daca, DACA, DACA, realizeaza un fel de "Tinut Secuiesc" mai au vreo sansa cu PArtium? Cu aroganta lor, pt. propriile interese politice (NU etnice) au sacrificat pe cei din Bihor, Cluj etc!! cum de aceia nu au realizat asta INCA?
  • +3 (3 voturi)    
    UDMR (Vineri, 22 iulie 2011, 21:59)

    Mousaios [utilizator]

    ... viitorul poate fi realizat fara "cei trei B" ?! ...poate! dar tineti cont de cel de-al patrulea "B" care vine de la marinar.
  • -1 (5 voturi)    
    Cine sunt astia ! (Vineri, 22 iulie 2011, 22:00)

    Lucianmotzul [anonim]

    de cind dicteaza acestia denumiri de teritori in TARA NOASTRA ROMANIA,ei respecta constitutia ,ei sa fie cercetati pt atentat la integritatea teritoriala a ROMANIEI ,NU EXISTA NICAIERI DENUMIREA DE TINUT SECUIESC ,este TINUTUL ROMANIEI ,iar voi cei care conduceti ,slugoii UDMR trezitiva ca voi slugiti poporului ROMAN.Ce cauta cei din ungaria sa vina la noi sa se amestece in treburile noastre ,nu mai suntem o TARA SUVERANA ! care este treaba ,de 21 de ani cei care o conduc au tradat si tradeaza interesele ROMANIEi,a-ti desfintat fabrici,a-ti distrus agricultura ,din cauza voastra au emigrat aproape 5 milioane de romani (cifra exacta o aflam dupa recesamint) A fost destul .
  • +1 (5 voturi)    
    realism (Vineri, 22 iulie 2011, 22:12)

    gicu [anonim]

    Parca au devenit mai realisti. Oricum, sunt mai destepti ca ai nostri, desi sunt numai vreo 500000 .
  • -1 (3 voturi)    
    E tara noastra (Vineri, 22 iulie 2011, 22:19)

    Diurpaneus [anonim]

    Romania subjugata budepestei ! NICiODATA !
  • +1 (5 voturi)    
    chestii tari nene ! (Vineri, 22 iulie 2011, 22:34)

    ipse [anonim]

    citez:
    "Trebuie sa-i convingem ca nu dorim sa taiem bucati tara asta, trebuie sa-i convingem ca suntem cetateni loiali, dar doar daca primim ceea ce dorim, adica autonomia teritoriala"
    ce-i al lor e al lor..hitler ar fi fost mandru de astfel de urmasi !
    am eu senzatia sau tara asta nu e guvernata ?
    sau astia care ne guverneaza vor sa aiba un popor extrem de nervos...?
    si unde mai pui ca nu suntem in razboi !...sau suntem si nu stim ?
  • +3 (5 voturi)    
    ombilic (Vineri, 22 iulie 2011, 22:40)

    am [anonim]

    Propun ca tinutul secuiesc sa se numeasca ombilicul pamantului iar locuitorii ombilici.
  • -1 (5 voturi)    
    Sa le fie de bine! (Vineri, 22 iulie 2011, 22:44)

    Cataleya [utilizator]

    Copiii, de cand lumea construiesc castele de nisip, si avioane din hartie.

    Ce poti sa le faci ungurilor daca nu incalca nicio lege? Atata vreme cat doar cer, doar isi propun si doar viseaza la asa ceva, maghiarii au toata libertatea acordata de legile europene in vigoare.

    Basescu e singurul care le-a spus in fata, la ei acasa, ca autonomie teritoriala nu vor obtine niciodata , decat in cazul in care 17 milioane de romani vor vota o noua Constitutie care sa le ofere ungurilor acest privilegiu.
    Pana atunci, orice discutie pe aceasta tema, nici macar nu isi are rostul.
    Iar Basescu face foarte bine ca nici macar nu-i baga in seama.
    Pt ca maghiarii abia asteapta ca aceste dialoguri sa escaladeze pt a-i motiva si pt a profita de derapajele xenofobe ale politicienilor romani.

    Oricat de paradoxal le-ar parea anumitor politicieni, dar maghiarii sunt cei care il regreta cel mai mult pe Vadim Tudor, cu partidul sau Cnationalist.
    cat timp PRM-ul facea valuri, maghiarii aveau permanent un punct de plecare, un focar de scandal.
    Acum, de cand Vadim a a juns un neica nimeni iar PRM-ul a ajuns acolo unde ii este locul (la lada de gunoi) ungurii au ramas practic fara "obiectul muncii"
    Nu mai pot sa se planga nicaieri ca sunt atacati de Vadim sau amenintati de Funar.
    Sunt liberi in Romania ca oricare cetatean roman.
    Ba mai mult, au chiar libertatea sa invete in limba lor si n-au decat sa se sufoce in propriul lor nationalism.

    Asta ii doare pe ei cel mai tare.
    Pana la Basescu, ungurii au avut mereu cate un oponent politic de pe urma caruia si-au construit retorica.
    Acum, nu mai au pe cine sa atace decat daca se leaga direct de poporul roman.

    Iar rezultatele se vad..
    Pe vremea lui Vadim si a PRM, ungurii erau uniti pt ca se simteau amenintati.
    Acum, cand practic nu mai exista niciun curent sovinist in Romania, ungurii au inceput sa se destrame si sa se toace ei intre ei.

    Si e foarte bine asa!
    • -1 (5 voturi)    
      @Andradda (Sâmbătă, 23 iulie 2011, 4:39)

      Burebista [anonim] i-a raspuns lui Cataleya

      @Andradda: Ce le-a spus basescu al tau atunci le-a spus mai mult pt romani, sa le adoarma atentia. Ce face acum conteaza mai mult, si in general faptele conteaza nu vorbele. Toate concesiile nejustificate pe care le face pt un amarit de vot reprezinta o tradare de neam si tara. Daca le oferi absolut tot ce vor atunci chiar ca vorbele nu mai conteaza deloc si asta nu are legatura nici cu nationalismul sau cu vadim si in general cu nici o sforaiala politica. Este simplu, basescu ofera tot ce cer astia pt orice vot pica de la ei. Este cel mai josnic troc pe care poate sa il faca cineva. In tarile f civilizate cum ar fi Austria ungurii au "dreptul" de a-si folosi limba materna la scoala o data pe saptamina, doua ore dupa orele de scoala!...si asta e numai un exemplu. De fapt e foarte simplu si civilizat: intr-o tara oricare ar fi ea minoritatatile trebuie sa se supuna regulilor locale sau sa plece. Astea doua variante sint. Pina la urma urmei in judetele alea doua, nu trei, romanii sint minoritari asa ca ungurii de-acolo sa respecte dracului minoritatea la fel cum si noi ii respectam pe ei si le dam drepturi la nivel national. Romania ar trebui sa impuna folosirea acelorasi drepturi pt romanii din ungaria, mai ales ca sint f putini si nu afecteaza cu nimic, dar cine sa o faca? In privinta asta am cunoscut doar extreme ca vadim nebunul sau basescu tradatorul. Eu unul le doresc sa aiba destine comune pt ca se merita unul pe celalalt!
      • 0 (0 voturi)    
        a sti si a vorbi/balacari? (Sâmbătă, 23 iulie 2011, 11:36)

        curios [anonim] i-a raspuns lui Burebista

        in Tirolul de Sud se vorbeste si italiana si germana. In Val d'Aosta se vorbeste si italian si franceza. OFICIAL!!! exista limbi regionale. In Austria cata populatie maghiara in % exista? PS. exista legi UE pe care nu poti sa le calci. PS2. Imi dai si mie o lista de concesii facute de BASESCU personal (si sa nu insiri cele facute de parlamentul majoritar PSD+PNL)?????
  • -2 (2 voturi)    
    nu ca nu ma distreaza... (Sâmbătă, 23 iulie 2011, 10:41)

    mda [anonim]

    ... declaratiile unor oameni dusi cu sorcova, insa eu as face cateva propuneri:
    1. de studiat drepturile ungurilor din alte tari si, tot ce excede ceea ce ei primesc acolo, sa fie retras;
    2. de studiat pretentiile politicienilor unguri fata de romania vs alte tari si de demonstrat si combatut public, la nivel international, intentiile revizioniste clare;
    3. maghiarilor din romania care participa la actiuni impotriva statului roman sa li se retraga cetatenia si, pe cale de consecinta, sa le se nationalizeze bunurile pe care nu le pot detine ca cetateni straini - persoane fizice (ex terenuri), asa incat acestia sa fie liberi sa valorifice ceea ce le ramane si sa se reintoarca in patria mama, Ungaria - noi nu vrem sa ii retinem cu forta;
    4. parlamentarii romani de etnie maghiara care au astfel de manifestari prostesc-revizionist-iredentist-extremiste sa fie demisi si anchetati pentru subminarea statului (sigur, alaturi de ceilalti care sunt hoti, indiferent de etnie).
    ce-i drept, la noi la nivel de guvernare / sri nu prea are cine sa se preocupe de interesul romaniei, sa lanseaza tot felul de petarde pt a avea cum sa-si ascunda urma devalizarilor si se intretin unii pe altii pe principiul o mana spala pe alta. probabil ca le-ar surade chiar si un mic razbel daca asta le aranjeaza ploile... nu exista onoare, viziune pe termen lung, gand la copii, nimic.sunt doar o mare gasca de nulitati, de nimeni. din pacate, nimeni nu a fost intr-atat de cinstit asa incat cuvantul sau sa fie ascultat si crezut si sa poata lansa o asanare generala...
  • 0 (2 voturi)    
    romanii nu sunt de acord (Sâmbătă, 23 iulie 2011, 12:32)

    anonim [anonim]

    Romanii nu sunt de acord, trebuie intrebati si aveti de grija sa nu falsificati. Eu cred ca la referendumul maghiar se mai sare peste romani, eu de ex. nu am fost la referendum in 2006 nici nu am stiut de el, ati avut grija sa stie mai mult maghiarii. Ce s-a intamplat cu buletinele de vot cu NU de atunci?
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-2440490-buletinele-votate-nu-referendumul-pentru-tinutul-secuiesc-arse-groapa-gunoi.htm

    Romani, nu mai calatoriti in Harghita si Covasna! Doar nu o sa le dam bani maghiarilor astora care urasc romanii, sa traiasca pe banii nostri! pana au idei autonomiste, sa-i izolam!
  • 0 (2 voturi)    
    zona H-C (Sâmbătă, 23 iulie 2011, 12:51)

    constitutie [anonim]

    cei care locuiesc in H-C nu se pot "impropritari" cu ditamai teritoriul doar pt ca locuiesc acolo! Teritoriul in majoritate este proprietatea statului roman, adica a tuturor cetatenilor din tara asta , constitutia respecta terenurile proprietate a maghiarilor din H-C,aceste loturi de proprietate se pot asocia cum vor ele in limitele legilor, dar restul teritoriului celor 2 judete ramane in administrarea staului roman; daca se va considera necesar statul va putea retrage cetatenia celor din H-C care subscriu la autonomie si le va cere sa paraseasca aceasta tara ; de ce arhiva Transilvaniei este sechestrata si azi la Budapesta si nu este permis romanilor sa o consulte?
  • 0 (2 voturi)    
    kedves barat...? (Sâmbătă, 23 iulie 2011, 13:36)

    UNDEMEREM ... [anonim]

    .....ei, hai sa vedem chiar 'unde mergeti, odata pt totdeauna...?
  • 0 (2 voturi)    
    dance (Sâmbătă, 23 iulie 2011, 18:49)

    Rafael Che Guevara [utilizator]

    tinutul secuiesc nu exista... doar daca n-o fi vreo pozitie tipica de dans.
    Cat despre Ardeal... Vreti Ardealul? Va dam mArdeala. Subiectul asta nu se negociaza si deci nu-l negociem. Altceva? Retete noi de gulash, de ce nu discutati? De asta suntem interesati.


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version