Presedintele Traian Basescu a adresat, in plenul reunit al Parlamentului, un mesaj cu privire la problemele de politica interna. Seful statului a declarat in deschiderea discursului sau ca a considerat a fi "un gest obligatoriu sa ma prezint in fata Parlamentului pentru a prezenta cateva din elementele de revizuire a Constitutiei". Presedintele a abordat ulterior si problema reorganizarii administrativ-teritoriale a statului, afirmand ca tara trebuie lasata "sa respire". In timpul discursului sustinut de Basescu in Parlament, Crin Antonescu si Victor Ponta au sustinut o conferinta de presa comuna intr-o alta sala a Palatului Parlamentului. Realitatea TV a transmis, fara sunet, imagini cu cei doi lideri USL vorbind cu ziaristii.

Traian BasescuFoto: Presidency.ro

HotNews.ro a transmis LIVE TEXT principalele declaratii ale presedintelui:

Revizuirea Constitutiei:

  • Prezenta mea in Parlament e legata strict de propunerea de revizuire a Constitutiei
  • Am considerat ca e un gest obligatoriu sa ma prezint in fata Parlamentului pentru a prezenta cateva din elementele de revizuire a Constitutiei;
  • De la presedintele Senatului am primit o scrisoare prin care mi se solicita sa introduc eu ca initiator modificarile in proiectul de revizuire solicitate de CCR;
  • Nu e posibil, pentru ca in deicizia CCR sunt decizii pe care le pot accepta si sunt si propuneri care nu fac parte din intentia mea de revizuire a Constitutiei, ca atare nu puteau fi incluse in proiect. Am considerat ca cel mai corect e sa las parlamentului libertatea de a accepta sau nu;
  • In decizia CCR, desi nu sunt imperative, sunt recomandari ce pot fi luate in consideratie;
  • Proiectul de revizuire are in vedere urmatoarele aspecte:
  • Transpunerea rezultatului referendumului din 2009 privind trecerea la parlament unicameral si reducerea numarului de parlamentari la maxim 300 de persoane;
  • Sunt motive temeinice pentru schimbarea structurii deoarece in actualul sistem cele doua camere se comporta ca un sistem monocameral prin adoptarea tacita a legilor in prima camera sesizata;
  • Va propun un sistem de legiferare mult mai eficient si care da posibilitatea parlamentului de a-si exercita cu adevarat rolul de autoritate legiuitoare;
  • Orice proiect va fi dezbatut si adoptat in doua lecturi. Acest sistem are avantajul ca nu s-ar mai intampla ce se intampla martea, cand se voteaza zeci de legi si foarte putini stiu ce s-a votat;
  • Parlamentul poate adopta proiecte in procedura de urgenta prin reducerea termenului de 30 de zile;
  • Am avut in vedere responsabilizarea activitatii puterii judecatoresti prin raspunderea magistratilor. Reglementarea raspunderii judecatorilor si procurorilor se va face prin lege organica;
  • Avem mult prea multe decizii la CEDO care amendeaza statul roman pentru ca multi dintre petenti nu-si gasesc dreptatea in justitia romaneasca;
  • Deja s-a ajuns ca arestarile pe 29 - 60 de zile sa fie o practica iar dupa ce se constata ca omul trebuie pus in libertate niciun procuror nu raspunde;
  • Romania nu poate deveni un stat politienesc (...) nu putem tolera ca fara raspundere sa faca politica domnii procurori;
  • Am propus obligatia judecatorilor de a se supune constitutiei, legii si deciziilor CCR al caror caracter obligatoriu nu a fost intotdeauna respectat de instante;
  • Am considerat ca e cazul ca presedintele Romaniei sa nu mai fie parte a CSM;
  • Pe de alta parte, activitatea CSM trebuie sa fie una transparenta si am propus interdictia adoptarii deciziilor CSM prin vot secret si obligativitatea motivarii acestora;
  • Am propus ca mandatul membrilor CSM sa nu poata fi prelungit sau reinnoit;
  • Am considerat ca avem nevoie de clarificarea raporturilor intre parlament, presedinte si guvern;
  • Tinand cont de jurisprudenta CCR am propus clarificarea raporturilor constitutionale dintre presedinte si premier in ceea ce priveste revocarea si numirea unor membri, prin instituirea consultarilor prealabile intre cei doi;
  • Din nevoia de a clarifica textul constitutional, am propus si clarificarea textului referitor la exercitarea functiei de ministru;
  • Am introdus o restrictie - posibilitatea guvernului de a-si angaja raspunderea o singura data pe sesiune, cu exceptia legii bugetului de stat;
  • Conditionarea procedurii de suspendare din functie a presedintelui de avizul favorabil al CCR intrucat numai CCR e garantul suprematiei constitutiei; Se asigura astfel ca demersul Parlamentului de suspendare e unul constitutional;
  • In momentul de fata, prevederile constitutionale se afla in contradictie cu realitatea politica;
  • Presedintelui i se cere sa fie neutru in raport cu partidele politice, pe de alta parte presedintele poate fi suspendat de o majoritate a parlamentului. Insusi textul constitutiei il determina pe presedinte sa vegheze la a avea o majoritate in parlament; altfel nu are nicio posibilitate sa-si exercite mandatul sau sa-si realizeze macar partial programul cu care a castigat alegerile;
  • Practic, asa cum e scrisa acum Constitutia, nu e posibil coabitarea, decat daca presedintele devine un instrument al unei majoritati, pentru ca oricand poate fi demis;
  • Pentru celeritatea procedurii parlamentare de investire a guvernului si pentru a nu se prelungi situatiile de criza am propus un termen de zece zile pentru pronuntarea asupra unui nou guvern;
  • Acest termen vine sa preintampine lipsa unui raspuns din partea parlamentului pentru formarea unui nou guvern;
  • In 2009, am trecut printr-o astfel de situatie, in plina criza, parlamentul nu s-a intrunit pentru a da un vot de investitura guvernului si am stat aproape trei luni fara ca Romania sa nu aiba guvern si azi multi se intreaba de ce nu am luat masuri la timp;
  • Se reduce la 45 de zile intervalul de timp la care poate fi dizolvat Parlamentul daca se resping succesiv doua guverne;
  • Am propus scurtarea perioadei in care guvernul va organiza alegeri pentru functia de presedinte la 60 de zile de la data la care a intervenit vacantarea functiei;
  • In interimatul functiei prezidentiale, nu poate fi exercitata atributia de desemnare a unui candidat pentru functia de prim ministru;
  • Am considerat oportuna clarificarea unor reguli constitutionale referitoare la calitatea Romaniei de stat membru UE si NATO; Art. 148 si 149 din Constitutie corespund fazei de preaderare;
  • Ca urmare a aderarii la UE, nu numai prevederile tratatelor constitutive au prioritate fata de dispozitiile contrare din actele interne, ci si actele juridice cu caracter obligatoriu al UE;
  • E nevoie ca institutiile statului sa aduca la indeplinire obligatiile ce-i revin tarii ca membru al NATO;
  • Propunerile vizeaza reglementarea unor probleme financiare ale statului;
  • Romania are obligatia de a evita deficitul bugetar excesiv, incadrandu-l in maxim 3% din PIB si datoria la maxim 60% din PIB;
  • Imprumuturile externe se fac de regula numai pentru investitii;
  • Am considerat importanta reglementarea unor proibleme legate de lupta impotriva coruptiei;
  • Am optat pentru marirea la 48 de ore a duratei pana la care se poate retine o persoana. Cred ca un termen de 48 de ore e si in avantajul celui retinut, pentru ca isi poate asigura o aparare corespunzatoare, dar si al judecatorilor, care au timp sa-i mai intrebe pe procurori si despre soliditatea probelor;
  • Am introdus o serie de dispozitii tranzitorii;
  • Legea de revizuire va intra in vigoare numai dupa aprobare prin referendum;
  • Pana la intrunirea noului parlament, proiectele in curs de legiferare se vor aproba conform actualelor dispozitii;
  • Institutiile nu pot actiona coerent daca nu au un cadru constitutional care sa defineasca cu precizie rolul, competentele si limitele;
  • Avem datoria ca oameni politici responsabili sa contribuim la modernizarea sistemului constitutional si avem obligatia politica sa raspundem imperativelor referendumului din noiembrie 2009;
  • As vrea sa fac cateva comentarii cu privire la unele articole respinse de CCR
  • Eu cred ca aceste articole ar putea fi reformulate de parlament astfel incat sa ajute la acceptarea lor de CCR atunci cand lucrarea va fi terminata la parlament;
  • In proiectul pe care eu l-am initiat, vizam si capitolul imunitate. Cred ca e esential pentru credibilitatea parlamentului;
  • Acum, foarte multi cetateni cred ca parlamentarii beneficiaza de imunitate pentru ilegalitati; foarte putini stiu ca orice parlamentar chemat la parchet trebuie sa mearga ca orice cetatean;
  • Singurul lucru de care este protejat parlamentarul e legat de arestare. Eu cred ca nimeni dintre membrii parlamentului nu se fereste de acest lucru pentru ca nu cred ca avem oameni in situatia de a fi arestati;
  • Cred ca ar fi o mare greseala daca nu ati accepta limitarea imunitatii acolo unde e ea de fapt in acest moment, cu exceptia arestarii, la declaratii politice; Parlamentul are nevoie sa dea cetatenilor relaxarea ca parlamentarii nu sunt deasupra legii;
  • Se realizeaza si un echilibru, pentru ca daca se va aproba articolul in care propun ca magistratii sa raspunda pentru erori in baza unei legi organice, cred ca echilibrul de care avem nevoie se realizeaza;
  • Art. 44, al. 8, spune foarte clar ca averea nu poate fi afectata dar se continua si asta am incercat sa elimin, cu prezumtia ca orice avere e licita;
  • In decizia CCR veti observa ca dupa ce CCR isi mentine punctul de vedere ca trebuie mentinuta prezumtia ca averea e licita, pe urma Curtea da drumul Parlamentului sa initieze o lege prin care sa se transpuna in legislatia romana decizia 2005/2012 JAI;
  • Aceasta decizie e un act normativ european si toate statele UE au avut obligatia ca pana in martie 2007 sa implementeze aceasta decizie;
  • Si vecinii bulgari au anuntat ca au adoptat legea care va intra in vigoare la 1 ianuarie;
  • Aceasta decizie se refera la confiscarea averilor ilicite prin inversarea sarcinii probei pentru cei care au fost condamnati la minim un an de inchisoare;
  • Decizia JAI precizeaza si obligatia statului de a merge la confiscare extinsa; E una din prevederile care functioneaza pe tot teritoriul UE si care vizeaza lupta impotriva coruptiei;
  • O propunere a Curtii e ca parlamentul sa analizeze daca nu se poate crea incompatibilitate intre calitatea de parlamentar si functia de ministru. In Franta sunt incompatibile, in Marea Britanie nu poti fi ministru daca nu esti parlamentar.

Criza datoriilor statelor in UE

  • As profita de prezenta mea aici pentru a va informa asupra unor concluzii ale crizei.
  • In UE exista declansata o criza a datoriilor statelor;
  • Statele sunt in dificultate din doua motive - in primul rand: costurile foarte mari de functionare a statelor, materializate prin numar excesiv de salariati si salarii mai mari decat pot fi oferite; a doua cauza e legata de cheltuielile foarte mari cu programele excesive de asistenta sociala;
  • In statele in care vedeti datorii foarte mari au facut ca si noi in 2007 si 2008: Cand s-au apropiat alegerile au pierdut haturile finantelor si au infiintat programe prin care sa dea tot mai multi bani pentru voturi. Nu e Romania singura tara in care politicienii au avut neinspiratia sa cumpere voturi cu bani publici;
  • Cheltuielile cu programele sociale in Romania in 2010 au reprezentat 46% din veniturile bugetului de stat. Au mai fost 25% cheltuieli cu salarii in sector public fara administratiile locale si depasim 70% cu aceste cheltuieli fixe.

Reorganizarea administrativ-teritoriala:

  • Foarte multi spun ca a fost o chestie anuntata pe genunchi (reforma administrativa, n.r.);
  • Cand nu ma mai inteleg cu partidele eu incep sa vorbesc public. Am sesizat si lipsa de apetit a principalului partid de guvernamant pentru acest lucru;
  • Va rog sa priviti pe site-urile prefecturilor -  In fiecare judet exista cel putin 44 - 45 de deconcentrate ale ministerelor si agentiilor nationale. In '89 nu erau nici jumatate. Despre ce descentralizare discutam, daca noi am infiintat continuu agentii, agentii, agentii. Sunt judete care au peste 50 de agentii, cum ar fi Tulcea;
  • Nu e nicio exagerare cand va spun ca desi impreuna am impins un sistem de descentralizare, in momentul de fata agentiile guvernamentale sufoca administratia locala - O sufoca, o incorseteaza si primarii si comunitatile nu pot reactiona;
  • Ganditi-va la aceasta plasa intinsa de la Bucuresti in toate judetele patriei, cu peste 40 de agentii in fiecare judet. Nu a fost suficient numarul mare de agentii, am dat si mai ales si-au luat atributii politice extrem de importante consiliile judetene;
  • Daca agentiile guvernamentale sufoca primariile prin birocratie, CJ sufoca administratiile locale politic;
  • V-am spus aceasta imagine pentru a va sensibiliza la ideea simplificarii administratiei;
  • Cu totul altele erau obiectivele statului in '68 - sa poata supraveghea tot ce misca, sa controleze oamenii si economia. Nu mai avem astazi aceste obiective;
  • Trebuie sa lasam tara sa respire prin reducerea agentiilor guvernamentale si transferul atributiilor catre administratia locala;
  • Nu cred ca sunt rasturnati desteptii in agentiile guvernamentale si cei nepregatiti in administratia locala; O restructurare masiva a agentiilor e necesara;
  • In al doilea rand, trebuie sa depolitizam administratia;
  • Nu voi considera reorganizarea administrativa ca un obiectiv abandonat. Reorganizarea e necesara.
  • Stiu ce nu e un subiect foarte popular, foarte multi profita spunand vrei sa nu mai ai judetul tau, sa ramai pe drumuri...nu ia nimeni conturul judetului, dar hai sa luam consiliul judetean;
  • Hai sa diminuam numarul de stampile pe care trebuie sa le ia fiecare om sau intreprindere. Haideti sa lasam tara sa respire;
  • Poate in vacanta ganditi si in septembrie poate gasim o solutie comuna sa destramam plasa asta care apasa pe toate comunitatile;
  • Nici macar nu e gratuita, costa statul foarte mult;
  • Mi-as dori mult sa gasiti acel consens pe care eu nu l-am gasit cu opozitia astfel incat macar obiectivul respectarii referendumului din 2009 sa fie dus la indeplinire.

Reprezentantii USL nu participa la discursul presedintelui, a anuntat luni copresedintele Uniunii Victor Ponta.

"Vizavi de prezenta domnului Basescu in Parlament, nu vom participa la acest monolog al domniei sale. Este foarte clar ca presedintele, mai ales dupa intalnirea de la Cotroceni, si-a confirmat incapacitatea de a dialoga", a spus Ponta.

El a sustinut ca presedintele Traian Basescu nu a raspuns "serios si justificat" solicitarilor opozitiei de a explica de ce se opune ideii de a crea o comisie tripartita anticriza intre putere, opozitie si BNR, care sa beneficieze de sprijinul politic pentru toate masurile economice si sociale necesare in perioada de criza.

"Nu ne-a raspuns absolut deloc - si speram totusi ca ratiunea va invinge pana la urma - dar asteptam sa spuna foarte clar ca renunta la acest plan total gresit si antiromanesc si antinational de desfiintare a judetelor. Nu ne-a raspuns, dar speram sa ne raspunda in perioada urmatoare ca putem avea o consultare pe tema alegerilor anticipate, alegeri care sa rezolve criza care se perpetueaza din punct de vedere politic", a spus Ponta.

El a precizat ca USL nu va participa la discursul presedintelui Traian Basescu nici in conditiile in care discutiile despre reorganizare au fost amanate.

La sedinta ia parte si premierul Emil Boc.

Pe 10 iunie presedintele Traian Basescu i-a transmis o scrisoare presedintelui Senatului, Mircea Geoana, si presedintelui Camerei Deputatilor, Roberta Anastase, in care cerea sa adreseze, pe 27 iunie, un mesaj Parlamentului cu privire la problemele de politica interna.

"Cred ca, pe fond, Curtea Constitutionala a avut o abordare constructiva (in ceea ce priveste proiectul de revizuire a Constitutiei - n.r.), in scopul fluidizarii relatiilor intre institutiile statului. Cred ca in Parlament nu am indraznit sa fac o asemenea propunere in proiectul de modificare, dar in discursul pe care il voi avea in Parlament voi face un apel la parlamentari ca in procesul de revizuire a Constitutiei sa gasim o formula sa inseram in Constitutie si faptul ca primul furnizor de prosperitate pentru orice cetatean este munca," a spus presedintele marti, intr-o declaratie de presa.