Activitatea Senatului este din ce in ce mai afectata dupa ce mai multe sedinte de plen au fost suspendate sau tergiversate de luptele politice intre putere si opozitie. Astfel, numeroase legi ajung sa treaca de Senat fara sa fie dezbatute sau votate. Luni, in sedinta de plen, senatorii au luat nota cu privire la implinirea termenului de adoptare tacita a nu mai putin de 15 proiecte legislative. Printre actele normative adoptate tacit se numara Legea votului prin corespondenta pentru cetatenii romani aflati in strainatate, Legea Sulfinei Barbu privind introducerea cotei obligatorii de reprezentare politica a femeilor in Parlamentul Romaniei sau Legea privind examinarea psihologica si psihiatrica a celor ce candideaza pentru obtinerea de functii de demnitate publica.

Plenul SenatuluiFoto: AGERPRES

Adoptarea tacita este o "portita" prin care se asigura ca un proiect legislativ nu ramane "pierdut" in procedurile de la camera Parlamentului care a fost sesizata in cazul acelui act normativ. Astfel, proiectele legislative sunt adoptate tacit de catre camera care nu a reusit sa le dezbata si sa le voteze pana la un anumit termen, iar decizia finala apartine urmatoarei camere a Parlamentului.

Desi este normal ca unele acte normative sa ajunga sa fie adoptate tacit de catre o camera sau alta a Parlamentului, de obicei numarul legilor adoptate tacit nu este atat de numeros.

Activitatea in plenul Senatului, blocata / O noua sedinta suspendata din lipsa de cvorum. Puterea si opozitia se acuza reciproc pe problema CSM

In ultimele luni, Senatul a amanat de mai multe ori sedinta de plen din lipsa de cvorum, dupa ce, fie senatorii puterii, fie cei ai opozitiei au parasit sala pentru a bloca votarea unor legi sau validarea unor candidaturi la Consiliul Superior al Magistraturii.

In ceea ce priveste problema CSM, senatorii puterii si cei ai opozitiei s-au contrat de nenumarate ori pe cine sa fie votat ca membru in Consiliu din partea Societatii civile. Cum Puterea detine la limita majoritatea in Senat (69 de senatori), de multe ori, ca sa blocheze adoptarea unor hotarari, a ales sa paraseasca lucrarile din plen pentru a nu se intruni cvorumul legal de sedinta.

Pe langa numeroasele sedinte suspendate sau tergiversate de jocurile politice, se adauga si ocaziile in care senatorii si-au luat liber de la sedintele de plen (ex: de Pasti, de 15 martie - ziua maghiarilor de pretutindeni etc). Astfel,Senatul este din ce in ce mai aglomerat si nu mai poate tine pasul, sa dezbata si sa voteze actele normative inaintea indeplinirii termenului de adoptare tacita.

In sedinta de plen de luni, senatorii au luat nota cu privire la implinirea termenului de adoptare tacita (15 mai) pentru 15 proiecte legislative. Astfel, desi unele aveau raport de respingere de la comisiile de specialitate, toate cele 15 acte normative au trecut de Senat fara sa fie votate in plen, iar multe dintre ele nici macar nu au fost dezbatute in sedintele de plen.

Toate proiectele legislative care au fost adoptate tacit, ajung acum pe masa Camerei Deputatilor, forul decizional care va aproba sau va respinge actele normative.

Iata mai jos cele 15 proiecte legislative care au fost adoptate tacit de catre Senat:

1. Propunerea legislativa privind introducerea cotei obligatorii de reprezentare politica a femeilor in Parlamentul Romaniei.

2. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare, republicata.

3. Propunerea legislativa privind modificarea art. 138) alin. (6) al Legii nr. 169/2010 privind procedura insolventei.

4. Propunerea legislativa pentru modificarea Legii nr. 112/1995 privind reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului.

5. Propunerea legislativa privind completarea art. 9 din Legea nr. 112/1995 privind reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, Legea caselor nationalizate.

6. Propunerea legislativa privind modificarea art. 5, alineatul (4), din Legea nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora, pronuntate in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.

7. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea art. 1 din Legea nr. 192 din 14/10/2010, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 695 din 18/10/2010, privind trecerea unor drumuri forestiere din domeniul public al statului si din administrarea Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva in domeniul public al unor unitati administrativ-teritoriale si in administrarea consiliilor locale ale acestora.

8. Propunerea legislativa pentru completarea Legii nr. 115/1999 privind responsabilitatea ministeriala.

9. Propunerea legislativa privind introducerea votului prin corespondenta pentru cetatenii romani aflati in strainatate.

10. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali.

11. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si pentru modificarea si completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, a Legii administratiei publice locale nr. 215/2001 si a Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali.

12. Propunerea legislativa pentru modificarea Legii nr. 3, din 22 februarie 2000, privind organizarea si desfasurarea referendumului, cu modificarile si completarile ulterioare.

13. Propunerea legislativa pentru modificarea art. 7, alin. (9) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii.

14. Propunerea legislativa pentru modificarea Legii nr. 7/2006 privind statutul functionarului public parlamentar.

15. Propunerea legislativa privind examinarea psihologica si psihiatrica a celor ce candideaza pentru obtinerea de functii de demnitate publica, in administratia locala sau care ocupa functii de inalt functionar public sau indeplinesc calitatea de secretar general, secretar de stat sau ministru in cadrul ministerelor.

Votul prin corespondenta pentru cetatenii romani din strainatate, decis in Camera Deputatilor

Unul dintre proiectele legislative care au trecut prin Senat fara sa fie dezbatute si votate este Proiectul de lege privind introducerea votului prin corespondenta pentru cetatenii romani aflati in strainatate.

Proiectul legislativ a fost initiat de 55 de parlamentari PDL. USL a amenintat de-a lungul timpului ca se va opune proiectului si l-a caracterizat drept o modalitate prin care PDL vrea sa fure la alegerile viitoare. Cu toate acestea, proiectul a trecut prin Senat fara sa fie macar dezbatut sau votat, desi in camera superioara a Senatului, puterea, prin cei 69 de senatori ai sai, detine la limita majoritatea.

Fata de initiativa legislativa adoptata tacit de Senat, Guvernul Romaniei a transmis un punct de vedere negativ, motivandu-si pozitia prin faptul ca la Ministerul Afacerilor Externe, exista un proiect de lege asemanator. Proiectul de la MAE care prevede introducerea votului prin corespondenta pentru cetatenii straini a fost in dezbatere publica de la inceputul anului.

Chiar luni, ministrul de Externe, Theodor Baconschi a anuntat ca proiectul legislativ urmeaza sa intre in sedinta de Guvern spre prima lectura, probabil, in aceasta saptamana. In plus, Ministerul de Externe a lansat un site care promoveaza votul prin corespondenta.

Intrebat daca lansarea site-ului privind votul prin corespondenta nu este precipitata, avand in vedere ca legea nu a fost adoptata in Parlament, Teodor Baconschi a declarat ca este este un site care promoveaza un proiect de lege care a primit deja toate avizele inainte de a intra pe ordinea de zi a Guvernului, noteaza Agerpres.

Legea care introduce cota obligatorie de reprezentare politica a femeilor in Parlamentul Romaniei, adoptata tacit

Un alt proiect legislativ care a trecut nedezbatut in senat este Legea privind introducerea cotei obligatorii de reprezentare politica a femeilor in Parlamentul Romaniei, lege initiata si promovata de deputatul PDL Sulfina Barbu.

Potrivit textului initiativei legislative, partidele politice vor fi obligate sa rezerve doamnelor 40% din locuri la alegerile parlamentare, in timp ce cota minima in cazul aliantelor va fi de 50%, iar pentru organizatiile minoritatior 20%.

Legea a fost adoptata fara sa fie dezbatuta sau votata in plenul Senatului, desi Comisia Juridica prin membrii ei nu a fost de acord cu actul normativ. Din partea Comisiei pentru Drepturile Omului s-a obtinut un aviz pozitiv, cu un amendament prin care cota de reprezentare este scazuta la 15%.

Candidatii la demnitate publica, examinati psihologic si psihiatric

Un alt proiect legislativ care a trecut prin Senat fara sa fie dezbatut si votat este cel care prevede examinarea psihologica si psihiatrica a celor ce candideaza pentru obtinerea de functii de demnitate publica, in administratia locala sau care ocupa functii de inalt functionar public sau indeplinesc calitatea de secretar general, secretar de stat sau ministru in cadrul ministerelor.

Pentru acest proiect de lege, Comisia Drepturilor Omului si Comisia juridica din Senat a acordat un aviz negativ, in timp ce Comisia pentru administratie publica a acordat un aviz favorabil, cu amendamente.

Amintim ca avizele comisiei sunt consultative pentru plenul Senatului, acolo unde se dezbat proiectele de lege si, in final, se voteaza de catre plen.