Uniunea Social Liberala pregateste pentru intervalul 2011-2020 un "amplu proiect national", intitulat "Programul celor 100 de miliarde de euro: Infrastructura si competitivitate", potrivit proiectului referitor la platforma economica si fiscala a Uniunii, obtinut de Agerpres din surse liberale. Programul ar urma sa aiba trei directii de actiune si anume reformarea marilor sisteme publice, modernizarea infrastructurii si cresterea competitivitatii.

"Desi are statului de membru al Uniunii Europene, economia romaneasca este mai degraba complementara decat competitiva, in raport cu economiile celorlalte state membre. (...) Acest program este menit a utiliza parghiile active ale statului, avand ca obiectiv stoparea crizei economice si relansarea economica, prin stimularea investitiilor precum si cresterea calitatii si eficientei mediului de afaceri", se arata in proiectul-program.

In ceea ce priveste mobilizarea resurselor financiare, "Programul celor 100 de miliarde de euro" isi propune sa aloce cel putin 6% din PIB pentru cheltuieli de capital, sa monitorizeze strict utilizarea fondurilor publice, sa atraga fonduri private pentru finantarea marilor proiecte publice si sa absoarba integral fondurile europene cu aceasta destinatie. Parghiile pe care programul le va utiliza sunt ajutorul de stat, parteneriatul public-privat, absorbtia fondurilor europene, investitiile publice, capitalizarea institutiilor financiare bancare si non-bancare cu capital majoritar de stat, dar si implicarea mai larga a sistemului bancar, a pietei asigurarilor, a burselor de valori si de marfuri in finantarea marilor proiecte de infrastructura si in sustinerea politicilor publice.

  • USL propune ca in cadrul legii bugetului sa existe un capitol distinct care va prezenta aplicarea programului, pe ordonatori de credite bugetare si pe capitole de cheltuieli.
  • Ca "prioritate zero pe termen scurt", proiectul de program economic si fiscal al USL propune "stoparea risipei banilor publici cu proiecte si masuri populiste, al caror caracter este gradul scazut de utilitate publica".
  • "Pe termen mediu, politica fiscal-bugetara are in vedere incadrarea in conditiile Pactului de Stabilitate si Crestere, adica o tinta de deficit bugetar de maxim 3%. Pentru aceasta, programul nostru economic este axat, cu prioritate, pe necesitatea largirii bazei de impozitare si a cresterii gradului de conformare fiscal catre 90%. In aceste conditii, estimam o evolutie treptata de convergenta a veniturilor bugetare catre media UE, respectiv 38-40%. Astfel, pe termen mediu si lung, avem in vedere revenirea la principiile sanatoase ale echilibrului financiar, care ar degreva efortul bugetar de povara datoriei publice", se mai arata in document.
  • USL se mai pronunta pentru asigurarea stabilitatii macroeconomice si pentru reluarea sustenabila a cresterii economice cu o medie anuala de 4,5% - 5%.
  • Un alt obiectiv al USL este cresterea numarului de salariati de la 4,1 milioane la 5 milioane.
  • Programul economic al Uniunii propune si o reforma fiscala ce consta in simplificarea sistemului de taxe, reducerea evaziunii fiscale si reducerea generala a impozitarii, in special a impozitarii directe, concomitent cu largirea bazei de impozitare.
  • Astfel, USL propune mentinerea actualului sistem pentru impozitarea veniturilor si profitului - cota unica - si introducerea unor sisteme de deductibilitati, si scutirea la plata impozitului pe profit, pe o perioada de 3 ani, a societatilor comerciale cu capital privat care desfasoara activitati in domenii precum agricultura, industria alimentara, cercetare-dezvoltarea, energia regenerabila. O alta propunere a USL pentru realizarea reformei fiscale sunt reducerea contributiilor de asigurari sociale.
  • Programul economic al USL mai prevede masuri pentru imbunatatirea sistemului de colectare, dar si in vederea eficientizarii cheltuielilor bugetare.
  • In ceea ce priveste infrastructura, actiunile prioritare ale USL, asa cum se regasesc ele in proiectul de program economic, includ construirea principalelor patru axe autostradale strategice ale Romaniei: autostrada Nadlac - Arad - Timisoara - Sibiu - Fagaras; autostrada Oradea - Cluj-Napoca - Brasov - Bucuresti - Constanta; autostrada Targu Mures - Iasi; autostrada Pascani - Bacau - Focsani - Ploiesti. Acestea ar urma sa fie construite utilizand ca principala resursa financiara fonduri private si, in subsidiar, publice. Fondurile publice se vor orienta spre nevoile retelei de drumuri nationale, judetene si locale.
  • Printre obiectivele USL privind infrastructura se mai regasesc realizarea unui sistem feroviar modern si durabil in scopul cresterii vitezei de transport, asigurarea de investitii prioritare pentru promovarea aeroporturilor regionale, modernizarea/dezvoltarea infrastructurii de transport naval, sustinerea rutelor romanesti prioritare in cadrul noilor recomandari aferente TEN-T. De asemenea, in programul economic, liberalii si social-democratii se pronunta pentru revigorarea retelei interne de transport prin conducta si racordarea acesteia la retelele europene transfrontaliere si pentru promovarea variantelor de transport cu impact redus asupra mediului.
  • USL mai sustine, in proiectul sau de program, redimensionarea rolului statului prin reducerea atributiilor sale si transferarea acestora catre mediul privat.
  • Se are in vedere scoaterea din sfera bugetara a unor institutii de autorizare si certificare, cu pastrarea acestora sub controlul autoritatilor de reglementare, crearea Camerelor agricole si transferarea atributiilor specifice ale statului catre acestea, stimularea privatizarii in domenii precum educatia, sanatatea, cercetarea, vanzarea participatiilor minoritare ale statului, care nu prezinta interes strategic, detinute de toate agentiile, oficiile si alte institutii ale administratiei publice centrale si locale.
  • USL propune si 'implementarea managementului privat si ulterior, privatizarea companiilor si societatilor nationale care inregistreaza pierderi, precum si a agentiilor asa zise 'autofinantate' aflate in proprietatea sau in autoritatea statului'. 'Acestea sunt cele mai mari consumatoare de bani publici, proveniti din taxe, care nu se constituie in venituri la buget, dar, in acelasi timp, inregistreaza cele mai mari restante la plata obligatiilor bugetare, in special a contributiilor sociale', se mai arata in proiectul citat.
  • In ceea ce priveste sistemul public de pensii, USL se pronunta pentru 'renuntarea treptata la principiul solidaritatii intre generatii, devenit nefunctionabil la scara europeana si inlocuirea acestuia cu principiul beneficiarii de sumele economisite de-a lungul vietii' urmand ca asigurarea pensiei prin redistribuire sa fie inlocuita de asigurarea pensiei prin acumulare.
  • Programul economic si fiscal al USL cuprinde si capitole referitoare la industrie, agricultura, politici regionale, absorbtia fondurilor europene, energie, sanatate si educatie.