Deputatul PDL de Iasi Petru Movila a initiat un proiect de lege privind obligativitatea operatorilor de telefonie mobila de a solicita si colecta datele personale ale utilizatorilor serviciilor de tip PrePay. Deputatul reclama faptul ca, in prezent, posesorii de cartele telefonice nu pot fi identificati in cazul unor apeluri false sau frauduloase.

Potrivit deputatului Petru Movila, peste 90% din apelurile primite in 2010 la numarul de urgenta 112 au fost apeluri false, iar mai bine de jumatate dintre acestea au fost efectuate de pe telefoane mobile care utilizau serviciile PrePay, astfel incit utilizatorii nu au putut fi identificati pentru a raspunde in fata legii.

"O serie de infractiuni privind criminalitatea organizata, traficul de persoane, de droguri de mare risc si chiar vizind siguranta nationala au fost puse la punct de infractori care foloseau serviciile PrePay, fiind astfel foarte greu de identificat, in lipsa unei baze de date privitoare la identitatea utilizatorilor unui astfel de serviciu", se arata in expunerea de motive la propunerea legislativa.

De asemenea, Movila afirma ca, potrivit unor date statistice, utilizatorii cartelelor tip PrePay au depasit numarul abonatilor la serviciile de comunicatii electronice destinate publicului, astfel incat chiar operatorii de telefonie mobila intimpina greutati legate de identificarea lor.

Potrivit proiectului de lege propus de deputatul iesean Petru Movila:

  • furnizorul serviciului de comunicatii electronice destinat publicului are obligatia de a solicita un act de identitate al utilizatorilor serviciilor, indiferent de tipul serviciului, abonament sau PrePay
  • utilizatorii serviciilor de comunicatii electronice au obligatia de a prezenta un act de identitate la achizitionarea serviciului
  • utilizatorii care au achizitionat un serviciu de orice tip de la furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi sunt obligati sa prezinte furnizorilor un act de identitate in termen de sase luni de la promulgarea legii
  • dupa 6 luni de la intrarea in vigoare a legii, furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului vor suspenda numerele de telefon alocate utilizatorilor de servicii de tip PrePay care in acest interval nu au prezentat un act de identitate
  • la instrainarea unui serviciu de tip PrePay, utilizatorul este obligat de a notifica in scris furnizorul de servicii de comunicatii electronice destinate publicului despre tranzactie; noul utilizator al serviciului de tip PrePay este obligat de a prezenta furnizorului de servicii de comunicatii electronice actul de identitate
  • in cazul in care serviciul de tip PrePay este achizitionat de o persoana juridica, aceasta este obligata sa prezinte furnizorului de servicii de comunicatii electronice destinate publicului un tabel cu datele personale ale utilizatorilor serviciului
  • utilizatorul unui serviciu de tip PrePay este obligat de a notifica verbal furnizorul de servicii de comunicatii electronice destinate publicului despre pierderea, deteriorarea sau furtul cartelei in termen de 24 de ore de la incident