Presedintele UDMR, Marko Bela, a declarat joi ca Uniunea asteapta motivarea Curtii Constitutionale, care a declarat neconstitutionala Legea educatiei, pentru ca exista conflict intre Parlament si Executiv, si ulterior va "reactiona" si va analiza detaliile acestei decizii. Liderul UDMR a subliniat ca "nu poate merge mai departe intr-o coalitie care nu reuseste sa-si impuna reformele". "Solutia ar fi ca aceasta lege sa fie adoptata in Parlament, dar proprii nostri colegi din Senat, in primul rand presedintele Comisiei de Invatamant din Senat, ne-au obligat sa ne asumam raspunderea", a continuat Marko Bela.

De asemenea a fost convocat pentru sambata Consiliul Permanent al UDMR, care se va intruni la Targu Mures.

UDMR atunci cand si-a asumat misiunea guvernarii impreuna cu PDL a considerat ca trebuie "sa contribuim la rezolvarea problemelor de interes general si am considerat ca avem responsabilitatea de a duce mai departe si o reforma a societatii romanesti", a explicat Marko Bela.

"In acelasi timp, am considerat ca asumandu-ne guvernarea avem posibilitatea de a duce mai departe, impreuna cu altii, o reforma privind societatea din Romania, care ar avea drept scop descentralizarea administratiei, rationalizarea administratiei, rationalizarea si descentralizarea tuturor deciziilor importante... Iar, in acelasi timp, am considerat ca astfel vom avea posibilitatea de a duce mai departe largirea drepturilor minoritatilor", a aratat senatorul UDMR.

"Daca aceste lucruri sunt indeplinite, UDMR isi asuma sarcina guvernarii, in pofida faptului ca am fost obligati sa luam masuri foarte dureroase in aceste luni".

Liderul UDMR si-a manifestat nemultumirea pentru tergiversarea Legii Educatiei: "am pierdut un an scolar din cauza tergiversarilor din Senat. Din luna mai, Legea Educatiei zace in Senat".

Cele mai importante declaratii ale presedintelui UDMR, Marko Bela:

  • Presedintele mi-a spus ca dansul considera ca aceasta lege a educatiei trebuie adoptata toamna aceasta. Si asa am pierdut un an. Daca nu avem toamna aceasta legea educatiei, iar pierdem un an scolar.
  • Nu am cerut demisia domnului Hardau. Domnul Hardau ar trebui sa decida. Domnia sa este senator al partidului democrat-liberal, deci senator al principalului partid de guvernamant.
  • Daca ma intrebati pe mine, sefiile de comisii de exemplu sunt functii importante si sunt functii politice in Parlament, unde trebuie sa reprezinti pozitia partidului sau a grupului parlamentar din care faci parte. Ori reusesti acest lucru, ori nu ar trebui sa-ti asumi o astfel de functie. Dar nu e treaba mea sa decid acest lucru, nici eu n-as accepta daca cineva mi-ar spune cine in UDMR sa fie sef de comisie sau sa aiba alta functie.
  • Dar e clar ca domnul Hardau in acest moment are o problema. Am vazut si eu aplauzele acelea si m-a pus pe ganduri. Un politician adevarat ar trebui sa se retina, cel putin. Si daca se bucura, sa nu demonstreze acest lucru si sa se bucure de esecul propriului guvern si de esecul propriului partid.
  • Daca esti politician, ai abilitatea cel putin de a-ti ascunde astfel de sentimente. Nu vreau sa fiu cinic, dar pe mine m-a cam surprins aceasta atitudine.
  • De acum un an s-a adoptat un proiect de lege prin angajarea raspunderii care, dupa aceea, a fost respins de Curtea Constitutionala pe motiv ca nu au avut loc dezbateri. Pe vremea respectiva, colegii care in acest moment sunt in opozitie si atunci erau in guvern au acceptat ideea predarii istoriei si geografiei in limba materna, inclusiv bacalaureatul. La vremea respectiva, PDL nu a fost de acord in totalitate cu acest deziderat, numai pana la clasa a X-a.
  • La urma urmei, eu am propus si lunile acestea celor din opozitie sa discutam problemele din educatie, chit ca nimeni nu a reusit sa-mi explice care sunt problemele majore cu aceasta lege. Unii au probleme cu numirea rectorilor, altii au probleme cu functionarea universitatilor particulare, altii cu istoria si geografia eventual, dar e o parte mai mica. Deci nimeni nu a reusit sa-mi explice care ar fi marea contradictie intre opozitie si partea guvernamentala.
  • Ne asteapta o perioada foarte grea. Trebuie sa avem un buget si va dati seama ca cu o astfel de majoritate este foarte greu sa te gandesti la adoptarea unui buget coerent.
  • In acest moment este vorba de legea educatiei si, daca in acest moment vom reusi sa avem o solutie si garantii ca aceasta lege se adopta intr-o forma adecvata si in aceasta perioada, in care nu pierdem inca un an scolar, atunci acest lucru ar anticipa o forta de a duce mai departe si alte proiecte
  • Cum ne putem gandi la adoptarea bugetului, care in continuare va fi un buget auster si vor fi multe probleme legate de buget, daca nu reusim sa avem o lege a educatiei care totusi nu ridica astfel de probleme?
  • Sau legea salarizarii prin care bineinteles ca va trebuie sa marim salariile reduse cu 25% intr-un anumit procentaj si intr-un anumit fel. Dar daca nu exista o coeziune, o forta a majoritatii, atunci cum vom adopta aceasta lege a salarizarii?