Presedintele Traian Basescu a trimis vineri Parlamentului o cerere de reexaminare asupra Legii privind camerele pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala, informeaza Administratia Prezidentiala.

Seful statului atrage atentia ca prezenta lege infiinteaza camerele agricole ca ONG-uri de utilitate publica, non profit, dar prevede totodata ca personalul organizatiilor sa fie preluat de la unitati din subordinea Ministerului Agriculturii si finantat din resurse obtinute de la bugetul de stat. Presedintele propune eliminarea respectivelor prevederi si recomanda "selectionarea personalului in mod liber, de pe piata muncii".

Va redam textul integral al cererii transmise de seful statului:

Bucuresti, 16 iulie 2010

Domnului Mircea-Dan Geoana

PRESEDINTELE SENATULUI

In temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, formulez urmatoarea

CERERE DE REEXAMINARE a LEGII privind camerele pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala

Motivele cererii sunt urmatoarele:

1. Prezenta lege infiinteaza camerele agricole ca organizatii neguvernamentale, de utilitate publica, non profit, cu personalitate juridica, create in scopul de a reprezenta si promova interesele socio-economice ale populatiei care deruleaza activitati in domeniile agriculturii.

Potrivit art. 15 al Legii, aparatul tehnic operational al camerelor agricole se constituie prin preluarea partiala a resurselor umane de la unitati din subordinea, coordonarea sau autoritatea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, salarizarea acestora urmand a fi similara functionarilor publici.

Avand in vedere caracterul de organizatie neguvernamentala, si nu de institutie sau autoritate publica, al camerelor agricole, consideram ca aparatul tehnic operational al acestora se poate constitui prin selectionarea personalului in mod liber de pe piata muncii, nefiind necesara prevederea referitoare la preluarea de resurse umane de la institutiile ori autoritatile publice. Astfel, propunem eliminarea prevederilor referitoare la preluarea personalului de la unitati din subordinea, coordonarea sau autoritatea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale si, pe cale de consecinta, si a dispozitiilor legate de salarizarea aparatului tehnic al camerelor agricole la nivelul functionarilor publici, nivelul acesteia urmand a ramane la latitudinea angajatorului.

2. Conform art. 21 lit. f) al Legii, finantarea aparatului tehnic operational se asigura, printre altele, din resurse obtinute de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale. Tinand cont de caracterul privat al camerelor agricole, de posibilitatea de autofinantare, precum si de posibilitatea acestora de a infiinta, conform art. 3, societati comerciale, generatoare de profit, solicitam eliminarea lit. f) a art. 21.

3. Capitolul V al actului normativ mentionat reglementeaza atributiile camerelor agricole, printre care se numara atributii precum: avizarea scoaterii din circuitul agricol a terenurilor arondate colegiilor, avizarea taierii copacilor din afara fondului forestier, certificarea calitatii de producator agricol etc. Consideram ca astfel de atributii sunt similare acelora unei institutii publice sau unei autoritati a statului, fiind astfel inoportuna exercitarea lor de catre o organizatie neguvernamentala. Prin urmare, consideram necesara eliminarea dintre atributiile camerelor agricole a acelora care intra in sfera de competenta a unor institutii ori autoritati publice.

4. Conform art. 27, resursele financiare necesare primelor alegeri pentru camerele agricole zonale se asigura de la bugetul de stat, prin bugetele Ministerului Administratiei si Internelor si Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale. Consideram ca nu este firesc ca organizarea unor alegeri in cadrul unei organizatii neguvernamentale sa se realizeze din fonduri alocate de la bugetul de stat, astfel ca solicitam eliminarea dispozitiilor art. 27 din cuprinsul legii.

5. Aspectele de mai sus atrag modificarea cheltuielilor Ministerului Administratiei si Internelor si Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale aprobate prin buget. Potrivit art. 15 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice - in cazurile in care se fac propuneri de elaborare a unor proiecte de acte normative a caror aplicare atrage micsorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, trebuie sa se prevada si mijloacele necesare pentru acoperirea minusului de venituri sau cresterea cheltuielilor". In acest scop, Guvernul, prin ordonatorii principali de credite si Ministerul Finantelor Publice, va elabora fisa financiara, care se ataseaza la expunerea de motive. Prezenta lege nu indeplineste conditiile prevazute de art. 15 al Legii nr. 500/2002.

6. Pentru sustinerea motivelor invocate mai sus, precizam faptul ca si Senatul a respins propunerea legislativa, iar Guvernul Romaniei nu a sustinut adoptarea acestui proiect de lege.

Avand in vedere aspectele semnalate si competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicit reexaminarea Legii privind camerele pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala.