Masurile de austeritate sunt criticate din interiorul PDL, dupa ce Guvernul Boc a decis sa-si asume raspunderea in Parlament pe un pachet de legi care prevede, intre altele, reducerea pensiilor si salariilor. Vicepresedintele PDL, Sorin Frunzaverde, a declarat, marti, la Radio Resita, ca Guvernul trebuia sa aleaga varianta FMI, si anume majorarea TVA si a cotei unice. ”Explicatii exista. Una dintre ele este aceea ca ar fi fost afectata economia. Nu cred in aceasta explicatie. Nu cred, si mi-e teama ca in toamna vom ajunge la marirea acestor impozite, la marirea lor. Masura pe care am luat-o acum nu este una eficienta”, a spus Frunzaverde, vicepresedinte PDL si presedintele Consiliului Judetean Caras Severin.

Declaratiile lui Sorin Frunzaverde la Radio Resita

  • Nu am fost de acord cu aceste masuri, si am spus acolo ca daca ar fi avut loc acum o luna aceasta discutie in interiorul partidului, probabil ca solutia pe care ar fi ales-o guvernul ar fi fost alta. Discutia a venit foarte tarziu, dar si asa am avut ocazia sa ma opun si am avut aceasta optiune pentru ca efectiv nu cred in acest tip de masuri. Le-am spus colegior mei, ca in mod normal ar fi trebuit sa alegem varianta FMI, si anume majorarea TVA-ului si a cotei de impozitare pe profit.
  • Nu cred ca ar fi afactat economia. Cresterea TVA este finalmente suportata tot de consumator, dar ii dai ocazia sa opteze intre consum si una rezervata fata de consum. In plus, nu ii diminuezi veniturile. Asta este important. Sa incercam sa nu diminuam veniturile unei mari categorii de populatie. In acest moment, sunt mai multe tari puse in acesta situatie. Primele care au luat asemenea masuri au fost Grecia, Letonia si Lituania. Grecia, din spatiul euro. Letonia si Lituania din spatiul non-euro. Toate cele trei tari au apelat la marirea TVA-ului si la cresterea impozitarii. Deci este clar ca aceasta este una din solutii. Nu toate masurile luate pe seama populatiei si a pensionarilor.
  • Si eu cred, asa cum va spun, veti vedea si in cazurile Germaniei, Spaniei, Italiei, Portugaliei, toate aceste tari care preconizeaza asemenea masuri de austeritate, toate vor umbla la impozitari si la TVA. Eu cred ca aceasta era solutia, si am mai spus acolo la Bucuresti, in sedinta Guvernului si cu reprezentantii PDL in Guvern, primul ministru si toti ceilalti, am spus ca daca am fi votat acum o luna in mod sigur ca majoritatea membrilor din Colegiul Director ar fi votat pentru varianta impozitarii, generic vorbind, nu pentru aceasta varianta care afecteaza salariile si pensiile.
  • Explicatii exista. Una dintre ele este aceea ca ar fi fost afectata economia. Nu cred in aceasta explicatie. Nu cred, si mi-e teama ca in toamna vom ajunge la marirea acestor impozite, la marirea lor. Masura pe care am luat-o acum nu este una eficienta. Guvernul isi asuma raspunderea pe aceste legi, guvernul spune ca vor fi valabile pana la 1 ianuarie, din 1 ianuarie se va reveni. Eu va relatez ce spune Guvernul, da? Se va reveni la guvernul pensiilor si al salarilior. Ce sa va spun? In primul rand, de pensii nu trebuia sa ne atingem, sub nici o forma. Asta e un lucru de acum clar. In legatura cu salariile. Trebuia conceputa o legislatie elastica, pentru ca acolo unde sunt resurse, unde nu am incarcat schema de functionare, oamenii  nu trebuiau sa piarda la salarii. Va dau un exemplu.
  • La Consiliul Judetean eu functionez cu 400 de oameni mai putin decat schema pe care o am la dispozitie. Deci 400 de posturi nu sunt ocupate. Iar eu anul acesta ma descurcam cu salarile. Nu diminuam salariile, nu pleca nimeni. Deci ma descurcam. Nu-i puneam in situatia de a pierde la salarii sau de a-si pierde posturile pe acesti angajati. Si sunt multe alte institutii din Romania in asemenea situatie. Consilii Judetene care n-au facut angajari prosteste, Primarii care n-au exagerat cu incarcarea schemei de functionare se puteau descurca in acest an.
  • Mai mult, astept sa vad ce se intampla cu schema institutiilor centrale de la Bucuresti. Unde efectiv sunt foarte multi angajati. Avem zeci de agentii, avem 268 de secretari de stat, avem mii de angajati in acest aparat central birocrat. Nimeni nu vorbeste despre ce se intampla acolo. Pana la urma, daca facem un calcul vedem ca in toata administratia din Romania, ma refer la Consilii Locale, Primarii, Consilii Judetene, lucreaza vreo 200 si ceva de mii de oameni. Doar atat. Restul lucreaza in aparatul polititienesc, in aparatul central al ministerelor si agentiilor.
  • Am solicitat Guvernului sa anunte in cateva zile care sunt masurile de reducere a acestui aparat central. Nu putem face comparatia cu ce a fost pana in 1989. Functiunile statului de atunci au fost altele fata de functiunile statului de acum. Inevitabil, modernizarea statului roman, intrarea in UE a condus la o asistenta a statului catre cetatean mult mai mare decat a fost pana in 89. Dar hai sa vedem in interiorul acestor bugetari, de care ne legam in permanenta, sa vedem ce se intampla cu adevarat. Oare chiar asa sunt responsabile administratiile locale de situatia in care ne aflam. E foarte usor de la Bucuresti sa spui, domne, au incharcat schemele nu stiu unde, in comuna cutare. Posibil. Dar nu peste tot. Dar sa vedem cu ce schema ministeriala functionam in acest moment. Sunt toate teme de discutie, pe care trebuie sa le abordez. Pentru ca nu poti vorbi asa, generic. Trebuie sa dam afara nu stiu cati profesori, nu stiu cati bugetari. Trebuie sa vedem care sunt adevaratele zone unde se poate interveni.