La Palatul Parlamentului se desfasoara dezbaterea "Legea Educatiei Nationale - un pas inainte pentru Romania", organizata de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului. La dezbatere este prezent si presedintele Traian Basescu, care a avertizat ca "sistemul educatiei din Romania e unul din cele mai slabe din Europa si cel mai slab din interiorul UE, din punct de vedere al performantelor absolventilor". "Acest lucru reclama o interventie urgenta de adaptare a sistemului la realitatile economiei si competitiei", a precizat presedintele.

Cele mai importante declaratii ale presedintelui Traian Basescu:

  • sistemul educatiei din Romania e unul din cele mai slabe din Europa si cel mai slab din interiorul UE, din punct de vedere al performantelor absolventilor
  • acest lucru reclama o interventie urgenta de adaptare a sistemului la realitatile economiei si competitiei
  • pe fond, aceasta e cheia cresterii nivelului de trai - educatia
  • la ultimul consiliu european, care stabileste tintele principale ale agendei UE 2020, cea care este continuatoarea agendei Lisabona, au fost enuntate cele cinci obiective majore
  • din cele cinci obiective, sunt doua care in mod net vizeaza educatia
  • 1. Rata parasirii timpurii a scolii la nivelul UE sa se reduca cu 10%
  • 2. Populatia avand varste intre 30 si 34 de ani in proportie de 40% sa devina absolventa a unui sistem de invatamant superior
  • un alt obiectiv este reducerea saraciei la 20 de milioane de cetateni care au iesit din zona saraciei si pot duce o viata normala
  • un alt obiectiv care vizeaza educatia pe un palier mai inalt este cercetarea, iar agenda 2020 propune ca toate statele membre sa aloce 3% din PIB pentru cercetare, 1% de la stat si atragerea cu 2% de la marile companii
  • mi se pare ca pana si tinta legata de rata de ocupare e legata tot de educatie - populatia cu varste intre 20 si 64 de ani sa fie ocupata in campul muncii in proportie de 75%
  • nu exista obiectiv care sa nu fie legat practic de calitatea educatiei
  • mi se pare in neregula ca in acest moment au aparut deja voci care pun sub semnul intrebarii schimbarea structurala a sistemului din Romania, considerand ca nu e oportun sa facem acest lucru in perioada de criza
  • doamnelor si domnilor, exact acesta este momentul
  • o reforma a educatiei poate ajuta la iesirea din criza si in mod cert e solutia care sa previna intrarea Romaniei in viitoare crize economice
  • mi se pare nepotrivit sa sacrificam mereu viitorul unor reforme importante sustinand mereu ca avem lucruri mai importante de facut, de genul: trebuie sa iesim din criza 
  • pana acum, nu s-a facut nicio schimbare in educatie, ci doar ceea ce putem numi carpirea sistemului
  • facem acest lucru de 20 de ani
  • daca e cineva care se revendica reformator in acesti 20 de ani, il invit sa priveasca rezultatele: copii tot mai slabi pregatiti, cu sanse tot mai mici de a face sanse competitiei pe piata fortei de munca
  • cei care revendica reforma in educatie au astazi rezultaul reformelor pe care le-au facut in ultimii 20 de ani
  • nu avem nicio universitate in primele 500 din lume
  • sunt realitati, nu e nevoie sa le dezbatem, le putem citi cu usurinta oriunde
  • propun ca dezbaterile sa fie depolitizate
  • nu putem privi eficienta sistemului romanesc si condamnarea eventuala la inapoiere a Romaniei de pe pozitii ideologice
  • propun sa privim aceasta reforma structurala, profunda, a educatiei, de pe pozitia oamenilor responsabili de prezent si mai ales de viitor
  • Romania nu poate fi competitiva fara un sistem de educatie modern, care sa dea tinerilor competente, si nu la memorarea unor cunostinte pe care le gasesc oricand pe site-urile pe care le acceseaza in fiecare zi
  • singura solutie pentru a ajunge la o lege buna e sa avem o abordare depolitizata fata de prioritatile educatiei si sa nu privim de pe pozitia intereselor de grup, fie ele ale profesorilor sau elevilor sau altor categorii
  • trebuie sa privim din punctul de vedere de a nu face din Romania o insula de subdezvoltare in interiorul UE
  • in opinia mea, se incearca dezbaterea la infinit a acestei reforme. Este paravanul sub care se ascunde intentia de a bloca o noua lege a educatiei, care sa raspunda nevoilor societatii romanesti
  • azi avem proiectul de lege asa cum am stabilit in principalele coordonate ale Pactului pentru educatie
  • e foarte greu sa fim contradictorii. A fi contradictoriu cu ce ai semnat la Pact inseamna ca ai incercat sa castigi timp in speranta ca nu mai apare legea. Iata ca legea a aparut
  • cele subliniate in Pactul pentru educatie se materializeaza in lege
  • Educatia timpurie, care se finalizeaza cu anul pregatitor
  • in pact vorbeam de faptul ca structura preuniversitara trebuie sa fie predictibila si sa se apropie de elev
  • e ceea ce se face prin introducerea clasei a noua in invatamantul liceal
  • noua lege vizeaza formarea de competente. Cele opt competente recomandate de UE ca fiind competente pentru ca un absolvent sa poata face fata concurentei
  • reducerea orelor pe care copilul le petrece la scoala, de la 29 la 25, la gimnaziu, de la 30 la 28 de ore la liceu
  • testarile nu se mai fac doar la sfarisit, calificativul si buna ziua
  • in perioade intermediare se organizeaza testari pentru a da posibilitatea cadrelor didactice sa corecteze nevoile de pregatire
  • un alt deziderat al pactului este descentralizarea, financiara sau administrativa
  • in segmentul de descentralizare vedem si dreptul scolii de a utiliza orele lasate la dispozitie de programa obligatorie
  • as sublinia importanta compatibilizarii ofertei scolare cu noile abordari ale tinerilor, adica prietenia tinerilor cu calculatorul
  • noua lege impune obligativitatea de a crea biblioteci scolare virtuale pe care le poate accesa orice elev
  • aceste lucruri vor conduce la obtinerea de competente de catre copil

Invatamantul superior:

  • Am luat nota de o afirmatie a rectorilor - nu am vazut scrisoarea
  • Ii rog pe domnii rectori sa ia nota ca noua lege nu atinge autonomia. Sigur atinge grupurile din unviersitati - eu stiu ce atinge
  • Va rog sa nu confundati grupurile din universitati cu autonomia
  • Vrem o autonomie a universitatilor in favoarea studentilor si a profesorilor
  • Ierarhizarea programelor de studii mi se pare esentiala si ea este un element de modernizare
  • Contrar afirmatiilor facute la intalnirea rectorilor, viata universitara se democratizeaza prin introducerea acestor prevederi, concomitent cu institutirea unui sistem managerial de conducere
  • Poate pe unii ii deranjeaza introducerea sistemului corporatist de conducere
  • Marea majoritatea a universitatilor din clasamentul Shanghai are sistem corporatist de conducere
  • Rectorul este desemnat prin concurs si se poate face o echipa care sa conduca universitatea, si nu grupuri de interese care stabilesc soarta universitatii, stabilind ce se invata si cum se invata, tinand cont prea putin de interesele studentilor
  • Registrul matricol unic va fi o alta incurcatura pentru a preveni fraudele in acordarea diplomelor

Cele mai importante declaratii ale premierului Emil Boc:

  • Legea elimina formulele de compromis din legea anterioara, optand pentru solutii clare si radicale
  • Pactul national pentru educatie a fost semnat de toate partidele politice
  • Criza aceasta ne-a aratat cat de vulnerabili suntem in foarte multe domenii
  • Aceasta criza ne-a aratat cata nevoie este de ordine in sistemul de pensii, care nu mai este sustenabil, in sistemul de salarii si cat de lipsiti de performanta suntem in sistemul de educatie
  • In preuniversitar, de departe mutatia centrala consta in faptul ca ceea ce vor invata copiii nostri va fi bazat pe formarea de competente si nu pe memorarea de informatii

Social-democratii si liberalii au anuntat ca nu participa la dezbateri, informeaza Agerpres. La dezbateri au mai fost invitati presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, liderii grupurilor parlamentare, semnatarii Pactului National pentru Educatie, precum si alti factori decizionali. Reuniunea face parte din seria de dezbateri de lucru initiate de MECTS, in perioada 25 - 31 martie, cu partenerii sociali, pe tema proiectului legii educatiei nationale.