Discutia de luni, emisiune HotNews.ro-RFI

Daniel Daianu, discutie online: Orice masura de crestere a fiscalitatii intr-o perioada de criza este rea

de Redactia     HotNews.ro
Luni, 6 aprilie 2009, 15:00 Actualitate | Politic


Daniel Daianu
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Europarlamentarul liberal Daniel Daianu a discutat online cu cititorii HotNews.ro. Temele intalnirii s-au referit la masurile pe care Guvernul Boc le-a luat pentru a contracara efectele crizei financiare, masurile pe care ar fi trebuit sa le ia si lipsa numelui lui Daianu pe listele cu candidatii PNL la europarlamentarele din acest an. Cele mai bune intrebari se vor regasi in emisiunea "Discutia de luni", realizata de HotNews.ro si RFI Romania si moderata de Dan Tapalaga.
  • Intalnirea s-a incheiat
  • Intrati in articol pentru a vedea raspunsurile invitatului
  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.

Emisiunea "Discutia de luni" este difuzata in fiecare luni, de la ora 19.00, pe frecventele RFI Romania si pe HotNews.ro.

Cele mai recente masuri anti-criza luate de guvern
  • Firmele din Romania vor fi obligate sa plateasca noi impozite. Potrivit unui proiect de ordonanta de urgenta privind rectificarea bugetara, microintreprinderile vor trebui sa contribuie cu cel putin 1.625 lei pentru fiecare trimestru, prin impozitul forfetar care va fi introdus incepand cu 1 mai, potrivit proiectului de Ordonanta de Urgenta "cu privire la rectificare bugetara  pe anul 2009 si reglementarea unor masuri  financiar-fiscale" obtinut de HotNews.ro.
  • Angajatii la stat care au salariu mai mare decat presedintele, adica peste 8.000 de lei, ar putea plati un impozit de 90%. Acesta ar urma sa se aplice pe diferenta de venit ce depaseste salariul sefului statului. Banii obtinuti astfel vor ajunge intr-un fond de sprijin financiar pentru persoanele cu salarii mici, afectate de criza economico-financiara.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














Comentarii alese de moderator

  • rectificari bugetare si impozit pausal (Duminică, 5 aprilie 2009, 19:54)
    dani [anonim]

    1)Toate ministerele au primit rectificari bugetare in minus, doar Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
    primeste un plus de cca 300 de milioane de euro. Care credeti ca poate fi destinatia acestor bani?
    2) Vi se pare legala o impozitare minima pausala, cum este anuntata ea in proiectul ordonantei de urgenta a guvernului, cu privire la microintreprinderile din Romania? Se poate impozita ce nu exista, adica un zero profit sau un MI "pe cifre rosii"?

  • intrebari (Duminică, 5 aprilie 2009, 19:58)
    Staedtler [anonim]

    Domnule Daianu,

    1. Ce argumente aveti sa combateti o posibila hiperinflatie pe RON, in urmatorii 2 ani?

    2. De ce avem nevoie de curs interbancar? Ce beneficii am eu cetatean de rand dupa existenta unui curs de schimb ca cel pe care il avem in prezent?
    De ce este necesar ca economiile mele in lei sa valoreze in functie de cei care se incred sau nu in aceasta moneda.
    Mie nu mi se pare corect ca munca care am depus-o si contra careia am fost platit cu respectivii lei sa se deprecieze sau aprecieze, asa cum vor banciile respectiv agentiile de rating.

    3.De ce credeti ca avem nevoie in continuare de banci in societate?
    In istoria recenta am observat ca modul in care lucreaza banciile distruge insasi principiul de cerere-oferta.Cum? foarte simplu!
    Cererea, intodeauna este disproportionat de mare comparativ cu oferta, pentru ca cererea acceseaza foarte rapid bani foarte multi prin banca.
    Banca are capacitatea de a imprumuta de mai mult de 10 ori banii fizici de care dispune.
    Astfel, banca prin caracterul ei, distruge piata injectand capital virtual.
    Creeaza inflatie mascata si apoi indirect crize financiare, (ca cea de fata) si crizele sunt platite tot de popor si nu de banci.

    4. Cum ati sustine o initiativa gen adoptarea unei noi monede internationale de refugiu alta decat dolarul?

    multumesc in avans,
    stima,
    Staedtler

  • 4 intrebari (Luni, 6 aprilie 2009, 0:22)
    Alexa [anonim]

    1. Ce credeti ca ar trebui sa faca Banca Centrala Europeana pentru a contracara criza din zona euro, in conditiile in care aproape ca si-a terminat “munitia” scaderii dobanzilor?
    2. Cum vi se pare solutia tiparirii de bani (ma rog, acum denumirea politicoasa este ‘quantitative easing’) adoptata de Fed si de Banca Angliei?
    3. Spuneati acum ceva timp ca ati propus ca noilor membri ai UE sa li se permita instaurarea de controale temporare asupra fluxurilor de capital, ce se mai aude cu propunerea respectiva?
    4. Ce credeti ca se va intampla cu consiliile monetare din Bulgaria si tarile baltice?
    Multumesc

  • Politica fiscala prociclica (Luni, 6 aprilie 2009, 14:48)
    MR [anonim]

    1.Masura asta trebuia luata cand economia "duduia" ; nu neg ca ar putea avea impact la rau platnici dar vor trage multi obloanele.
    Cred ca ar trebui sa se vorbeasca mai mult de competivitatea produselor romanesti , ce sectoare ar trebui dezvoltate prioritar (s-a dezvoltat ind. auto dar nu cred ca a fost o "alegere" fericita) , nu ce taxe mai aplicam !
    2.Este adevarat ce spun unii ziaristi ca scrisoarea de intentie - FMI ar contine prevederi secrete de genul nationalizarii creditelor neperformante ale bancilor ?
    3. Nu am uitat ca atunci cand erati ministru ati dat recomandare negativa pentru contractul de elicoptere de atac ! Intre timp au trecut multi ministri dar nu am mai auzit de asa ceva ! Daca veti candida independent la PE , aveti votul meu !
    MR

  • Domnule Daianu, cu toata stima... (Luni, 6 aprilie 2009, 15:03)
    judex1 [anonim]

    puteti sa precizati doctrina politica pe care o urmati si ideologia care credeti ca va caracterizeaza cel mai bine? Sunteti liberal, socialist, social-democrat, sau va situati mai aproape de populari?

  • impozit forfetar (Luni, 6 aprilie 2009, 15:11)
    marius [anonim]

    Vi se pare corecta decizia guvernului boc de a impozita ceva ca re nu exista(ex firme cu pierderi)?
    Nu cumva aceasta masura este ilegala si anticonstitutionala?
    Am o firma ce efectueaza servicii de vidanjare
    Si firma mea intra sub incidenta legii impozitarii minime?
    va multumesc

  • adoptarea mai rapida a euro? (Luni, 6 aprilie 2009, 15:19)
    ioana [anonim]

    Un articol de azi: "Statele Uniunii Europene, din Europa Centrala si de Est, lovite de criza economica globala ar trebui sa renunte la monedele lor si sa treaca la euro chiar daca nu ar deveni membre cu drepturi depline ale zonei euro, arata Fondul Monetar International."
    Credeti ca este o idee buna?
    Multumesc

  • sustinere PSD ca si candidat independent? (Luni, 6 aprilie 2009, 15:27)
    sorana [anonim]

    Domnule Daianu,
    Avand in vedere ca domnul Geoana v-a laudat activitatea de europarlamentar, ati luat in considerare ideea de a cere sustinerea PSD-ului cu semnaturi pentru o candidatura independenta la europarlamentare?
    La randul meu, va asigur de votul meu daca veti candida.

    Profit de ocazie pentru a va multumi pentru prestatia excelenta de la Bruxelles.

  • intrebari pentru dl Daianu (Luni, 6 aprilie 2009, 15:30)
    George Calinescu [anonim]

    1. Vi se pare normal ca o firma care are agenti de vinzari, marchandaising etc care trebuie sa se deplaseze la beneficiari sa nu-si poate deduce tva-ul pentru carburantyi si piese de schimb? Cum va influenta o asemenea "ordonanta" industria auto ?

    2. Vi se pare normal sa nu mai existe remunerare sub forma de drepturi de autor (conform legii privind proprietatea intelectuala) ?

    3. Ce se vor face micii intreprinzatori cu venituri mici si profituri minuscule (firme familiale) care trebuie sa plateasca un impozit pentru profituri pe care nu le are ?

    4. Care dintre legile noii "guvernari" credeti ca va duce la o diminuare a efectelor crizei ? Exista vreuna ? Nu credeti ca sectorul privat este pur si simplu "strangulat" si ca aceasta va insemna reducerea PIB-ului, cresterea inflatiei etc ?





3539 vizualizari

  • rectificari bugetare si impozit pausal (Duminică, 5 aprilie 2009, 19:54)

    dani [anonim]

    1)Toate ministerele au primit rectificari bugetare in minus, doar Ministerul Muncii si Protectiei Sociale
    primeste un plus de cca 300 de milioane de euro. Care credeti ca poate fi destinatia acestor bani?
    2) Vi se pare legala o impozitare minima pausala, cum este anuntata ea in proiectul ordonantei de urgenta a guvernului, cu privire la microintreprinderile din Romania? Se poate impozita ce nu exista, adica un zero profit sau un MI "pe cifre rosii"?
    • raspuns (Luni, 6 aprilie 2009, 15:11)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui dani

      Opinia mea este ca aceasta alocare este legata de protectia sociala in masura in care este tot mai probabil ca numarul somerilor sa depaseasca pe cel estimat de guvern.

      In ceea ce priveste motivatia oferita de guvern, se cuvine sa pornim de la constatarea ca aprox. 40% din intreprinderile inregistrate nu au platit profit in ultimii ani, desi nu putine dintre ele desfasoara activitate de o perioada mai lunga de timp.
      Aici sunt doua logici care intra in coliziune: una care ar sustine demersul guvernului, si anume ca este inexplicabil de ce intreprinderi care isi desfasoara activitatea de ani de zile reusesc sa se mentia totusi pe linia de plutire, desi nu inregistreaza totusi profit, mai ales ca sunt in zona lucrativa; si alta logica, care a starnit in mod firesc reactii negative din partea micilor intreprinzatori. Daca exista intreprinderi ce nu se achita de obligatii fata de fisc, fata de stat, inclusiv prin faptul ca oculteaza profiturile prin incarcarea cheltuielilor, aceasta nu ar justifica si pedepsirea celor care in mod obiectiv nu platesc, fie pentru ca au dificultati vremelnice, care se pot traduce fie in profit insignifiant, fie in pierderi. In plus, si asta cred ca merita sa subliniez, intr-o perioada de criza, numarul intreprinderilor mici si mijlocii care sufera, uneori amarnic, creste in mod substantial. A le impune in asemenea circumstante o povara suplimentara prin politica fiscala este greu de explicat, mai ales ca, daca vorbim despre combaterea crizei, aceasta nu se poate rezuma doar la contabilitatea finantelor publice, ci si la protejarea locurilor de munca in economie.
  • intrebari (Duminică, 5 aprilie 2009, 19:58)

    Staedtler [anonim]

    Domnule Daianu,

    1. Ce argumente aveti sa combateti o posibila hiperinflatie pe RON, in urmatorii 2 ani?

    2. De ce avem nevoie de curs interbancar? Ce beneficii am eu cetatean de rand dupa existenta unui curs de schimb ca cel pe care il avem in prezent?
    De ce este necesar ca economiile mele in lei sa valoreze in functie de cei care se incred sau nu in aceasta moneda.
    Mie nu mi se pare corect ca munca care am depus-o si contra careia am fost platit cu respectivii lei sa se deprecieze sau aprecieze, asa cum vor banciile respectiv agentiile de rating.

    3.De ce credeti ca avem nevoie in continuare de banci in societate?
    In istoria recenta am observat ca modul in care lucreaza banciile distruge insasi principiul de cerere-oferta.Cum? foarte simplu!
    Cererea, intodeauna este disproportionat de mare comparativ cu oferta, pentru ca cererea acceseaza foarte rapid bani foarte multi prin banca.
    Banca are capacitatea de a imprumuta de mai mult de 10 ori banii fizici de care dispune.
    Astfel, banca prin caracterul ei, distruge piata injectand capital virtual.
    Creeaza inflatie mascata si apoi indirect crize financiare, (ca cea de fata) si crizele sunt platite tot de popor si nu de banci.

    4. Cum ati sustine o initiativa gen adoptarea unei noi monede internationale de refugiu alta decat dolarul?

    multumesc in avans,
    stima,
    Staedtler
    • raspuns (Luni, 6 aprilie 2009, 15:17)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Staedtler

      1. Accept ca un pericol pentru economia europeana, ca si pentru cea americana, este, dupa trecerea "marii recesiuni", o inflatie ridicata, daca bancile centrale nu vor reusi sa sterilizeze la timp lichiditatile care au fost injectate in ultimii doi ani masiv in economii si care, la un moment dat, in mod inevitabil, vor iesi din amorteala si se vor misca foarte iute prin madularele economiilor. Deci, aveti dreptate, exista acest pericol. Dar sunt convins ca bancile centrale vor reactiona prin inasprirea politicii monetare, prin ridicarea dobanzilor ceea ce va impiedica, din nefericire, relansarea economica intr-un ritm alert. In cazul tarilor care nu fac parte din zona euro, se pune problema modului in care riscul valutar este combatut astfel incat sa se asigure stabilitatea macro-economica, sa se evite o prabusire a monedelor locale ce, mai departe, ar provoca un puseu inflationist de mare amplitudine. Eu cred ca la asa ceva v-ati referit. Aranjamentul cu UE si institutiile financiare internationale urmareste sa previna un asemenea scenariu in situatia Romaniei.
    • raspuns (Luni, 6 aprilie 2009, 15:26)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Staedtler

      2.Daca am avea o singura moneda in lume, nu s-ar mai pune problema cursurilor de schimb. Daca Romania ar fi in zona euro, problema riscului valutar ar fi in mod covarsitor solutionata, desi nu trebuie uitat ca exista un curs important pentru cetatenii europeni: relatia dintre euro si dolar. Puterea de cumparare a cetatenilor europeni trebuie estimata si in raport cu ce pot achizitiona (produse si servicii) de pe piata americana. Iar intr-o perspectiva indelungata, se poate judeca in termeni analogi, si pe relatia euro-yuan-ul chinezesc.

      3. In ultimele doua decenii, banci mari au gresit in mod copios prin confectionarea de produse financiare ce s-au dovedit toxice. Asupra acestei evolutii eu m-am referit in analizele mele si in raportul elaborat pentru Parlamentul European. Dar de aici sa tragi concluzia ca nu mai avem nevoie de banci este mai mult decat o cale lunga. Societatea moderna are nevoie de banci, de sistem financiar. Barterizarea nu ar face decat sa ne intoarca in timp. Este clar ca trebuie reformat sistemul de reglementare si supraveghere a pietelor financiare. Bancile trebuie sa renunte la activitati de tip cazino.

      4. Nu este realist in momentul de fata. DST-ul (drepturile speciale de tragere), ca moneda a FMI-ului, nu se poate substitui dolarului si euro. Cred in schimb ca monedele unor tari asiatice, mai cu seama yuan-ul, vor capata in timp trasaturi ale monedelor de rezerva propriu zise, dolarul si euro.
  • aberatia forfetara (Duminică, 5 aprilie 2009, 20:08)

    cosmin_iasi [utilizator]

    considerati oportuna aceasta ordonanta de urgenta? Merita sacrificate atatea imm-uri doar de dragul fructificarii unui virtual impozit pe profit? care e calea de urmat pentru un tanar care da piept cu economia de piata cand singura portita pe care o lasa guvernul este "sansa" de a fi sluga la un patron pe bani putini? nu e asta doctrina de dreapta--sa ajutam sa creasca initiativa privata? cum?
  • aberatia forfetara 2 (Duminică, 5 aprilie 2009, 21:45)

    eugenrc [utilizator]

    Impozitul forfetar propus de guvern in valoare de 1625 lei pe trimestru echivaleaza cu impozitul de 3% la o firma cu un venit trimestrial de 54166 lei (circa 12900 Euro).
    Anual o firma care plateste impozitul de 3% pe venit ar avea o cifra de afaceri de 216664 lei ( circa 51600 Euro) .
    Lunar firma respectiva ar trebui sa aiba venituri in medie de 18055 lei (circa 4300 Euro sau in lei vechi 180 550 000 adica circa 180 de milioane)
    Din punctul meu de vedere este inadmisibil ca o firma cu venituri de 5000lei sa plateasca acelasi impozit cu una care are venituri de 18055 lei ( de trei ori mai mari) . Domnul Boc uita ca nu toate firmele fac afaceri cu Statul Roman .

    Nu credeti ca daca tot se doreste introducerea unui impozit forfetar ar fi firesc sa fie in corespondenta cu anumite marje de venituri ?
  • aberatia forfetara 3 (Duminică, 5 aprilie 2009, 21:59)

    eugenrc [utilizator]

    Daca tot se doresc incasari mai mari la bugetul de stat nu era mai firesc ca acestea sa se obtina prin ajustarea la 3,5% a impozitului pe venit?
    Macar platesti impozit la ce faci nu la ce nu faci .

    Vi-se pare firesc ca Statul Roman sa traga spuza pe spinarea IMM-urilor fara sa tina cont de conjunctura actuala ?

    In opinia mea majoritatea firmelor care platesc momentan 3% impozit pe venit nu se inscriu in randul firmelor care incheie anul pe datorii .
    Sau daca au incheiat anul pe datorii aceste firme prin cheltuielile facute au sprijinit de fapt economia romaneasca .
    De ce toata lumea uita sa precizeze ca de fapt exista o dubla impozitare la nivel de firme Administratorii platind pe de o parte 3% impozit pe venit sau 16% impozit pe profit si pe de alta parte inca 16% impozit pe dividente ?
    Oare cind se vor lua masuri si impotriva celor care nu fac nimic nu numai impotriva celor care cum necum mai fac cite ceva ?
  • Semne (Duminică, 5 aprilie 2009, 23:41)

    florian [anonim]

    Buna ziua Domnule Profesor,

    Sunt unul dintre cistigatorii concursului de planuri de afaceri (pentru tineri): "Da-ti o sansa" in care ati prezidat juriul cu ceva timp in urma. Proiectul meu de cercetare medicala nu a avut succes in privat (fiindu-i letal anuntul neprimirii Romaniei in primul val de aderare la UE); dar l-am transferat "la stat" si acum, grupul meu de cercetare are un buget de app 0.5 milioane euro anual. As avea trei intrebari pentru dumneavoastra:
    1. Cum credeti ca ar trebui pozitionata activitatea de cercetare in sirul de prioritati bugetare in conditiile crizei actuale ?
    2. Care credeti ca vor fi semnele crizei la apogeu si care vor prevesti incheierea ei?
    3. Din ceea ce se intimpla (la nivel national si international) puteti trage concluzia ca se incearca o interventie reala in mecanismele economice sau fiecare spera ca timpul va rezolva si aceasta criza si ne vom relua pozitiile si relatiile de la inceput?

    Multumesc!
  • aberatia forfetara si ministrul de finante (Duminică, 5 aprilie 2009, 23:54)

    doradura [anonim]

    Domnule Daianu,
    actualul ministru de finante a detinut o firma de management, care se afla in decembrie in executie silita pentru datorii catre bugetul de stat. In acelasi timp era executata silit pentru datorii catre bugetul de stat societatea Titan Mar, manageriata de catre firma domnului Pogea- s.c. "GP Management Experts" s.r.l. (informatii de pe "Financiarul", care citeaza pagina de internet ANAF).

    Cit de normal vi se pare ca administrarea finantelor tarii sa fie lasata pe mina unui om care si-a dovedit incapacitatea de administrare a propriei firme?
    Cit de credibile vi se par propunerile de modificare a Codului Fiscal- ma refer, mai ales, la impozitul forfetar si la ne-deductibilitatea tva pentru cheltuielile cu masinile- venite din partea unui fost patron care a sfidat Statul Roman, prin neplata datoriilor catre buget pina la executia silita?
  • 4 intrebari (Luni, 6 aprilie 2009, 0:22)

    Alexa [anonim]

    1. Ce credeti ca ar trebui sa faca Banca Centrala Europeana pentru a contracara criza din zona euro, in conditiile in care aproape ca si-a terminat “munitia” scaderii dobanzilor?
    2. Cum vi se pare solutia tiparirii de bani (ma rog, acum denumirea politicoasa este ‘quantitative easing’) adoptata de Fed si de Banca Angliei?
    3. Spuneati acum ceva timp ca ati propus ca noilor membri ai UE sa li se permita instaurarea de controale temporare asupra fluxurilor de capital, ce se mai aude cu propunerea respectiva?
    4. Ce credeti ca se va intampla cu consiliile monetare din Bulgaria si tarile baltice?
    Multumesc
    • raspuns (Luni, 6 aprilie 2009, 16:12)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexa

      1.Ca si FED-ul america, Banca Central Europeana se aproie de limitele posibilitatilor de interventie. Injectiile de lichiditate in sine, alaturi de stimulente bugetare, nu pot sa asigure relansarea activitatii economice, atata vreme cat bilanturile bancilor nu sunt curatate de active toxice. Iar aceasta curatenie va luat timp. In plus, ea este si sub incidenta rea a crizei economice. Deci recesiunea va dura.

      2. Partial am raspuns la intrebare.

      3. Acordul de la Viena, care implica autoritatile publice din Romania, grupuri bancare si institutii financiare internationale, este de facto o limitare a circulatiei capitalului, fie ea de natura voluntara. Dar cand pietele functioneaza atat de precar, in opinia mea este firesc sa se recurga si la asemenea modalitati de a preveni socuri puternice pentru sistemele bancare din tarile care nu fac parte din zona euro.

      4. La prima vedere, am zice ca drumul lor catre zona euro nu are cum sa fie grabit, mai ales pentru tarile baltice cu economii mici. Dar va rog cititi un rapuns pe care l-am incercat atunci cand am fost intrebat de posibilitatea grabirii adoptarii monedei unice.
  • Cercetarea, dezvoltarea si invovarea in criza (Luni, 6 aprilie 2009, 1:18)

    Roxana Bojariu [anonim]

    Dupa cativa ani de normalitate (nu multi, vreo 3-4), sectorul in care guvernatii actuali au taiat in carne vie, pe motiv de criza, e tocmai cel al cercetarii stiitifice competitive. Nu in birocratia de stat, supradimensionata, unde guvernul procedeaza cu gingasie si infinite precautii legislative, ci in cercetare s'au taiat fonduri de la proiectele *in derulare* ! S'au taiat fonduri de la proiectele care au iesit castigatoare in competitii anterioare, nu cu banii luati prin incredintari directe! Reducerile sunt cu pana la 70%, pe 2009! Asta in conditiile in care, pentru o functionare decenta, cercetarea n'ar fi avut nevoie de sume f. mari, comparativ cu afacerile statului de tip Bechtel, de exemplu. Cu tot cu ciudatele "angajamentele de credite", cercetarea a primit cam 1,8 miliarde lei pe 2009. Inteleg ca numai tichetele de vacanta ar fi cam 2 miliarde si ceva.

    Cum evaluati felul in care guvernantii au tratat cercetarea stiintifica imediat ce s'au dezmeticit ca a dat criza si peste Rom^nia?

    Chiar se redreseaza Rom^nia daca ministerul educatiei si cercetarii taie 70% din fondurile proiectelor castigate prin competitii?

    Ce mai ramane din respectabilitatea statului rom^n care calca astfel angajamente interne si externe?

    Am aflat de unraport comandat de un serviciu secret unui institut economic care tine de Academie. Se pare ca uvernul actual a luat drept pretext concluziile acelui raport care considera ca finantarea cercetarii rom^nesti nu e profitabila si de dorit. Cum comentati?
  • Nota (Luni, 6 aprilie 2009, 7:58)

    stefaan v [anonim]

    1.Pe o scara de la 1 la 10, ce nota ati da actualului guvern pentru masurile pe care le adopta/sau nu le adopta, pentru micsorarea efectelor crizei?
    2. Va continua adancirea crizei? Care va fi punctul culminant banuit?
  • Impozit sau taxa? Sau amenda? (Luni, 6 aprilie 2009, 8:47)

    Frobenius [anonim]

    O intrebare ar fi in titlu. Nesemnificativa.
    Tot cu referire la "aberatia forfetara" (dupa cum ii spune un ante-intrebator):
    Masura anuntata a avut, pina acum, efectul bulversarii unei intregi categorii sociale. Daca va fi aprobata efectele vor fi mai drastice si nu numai asupra acelei categorii sociale. Ceea ce mi se pare la fel de grav este ca nascatorii acestei "aberatii" sint, la aceasta ora, inca in functie. Mai putem oare vorbi despre responsabilitate in actul de decizie?
    Cum se poate contracara imediat o astfel de "aberatie". Lasind la o parte reactiile nervoase, negative (inchid firma, lucrez la negru, invat si eu sa fur, etc). Iesind in strada (vezi Grecia sau Ungaria)? Apelind la alte instante (care)?
    Si, pentru ca un raspuns ar putea fi legat de viitoare alegeri, cit credeti ca va fi, in actualul context, prezenta la vot la alegerile europarlamentare?
  • PFA (Luni, 6 aprilie 2009, 9:47)

    Lucian [anonim]

    Domnule Daianu,

    1. Credeti ca se va adopta in aceasta forma ordonanta ce prevede impozitul trimestrial de 1625 de lei pentru IMM-uri? Credeti ca este o masura potrivita in aceasta perioada de criza si va aduce bani la buget sau va avea ca efect inchiderea unor IMM-uri sau migrarea lor in zona gri a economiei si reducerea incasarilor bugetare?

    2. Ce solutii au micii patroni (de exemplu firme de servicii IT cu 1-2 angajati) pentru a evita acest impozit? Trecerea activitatii pe PFA?

    3. Avand in vedere trecerea din ce in ce mai multor angajati pe sistemul de plata prin PFA sau prin PFA si contract de munca, credeti ca va urma o supraimpozitare a PFA-urilor in perioada imediat urmatoare?

    Multumesc.
  • masuri anti-criza (Luni, 6 aprilie 2009, 10:04)

    darian [anonim]

    In aproape patru luni de guvernare singura masura anticriza larg mediatizata este reducerea salarilor bugetarilor. Este aceasta masura salvatoare, avand in vedere ca scaderea acestor salarii se reflecta in contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj, asigurari sociale, asigurari sanatate si scaderea comertului cu amanuntul?

    Reducerea cheltuielilor pe anul 2009 pentru achizitionarea de bunuri si servicii cu cel putin 15% mai mici decat cele aprobate pentru 2008 (iar cheltuielile din 2008 au reprezentat 50% din cele aprobate in 2007) pot conduce la scaderi ale productiei industriale, cresterea somajului si implicit ale veniturilor la bugetul de stat?
  • Intrebari (Luni, 6 aprilie 2009, 10:29)

    Victor [anonim]

    1. Ati reprezentat de doua ori PNL la nivel inalt: ca ministru de finante (acum un deceniu) si ca europarlamentar. De fiecare data ati fost indepartat rapid, iar liberalii s-au delimitat net de viziunea dvs. economica. Acum Antonescu a spus ca v-ar sprijini pentru conducerea BNR. Ar fi o a treia incercare pe mana PNL. Nu credeti ca va compromiteti prea mult daca va alaturati din nou numele de acest partid cu care nu pareti deloc compatibil?

    2. Vi se pare legala instituirea unui impozit diferentiat pe veniturile salariatilor in functie de sectorul in care lucreaza? Nu ar fi mai firesc sa faca statul o ajustare a politicii de salarii in sectorul public decat sa se recurga la astfel de scamatorii fiscale?

    3. Nu credeti ca o majorare a TVA ar fi fost mai indicata decat toate masurile pe picior pe care le anunta sau adopta guvernul in domeniul politicii fiscale, creand o incertitudine masiva in mediul de afaceri, oricum nevoit sa opereze in conditii de criza?
  • inca o intrebare (Luni, 6 aprilie 2009, 10:32)

    Alexa [anonim]

    Financial Times scrie azi, citand un raport secret al FMI, ca Fondul ar vrea sa propuna noilor membri UE din Europa de Est adoptarea euro fara a mai trece prin ERM2 si fara a respecta conditiile de la Maastricht - un fel de euroizare. Cum comentati acest lucru?
    Multumesc
  • Intrebari (Luni, 6 aprilie 2009, 11:16)

    Addy [utilizator]

    Domnule Daianu, luni intregi s-a stiut ca prima pozitie pe listele PNL pentru europarlamentare va fi ocupata de dumneavoastra.Mai mult in urma cu 3 saptamani v-ati reconfirmat dorinta de a candida. Totusi, conducerea PNL a decis sa va scoata de pe lista invocand diferente de viziune politica .

    1. Credeti ca s-au aplicat duble standarde in ceea ce priveste alegerea candidatilor PNL ?

    2. V-ati gandit sa candidati ca independent la alegerile europarlamentare ?
  • Reducerea dobanzii politica monetara (Luni, 6 aprilie 2009, 12:34)

    virgil [anonim]

    Credeti a ar fi fost oportun ca in anul 2006 BNR sa fi operat o reducere agresiva a ratei dobanzii ?

    Argumentul pt mentinerea la nivel ridicat al ratei de politica monetara a fost temperarea cererii; rezultat care nu a fost atins deoarece au crescut imprumuturile in valute ( in principal - Euro) care au fost /sunt mai ieftine ( chiar si acum sunt dupa deprecierea RON vs. Euro).

    Asupra inflatiei nu a avut decat un efect indirect prin cresterea RON si ieftinirea mportului si nu unul direct prin cresterea economisirii si reducerea cererii/consumului

    Daca s-ar fi operat reducerea ratei de dobanda , imprumuturile in RON a fi fost competitive si in consecinta predominante; in felul acesta populatia nu ar fi avut aceasta expunere pe Euro; riscul de depreciere s-ar transferat la banci care au alte mijloace si instrumente de protejare impotriva riscului de schimb; in plus bancile ar fi fost mai putin tenante sa speculeze impotriva RON daca ar f avut o pozitie short pe Euro.
  • Candidatura Alegeri Europarlamentare (Luni, 6 aprilie 2009, 12:51)

    adriana [anonim]

    Domnule Daianu,

    de ce nu candidati independent la alegerile euro-parlamentare? Sunt sigura ca strangerea semnaturilor nu va fi o problema, data fiind prestatia dumneavoastra la Parlamentul European.

    Multumesc
    adriana
  • doctrina (Luni, 6 aprilie 2009, 13:33)

    Liviu [anonim]

    Domnule Profesor

    Care este doctrina economica promovata astazi de catre P.N.L. si care ar trebui sa fie promovata ?
    Ati fost vreodata consultat de cind sunteti membru PNL in probleme economice de catre conducerea partidului ? S-a tinut cont de parerea dumneavostra?
  • Viitorul Romaniei (Luni, 6 aprilie 2009, 13:44)

    Cezar [anonim]

    Stimate Domnule Daianu,

    Romania se afla in al 19 -lea an de la Revolutie dar progresele sunt foarte mici. Mai mult, romanii se plang ca e tot rau dar putini fac ceva serios sa se schimbe ceva. De accea as vrea sa va intreb:

    1) cum vedeti Dvs. viitorul Romaniei; sunt romanii un popor de codasi predestinati, care mereu tanjesc dupa un viitor mai bun dar de fapt nu sunt dispusi sa si-l "munceasca"?
    2) daca nu, de ce "boala" sufera Romania?
    3) cum poate ea fi "vindecata"?
    4) credeti ca au nevoie romanii de o guvernare buna? Sau le convine haosul administrativ, ca de la Revolutie pana acum?
  • IMM-uri (Luni, 6 aprilie 2009, 13:46)

    maria [anonim]

    Domnule Daianu,
    as vrea sa stiu parerea dumneavoastra - nu isi pune nimeni problema ca IMM-urile nu o sa mai faca fata la toate aceste impozite si se va ajunge la un blocaj economic dur? In Dolj s-au blocat conturile la aproximativ 8000 de firma pentru ca nu au putut face fata platilor impozitelor la stat (sunt convinsa ca sunt si rauvoitori, dar la fel de convinsa sunt ca sunt si oameni care nu au mai avut de unde avand in vedere circulatia banilor in momentul de fata). O noua impozitare... nu va inarutati mai mult situatia?
    Va multumesc anticipat!
    cu stima,
    Maria Cosaceanu
  • demisia "sociala" (Luni, 6 aprilie 2009, 14:45)

    un domn [anonim]

    Buna Ziua

    gestul Dumneavoastra va fi urmat si de o demisie sa spunem "sociala" ? adica carierea politica sincer ar fi onest sa o recunoasteti ca unesec..in ceea ce priveste implicarea Dumneavoastra postdecembrista exista numeroase pareri/opinii contradictorii...un gand de a va izola in acest context aveti ? daca nu ce obiective "sociale" aveti pentru perioadaurmatoare ? credeti ca mai puteti influenta intr un fel sau altul ceva in Romania ?...o demisie sociala..opinia mea ar fi una de onoare
  • Politica fiscala prociclica (Luni, 6 aprilie 2009, 14:48)

    MR [anonim]

    1.Masura asta trebuia luata cand economia "duduia" ; nu neg ca ar putea avea impact la rau platnici dar vor trage multi obloanele.
    Cred ca ar trebui sa se vorbeasca mai mult de competivitatea produselor romanesti , ce sectoare ar trebui dezvoltate prioritar (s-a dezvoltat ind. auto dar nu cred ca a fost o "alegere" fericita) , nu ce taxe mai aplicam !
    2.Este adevarat ce spun unii ziaristi ca scrisoarea de intentie - FMI ar contine prevederi secrete de genul nationalizarii creditelor neperformante ale bancilor ?
    3. Nu am uitat ca atunci cand erati ministru ati dat recomandare negativa pentru contractul de elicoptere de atac ! Intre timp au trecut multi ministri dar nu am mai auzit de asa ceva ! Daca veti candida independent la PE , aveti votul meu !
    MR
    • raspuns (Luni, 6 aprilie 2009, 16:01)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui MR

      1. Da, aveti dreptate.
      2. Nu am citit scrisoarea de intentie, insa din datele care au aparut si in presa, Banca Nationala va avea mana mai grea in a indemna bancile sa aiba baza de capital solida.
      3. Va multumesc pentru votul dvs.
  • Buna ziua (Luni, 6 aprilie 2009, 15:02)

    Dan.Tapalaga [hotnews.ro]

    Domnul Daianu a sosit in redactie, incepem imediat.
    • ordonanta anti-turism (Luni, 6 aprilie 2009, 15:15)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui Dan.Tapalaga

      cea mai recenta ordonanta a guvernului impoziteaza cu o suma minima orice firma. cum poti impozita un an intreg o pensiune cu cateva camere la mare? ce face atunci firma respectiva? se dizolva, trece pensiunea pe persoana fizica si nu mai plateste niciu impozit?
  • Domnule Daianu, cu toata stima... (Luni, 6 aprilie 2009, 15:03)

    judex1 [anonim]

    puteti sa precizati doctrina politica pe care o urmati si ideologia care credeti ca va caracterizeaza cel mai bine? Sunteti liberal, socialist, social-democrat, sau va situati mai aproape de populari?
    • raspuns (Luni, 6 aprilie 2009, 15:59)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui judex1

      O sa va raspund asa cum veti putea citi in introducerea cartii mele Which Way Goes Capitalism? ce urmeaza sa apara in luna mai in strainatate si cu o varianta la Polirom in luna iunie: eu cred ca, si asta am subliniat intr-un eseu publicat in 1999 in revista secolul XX, pe care-l gasiti si in volumul publicat la Polirom in volumul Incotro se indreapta tarile post-comuniste, valorile liberale stau la baza democratiilor liberale, cum le numeste Fareed Zakaria. Eu nu sunt libertarian si cei care mi-au citit lucrarile au si spus ca la mine se simte in mod pregenant o abordare structuralista. Aici nu e vorba de structuralismul marxist. Eu ma consider un eclectic, un economist pragmatic, un economist care imbina teze neo-keyness-iste cu teze monetariste si cu teze structuraliste. In ce priveste filozofia politica, as face referire la Societatea descisa, lucrare de capatai a lui Karl Popper. Si as mai face referire la notiunea de economia sociala de piata, care imbina atasamentul nestramutat pentru reguli si institutii, ceea ce nemtii numesc Ornungspolitik, valori morale (ma refer aici si la responsabilitate sociala, la darea de seama fata de ceilalti (accountability), respectul pentru comunitate, pentru scoala, pentru familie, sentimentul de jena si de rusine cand comiti fapte reprobabile, solidaritate cu ceilalti, fair-play, intelegerea rolului eticii in politica si in economie. Nu sunt de acord cu cei care spun ca economia este amorala. Politica si economia trebuie sa se bizuie si pe valorile etice, pentru ca societatea sa fie mai decenta si mai dreapta pentru cati mai multi membri ai ei.
      • Va multumesc... (Luni, 6 aprilie 2009, 16:29)

        judex1 [anonim] i-a raspuns lui Daniel Daianu

        si va urez mult succes in profesie si viata!
  • impozit forfetar (Luni, 6 aprilie 2009, 15:11)

    marius [anonim]

    Vi se pare corecta decizia guvernului boc de a impozita ceva ca re nu exista(ex firme cu pierderi)?
    Nu cumva aceasta masura este ilegala si anticonstitutionala?
    Am o firma ce efectueaza servicii de vidanjare
    Si firma mea intra sub incidenta legii impozitarii minime?
    va multumesc
    • raspuns (Luni, 6 aprilie 2009, 15:36)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui marius

      Decizia nu a fost inca adoptata si va exista o consultare politica si cu mediul de afaceri. Va rog sa cititi un raspuns postat mai sus la aceasta chestiune.
  • adoptarea mai rapida a euro? (Luni, 6 aprilie 2009, 15:19)

    ioana [anonim]

    Un articol de azi: "Statele Uniunii Europene, din Europa Centrala si de Est, lovite de criza economica globala ar trebui sa renunte la monedele lor si sa treaca la euro chiar daca nu ar deveni membre cu drepturi depline ale zonei euro, arata Fondul Monetar International."
    Credeti ca este o idee buna?
    Multumesc
    • raspuns (Luni, 6 aprilie 2009, 15:34)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ioana

      Este interesanta propunera si exista si argumente in favoarea unui traseu mult mai iute de intrare in zona euro. In Parlamentul European, in februarie, noi am avut un seminar pe aceasta tema, opiniile fiind impartite. O sa rezum contenciosul: adoptarea euro inseamna disparitia riscului valutar in mare masura, asa cum am explicat mai sus. Pe de alta parte, cum arata experienta unor tari precum Italia, Grecia, Portugalia, Spania, tarile odata intrate in zona euro nu mai pot folosi ca mecanisme de ajustare pentru corectarea unor dezechilibre o politica monetara proprie si cursul de schimb. Toata povara ajustarilor ramane pe miscarea pietelor, pe flexibilitatea pietelor, produselor si serviciilor, pe flexibilitatea pietei muncii. Daca nu exista suficienta flexibilitate, ceea ce uneori poate sa implice corectii in jos ale salariilor, nominale sau reale, un deficit de productivitate fata de partenerii din zona euro, fata de restul lumii conduce in mod inexorabil la presiuni mari pe bugetul public. Zona euro, din acest punct de vedere, are o slabiciune aproape congenitala, si aici gasim explicatia pentru care exista Pactul de Stabilitate si Crestere care cere tarilor sa nu aiba deficite bugetare mai mari de 3%, ca o medie de-a lungul ciclului economic. Tari ca Germania, Olanda manifesta reticenta fata de admiterea unor noi tari membre in zona euro. Concluzia este ca intrarea rapida in zona euro nu este un Deus ex machina si nici un panaceu. Pe termen mai lung, chiar odata admisi acolo, tot ne-am confrunta cu marea problema a productivitatii (competitivitatii) comparative a economiei romanesti.
  • sustinere PSD ca si candidat independent? (Luni, 6 aprilie 2009, 15:27)

    sorana [anonim]

    Domnule Daianu,
    Avand in vedere ca domnul Geoana v-a laudat activitatea de europarlamentar, ati luat in considerare ideea de a cere sustinerea PSD-ului cu semnaturi pentru o candidatura independenta la europarlamentare?
    La randul meu, va asigur de votul meu daca veti candida.

    Profit de ocazie pentru a va multumi pentru prestatia excelenta de la Bruxelles.
    • raspuns (Luni, 6 aprilie 2009, 15:49)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui sorana

      Pot sa va spun ca m-am gandit la o eventuala candidatura independenta. Am fost intrebat imediat dupa anuntarea ca nu voi fi pe lista, dar mi-am dat seama ca nu am timpul fizic vorbind si nu beneficiez nici de logistica pentru asa ceva. Va multumesc pentru incredere dvs.
  • intrebari pentru dl Daianu (Luni, 6 aprilie 2009, 15:30)

    George Calinescu [anonim]

    1. Vi se pare normal ca o firma care are agenti de vinzari, marchandaising etc care trebuie sa se deplaseze la beneficiari sa nu-si poate deduce tva-ul pentru carburantyi si piese de schimb? Cum va influenta o asemenea "ordonanta" industria auto ?

    2. Vi se pare normal sa nu mai existe remunerare sub forma de drepturi de autor (conform legii privind proprietatea intelectuala) ?

    3. Ce se vor face micii intreprinzatori cu venituri mici si profituri minuscule (firme familiale) care trebuie sa plateasca un impozit pentru profituri pe care nu le are ?

    4. Care dintre legile noii "guvernari" credeti ca va duce la o diminuare a efectelor crizei ? Exista vreuna ? Nu credeti ca sectorul privat este pur si simplu "strangulat" si ca aceasta va insemna reducerea PIB-ului, cresterea inflatiei etc ?
    • raspuns (Luni, 6 aprilie 2009, 15:47)

      Daniel Daianu [hotnews.ro] i-a raspuns lui George Calinescu

      1. Da, influenteaza negativ activitatea unor asemenea intreprinderi.

      2. Disparitia remunerarii sub forma drepturilor de autor, poate fi incadrata in demersul de a largi aria de actiune a cotei unice in conditiile in care nivelul de impozitare de 16% este apropiat de cel referitor la drepturile de autor.

      3. Da, pentru cei care au venituri mici si profituri minuscule, masura este neavenita.

      4. Orice masura de crestere a fiscalitatii intr-o perioada de criza este rea. Ar exista un singur temei: fara o colectare in plus, o suplimentare a incasarilor bugetare, ar fi imposibil sa se asigure stabilitatea financiara a tarii care ar face ca ceea ce este rau acum sa se transforme in ceva si mai rau, nu peste mult timp. Ratiunea pentru care Romania are nevoie de pachetul de asistenta financiara externa este, in esenta, de a nu permite ca ceea ce este o deteriorare severa a conditiilor economice in Romania sa nu se transforme intr-o recesiune foarte adanca si de durata cu efecte sociale periculoase inclusiv pentru viata politica democratica a tarii. Poate ca folosesc cuvinte mari, dar sa nu uitam ca istoria democratiei in Europa, daca facem abstractie de Marea Britanie si alte cateva tari, nu se numara in sute de ani. Deja asistam la recrudescenta extremismelor politice, xenofobiei, protectionismul economic creste. Prin urmare, trebuie sa judecam eforturile de a combate criza economica si prin dimensiunile sale sociale si politice. Din pacate, nu arareori in istorie, alegerile nu sunt intre bine si rau. Optiunile sunt intre rau si mai rau, in sensul de a evita ca mai raul sa aiba consecinte incalculabile. In lume, cele mai multe programe anticriza in momentul de fata cauta sa limiteze daunele si sa evite o deteriorare atat de puternica a situatiei economice incat lucrurile sa scape de sub control. Mutatis-mutandis, aceasta citire a politicii publice se poate aplica si Romaniei.
  • impozite (Luni, 6 aprilie 2009, 15:43)

    elis [anonim]

    D-le Daianu, Am o firma de constructii din 1996.A fost mereu greu mai ales pana am facut o cifra de afaceri mai mare pentru a putea sa particip la licitatii.Acesta fiind un criteriu.A fost greu dar ca acum nu a fost nici odata .Am incasat facturi luna aceasta care au fost intocmite (cu plata tva la intocmire etc) in mai 2008 dela stat.Cum credeti ca vom rezista in conditiile impozitarii anuntate?Ce facem unde plecam ?
  • impozitarea (Luni, 6 aprilie 2009, 15:50)

    COSTY [anonim]

    Intentia Guvernului de impozitare este constitutionala ? Se poate aplica modificarile CF inainte de implinirea a 6 luni de la publicarea in MO amodificarilor ?
    Daca se aplica TVA este adevaratat ca orice plata va aduce si venituri la buget ?
    Poate cineva sa solicite plata de taxe daca nu ai venituri reale din care sa platesti ?
    Ratiunea economiei de piata este falimentul, dar institutiile statului nu au riscuri ?
    Daca se ajunge la o situatie hilara, OUG de modificarea a CF va fi declarata neconstitutionala, atunci ce impozit va plati o firma in final pentru ca impozitul initial a fost anulat de OUG ? Vor castiga doar cei isteti ?
  • ne apropiem de final (Luni, 6 aprilie 2009, 16:08)

    Dan.Tapalaga [hotnews.ro]

    Domnul Daniel Daianu va raspunde la intrebari pana la ora 16.15.

    Apoi ne mutam in studio pentru inregistrarea emisiunii "Discutia de luni", care va fi difuzata de la ora 19.00 pe frecventele RFI Romania si pe HotNews.ro.

    Va multumim pentru intrebari si pentru interesul acordat discutiei online.
  • europarlamentare (Luni, 6 aprilie 2009, 16:09)

    Mihai [anonim]

    Care este ratiunea excluderii dvs. de pe listele europarlamentarilor PNL ? In opinia mea, sunteti o figura cat se poate de stimabila din politica romaneasca - una din putinele ramase.

    Va multumesc !
  • europarlamentare (Luni, 6 aprilie 2009, 18:26)

    dana [anonim]

    singurul parlamentar roman care vorbeste fluent engleza si are o coerenta in a sustine un punct de vedere nu mai incape pe liste... inlocuit de o paiata precum tanti Norica(!) :) As crede in politica romaneasca daca ar promova valori. Dar nu mai cred. In Romania din pacate se promoveaza nonvalorile in toate domeniile si media contribuie cu success la popularizarea nonvalorilor.
    Eu si ca mine cred mai multi tineri romani ar vota la europarlamentare cu un independent precum Daniel Daianu. Sper sa va razginditi si sa participati.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by