Presedintele Comisiei pentru Afaceri Economice si Monetare din Parlamentul European, deputata franceza Pervenche Beres (Partidul Socialistilor Europeni) a declarat, intr-un interviu pentru HotNews.ro, ca suspendarea taxei auto in 2009 nu este o masura in linie cu strategia UE de dezvoltare durabila. Deputata franceza mai spune ca, pe termen lung, oamenii vor trebui invatati “sa nu mai aiba nevoie atat de mult de masini” si ca industria auto va trebui sa se adapteze si sa se transforme radical in urmatorii ani.

Rep: Ce parere aveti despre industria auto europeana. Se poate vorbi de o politica protectionista in acest domeniu? Cateva tari europene, intre care si Romania, dar si Uniunea Europeana si-au exprimat sprijinul pentru industria auto in ciuda faptului ca exista voci care spun ca aceasta industrie nu este indeajuns de “verde”.

Pervenche Beres: Da, si s-ar putea sa nu fie industria viitorului. Desigur, ar trebui sa facem masini mai ecologice, dar pe termen lung ar trebui sa invatam lumea sa nu mai aiba nevoie atat de mult de masini.

Trebuie sa facem cum am facut in Polonia, unde ne-am asigurat ca acele santiere navale nu sunt pur si simplu inchise intr-o zi. Trebuie sa sprijinim industria auto dar trebuie sa negociem conditiile.

Pervenche Beres

Trebuie sa fim destepti. In industria auto sunt milioane de angajati. Trebuie sa facem cum am facut in Polonia, unde ne-am asigurat ca acele santiere navale nu sunt pur si simplu inchise

intr-o zi. Trebuie sa sprijinim industria auto dar trebuie sa negociem conditiile. Astazi, daca te uiti la cifrele anuntate de Peugeot, Renault dar si la dvs in tara imaginea este teribila. Este nevoie sa sustinem pastrarea locurilor de munca din aceste industrii.

Dar, pe termen lung trebuie sa ii ajutam apoi pe acesti oameni sa isi gaseasca alte joburi. Deisgur, cine vrea sa sustina in continuare aceste industrii trebuie sa investeasca in transformarea lor in industrii verzi.

Rep: Cum sa faca asta? Nu pot transforma masinile in biciclete…

P.B. Sa foloseasca bicicletele, sau autobuze curate sau trenurile.

Rep: Pana la urma cat de mult poate UE sa ajute industria europeana? Si nu ma refer doar la industria auto pentru ca se poate intampla ca alte industrii sa ii urmeze celei auto...

P.B. Deja au inceput sa se poarte discutii pentru ajutorarea industriei de constructii. In ce ma priveste, sunt doua modalitati de a face asta: sa ne asiguram ca este o buna coordonare intre planurile statelor membre pentru ca nu imi place cand fiecare stat isi urmeaza propriul plan pentru a-si sprijini propria economie.

In acest caz putem avea o neutralizare a diferitelor planuri. Daca, spre exemplu, iti scazi taxele si incerci sa atragi investitii ai putea sa creezi probleme in tarile de unde vin acesti investitori. Nu asta vrem. Vrem sa se inregistreze crestere peste tot. Pe de alta parte trebuie sa vedem cum putem folosi bugetul UE. Cum putem folosi banii care nu au fost cheltuiti pana acum.

Si, in fine, mai e problema imprumuturilor de la Banca Europeana de Investitii (BEI). Aici cred ca statele membre ar trebui sa recapitalizeze BEI pentru a ne asigura ca avem o capacitate puternica de a imprumuta. Astfel am putea sprjini cateva dintre aceste industrii vechi in aceasta etapa de adaptare, repet pentru a-si pastra angajatii. Dar pe termen lung sprijinul va fi oferit pentru ca industriile sa se poate adapta la noile provocari astfel incat sa castige competitia.

Orice masura menita sa sprijine economia este binevenita dar trebuie sa fie luata cu grija. Sunt mai mult in favoarea unor masuri de crestere a deficitului fical decat pentru luarea unor masuri privind taxele.

Pervenche Beres

Rep: Guvernul roman a luat o serie de masuri anti-criza. Prima dintre acestea, urmareste sprijinirea productiei interne de automobile si locurile de munca de aici si se refera la suspendarea taxei de prima inmatriculare

pentru masinile noi Euro 4 incepand cu 2009.

P.B. Trebuie sa fii precaut. Orice masura menita

sa sprijine economia este binevenita dar trebuie sa fie luata cu grija. Sunt mai mult in favoarea unor masuri de crestere a deficitului fical decat pentru luarea unor masuri privind taxele.

In special pentru ca aceste masuri privind modificarea unor taxe nu sunt in linie cu strategia UE de dezvoltare durabila (n.a. potrivit careia un stat membru nu trebuie sa ia anumite masuri care ar putea afecta un alt stat; in plus este de dorit ca intreaga economie a UE sa se dezvolte in mod uniform in toate statele membre). Nu este cea mai buna cale de urmat pentru a-ti ajuta economia.

Rep: Guvernul roman a mai luat o decizie privind taxele: vor fi exceptate de la plata impozitului pe dividentele reinvestite.

P.B. Asa dupa cum v-am spus inainte, in problemele de impozitare trebuie sa fii foarte atent. Nu spun ca UE va interzice aceste masuri. Impozitarea este lasata la latitudinea statelor membre. Doar daca un stat membru doreste sa modifice TVA-ul trebuie sa discute asta la nivelul UE.

Rep: Tot pentru a sprijini economia, guvernul roman a decis sa ofere cate 1.000 de euro angajatorilor care angajeaza someri. Ce parere aveti despre aceasta masura?

P.B. Da, asta poate ajuta foarte mult.

Rep: Raportul Dvs. despre primii 10 ani de Uniune Economica si Monetara spune ca UE ar trebui sa foloseasca mai eficient fondurile publice. Sunt institutiile europene pregatite sa mai taie din cheltuieli acum, in timp de criza?

P.B. Problema nu este cat cheltuiesc institutiile Uniunii Europene ci cat cheltuiesc din banii publici statele membre. Parerea mea este ca UE are nevoie de un buget mai mare pentru a ne asigura ca avem suficienti bani pentru relansarea economica, pentru lupta noastra cu schimbarile climatice si pentru a nu mai fi dependenti din punct de vedere energetic.

Alt aspect: cand discutam la nivelul UE noi discutam doar cifrele globale. Si asta nu e de ajuns, pentru ca trebuie sa fim intelepti cu totii si sa ne asiguram ca fiecare stat membru nu isi sustine doar propria industrie ci ca are si propria contributie la strategia UE care va fi cea mai buna pentru fiecare dintre noi.

De aceea cred ca trebuie sa avem o viziune clara asupra felului in care fiecare stat membru isi cheltuieste banii. Cat cheltuiesc pentru educatie, pentru sanatate, pentru cercetare- dezvoltare, pentru aparare, infrastructura. Asta va fi cu adevarat o discutie desteapta. Astazi, nimeni nu are uneltele sa faca aceasta discutie. Si de aceea in raportul nostru am cerut Comisiei, Consiliului si EUROSTAT sa fie un pic mai destepti si sa construiasca unelte pentru a vedea cum cheltuiesc banii statele membre.