Candidaţii pentru admiterea în învăţământul universitar se vor putea înscrie online, pe o platformă unică digitală, la nivel naţional, propune o inițiativă legislativă depusă recent la Camera Deputaţilor.

Examen la Universitatea de Medicină și Farmacie Carol Davila din București (fotografie ilustrativă) Foto: Inquam Photos / George Calin

Proiectul de lege prevede înfiinţarea unei platforme unice la nivel național care să faciliteze înscrierea candidaţilor la admitere în cadrul programelor de studii universitare ale instituţiilor de învăţământ superior de stat sau particulare, autorizate provizoriu sau acreditate, după caz, din România.

Prin platforma "Univedu", instituţiile de învăţământ superior de stat sau particulare ar asigura posibilităţile candidaţilor de a depune în format electronic înscrisurile necesare întocmirii dosarului de înscriere la admiterile în programele de studii universitare.

În expunerea de motive a proiectului de lege, platforma ar urma să fie administrată de Ministerul Educaţiei, iar costul acesteia să fie asigurat din bugetul Ministerului Educației, suma aproximată la acest moment fiind de maximum 50.000 de euro.

„Candidatul declarat admis într-un program de studii universitare are obligaţia de a depune originalele înscrisurilor transmise în termen de maximum 20 de zile de la publicarea listelor finale privind candidaţii admişi, sub sancţiunea eliminării acestuia de pe lista de admitere. Candidatul îşi asumă responsabilitatea cu privire la autenticitatea şi conformitatea înscrisurilor încărcate electronic pe platformă şi cele originale”, se arată în proiectul de lege.

Datele colectate în Platformă vor fi prelucrate în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE, precum şi ale legislaţiei naţionale aplicabile domeniului protecţiei datelor.

Iniţiatorii propunerii legislative sunt deputaţii Diana Buzoianu (USR), Gabriela Horga (PNL), Bogdan Gruia (PSD) şi senatorul USR Ştefan Pălărie, împreună cu 54 de parlamentari PNL, UDMR şi neafiliaţi.

"Este vorba despre crearea unei platforme naţionale digitale, gestionate de Ministerul Educaţiei, prin care elevii să poată depune electronic documentele pentru admiterea la facultăţi şi, dacă sunt acceptaţi, să poată trimite fizic documentele dacă facultăţile cer acest lucru. Prin acest proiect dorim să luăm de pe umerii elevilor cheltuielile inutile pentru copii legalizate cu documente pe care nu le vor mai folosi niciodată. (...) Ne dorim să digitalizăm un proces care acum este birocratic, ineficient, pentru că sistemul educaţional din România trebuie să ţină şi el pasul cu avansul tehnologic, să beneficieze de instrumentele digitale care sunt astăzi disponibile, în anul 2023", a declarat Diana Buzoianu, co-iniţiatoare a proiectului, citată de agenția Agerpres.

Senatorul USR Ştefan Pălărie susține că proiectul reprezintă o şansă în plus pentru acei tineri care şi-ar dori să urmeze o facultate, dar nu o mai fac pentru că trebuie să cheltuie bani şi timp cu drumurile pentru înscriere.

"Tinerii au nevoie de acces mai rapid şi uşor atunci când se înscriu la o facultate. Să o poată face de la distanţă, rapid şi fără costuri. Ministerul Educaţiei e cel care trebuie să conducă această schimbare, să ofere universităţilor şi tinerilor o platformă digitală complet accesibilă. Este un cost mic pentru statul român şi care ridică mult standardele", a precizat senatorul USR.

Camera Deputaţilor este prima cameră sesizată, Senatul fiind forul decizional.