PSD pregătește un proiect de lege care să taxeze casele de marcat ce folosesc sistemul self-pay. Social-democrații speculează astfel scandalul declanșat în spațiul public după ce Auchan a anunțat că va renunța la casieri și la sistemul clasic și va implementa un sistem 100% self check-out pentru clienți.

Case self-checkoutFoto: DreamsTime

PSD ia în calcul să fie taxate casele de marcat de tip self-pay, fără casieri, din supermarketuri, care ar putea plăti pentru fiecare device unde clientul își scanează singur produsele o taxă la nivelul unui salariu minim pe economie.

Social-democraţii ar lua în calcul şi introducerea de bonusuri pentru cei care folosesc astfel de sisteme, prin restituirea la casă a unui procent din suma cheltuită, pe model european.

„Noi credem că e absolut normal”

Deputatul Gabriel Zetea, vicepreședinte PSD, a declarat, luni, la B1TV, că e nevoie de discuții cu PNL pentru susținerea unui astfel de proiect.

  • „Noi credem că e absolut normal. Când există casieri fizici, care înseamnă cheltuieli pentru fiecare angajator… Când nu mai există așa ceva și partea asta trece în sarcina clienților, care trebuie să scaneze produsele, trebuie să existe fie o scădere a prețului la raft sau să existe reduceri pentru cei care folosesc astfel de case de marcat.
  • Încercăm să protejăm până la urmă puterea de cumpărare a oamenilor. Tehnologie în plus înseamnă cheltuieli mai mici pentru angajator, dar acest lucru trebuie să se revadă în politica de preț pe care marile lanțuri de magazine le utilizează (...).
  • Deocamdată e o inițiativă a PSD. Ea poate să sufere îmbunătățiri, pot exista propuneri, amendamente, vom avea dezbateri în societate. Important e că avem inițiativă pe care să discutăm.
  • Discutăm și cu partenerii sociali, împreună cu retailerii, să găsim cea mai bună soluție pentru a proteja puterea de cumpărare a românilor”, a susținut Zetea.

„Eu nu sunt casier, dar Auchan a ținut să mă transforme în unul”

Marian Godină a postat sâmbătă pe Facebook un mesaj în care critică Auchan, după ce a fost la cumpărături și a observat că magazinul nu mai are case de marcat și nici casieri.

  • „Aveam ditamai coșul plin ochi cu tot felul de produse pe care am realizat că va trebui să le scanez. Aveam opțiunea să abandonez coșul așa plin cum era și să îmi văd de treabă, dar nu am făcut-o gândindu-mă că un om va trenui să așeze la loc toate produsele alea adunate de prin tot magazinul.
  • M-am apucat să le scanez singur, stângaci, pentru că eu nu sunt casier, dar Auchan a ținut să mă transforme în unul. Nu știu ce s-a întâmplat cu acele doamne care lucrau la case, nu știu dacă au fost disponibilizate, dar sigur prin metoda asta magazinul face economie. (...)
  • Așadar, eu nu vreau să fiu casier gratuit pentru nimeni, nici pentru Auchan, nici pentru mine.
  • Aaa, că se întâmpla să intru în ditamai magazinul doar pentru câteva produse, îmi și conveneaau casele alea unde îmi scanam singur o apă și un bax de scutece, dar când aveam un ditamai coșul plin preferam să stau la o casă clasică.
  • Acum vor spune unii că ăsta e progres, a avansat tehnologia. Eu consider că nu e așa, ci doar s-a schimbat omul care scanează produsele, adică din casierița care avea un salariu să facă asta, a devenit casier clientul, fără să fie recompensat nici măcar cu o reducere. (...)
  • Dar soluția mea e simplă, nu mă mai duc la Auchan, la fel cum celor care le place asta pot merge în continuare, că doar e evoluția tehnologiei și "cost saving".
  • Aștept acum să apară restaurantele în care mergi în spate să-ți faci o omletă, iar la final te duci cu farfuria să o speli”, a scris Godină.

Mesajul său are peste 1.200 de distribuiri și peste 3.200 de comentarii.

Reacția Auchan

Marian Godină a revenit apoi cu un nou mesaj, anunțând că reprezentanții Auchan au reacționat la criticile sale printr-un mesaj transmis pe email, îi care spun că nu a fost „suficient de bine informat”.

  • „Toți colegii noștri casieri sunt în continuare angajați și prezenți în magazin, disponibili să ofere suport în scanarea produselor. Odată cu implementarea noului sistem de case, meseria de casier evoluează de la activități de rutină tehnică către activități de relaționare, acompaniere și consiliere clienți. Astfel, colegii noștri din zona caselor rămân la dispoziția oricărui client care are nevoie de ajutorul lor și nicio persoană nu a fost disponibilizată.
  • Ca urmare a unui amplu proces de modernizare a liniei caselor de marcat, o parte dintre magazinele noastre oferă acum clienților o soluție eficientă prin care toate casele de marcat sunt deschise permanent. Evitarea formării de cozi și reducerea timpului petrecut la casă sunt beneficiile principale pe care le oferim clienților noștri”, arată reprezentanții retailerului în răspunsul transmis lui Godină.

În 22 februarie, Auchan anunța, printr-un comunicat, că „a început remodelarea liniilor de case din magazine și construirea unui parcurs 100% self check-out pentru clienți”:

  • „Datorită noului sistem de case, clienții beneficiază de un timp redus de așteptare la casele de marcat, toate acestea fiind permanent deschise.
  • De altfel, toți angajații din zona caselor de marcat evoluează spre o nouă meserie, cea de consilier, noul lor rol fiind acela de a acorda consultanță și suport clienților.
  • Noua soluție de case propune o abordare flexibilă, fiind formată din case self service potrivite atât pentru un număr redus de produse, cât și pentru cumpărături mai voluminoase, fiind destinată pentru a evita formarea de cozi și pentru a reduce timpul de aștepare la case. În funcție de dimensiunea magazinului, între 16-50 de case rapide self check-out funcționează permanent în fiecare unitate.
  • Casele rapide self check-out sunt intuitive și ușor de utilizat, iar întregul proces de scanare a cumpărăturilor poate fi realizat în mod individual de către client sau cu ajutorul consilierilor de case, aceștia fiind permanent disponibili pentru a oferi suportul necesar”. (Foto: Dreamstime.com)