Liderul PSD Marcel Ciolacu a afirmat, sâmbătă la Bacău, că soluţia ar fi renunţarea la cota unică şi impozitarea progresivă, însă înainte de toate trebuie digitalizată Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).

Marcel CiolacuFoto: Agerpres

„Cred că mai e o singură ţară sau mai sunt două ţări care nu au renunţat la cota unică. Se pare că Estonia. Cehia mi se pare că a renunţat la cota unică. Mai era Estonia şi a mai rămas Rusia. Dacă credeţi că modelul economic de impozitare al Rusiei mai reprezintă totuşi progresul? Eu cred că nu. Deci realităţile sunt cu totul altele. Nu trebuie să rămâne ancoraţi şi cramponaţi în anumite soluţii care au fost bune într-un moment anume economic şi al României. În acest moment impozitarea progresivă este categoric soluţia. În primul rând, trebuie făcută digitalizarea ANAF şi pe urmă vorbim de schimbări de impozitare. Întâi să îşi facă statul datoria şi pe urmă să intrăm într-o altă zonă”, a declarat Marcel Ciolacu, întrebat despre subiect, sâmbătă la Bacău.

Potrivit raportului din acest an al Comisiei Europene privind trendurile de taxare la nivelul Uniunii Europene, România a colectat în anul 2020 la bugetul de stat venituri în valoare de 26,3% din PIB, alcătuite din impozitele directe, indirecte, precum și din contribuțiile sociale, indicator ce o plasează pe locul 26 la nivelul UE. Cel mai mare procent este înregistrat pe direcția contribuții sociale, în valoare de 11,1%.

Pentru a crește veniturile la bugetul de stat, prin intermediul Ordonanței nr. 16/2022 publicată la mijlocul lunii iulie în Monitorul Oficial, sunt prevăzute o serie de modificări semnificative, precum cele ce țin de regimul microîntreprinderilor, taxele, sau impozitele pe venit și contribuții sociale. Unele dintre măsuri au intrat deja în vigoare începând cu 18 iulie și 1 august, însă marea majoritate au aplicabilitate de la 1 ianuarie 2023.

De ce are nevoie România de o restructurare a sistemului fiscal. Ce categorii sociale vor fi afectate

Unul dintre cele mai dezbătute aspecte privind sistemul fiscal din România este fiscalizarea excesivă a salariilor mici și medii, motiv pentru care reprezentanții mediului privat pun în aplicare pentru angajați soluții precum PFA pe normă de venit, contracte pe drepturi de autor sau tichetele cadou.

Ca urmare a presiunii venite din partea mediului privat, autoritățile au stabilit diverse prevederi pentru îmbunătățirea tratamentului fiscal, printre cele mai controversate fiind scutirea de la plata impozitului pe salariu și a contribuțiilor sociale pentru industria de construcții, cea a agriculturii și cea alimentară.