Liderul interimar al USR, Cătălin Drulă, califică drept "halucinant" faptul că "problema preşedintelui Klaus Iohannis în privinţa pachetului de modificare a legilor securităţii naţionale este că cineva a dat acest draft în presă": "Asta arată că şefului statului "îi e frică de dezbateri şi transparenţă şi marele lui proiect pentru România este liniştea peste furăciune".

Catalin DrulaFoto: Agerpres
  • "În legătură cu declaraţia preşedintelui, este halucinant că problema sa este că cineva a dat proiectul pe surse în presă şi ameninţă această persoană care, în contextul actual, funcţionează exact ca un avertizor de integritate.
  • Asta arată încă o dată că lui Iohannis îi e frică de dezbateri şi transparenţă şi marele lui proiect pentru România este liniştea peste furăciune, pe care i-o asigură şi această militarizare a societăţii", a afirmat Drulă într-o conferinţă de presă.

Liderul interimar USR cere numele celor care au scris proiectele

USR cere ca numele persoanelor care au scris aceste proiecte să fie făcute publice şi să demisioneze din funcţiile pe care le deţin.

  • "Nu este suficient ca aceste proiecte să fie ajustate pe ici pe colo, nu suntem cobai să fim testaţi pe o variantă a proiectelor şi apoi să fie adusă alta.
  • Cine a putut gândi aşa ceva are reflexe profund antidemocratice şi dacă este director de serviciu secret, trebuie să plece de acolo. Sunt oameni nepotriviţi pentru aceste funcţii, care nu înţeleg democraţia şi drepturile cetăţenilor", a mai afirmat liderul USR.

El a spus că pachetul de legi privind siguranţa naţională "creşte puterea serviciilor secrete asupra profesorilor, medicilor şi asupra oricărui cetăţean al ţării" şi că "niciun om nu-şi doreşte să trăiască sub supravegherea serviciilor, sub o permanentă stare de urgenţă mascată sau să ajungă obligat, forţat colaborator al serviciilor secrete".

„Klaus Iohannis a trădat societatea civilă, vedem că vrea o militarizare a guvernării şi a administraţiei, că apără serviciile secrete chiar când sunt suspecte că au deturnat fonduri operative - aici mă refer la celebrul caz al fostului şef al serviciului secret din MAI care a fost cercetat pentru deturnare de fonduri şi care a primit o neîncepere a urmăririi penale care s-a bazat pe opinia Administraţiei Prezidenţiale - şi spunem foarte clar: serviciile secrete nu au voie să fie deasupra legii. Până acum nu am văzut pe nimeni să-şi asume acest pachet de legi, care este o trădare a libertăţii pentru care românii au luptat şi au murit în 1989 şi nu avem voie să ne uităm impasibili la subordonarea totală a României faţă de serviciile secrete", a adăugat liderul USR, citat de Agerpres.

Ce propuneri are USR

USR are propuneri privind legile securităţii, pentru "întărirea controlului civil real asupra serviciilor secrete":

  • control parlamentar asupra serviciilor secrete după model german: reorganizarea comisiilor parlamentare de supraveghere cu includerea comisiilor pentru drepturile omului, care să investigheze utilizarea mijloacelor tehnice speciale prin care se restrâng drepturi constituţionale ale cetăţenilor români;
  • dreptul comisiilor parlamentare de a verifica activităţile serviciilor;
  • audierea anuală în şedinţe publice a directorilor serviciilor secrete;
  • preşedinţie rotativă a comisiilor între partidele aflate la putere şi opoziţie şi paritate între putere şi opoziţiei în comisii;
  • crearea unei comisii comune formată din membri ai comisiilor de buget care să aibă acces la execuţiile bugetare detaliate ale serviciilor secrete;
  • crearea funcţiei de Avocat al Poporului în relaţia cu serviciile secrete, format din experţi independenţi şi societate civilă, cu atribuţii de verificare a sesizărilor cetăţenilor a mandatelor de interceptare pe siguranţă naţională;
  • interdicţia legală de folosi în operaţiuni pe teritoriul ţării firme sub acoperire, acoperire în politică, presă, justiţie sau în societatea civilă, precum şi un sistem de control intern în comunitatea naţională de informaţii despre activitatea căreia nu se ştie nimic.

Președintele Klaus Iohannis a declarat marți că a fost o eroare majoră faptul că ”cineva, și știm cine” a considerat că e bine să dea ”pe surse” proiectele de legi ale securității naționale. Iohannis a insistat că nu există motive de îngrijorare, pentru că nu-și dorește nimeni o restaurație a vechii Securități sau o restrângere a drepturilor cetățenilor, iar proiectele vor suferi modificări în momentul în care vor intra în dezbatere publică.

Principalele prevederi ale proiectelor

Modificările gândite la legile siguranței naționale - prezentate de G4Media - oferă puteri sporite serviciilor de informații, creează o superimunitate pentru lucrătorii din domeniu și instituie obligații de colaborare, la cerere, pentru cetățeni și firme.

  • Autorităţile şi instituţiile publice, precum şi persoanele fizice şi juridice au obligaţia să acorde sprijin, la cerere, Serviciului, în îndeplinirea atribuţiilor sale, potrivit legii.
  • Personalul SRI ar urma să fie anchetat doar de un număr limitat de procurori, anume desemnați, iar perchezițiile la sediul SRI ar urma să se facă doar cu acordul șefului statului și cu informarea directorului SRI.
  • Președintele ar urma să primească puteri sporite, iar Parlamentul să fie exclus din procedura de demitere a directorului SRI.
  • SRI ar urma să devină autoritate națională în domeniul interceptării comunicațiilor, astfel că viitorul Centru Național pentru Interceptarea Comunicațiilor va funcționa în cadrul SRI. (Curtea Constituțională a declarat în afara Constituției prezența SRI în procedura de urmărire penală, ca autoritate responsabilă cu interceptările- n.r.).
  • SRI ar primi dreptul de a-și crea și administra propriile firme și chiar propria societate civilă - „asociaţii cu caracter profesional, social, cultural, sportiv sau recreativ ori umanitar” Lista amenințărilor la adresa securității naționale a fost extinsă semnificativ, ceea ce face posibil ca SRI să poată obține mandate de siguranță națională aproape fără nicio restricție.