Transparenţa finanţării campaniei electorale pentru alegerile din 2020 a fost scăzută și este necesară modificarea legislaţiei în domeniu, susține Expert Forum. ONG-ul a prezentat, luni, un raport de observare a alegerilor parlamentare din 5-6 decembrie 2020 în care semnalează neregulile dar și propunerile de corectare a acestora.

Alegeri parlamentare 2020Foto: Grosescu Alberto Mihai / Shutterstock Editorial / Profimedia

"Dacă ar fi să caracterizăm transparenţa finanţării campaniei, cuvântul cel mai potrivit ar fi scăzută, în sensul în care legislaţiei îi lipsesc anumite mecanisme prin care competitorii electorali trebuie să publice veniturile şi cheltuielile. Legislaţia trebuie modificată pentru a permite marcarea tuturor materialelor de propagandă electorală, precum şi a celor care sunt făcute în afara campaniei, mai ales în contextul în care în precampanie se investesc foarte mulţi bani. O chestiune interesantă se referă la publicarea surselor pentru împrumuturi şi donaţii, spre exemplu, în sensul în care se publică candidatul care a declarat banii pentru partid, dar nu şi de unde vine suma respectivă. Am putea impune o limită, de exemplu, cum se publică la finanţarea partidelor, peste 10 salarii - acele sume să se facă publice", a explicat Septimius Pârvu, reprezentant Expert Forum, potrivit Agerpres.

Pârvu atrage atenția că un element important al finanţării campaniei este publicarea informaţiilor în mod regulat.

"Faptul că avem informaţii la două săptămâni - o lună, după campanie, nu este un mecanism care să asigure transparenţă. Acele sume trebuie publicate pe parcurs. Pentru a facilita acest proces credem că este nevoie de platformă electronică prin care partidele să-şi declare aceste sume. Şi această platformă credem că ar putea să arate şi cheltuielile din subvenţii într-un timp mai scurt, în condiţiile în care în acest moment noi vedem cum s-au cheltuit subvenţiile anul viitor. Ar trebui publicate rapoarte în mod regulat - fie lunar, fie trimestrial - ar trebui să se vadă cum au fost cheltuite aceste fonduri. Şi, în ultimul rând, datele publicate de AEP ar trebui să vină în timpul campaniei electorale", a indicat Pârvu.

Reprezentantul Expert Forum a recomandat ca subvenţiile pentru campania electorală să fie reduse.

"Cu privire la subvenţii, reluăm nişte recomandări mai vechi, în sensul în care subvenţiile ar trebui să fie reduse, pragul pentru obţinerea de subvenţii la nivel local ar trebui scăzut şi poate ar trebui să fie o cotă mai mare pentru rezultatele obţinute la alegerile locale. O altă chestiune care a fost recomandată de Curtea de Conturi - ar trebui să se stabilească ce se face cu subvenţiile necheltuite la sfârşitul anului. Pe termen lung, şi ne gândim că în 2024 avem patru alegeri, ar putea însemna că cele câteva partide care au primit bani acum vor avea foarte mulţi bani pentru campania electorală. Deci trebuie reglementat ce se întâmplă cu aceste fonduri la sfârşitul anului", a conchis Pârvu.

Potrivit Expert Forum, la alegerile parlamentare cea mai mare pondere a cheltuielilor a fost reprezentată de online, iar cea mai mică - pentru cercetări sociologice.

"Din datele pe care le-am analizat, uitându-ne pe cheltuielile mai multor partide, ajung spre 40-50% din totalul cheltuielilor. Este interesant că şi pentru tipărituri există costuri destul de ridicate. Cert e că cele mai mici sume sunt pentru cercetările sociologice, ceea ce arată că partidele nu investesc foarte mult în astfel de cheltuieli în campania electorală", a indicat Pârvu.