Cum explică liberalii amendamentul la proiectul stării de urgență care ignoră Constituția/Un parlamentar PNL: Se încalcă Constituția dar se acoperă vidul legislativ pentru cele 3 zile

de Luminita Pirvu     HotNews.ro
Miercuri, 13 mai 2020, 13:59 Actualitate | Politic


Orban in Parlament
Foto: Guvernul Romaniei
PNL și PRO ROMÂNIA și deputații Minorităților au introdus miercuri, în proiectul stării de alertă o prevedere neconstituțională: Starea de alertă intră în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial și nu după trei zile de la publicare așa cum prevede Constituția. PSD, USR, UDMR s-au abținut de la vot.

Liberalii susțin că articolul "se bucură de prezumția de constituționalitate. Nu e nicio decizie CCR care sa dispună în contra", explică un depuat liberal, membru în Comisia Juridică.

Surse parlamentare au explicat pe HotNews.ro că introducerea acestei prevederi rezolvă problema celor 3 zile care rămîn descoperite, in care nu există legislație care să stabilească reguli specifice pentru cetățeni în perioada de epidemie de Covid-19.

"Da, se încalcă Constituția dar se acoperă vidul legislativ pentru cele 3 zile. Nu avem altă soluție. Chiar dacă este contestată la Curtea Constituțională această prevedere este deja tărziu, pentruu că ea ăși va produce efectele, a explicat un parlamentar PNL, neoficial.

De precizat este că art. 78 din Constituție prevede: „Art. 78. - Legea se publică în Monitorul Oficial al României și intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.”

Deputatul PNL, Florin Roman a depus un amendament care prevede că legea privind starea de alertă să intre în vigoare odată cu publicarea în Monitorul Oficial și nu după 3 zile de la promulgare, așa cum prevede Constituția. Propunerea a fost votată de PNL, PRO România și Minorități în timp ce PSD, USR, și UDMR s-au abținut.

Pe 15 mai expiră starea de urgență însă nu există în prezent un act legislativ care să mențină restricțiile pentru români specifice epidemiei de coronavirus până la intrarea în vigoare a legii privind starea de alertă. Trecerea de la starea de urgență la starea de alertă se face printr-un nou proiect de lege care de această dată trebuie aprobat în Parlament la propunerea Guvernului. Însă acest proiect de lege nu poate fi adoptat în timp util pentru că Guvernul a trimis târziu propunerea Parlamentului.

Cu alte cuvinte dacă legea este adoptată joi de Parlament, ea va intra în vigoare la trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial, mai exact pe 18 mai. Practic există trei zile, începând de pe 15 mai până pe 18, în care nu există reguli specifice pentru cetățeni în perioada de epidemie de Covid-19.









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















10736 vizualizari

  • +7 (17 voturi)    
    E tâmpiți (Miercuri, 13 mai 2020, 14:14)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    O prezumție contrazisă chiar de Constituție. Ha ha ha...
    • +2 (12 voturi)    
      Ce nu ati inteles? (Miercuri, 13 mai 2020, 15:12)

      othelo [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      Nu ati inteles ca este un blat facut de parlamentari, pt. a aplica legea in weekendul care urmeaza?
      Pana va fi discutata si respinsa de Curtea Constitutionala, peste 3 luni, ea isi produce efectele.
      Asta e si ideea.

      E gandita treaba. E o gaselnita pt a rezolva situatia.
      • +2 (6 voturi)    
        Ba am înțeles! (Miercuri, 13 mai 2020, 15:56)

        Barthales [utilizator] i-a raspuns lui othelo

        Dar nu suntem de acord. Incompetența face pagube. Trebuia să trimtă proiectul de lege mai devreme la parlament astfel încât să nu fie încălcată Constituția. Ce este atât de greu?
        Dar cu incompetenții ...
      • +2 (2 voturi)    
        politica e meserie veche (Miercuri, 13 mai 2020, 18:41)

        clencix [utilizator] i-a raspuns lui othelo

        Nu e moral, dar face banii.
        • -2 (2 voturi)    
          fiti atenti articol (Miercuri, 13 mai 2020, 22:36)

          Mary80 [utilizator] i-a raspuns lui clencix

          "a explicat un parlamentar PNL, neoficial".

          Care e numele parlamentarului? Asta nu e presa, asa facea si vadim in romania mare.

          Care e scopul pentru care nu s-a dorit acoperirea acestor 3 zile prin amendamentul perfect constitutional al lui Roman?
  • -14 (24 voturi)    
    hmm (Miercuri, 13 mai 2020, 14:26)

    dum_i [utilizator]

    ce tampenie. e evident constitutionala

    "sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.” data este prevazuta. punct.
    • +9 (13 voturi)    
      o dată ulterioară (Miercuri, 13 mai 2020, 14:38)

      Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui dum_i

      "o dată ulterioară" inseamna adica ca dupa alea 3 zile prevzaute.

      Probabil ca pnl vrea sa pice legea la CCR pentru un motiv anume si i-a dat o gaura la vedere.
      • -2 (8 voturi)    
        pardon, nu spune ulterior celor 3 zile (Miercuri, 13 mai 2020, 16:07)

        Mary80 [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

        o data ulterioara poate fi ulterioara promulgarii, ulterioara publicarii in MO... si, daca nu e specificat in mod explicit, se aplica regula celor 3 zile.

        Mai studiati gramatica limbii romane.
        • -1 (1 vot)    
          lipsa (Miercuri, 13 mai 2020, 16:27)

          nahir [utilizator] i-a raspuns lui Mary80

          neclarității o face neconstituțională.
          Faceți o analogie cu neconstituționalitatea aplicării amenzilor contravenționale. Lipsa clarității, ceea ce-i permitea lui garcea să dea de capul lui amenzile, de la 1000 până la 20000 lei, a dat câștig de cauză lui weber.
        • +3 (3 voturi)    
          ulterior datei din enuntul anterior (Miercuri, 13 mai 2020, 16:36)

          Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui Mary80

          de ce cauti aiurea semnificatii cand gramatica e clara?
      • +2 (2 voturi)    
        întrebarea (Miercuri, 13 mai 2020, 16:28)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

        este ”cine va face sesizarea la CCR?”. Tot weber, mâna durdulie a pesedacilor?
    • +5 (9 voturi)    
      hmmmmm (Miercuri, 13 mai 2020, 14:38)

      oliviub [utilizator] i-a raspuns lui dum_i

      cuvantul "ulterioara" nu-ti spune nimic?
    • +7 (11 voturi)    
      cheia este... (Miercuri, 13 mai 2020, 14:45)

      CNBC [utilizator] i-a raspuns lui dum_i

      ULTERIOARA, cauta in dex, orice lege isi are radacinile acolo. Dupa ce te-ai documentat, opreste si Antena3 inseamna ca incepi sa gandesti.
    • +7 (11 voturi)    
      Ulterioară (Miercuri, 13 mai 2020, 14:46)

      XYZZZ [utilizator] i-a raspuns lui dum_i

      Ulterioară înțeleptule!!! Pune măna pe DEX!
    • +7 (13 voturi)    
      Dispoziția este anticonstituțională (Miercuri, 13 mai 2020, 14:56)

      C.P. [utilizator] i-a raspuns lui dum_i

      Nu am comentat niciodată un articol Hotnews, dar, dată fiind postarea dvs., nu mă pot abține. Postarea e o glumă? Textul constituțional prevede că legea intră în vigoare la 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial sau la o dată ULTERIOARĂ prevăzută în textul său. Nu ORICE dată prevăzută în lege. Nu e vreo marjă de interpretare, nu e „prezumție”... E negru pe alb. Titlul folosit de Hotnews este corect aici: dispoziția votată nu e doar neconstituțională; este anticonstituțională pentru că încalcă, cu știință, legea fundamentală.
      • 0 (0 voturi)    
        dar... (Miercuri, 13 mai 2020, 19:22)

        invalidprotocol [utilizator] i-a raspuns lui C.P.

        Eu sunt de acord cu tine, doar ca daca vrei sa fi carcotas poti interpreta articolul si in celalalt mod. Este clar ca este vorba de o data ulterioara, dar relativ la ce? La cele 3 zile sau la data publicarii?

        Daca textul ar fi continut "la o data ulterioara celor 3 zile" sau "la o data ulterioara publicarii" atunci era cat se poate de clar. Dar nu contine. Iar CCR poate sa scrie pagini intregi ca sa motiveze oricare din cele 2 variante, in functie de cum bate vantul.
    • +5 (7 voturi)    
      Dată ulterioară (Miercuri, 13 mai 2020, 14:58)

      Wasile [utilizator] i-a raspuns lui dum_i

      https://dexonline.ro/definitie/ulterior

      Hai că știm că avem analfabeți funcționali în RO, dar poate pe Hotnews.ro îs mai puțini, și tratabili...
    • +3 (5 voturi)    
      dată ulterioară !!! (Miercuri, 13 mai 2020, 15:03)

      tzoli1971 [utilizator] i-a raspuns lui dum_i

      Data este (sau poate fii) prevăzută, dar dacă nu este ulterioară celor 3 zile descrise de Constituție, este potcoavă la calul mort. Poate dacă se trezeau mai repede cu trimiterea proiectului de lege, aveau posibilitatea. Până la urmă diferența dintre PSD și PNL sunt literele!
      • -1 (1 vot)    
        întotdeauna (Miercuri, 13 mai 2020, 16:33)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui tzoli1971

        îți va da USL. De amestecat sunt amestecate de foarte multă vreme.
        Și se pare că au și aceeași politică de cadre, având în vedere ”specialiștii” care au condus țara și o conduc acuma.
  • +4 (10 voturi)    
    Sărăcie mare (Miercuri, 13 mai 2020, 14:53)

    gebica [utilizator]

    În mintea unora, chiar de pe aici:
    „Ulterior = Care se face sau se întâmplă mai tîrziu în raport cu un moment dat”. Chestia cu prezumția de constituțiuonalitate la un text atît de clar ca art. 78 arată că nu există niciun atribut suficient de înjositor care să poată caracteriza mințile acestor oameni care ne conduc, de fapt ne terorizează cu prostia lor. Jalnic e că o fac crezîndu-ne după chipul și asmănarea lor.
  • +6 (18 voturi)    
    Aviz fanilor dictaturii liberalo-militare (Miercuri, 13 mai 2020, 14:54)

    Eu38 [utilizator]

    Vedeti ce usor se poate trece si peste Constitutie, desigur cu argumentul ca este in beneficiul nostru. O sa va fie dor de drepturile voastre, voi cei care ati renuntat asa usor de ele.

    In acest moment, sa fiti convinsi ca nu mai aveti niciun drept si nimeni nu va mai apara. Constitutia este un sul de hartie igienica, cu care oricine se poate sterge cand vrea.
  • -5 (13 voturi)    
    Autorul articolului sa citeasca Constitutia ! (Miercuri, 13 mai 2020, 15:01)

    bcorina [utilizator]

    ntrarea în vigoare a legii ARTICOLUL 78
    Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.

    Deci o lege poate sa intre in vigoare fie in termen de 3 zile fie la data prevazuta in cuprinsul legii. Termenul de ulterior se refera la: ulterior datei de publicare in MO
    • -1 (3 voturi)    
      E aiuritor (Miercuri, 13 mai 2020, 15:12)

      Ochii_pe_voi [utilizator] i-a raspuns lui bcorina

      O lege nu poate intra „peste noapte” in vigoare, De aceea e necesară perioada de 3 zile sau mai mult.
      • -2 (6 voturi)    
        Gresit! (Miercuri, 13 mai 2020, 16:07)

        bcorina [utilizator] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

        O lege potrivit constitutiei (vezi art.78) poate intyra in vigoare fie in trermenul general de 3 zile, fie la un termen mai scurt de trei zile sau mai lung de trei zile cu conditia ca acest termen sa fie prevazut in cuprinsul legii.
    • +4 (6 voturi)    
      daca este ULTERIOARA (Miercuri, 13 mai 2020, 15:19)

      Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui bcorina

      nu vezi ce de minusuri si-a luat dumy instant
      • -2 (4 voturi)    
        Nu ati inteles explicatia. (Miercuri, 13 mai 2020, 16:06)

        bcorina [utilizator] i-a raspuns lui Inapasevedeinvers

        Autorul articolului spune ca termenul de o zi de intrare in vigoare a legii de la publicare ( in sensul astazi se publica si maine intra in vigoare ) este neconstitutional.
        Despre asta este vorba nu altceva.
        Propunerea PNL este ca legea sa intre in vigoare in ziua urmatoare a publicarii adica in termen de o zi si nu in termen de 3 zile .
        Eu am spus ca termenul de o zi este constitutional fiind cuprins in interiorul legii, fiind un termen ulterior publicarii.
        Nu vad care este problema de intelegere.
        O lege poate intra in vigoare mai devreme de 3 zile de la publicare daca in cuprinsul legii se aproba un termen mai sucut de trei zile sau mai lung de trei zile. Termenul de trei zile are caracter de termen general.
        • 0 (0 voturi)    
          Nu mai are relevanta acum, ca s-a prins toti (Joi, 14 mai 2020, 9:01)

          Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui bcorina

          Dar, nu nu se poate interpreta altfel decat "la o data ulterioara celor 3 zile (mentionate)".
          Daca ar fi fost admisibil sa intre in vigoare si inainte de cele 3 zile, nu ar mai fi avut rost sa se mentioneze acest interval, fiindca ar insemna pur si simplu ca legea ar fi putut specifica orice data ulterioara publicarii.
          Ca sa evite asta Constitutia a precizat un termen minim, (care poate fi prelungit "data ulterioara" dar nu scurtat).
    • +3 (5 voturi)    
      de acord cu tine (Miercuri, 13 mai 2020, 16:12)

      Mary80 [utilizator] i-a raspuns lui bcorina

      in Constitutie se pune regula celor 3 zile pentru ca nu toate legile au o data de la care se aplica. Unele legi sunt facute cu data de aplicare peste 2 luni de exemplu.
      Deci, daca nu e prevazut explicit, aplicarea incepe peste 3 zile. Daca e prevazut, se considera data respectiva, si anume data publicarii in MO, in cazul nostru. Limba romana e simpla pentru cine citeste textul Constitutiei si a facut scoala macar pana in clasa a VI-a.
  • +2 (6 voturi)    
    Interpretare de gâgă (Miercuri, 13 mai 2020, 15:30)

    Barthales [utilizator]

    Nici o lege nu poate intra în vigoare înainte de publicarea în MO.
    Așadar, dacă legiuitorul constituțional ar fi dorit interpretarea dată de tine, nu ar fi avut nevoie de termenul ”ulterioara”.
    • +2 (2 voturi)    
      Oare? (Miercuri, 13 mai 2020, 17:56)

      Statis [anonim] i-a raspuns lui Barthales

      Si unde altundeva apare in constitutie ca "nici o lege nu poate intra in vigoare inainte de publicare"? Nu cumva chiar in sintagma "la o data ulterioara" coroborata cu "se publica in MO"?
      Sper ca intelegi. Daca gasesti in constitutie altundeva regula privind intrarea in vigoare atunci si numai atunci ai dreptate.
      Deci cred ca exact articolul 78 despre care comentam stabileste ca legea intra in vigoare ULTERIOR publicarii in MO la data prevazuta sau in caz ca nu e prevazuta, tot ulterior publicarii dar dupa 3 zile.
      Cred ca esti de acord ca prevederea momentului intrarii in vigoare nu e axiomatica ci explicita in textul Constitutiei.
  • 0 (4 voturi)    
    Incredibil! Pt prima data de cand s-a lansat G4 (Miercuri, 13 mai 2020, 18:33)

    Susufler0 [utilizator]

    constat ca cititorii acestui site sunt mai natarai decat cititorii lui G4Media !

    PS. Fara suparare ! Acolo au fost necesare vreo 6-7 comentarii pt descifrarea corecta a ceea ce inseamna... "o data ulterioara prevazuta in textul ei." Pana acum proportia era inversa !

    PPS. Si cu toate acestea HN ramane favoritul meu !
  • +3 (5 voturi)    
    Art 78 din Constitutie e scris prost (Miercuri, 13 mai 2020, 19:06)

    mynickname [utilizator]

    Gramatical se poate interpreta in ambele variante:"ulterior" publicarii sau "ulterior" celor 3 zile. Dupa mine prima varianta e 'matematic' mai corecta.
    Insa spiritul articolului este sa dea tuturor un ragaz sa afle de noile legi, nu sa se trezeasca ca-i da cineva cu legea-n cap peste noapte.

    Johannis a motivat atacarea noii lega a invatamantului online cam la fel:
    >>Sintagma „sau la o dată ulterioară” folosită de legiuitorul constituant în cuprinsul art. 78 din Constituție se raportează la o dată ulterioară celor trei zile de la momentul publicării, apreciindu-se că intervalul de trei zile este un interval minim necesar tuturor destinatarilor normei pentru ca aceștia să își poată adapta conduita în raport cu o nouă realitate normativă.<<
  • 0 (0 voturi)    
    Amendament PNL la legea starii de alerta (Miercuri, 13 mai 2020, 21:10)

    Ibit [utilizator]

    Cat de prosti sau rau intentionati pot fi acesti PNL-isti ca sa introduca intr-o lege , cu buna stiinta si recunoastere totodata , un articol neconstitutional ?
    O asemenea idee putea veni numai dintr-o singura sursa .
    Stiti care ?

    Astept raspuns .


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by