​Președintele Klaus Iohannis deschide anul universitar la Cluj-Napoca. În același timp, prin proiectul „România Educată” și prin activitatea sa din Consiliul European, Președintele României a sprijinit transformarea educației universitare într-un pilon al dezvoltării țării noastre pe termen lung.

Klaus IohannisFoto: PNL

„România Educată” este proiectul Președintelui Klaus Iohannis care își propune să transforme educația din România prin dezvoltarea unei culturi a succesului bazat pe performanță, muncă, talent, onestitate și integritate.

Încă din decembrie 2018, Președintele a lansat în dezbatere publică rezultatele Proiectului „România Educată” și de atunci au fost colectate mai multe feedback-uri din societate.

„România Educată” sau un altfel de exercițiu

„România Educată” nu dorește să fie o reformă punctuală introdusă de la început ca proiect de lege, ci o viziune și strategie rezultată din consultarea actorilor importanți din societate. Proiectul a permis contribuția publicului larg și a ținut cont de contextul social și economic național și global.

Această abordare trebuie consolidată cu un efort de creare a consensului pentru a preveni o revenire la situațiile anterioare în care diverse reforme importante din domeniu au fost diluate printr-o multitudine de modificări legislative haotice apărute în Parlament.

„România Educată” a acoperit mai multe arii tematice, printre care se numără cariera didactică, echitatea, managementul educațional, învățământul profesional, educația timpurie, evaluarea elevilor și studenților precum și învățământul superior.

Propunerile „România Educată” pentru învățământul superior

Universitățile din Europa, inclusiv cele românești, sunt din ce în ce mai influențate de globalizare și de europenizare. De altfel, Președintele Klaus Iohannis a sprijinit, în Consiliul European, propuneri de integrare a învățământului superior precum crearea de universități europene sau creșterea numărului de mobilități pentru studenți și cadre didactice.Președintele României dorește ca 20% din studenții de licență și master și 90% din cei de la doctorat să aibă măcar un stagiu de mobilitate în afara granițelor, obiective asumate în cadrul proiectului „România Educată”.

În afară de aceste propuneri, prin „România Educată” se doresc următoarele schimbări punctuale pentru educația universitară:

  • Creșterea autonomiei universitare concomitent cu flexibilizarea reglementărilor aflate în vigoare;
  • Asigurarea calității educației, măsurată ținând cont de misiunea și caracterul individual al fiecărei universități;
  • Dezvoltarea cercetării și creșterea calității educației din școlile doctorale, alături de adoptarea de măsuri de eliminare a plagiatului;
  • Creșterea capacității universităților de a implementa politicile publice din domeniul învățământului terțiar, inclusiv prin monitorizarea inserției profesionale a absolvenților;
  • Creșterea echității, cu scopul creșterii accesului, dar și pentru ameliorarea rezultatelor studenților proveniți din medii dezavantajate.

Rolul universităților în dezvoltarea României

Aceste măsuri sunt cruciale în condițiile în care dezvoltarea tehnologică, inteligența artificială și competiția globală vor obliga România să aibă o forță de muncă din ce în ce mai educată pentru a rămâne competitivă economic. Astfel, rolul universităților în dezvoltarea țării noastre va deveni din ce în ce mai important.

Pentru a garanta că ceea ce se predă este relevant, „România Educată” propune dezvoltarea de mecanisme de anticipare a competențelor necesare absolvenților, dar și a unui sistem permanent și funcțional de monitorizare a inserției profesionale a absolvenților. Aceste măsuri au ca obiectiv o mai bună corelație a finanțării diverselor domenii de studiu cu nevoile reale ale țării și o mai bună informare a viitorilor studenți legată de șansele reale de angajare de după absolvire.

Totodată, „România Educată” propune măsuri – atât în educația preuniversitară, cât și în cea universitară – de creștere a echității și a participării la educația universitară. Deși există o percepție că accesul la facultate se face prea ușor, acesta este dat de calitatea slabă a educației în general, nu de numărul celor care finalizează studiile universitare.

Nu în ultimul rând, propunând creșterea finanțării pentru cercetare și facilitarea cooperării internaționale, „România Educată” dorește să transforme România într-o țară care creează și produce valoare adăugată.

Pentru a permite universităților să își îndeplinească rolul de motoare ale dezvoltării regionale și de generatoare de cunoaștere, acestea trebuie să beneficieze de mai multă autonomie. Actualmente, există restricții care împiedică universitățile să cheltuiască veniturile proprii, aspect care le face mai puțin competitive. De asemenea, nu există suficiente facilități pentru a încuraja o mai mare implicare a sectorului privat în dezvoltarea de proiecte de cercetare comune cu marile universități.

Doar prin descătușarea energiei creative a universităților, studenților, cercetătorilor și prin sinergia cooperării dintre mediul academic și mediul privat se pot pune bazele unei dezvoltări sustenabile bazate pe tehnologii de vârf și inovație continuă.