Senatorii USR i-au trimis președintelui Iohannis o scrisoare prin care îi solicită să retrimită în Parlament, la reexaminare, legea prin care lucrările de amenajare hidroenergetică sunt declarate drept „lucrări de interes public major”.

Mihai GotiuFoto: USR

USR consideră că legea, așa cum este formulată acum, trebuie reexaminată atât sub aspectul legalității, cât și al oportunității sale, se spune într-un comunicat de presă.

„Este o lege cu dedicație pentru distrugerea râurilor din România, adoptată de majoritatea PSD-ALDE printr-o șmecherie care le e caracteristică. În directivele europene, interesul public major este cel legat de protecția mediului. Dacă legea va fi promulgată, se va ajunge în situația absurdă prin care interesul public major va fi invocat pentru a permite distrugerea mediului”, spune Mihai Goțiu.

”România este, deja, în infringement din cauza proiectelor hidroenergetice abuzive, care au distrus râurile din Făgăraș. Un megaproiect care amenință să distrugă Parcul Național Defileul Jiului a fost declarat ilegal de către Justiția din România. Toate acestea și multe alte proiecte distructive pentru râurile și ariile naturale protejate din țara noastră ar fi resuscitate dacă legea va fi promulgată, prin simple hotărâri de consiliu local, în cel mai fericit caz de Guvern, în condițiile în care singurul interes major ar fi cel al grupurilor din jurul acestor proiecte, nu al cetățenilor români”; a adăugat senatorul USR.

În forma actuală, Legea 33/1994 prevede la art. 5 că utilitatea publică se declară pentru lucrări de interes naţional sau de interes local. În ansamblul Legii 33/1994, singura ierarhie a intereselor publice pentru care se declară utilitatea publică a unui proiect este ‘interes național’/ ‘interes local’, iar consecințele declarării utilității publice ale unui proiect sunt clar prevăzute. Nu există o altă categorie, intermediară sau superioară, de lucrări care sunt de ‘interes public major’, potrivit sursei citate.

Faptul că prin legea contestată se stabilește o asemenea categorie de lucrări și i se conferă un statut special, inexistent în forma actuală a Legii 33/1994, și nici nu sunt prevăzute consecințele statutului special de ‘lucrări de interes public major’ reprezintă o încălcare a art.1 alin.(5) din Constituţie, afectând regimul lucrărilor de utilitate publică așa cum este prevăzut de Legea 33/1994, dar și a dispozițiilor art. 16 din Constituție privind egalitatea în fața legii și nediscriminarea, susține USR.