USR și PLUS au decis: Dan Barna, candidat la prezidențiale. Cioloș, propunerea de premier

de C.D.     HotNews.ro
Vineri, 19 iulie 2019, 15:32 Actualitate | Politic


Dan Barna si Dacian Ciolos in studioul HotNews.ro
Foto: Hotnews
Dan Barna va fi candidatul USR-PLUS la prezidențiale, iar Dacian Cioloș este propunerea de premier, au stabilit vineri liderii celor două partide. Decizia urmează a fi validată și de forurile de conducere ale formațiunilor.

Barna a fost ales candidatul USR la prezidențiale în Congresul de sâmbătă al partidului. Mihai Goțiu, Dumitru Stanca și Dragoș Dinulescu au fost contracandidații lui Dan Barna pentru alegerea prezidențiabilului USR. Tot sâmbătă a avut loc și Consiliul Național al PLUS.

La finalul reuniunii, Dacian Cioloș a anunțat că a fost decis ca prezidențiabilul partidului să fie ales prin vot electronic de către toți membrii formațiunii, în perioada 22-27 iulie. Cioloș a mai spus atunci că se va înscrie în competiția internă pentru prezidențiabilul PLUS. Alianța vrea să meargă pe un tandem președinte-premier la alegerile din toamna acestui an. Dacă Dan Barna va fi prezidențiabilul, atunci Dacian Cioloș va fi premierul sau viceversa.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














11083 vizualizari

  • -29 (53 voturi)    
    La Alegerile Urmatoare POATE (Vineri, 19 iulie 2019, 15:35)

    un domn [utilizator]

    au o banala sansa
    • -19 (33 voturi)    
      Sanse au (Vineri, 19 iulie 2019, 15:50)

      farty [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      ... cu mentiunea ca... tare mi-e teama ca Basescu are dreptate! Acum intrebarea care se pune e urmatoarea? Care rau e raul cel mai mic? Nu de alta, dar si Basescu a iesit presedinte de doua ori (si scapat de suspendare tot de atatea ori) pe acelasi principiu: raul cel mai mic!!!
      • +14 (26 voturi)    
        @farty, daca la ora actuala inca nu stii (Vineri, 19 iulie 2019, 16:27)

        Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui farty

        care dintre cei doi e raul cel mai mic, atunci, fara suparare, dar esti pe post de cetateanul turmentat ! :)))
        • 0 (12 voturi)    
          Dan Barna nu are sanse impotriva (Vineri, 19 iulie 2019, 17:16)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

          lui Johannis. In schimb Ciolos are sanse sa fie premier.
          • +4 (6 voturi)    
            @un domn, (Vineri, 19 iulie 2019, 19:38)

            Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            In cazul asta pt prima data nu voi fi suparat pt ca a iesit raul cel mai mare ! :))))
          • +4 (8 voturi)    
            ai ratat esentialul (Vineri, 19 iulie 2019, 21:23)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            Candideaza tandemul Ciolos-Barna. Vei vota stiind ca daca ajunge presedinte Barna, il vei avea anul viitor (sigur nu-si da proasta satului demisia) prim ministru pe Ciolos.

            Cred ca se poate merge un pas mai departe. Se poate negocia si un potential guvern al aliantei USR-PLUS. De exemplu, sunt convins ca promisiunea de a-l pune pe Vlad Voiculescu ministru la sanatate va mai scoate din casa cativa nehotarati. Johannis a jucat prea mult timp cum i-a cantat PSD-ul, chit ca mare parte din timp nu a prea avut de ales.
            • -1 (3 voturi)    
              da, esentialul este (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 15:23)

              miculescu-rucar [utilizator] i-a raspuns lui pehash

              că vechea securitate s-a unit cu noua securitate!
              astia noi sunt mai obraznici si mai tupeisti!
              de cat de mult tupeu e nevoie ca dupa ce ai supt bani publici -gen aeroport alexandria-sa vii sa candidezi la cea mai inalta functie in stat,calare pe cal alb!
              dar impostura poleita e la moda si inghitita pe nerumegate de spalatii pe creier!
              ps:singurele fonduri europene atrase de guvernul zero, au fost cele pentru dotarea sereiului cu tehnica de ascultare!
              drept rasplata, puiul de cuc aflat la butoanele fondurilor europene a ajuns parlamentar si ulterior europarlamentar.
              dupa experienta cu guvernul zero, urmeaza cea cu guvernul 00, sau zero barat?
              • +2 (2 voturi)    
                Retorica @vitansandu (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 22:10)

                un domn [utilizator] i-a raspuns lui miculescu-rucar

                Ventilata 7/24 in Latrina trei
                Chiar a murit creativitatea La Voi ?
        • +5 (7 voturi)    
          dacă-i (Vineri, 19 iulie 2019, 18:05)

          nahir [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

          traduceți user name-ul din engleză, ar ieși bășinosul, sau bășinică.
        • 0 (6 voturi)    
          O fi starea sa naturală. (Vineri, 19 iulie 2019, 18:26)

          prec [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

          Și nu se mai trezește de fel.
    • +13 (25 voturi)    
      ??? (Vineri, 19 iulie 2019, 15:51)

      falcoind [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      Ești sigur ???

      Is destul de multi sătui de actuala clasa politica și PNL face parte din ea.
      • -14 (22 voturi)    
        de acord (Vineri, 19 iulie 2019, 16:21)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui falcoind

        insa Barna din Ochi si Socialistul de Mucava sunt unDuet Nereprezentativ pentru MINIM 50 % din cei care au votat USR ( inclusive eu )
    • +27 (37 voturi)    
      Era de asteptat ! Si asa este cel mai bine ! (Vineri, 19 iulie 2019, 16:04)

      Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      De acum cred ca in proportie de 95% PSD si ALDE nu vor avea candidat in turul 2 ! :)
      • -3 (9 voturi)    
        acuma vad ca ma descosi (Vineri, 19 iulie 2019, 16:22)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

        insa inclin sa cred ca KWJ a FACUT TOT CE A PUTUT ca P$D sa aiba aceasta Motivatie !

        p.s idem a procedat cu referendumul, apoi le a intins capcana la Barna in Ochi sa atace la ceceree Modificarea Constitutiei !
        • +4 (8 voturi)    
          @ un domn, (Vineri, 19 iulie 2019, 17:01)

          Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui un domn

          cred ca Werner a dorit sa traga foloase personale de pe urma Referendumului si i-a reusit !
          Capcane intinse USR ? Posibil, dar asta nu il va scuti pe Presedinte de o confruntare cu Barna in turul II ! :)))
          • +3 (7 voturi)    
            Cine e Barna? :) (Vineri, 19 iulie 2019, 20:32)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

            ...
            • 0 (6 voturi)    
              Un Paun Infatuat (Vineri, 19 iulie 2019, 23:01)

              un domn [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              Care se plimba pe 11 08 2018 in Piata Victoriei, in rest...un #nimic
            • +2 (2 voturi)    
              Da-i pe Gugle. (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 7:18)

              banel [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              .
            • +1 (1 vot)    
              Ala de care suficientului de Klaus (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 12:51)

              Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              o sa i se faca frica cam de prin septembrie ! :)))
      • +1 (13 voturi)    
        Cu prostia (Vineri, 19 iulie 2019, 16:39)

        Observatory [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

        care domina electoratul ? Ma îndoiesc, noi suntem mari admiratori și plin de recunoștință PSD ului !!!!
        Uraaaaaaa!!!!!!
        Dragnea ! PSD !!!
        Urrrraaaa !!!
        PS
        Am vrut sa scriu a la Nicu , uhhrra !
        • +3 (5 voturi)    
          @Observatory, (Vineri, 19 iulie 2019, 16:54)

          Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

          recunosc ca deocamdata ma bazez exclusiv pe actuala conjunctura din PSD, altfel de principiu, din pacate ai dreptate ! :((
          PS. Va veni insa si momentul cand USR va sta numai si numai pe picioarele sale ! :)
          • +3 (3 voturi)    
            Incepand Cu Alegerile Locale (Vineri, 19 iulie 2019, 23:03)

            un domn [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

            Dar Cu Adevarat pe Picioarele Lonr..numai din 2024 DACA P$D va avea 10 % iar penel£ 20 %, atunci DOAR !
      • -2 (2 voturi)    
        Si eu (Vineri, 19 iulie 2019, 23:08)

        Mironescu Valeriu [anonim] i-a raspuns lui Susufler0

        cred in aceeasi proportie ca PSD va hotari cine va iesi presedinte dupa turul 2. Asa incat vreau sa vad o intrecere de linguseli adresate PSD de catre simpatizantii PNL si USR care sunt nevoiti sa pupe unde au scuipat! Sigur, imi pare rau si de statul paralel care are si aceeasi dilema: Iohannis sau Barna! Greu, nu!
    • +7 (9 voturi)    
      Sigur ca au o banala (Vineri, 19 iulie 2019, 16:34)

      Observatory [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      șansa !
      In țara unde hoția conduce și este votată de hoți sau lingătoarea cu profituri nedeclarate .
      După ‘89 am fost bucuros pentru România , acum sunt trist ca și pe vremea lui Ceașca , împușcatul cu 4 clase și Cel mai inteligent din lume !

      In ce mocirla împuțita va scăldați !
      • +1 (5 voturi)    
        mocirla imputita = pleonasm (Vineri, 19 iulie 2019, 16:47)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

        inteleg ca tu te scalzi intr o mocirla parfumata ? penhaligon ? amouage ? other flavors ?
        • +2 (2 voturi)    
          Si psd-ist (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 0:39)

          yol [utilizator] i-a raspuns lui un domn

          prost tot pleonasm e, dar na, mai scapa...
    • +3 (7 voturi)    
      Nu sunt banali, din contra (Vineri, 19 iulie 2019, 16:59)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui un domn

      un adversar redutabil in prezidentiale, in special pentru Iohannis care poate sa nu ajunga in turul 2.

      In piata se striga "Drag ne-a fost de Ciolos". Oamenii nu au uitat, si cu tot circul cu statul paralel instrumentat de Dragnea, oamenii din piata au avut dreptate: "In democratie hotii stau la puscarie", lucru pe care l-a admis si PSD pana la urma. Adica, au recunoscut ca 2 ani si ceva ne-au mintiti ca pe niste prosti, ca sa scape Dragnea. Ei bine, desi nu pare, oamenii isi vor aminti la vot, unde sper sa iasa in numar cat mai mare.
      • -1 (7 voturi)    
        Barna nu ia nici 10% în primul tur (Vineri, 19 iulie 2019, 20:33)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui clint

        ...
        • -1 (3 voturi)    
          @Harald, (Vineri, 19 iulie 2019, 22:38)

          Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          Numai Bucurestiul o sa-i aduca 20% in primul tur !
          PS. Imi place ca tu insuti nu excluzi turul II pt Barna ! :))))
          • -3 (3 voturi)    
            Sigur (Vineri, 19 iulie 2019, 23:10)

            Mironescu Valeriu [anonim] i-a raspuns lui Susufler0

            multinationalele de la sate il vor vota pe Barna!
            • +2 (2 voturi)    
              Valeri Kuzmin (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 0:43)

              un domn [utilizator] i-a raspuns lui Mironescu Valeriu

              De ce te bagi ca Musca n Lapte ?
            • +1 (1 vot)    
              Bucuresti, Cluj, Iasi, Constanta, Craiova (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 12:58)

              Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui Mironescu Valeriu

              Baia Mare, Sibiu, Oradea, Arad, Alba Iulia si inca... ! :))) Deci destule orase asa zis peneliste ! :))
          • +2 (2 voturi)    
            Cei care au votat pe 26 Mai (Vineri, 19 iulie 2019, 23:14)

            un domn [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

            Nu cred ca vor avea acelasi entuziasm in Noiembrie
            Claudiu Nasui = origins of secu
            Un fel de Burduja de la penel£ ( sprijinit de Moise Guran)
    • +1 (5 voturi)    
      Comment sters de user (Vineri, 19 iulie 2019, 17:33)

      Porumbelul Vidanjor [anonim] i-a raspuns lui un domn

      • +3 (5 voturi)    
        Ca Constantinescu (Vineri, 19 iulie 2019, 20:40)

        Nyk1 [utilizator] i-a raspuns lui Porumbelul Vidanjor

        Pentru cine-și mai aduce aminte.
        • 0 (4 voturi)    
          Constantinescu avea doar 15.000 :) (Vineri, 19 iulie 2019, 22:39)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui Nyk1

          Ăștia vor să fure toată turma :)
          • +2 (2 voturi)    
            Comment sters de user (Vineri, 19 iulie 2019, 23:09)

            Porumbelul Vidanjor [anonim] i-a raspuns lui Harald

  • -7 (25 voturi)    
    mda (Vineri, 19 iulie 2019, 15:39)

    zicsieu [utilizator]

    omu asta e insipid. imi place usr whatever dar alegerea e slaba rau rau rau de tot. nu are personalitate politica. tristutz.
    • +1 (3 voturi)    
      personalitate damboviteana? (Vineri, 19 iulie 2019, 21:18)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui zicsieu

      ce "personalitate politica" ar trebui sa aiba presedintele? in primul rand, functia prezidentiala a fost redusa la o singura decizie importanta - numirea primului ministru. in rest, pe plan intern au fost reduse semnificativ puterile presedintelui de cand e PSD la putere. deci, in afara de scandal la tembelizor, ce ar putea face unul cu "personalitate"?
    • +2 (2 voturi)    
      Vrei un Basescu ? (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 7:36)

      Maspp [utilizator] i-a raspuns lui zicsieu

      Nu de alta dar Iohannis e cam de 2 ori mai insipid decat Barna. Eu il voi vota pe Barna, macar e mai inteligent decat Iohannis.
  • -7 (29 voturi)    
    Ca la piata (Vineri, 19 iulie 2019, 15:41)

    MVM [utilizator]

    Ca la piata: una mie, una tie, fara analize, sondaje de opinie sau proiecte concrete pentru Romania.
    Pentru oricine nu este fanatic, USR - PLUS se contureaza ca cea mai mare dezamagire din 1990 incoace.
    Si unde este votul membrilor PLUS pentru candidatul la presedentie, anuntat de dl Ciolos sambata trecuta si care trebuia sa inceapa pe 22.07? L-au aruncat deja la gunoi?
    • +4 (18 voturi)    
      Unde se contureaza asta, in zatz-ul din (Vineri, 19 iulie 2019, 16:13)

      Habermas [utilizator] i-a raspuns lui MVM

      cafeaua lu' Putin? Hai sa-ti spun ce se-mi spune cafeaua mea (care-i mai desteapta decat zatz-ul tau): Stii cat timp mai are Rusia pana la dezintegrare? Raspuns: putin, putin, foarte putin.
  • -10 (28 voturi)    
    Proasta idee (Vineri, 19 iulie 2019, 15:42)

    lasa [utilizator]

    Ar fi trebui sa va consultati si cu PNL, asa nu faceti decat sa divizati opoziia......
    26 mai n-a insemnat nimic pentru voi?Nu intelegeti ca vrem o Romanie curata?
    • -1 (1 vot)    
      Si curatenia (Vineri, 19 iulie 2019, 23:12)

      Mironescu Valeriu [anonim] i-a raspuns lui lasa

      o va aduce PNL (PDL) ? Va face protocoale secrete cu REBU?
  • -7 (31 voturi)    
    il voteaza frizerii (Vineri, 19 iulie 2019, 15:45)

    carmen_i [utilizator]

    Oamenii au votat masiv USR pentru ca nu au mai suportat ciuma pesedista. Dar asta nu insemana ca trebuie acceptat tot ce vine de la USR fara simt critic.

    Barna mi se pare un candidat neserios: Antena 3, Matrix, Star Trek, pilula albastra, votul frizerilor, certuri cu PLUS etc. Am mai multe astepatari de la un presedinte de tara.
    • +1 (3 voturi)    
      nasol (Vineri, 19 iulie 2019, 16:41)

      g01an [utilizator] i-a raspuns lui carmen_i

      asa este in Romania, chiar nu ai cum sa fii candidat serios daca nu ai afaceri cu mafioti, nu ai si tu un dosar penal si cand cea mai nasoala critica despre tine este despre gusturile tale cinematografice. nasol, ce-o sa ne facem cu astfel de candidati? vreti sa ajungem sa ne conduca oameni obisnuiti in locul pcr-istilor de pana acum? groaaaaznic, teribil; naspa, aiurea cam nasol chiar.
      • 0 (8 voturi)    
        se gaseau oameni seriosi chiar in USR (Vineri, 19 iulie 2019, 19:27)

        carmen_i [utilizator] i-a raspuns lui g01an

        Nu uita ca Barna a fost primul care a dat pe la Antene, semn ca omul e dispus la compromisuri nerusinate atunci cand interesele lui persoanle o cer. Nu l-am auzit sa critice PSD-ul, nu l-am auzit sa auba o strategie anti-coruptie. In schimb merge cu baliverne luate din filme.

        Se gaseau in USR oameni mult mai capabili, dar Barna este prea insetsta de puter si nu-i lasa sa ajunga sus.
        • +2 (2 voturi)    
          KORECT ! (Vineri, 19 iulie 2019, 23:14)

          un domn [utilizator] i-a raspuns lui carmen_i

          Complet Precizat !
        • +1 (1 vot)    
          Chiar daca nu castiga (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 7:42)

          Maspp [utilizator] i-a raspuns lui carmen_i

          Tot e bine pentru USR ca devine si mai cunoscut. In rest, nu stiu ce sa zic, a avut Iohannis vreo strategie in toti acesti 5 ani ? Una din cauzele pentru care PSD este astazi la putere este si incapacitatea/incompetenta/lipsa de inteligenta a lui Iohannis de a schimba PNL dintr-un partid feudal intr-unul modern. Eu cred ca Barna are inteligenta de a invinge PSD pe termen lung si de face ceva.
          • +2 (2 voturi)    
            De Acord cu Precizarea Ta (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 10:39)

            un domn [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

            Atunci Barna in Ochi de ce perpetueaza cliseele preelectorale utilizate din 1990 - ytd ?
            Asta ii Marea Dezamagire !
            Useree are MAXIM doua slogane rostogolite precum continutul revistei Turnul de Veghere de la coltz de strada in hartie satinata...
            • +2 (2 voturi)    
              Vom vedea (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 19:05)

              Maspp [utilizator] i-a raspuns lui un domn

              Nu cred ca e atat de naiv incat sa se inconjoare de oameni care sa-i spuna ce vrea sa auda.
              • 0 (0 voturi)    
                Ai fi (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 21:14)

                un domn [utilizator] i-a raspuns lui Maspp

                Sau vei fi uimit
    • +2 (2 voturi)    
      Comment sters de user (Vineri, 19 iulie 2019, 17:51)

      complet_retard [anonim] i-a raspuns lui carmen_i

  • +15 (27 voturi)    
    . (Vineri, 19 iulie 2019, 15:50)

    theo667 [utilizator]

    USR are o sansa fantastica sa dea presedintele! Vom vedea zilele care vin urgie si handel revarsate la antene asupra candidatului dinafara sistemului vechi de mai mult de 30 de ani. Firea ia locul 3 independenta, tariceanu 4, pmp ponta etc locul6. Iohanis 1 si USR 2 si o finala absolut atipica si neasteptata acum2,3 ani!
  • +17 (27 voturi)    
    Macar acum e clar (Vineri, 19 iulie 2019, 15:53)

    omezu [utilizator]

    Turul doi o sa fie intre Iohannis si Barna.
    • +1 (3 voturi)    
      ar fi interesant (Vineri, 19 iulie 2019, 16:48)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui omezu

      DOAR DACA DUamna Gabi spune NIET !

      insa poate DUamna Gabi si a negociat Libertatea prin prezenta in turul al II lea ...care libertate ? cele 400 milioane fituite !
  • +11 (21 voturi)    
    bun (Vineri, 19 iulie 2019, 15:55)

    Itsoc [utilizator]

    Deja avem trei candidati anuntati:

    1. Iohannis - Presedintele lenes
    2. Firea - serpoaica de Bacau
    3. Barna - Ciolos dupa formula americana

    In functie de rezultatele din T1 am putea avea o finala T2:

    1. Iohannis - Firea si atunci Iohannis iese presedinte
    2. Iohannis - Barna si aici sansele sunt 50/50, am putea vedea o minune gen Macron sau presedintele Ucrainian
    3. Firea - Barna si aici Barna ar fi castigator daca se iese la vot.

    Va fi interesant.
    • +1 (9 voturi)    
      Optiunea 1 (Vineri, 19 iulie 2019, 16:28)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Itsoc

      este aranjata dupa principiul lui Toma Caragiu :
      concursul se da Joi, Postul este Ocupat de Marti !
    • +9 (11 voturi)    
      . (Vineri, 19 iulie 2019, 16:37)

      theo667 [utilizator] i-a raspuns lui Itsoc

      Nr 3 ar fi cel mai simplu, dar Iohanis e batut in cuie locul1. (si de misca de parca ar fi batut in cuie! doar la concedii e sprinten tare si neardelean )
    • 0 (2 voturi)    
      Iohannis intra garantat in turul 2 (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 7:21)

      banel [utilizator] i-a raspuns lui Itsoc

      Are prea mult in sondaje, nu poate fi depasit de 2 candidati. De Firea mi-e cam teama, poate strange voturi si de la PSD si de la PRO Romania & ALDE si sa-l depaseasca pe Barna.
      • +2 (2 voturi)    
        DUamna Gabi (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 22:13)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui banel

        Are Nevoie de Libertate
        Nu accede la Cotroceni cand a Fituit 400 Milioane Euro, 20 % ii ajung sa isi creasca nepotzii apoi sa isi opereze sarmele care germineaza in Colon
  • +19 (25 voturi)    
    OK... (Vineri, 19 iulie 2019, 15:58)

    MirceaCS [utilizator]

    Puterea e detinuta de cine castiga alegerile parlamentare. Presedintele poate sa maraie, sa faca pe desteptul, dar in esenta, nu poate sa faca mai nimic.
    Premierul + mininistrii + majoritatea parlamentare sunt cei care au puterea.

    Eu as vrea sa vina USR + PLUS la guvernare pentru ca e nevoie de schimbare avand in vedere ca Romania e inca la coada Europei dupa 30 de ani de asa zisul capitalism.
    Daca nici ei nu vor face nimic, atunci ii schimbam rapid, sa vina altii, dar nu aceeasi. Numai asa, poate poate intr-o zi, o sa avem si noi noroc de unii care fac o treaba buna.
    • -2 (2 voturi)    
      La fel (Vineri, 19 iulie 2019, 23:17)

      Mironescu Valeriu [anonim] i-a raspuns lui MirceaCS

      de rapid cum l-am schimbat pe marinar?
      • +2 (2 voturi)    
        Nope (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 11:37)

        MirceaCS [utilizator] i-a raspuns lui Mironescu Valeriu

        Pai nu, asta-i ideea, sa intre mai repede decat marinaru si echipaju' lui ... la apa.

        Dar din pacate, timp de 30 de ani, masina politica de prostit a FSN/PSD/PD(L)/PNL a stiut sa profite in ziua votului de indiferenta celor informati de la oras si de suferinta si naivitatea celor saraci de la sat.

        Eu tot ce pot sa sper e ca la alegerile parlamentare din 2020 romanii sa fie prezenti la vot cum au fost anul cesta.
        • +2 (2 voturi)    
          Corect (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 13:23)

          un domn [utilizator] i-a raspuns lui MirceaCS

          Asa Sa Ne Ajute Dumnezeu !
  • -15 (27 voturi)    
    In 5 ani are timp sa invete culoarea pastilelor (Vineri, 19 iulie 2019, 16:00)

    xolv [utilizator]

    .
    • +5 (15 voturi)    
      hahaha (Vineri, 19 iulie 2019, 16:24)

      Itsoc [utilizator] i-a raspuns lui xolv

      vad ca postacii de partid au primit porunca sa se mearga pe asta cu pastila :))
      • -2 (6 voturi)    
        cu Birna in Ochi (Vineri, 19 iulie 2019, 17:06)

        un domn [utilizator] i-a raspuns lui Itsoc

        crezi ca poti vedea Integral un film la cinema ?
      • +1 (1 vot)    
        Interesant lucru (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 7:23)

        banel [utilizator] i-a raspuns lui Itsoc

        Astia sunt postacii anti UE, ii gasesti pe articolele cu Macron, Trump si Brexit. Din pacate pentru ei, partidul are ii plateste nu trece nici macar pragul electoral. Nu-i dau numele, ca nu vreau sa fac reclama la mizerii.
  • +12 (14 voturi)    
    turul 2 (Vineri, 19 iulie 2019, 16:04)

    inmono [utilizator]

    sanse maxime sa vedem Iohannis / Barna si probabil Iohannis inca un mandat

    ramane de vazut cum functioneaza psihologia celor care ies din cursa in turul 1, se coalizeaza impotriva lui Iohannis sau voteaza pentru o situatie pe care o cunosc deja, Iohannis presedinte sau nu voteaza deloc

    ce ordine vin de la partid ptr pesedei ptr turul 2 ?
    face PNL un nou USL pe sub masa cu PSD-ul ?

    o sa fie o toamna lunga :)
  • -16 (26 voturi)    
    o mica preciziune.... (Vineri, 19 iulie 2019, 16:04)

    demaGOGU [utilizator]

    ...Sistemul a decis nu usr minus plus.
  • -13 (25 voturi)    
    Lol (Vineri, 19 iulie 2019, 16:05)

    mitg [utilizator]

    Ciolos da 200%, Barna probabil si-ar incepe discursul inaugural cu inca niste citate din filme de 3 lei.
    • 0 (6 voturi)    
      Comment sters de user (Vineri, 19 iulie 2019, 17:36)

      Porumbelul Vidanjor [anonim] i-a raspuns lui mitg

    • +2 (6 voturi)    
      ? (Vineri, 19 iulie 2019, 18:13)

      Lu48 [utilizator] i-a raspuns lui mitg

      Matrix film de 3 lei ? Ai terminat şcoala generală ?
      • 0 (2 voturi)    
        Mda (Vineri, 19 iulie 2019, 22:14)

        mitg [utilizator] i-a raspuns lui Lu48

        Si tocmai faptul c-am terminat-o ma face sa nu sar cinci metri in sus dupa Keanu Reeves et al.
      • +1 (1 vot)    
        Comment sters de user (Vineri, 19 iulie 2019, 23:10)

        Porumbelul Vidanjor [anonim] i-a raspuns lui Lu48

  • +12 (18 voturi)    
    romanii , daca... (Vineri, 19 iulie 2019, 16:10)

    exilatul [utilizator]

    ar fi destepti si curajosi , ar trebui sa i voteze pe astia pt ca oricum nu pot sa fie mai penali si imbecili decit astia care sunt acum la putere , inclusiv profesorul de meditatii cu nu stiu cite case....din pacate nu e cazul...si asta pt ca hotilor , escrocilor , incultilor si asistatilor au frica de schimbari care le pot afecta viata de paraziti...
    • +7 (9 voturi)    
      Ai perfecta dreptate... (Vineri, 19 iulie 2019, 16:30)

      farty [utilizator] i-a raspuns lui exilatul

      Si eu tot pe asta m-am bazat atunci cand i-am votat (si ii voi mai vota, cu siguranta). Dilema pe care o am e alta. Ce facem cu competentele? Ca a nu fura, nu este egal cu a fi si competent! Spre exemplu, Adran Nastase este un politician extrem de competent, doctor in drept, profesor universitar etc etc... dar a furat. Si la urma urmei, ce alegem sa votam: incompetenta pe baza de non-furaciune; sau competenta (in caz ca exista, desi nu mai exista) pe baza de furaciune?
  • -10 (22 voturi)    
    Lol (Vineri, 19 iulie 2019, 16:30)

    HP [utilizator]

    15% si apoi Firea si Iohannis in turul 2.

    Barna n-are fata de presedinte.
    • -3 (7 voturi)    
      cine ar alege ... (Vineri, 19 iulie 2019, 16:49)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui HP

      o Barna in Ochi ?
      • -1 (5 voturi)    
        de la partid (Vineri, 19 iulie 2019, 19:41)

        murangura [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        se imping sloganele "barna in ochi" si "pastila din matrix" ?
        rau ati ajuns... nici glumite politice nu stiti sa scoateti. sunt fara sare si piper
        • +3 (3 voturi)    
          Mura n gura = @matraguna (Vineri, 19 iulie 2019, 23:17)

          un domn [utilizator] i-a raspuns lui murangura

          Amice
          Am votat USR, voi vota USR dar nu acest Duet Penibil ! Barney von Barna in Ochi si Bolshevikul de SJ
    • +1 (3 voturi)    
      Sigur (Vineri, 19 iulie 2019, 17:17)

      omezu [utilizator] i-a raspuns lui HP

      Ca spagara de Sârmă-n...Firea o avea.
    • 0 (4 voturi)    
      nici macar de presedinte (Vineri, 19 iulie 2019, 17:28)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui HP

      C.A.P. sau de Partid
  • +1 (1 vot)    
    “Mult zgomot pentru nimic “ (Vineri, 19 iulie 2019, 16:54)

    Observatory [utilizator]

    Președintele cu actuale puteri prezidențiale este mai nimic .
    Sunt foarte curios dacă electoratul și-a regăsit patriotismul !
    A ignore momentul ca țara sa evolueze este o Crima !

    Nu am auzit un singur candidat care sa învie moarte prematura a Electoratului !
    Fără vlagă , fără inspirație patriotica, care sa trezească poporul din actuala mocirla politica-economică .
  • +1 (3 voturi)    
    bine (Vineri, 19 iulie 2019, 16:59)

    rochiri [utilizator]

    si acum sa vedem programe si idei clare...
  • +2 (6 voturi)    
    Hm (Vineri, 19 iulie 2019, 17:08)

    RaduMischie [utilizator]

    Deocamdata, baietii astia au o imagine buna. Ciolos a fost prim-ministru tehnocrat un an de zile, nu a apucat sa se uzeze, unii spun ca a facut si lucruri bune, etc.
    Barna este in opozitie, nu a fost la guvernare. Nici unul nu pare sa fi avut scheleti in dulap.
    Problema e ca va candida si Johannis. Astfel incat electoratul de dreapta va avea doua optiuni, Johannis si Barna/Ciolos. Si vor imparti voturile (aproximativ 50-50 in cadrul electoratului de dreapta).
    Si acum nu trebuie decat ca PSD sa vina cu un candidat bunicel, care sa ia mai mult decat unul din candidatii dreptei. Si asta se va intampla.
    Si vom avea un candidat PSD in turul 2. Si apoi mai vedem. Normal ar fi sa nu castige, dar cine stie ce prostii mai fac astia de dreapta si scarbesc lumea, astfel incat nu se vor sustine in turul 2.
    • -1 (5 voturi)    
      Mai tovarase... (Vineri, 19 iulie 2019, 21:08)

      Observatory [utilizator] i-a raspuns lui RaduMischie

      Tu nu mirosi...Duhnești !!!
      • 0 (6 voturi)    
        Bravo (Vineri, 19 iulie 2019, 21:44)

        RaduMischie [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

        Caramitrule, tu ești, mă?
        Parcă comuniștii erau ăia care insultau și băgau pumnul în gură, nu tânărul electorat educat al USR-Plus
  • -5 (7 voturi)    
    insist (Vineri, 19 iulie 2019, 17:18)

    cucuveauamov [utilizator]

    si ce facemcu dulapul?
    • +2 (2 voturi)    
      Il ducem in Serbia (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 0:45)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      Pentru Cazarea lu Seby
      • +2 (2 voturi)    
        @un domn, pai atunci inseamna ca te resemnezi (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 13:06)

        Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        si-l accepti pe Barna !
        PS. Devii derutant, domnule ! :)))
        • +2 (2 voturi)    
          Cand te am plictisit (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 13:43)

          un domn [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

          In dialogul nostru ?
          Sunt Taliban in anumite Teme insa accept si Fatalitatile...Inevitabilul...)))) sper sa nu fie cazul in Noiembrie !
          • +1 (1 vot)    
            Recunosc ca pana acum nu s-a intamplat ! (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 17:32)

            Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui un domn

            Nu exista talibani printre oamenii inteligenti, asa ca cred ca te alinti ! Si eu am fost un basist in unele momente aproape "feroce" iar acum ma rog la Dumnezeu sa nu ma nimeresc odata fata in fata cu Marinarul ! :)) In ceea ce priveste luna noiembrie eu sunt pregatit ca raul cel mai mic de acum 5 ani sa invinga raul cel mai mic de acum, pt ca oricum totul se va intampla oarecum in familie !

            PS. Dar si daca se va intampla sa invinga raul mai mic din 2019 pe raul mai mic din 2014, e-he-he... ! :))
  • +2 (4 voturi)    
    a mai fost de curand un partid la 20% (Vineri, 19 iulie 2019, 17:39)

    AndJorj [utilizator]

    condus de unul care a ajuns in tomberon atat la propriu cat si la figurat.
  • +1 (3 voturi)    
    Vai si amar (Vineri, 19 iulie 2019, 19:06)

    Lucian Ilea [utilizator]

    citesc asta si in tandem muierea care si-o taiat sanii la doctor din greseala
    va si amar de noi toti
    inca 7000 de ani
  • +2 (6 voturi)    
    Ma pregatesc sa plec din tara (Vineri, 19 iulie 2019, 19:22)

    MVM [utilizator]

    Daca asta este schimbarea in bine a Romaniei - cu negocieri pe sub masa si impartirea functiilor “una mie, una tie”, fara sondaje si fara idei - eu m-am hotarat ca este timpul sa plec in tari normale la cap. Ce mistocarela este alianta asta si mai ales PLUS-ul care va vota saptamana viitoare candidatul la presedentie, asa cum ne-a anuntat dl Ciolos deunazi, dupa ce sefii deja vor fi decis rezultatul, peste capul lor. De rahat si de foata jena, prost sau fanatic sa fii sa vezi!
    • +4 (4 voturi)    
      Succes (Vineri, 19 iulie 2019, 21:12)

      Observatory [utilizator] i-a raspuns lui MVM

      sa ajungi ca mine și sa te amuzi de știrile din Romanika....
      Am făcut deja peste 40 de ani ... afara...
      Am “fugit” bine m-au caracterizat securiștii:
      Trădător , tovarăși !!!
      • -1 (3 voturi)    
        Fara suparare, aici nu-i vorba despre dvs ! (Vineri, 19 iulie 2019, 22:55)

        Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

        Articolul vorbeste despre altceva iar @MVM trebuie felicitat ca a suportat si nu a plecat cat si-au facut mendrele pesedistii si vrea sa plece tocmai acum cand acestia sunt pe cale sa fie maturati ! :))))
      • 0 (2 voturi)    
        I-ai facut degeaba (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 7:25)

        banel [utilizator] i-a raspuns lui Observatory

        Tot comunist ai ramas.
  • +2 (6 voturi)    
    Barna sa iasa din matrice (Vineri, 19 iulie 2019, 19:46)

    carmen_i [utilizator]

    Din pacate rezultatul votului din mai l-a facut pe Barna sa se supra-aprecieze. Lumea vrea sa scape de ciuma rosie si tara sa revina la normalitate, dar nu insemna obligatoriu ca va vota cu USR. Barna crede ca, gata, toate voturile sunt ale lui, Se insala amarnic.

    Nu l-am auzit pe Barna sa ne explice cum va scapa tara de pesedisti, cum va recupera sumele furate si cum va redresa economia, In schimb l-am vazut ca e preocupat de Antena 3, de filme sf, de frizeri si de tot ce nu este important.
  • +2 (8 voturi)    
    Vrabia malai viseaza (Vineri, 19 iulie 2019, 20:20)

    TinuF [utilizator]

    Oricine poate candida, dar nu oricine poate castiga. Jumatate din cei care au votat cu USR+PLUS la europarlamentare vor vota cu actualul presedinte. Aici nu se voteza partide si contra actualei guvernari ci votam presedintele. Romanii nu au votat in nici un caz omul Barna, un necunoscut politic care trebuie inainte sa demonstreze ceva ca sa fie votat. Mai mult Ciolos a castigat voturi si in nici un caz Barna,Imi pare rau sa spun, dar unii se imbata cu apa rece.
  • +3 (9 voturi)    
    Comedie! (Vineri, 19 iulie 2019, 20:40)

    lider [utilizator]

    Stan si Bran de Romania!
  • +1 (3 voturi)    
    Nu va grabiti pana nu iese psd cu godacul (Vineri, 19 iulie 2019, 23:17)

    Dalinar [utilizator]

    Pt Prezidentiale, sau Scroafa.
    • 0 (4 voturi)    
      Prietene (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 0:46)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui Dalinar

      Kwj
      Nu i mai bun ! Dar Barna in oki este te o prostie egala cu Mona Lisa !
  • +1 (5 voturi)    
    As fi preferat (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 8:52)

    n.dumiritu [utilizator]

    ca USR si PLUS sa o convinga si sa o sprijine cu toate eforturile pe Monica Macovei. Nu cred ca este o persoana mai calificata pentru functia prezidentiala, mai dedicata binelui public, mai meritorie pentru a fi presedinte decit Monica Macovei. Imi pare rau, sintem ingrati cu oamenii de valoare. Ne incomodeaza si incercam sa-i impingem in uitare.
    • +3 (3 voturi)    
      Cu Asta (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 9:27)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui n.dumiritu

      Da !
      In rest numai ineptii ai scris in trecut
  • -1 (5 voturi)    
    Pentru Barna s-o gasi vreo cooperativa, (Sâmbătă, 20 iulie 2019, 11:37)

    John M. [utilizator]

    ceva, sa-i fie presedinte, dar ce te faci cu Ciolos, ca la cooperative nu exista post de prim-ministru?!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...


Contributors
Jos empatia! Jos Salvați-ul! Jos salvarea planetei! Jos etica! Jos morala! Am în fața mea Solenoidul lui Cărtărescu, Cugetările lui Pascal, Phaidon-ul lui Platon, Antichistul lui Nietzsche, o pagină de wikipedia despre transformational leadership, niște citate din postările unor influenceri sau comentatori de pe Facebook (așa, și?) și încerc să scriu un text despre morală. Vorba vine… Incerc, de fapt, să îmi pun în cuvinte impasul și exasperarea scriind un text despre Alții. Convenabil, nu?  E prea multă etică în lume, îți vine să exclami exasperat! JOS ETICA! Nu decurge cu necesitate această scandare? Daca e prea multă etică, nu înseamnă că ne trebuie mai puțină? Mi se pare o lozincă logică. Toate lucrurile, toate chestiunile implică morală! Suntem în al 12-lea ceas! Totul arde! (pun intended).  “Vreau să intrați in panică” e motto-ul adolescentei ecologiste Greta Thunberg. Minunat, exclamă clinicianul! Intratul în panică și apoi mersul la terapie pentru ieșitul din panică. În panică nu ai contact cu realitatea și cu constrîngerile legitime ale realității. În panică realitatea e distorsionată.  Vorba unei comentatoare de pe Facebook, în marginea întreprinderii copilei-ecologist de a traversa ecologic oceanul Atlantic: “Din punct de vedere al climei, al poluării, am ajuns în ceasul al doișpelea ceas. Mi se pare că este cel puțin nepotrivit ca orice demers pozitiv să fie criticat. Fata asta se face auzită.” Ehe! Despre asta e vorba. Certitudinea demersului pozitiv. S-a umplut lumea de demersuri pozitive. Iar dacă demersul e (cum altfel?) pozitiv, are (cum altfel?) totală legitimare. Poate să fie vîrît pe gît și are dreptul la (ce altceva decît?) notorietate. Același bine absolut (lipsit de îndoieli) băgat pe gît cu forța. Activiști, înălțați boxele la maxim ca să intre adevărul. Trebuie să fii atent la ce mănînci, la ce gîndești, la ce bei ca să nu rănești planeta. Nu. Dacă ar fi astfel, ar fi chiar rezonabil, ar fi aproape excelent. Dacă demersul e pozitiv, trebuie să fii atent la ce mănîncă, la ce gîndește, la ce bea, la ce postează și în ce crede aproapele tău. Dacă planeta nu este noul nostru Domn și activiștii noi apostoli ai mîntuirii, atunci nu știu…  “Ard plămînii planetei”. Drept e, nu spun nu. Dar în zilele noastre, indignarea etică se viralizează (dînd într-o veșnică catastrofă) și, pe lîngă plămînii planetei, ard și creierii noștri – iar ăștia pot să ardă mult și bine. Trăim în plină catastrofă. Trăim intr-un nesfîrsit al doișpelea ceas. Presedintele Franței, Macron a declarat că “Arde Amazonul, casa noastră. Este o criză internațională”. “Scientist warn of cascading system colapse”. Dar se pare că Amazonul arde în fiecare an. Din cauza sezonului uscat și din cauza defrișărilor și incendiilor declanșate voit (localnicii au nevoie de pășuni pentru animalele lor). Cu ce e diferit acest foc de alți ani? Se pare că anul acesta focul s-a declanșat mai repede și în locuri noi. La mijloc ar putea fi și interese (meschine), nu numai încălzire globală. Citesc undeva că “In ultimii 60 de ani jungla amazoniană s-a redus cu aproximativ 17% dar si populația Braziliei s-a triplat”. Cu alte cuvinte, situația există de-adevăratelea, jungla nu arde în Photoshop, însă nu e chiar așa catastrofală cum apare la prima vedere. Dar dacă situația în general nu e complet catastrofală, cui mai ținem noi morală? Cu ce (și cu cine?) ne mai consumăm noi judecățile de valoare? Murim de foame etică dacă situația nu e catastrofală si dacă cineva anume (altcineva decît NOI) nu e de vină. Vorba lui Remi Brague in “Rechizitoriu împotriva culpabilității”: “O societate infectată de culpabilitate, obsedată de ea, nu este în mod necesar aceea unde fiecare se știe și se simte vinovat.”  “Întrebarea – A cui e vina? – cumpără nevinovăția celui care o pune”. Excelentă observație. E suficient să judeci și să arăți cu degetul ca să îți asiguri nevinovăția (virtutea, umanitatea, responsabilitatea, implicarea).  Deci Nietzsche s-a stropșit degeaba cu terapeutica lui dincolo de bine și rău, cu condamnarea moralei ca anti-viață, ca NU spus sentimentului vieții? Morala de fapt e bună și ne salvează de la catastrofă? În Antichistrul (unul din multiplele sale rant-uri impotriva moralei, care alta?, decît cea creștină) vorbește despre “autoiluzia conceptelor morale”, despre cei slabi care se numesc pe ei cei buni, despre “ficțiunea dualistă a unui Dumnezeu bun și a unuia rău”, despre catrastofalul concept de bine absolut, una peste alta, despre anti-naturalețea (anti-firescul) moralei creștine, o morală înfăptuită impotriva simțurilor.    “In creștinism timpul este disprețuit și igiena respinsă ca senzualitate. A fi creștin înseamnă, într-un anumit sens, cruzimea față de tine insuți și fața de alții; ura față de cei care gindesc altfel decît tine; voința de a persecuta. In avanscenă pășesc reprezentări mai posomorîte si mai tulburătoare: stările cele mai rîvnite, cele denumite cu numele cele mai înalte, sunt cele epilepsoide; regimul de dietă este astfel ales încît să poată favoriza fenomene morbide și să suprasolicite nervii. Creștinismul înseamnă ura de moarte contra celor ce stăpînesc pămîntul, contra celor nobili și, totodată, o concurență ascunsă și secretă (le lăsăm trupul, vrem numai sufletul…). Creștină este ura contra simțurilor, contra prietenilor simțurilor, contra prietenilor în general…” Iată impasul! Păi, etica ecologistă, nu e una profund creștină? Starea cea mai înaltă nu e cea epileptoidă? “Vreau să intrați în panică”, vorba activistei de 16 ani. Azi, noul senzualism nu înseamnă să trăiești bine mersi pe Terra fără să intri în panică (isterie)? Nu avem tot dreptul să îi condamnăm pe cei care fac mișto pe seama vrednicei isterii? Nu e păcătos negaționistul climatic și vrednic de a fi pedepsit? Ai luat numele Planetei în deșert, ești proscris. Afară! Afară unde? Afara din spațiul sacru al consensului virtuos. E așa o goană după salvați, după să facem, să dregem, să conștientizăm, să fim mai buni, să schimbăm din temelii mentalitatea, sistemul, să luăm atitudine, că primul lucru care îți vine e să intorci spatele acestei urgențe (acestui MISIONARISM) și să măninci un corn cu ciocolată Seven days MAX. Nu mai poți, domle, să asiști pasiv (nepertubat?) la nimic. Nu! Trebuie să te implici! Implică-te acum! Trebuie să lași cinismul în urma ta și să pornești în călătoria activistă transfiguratoare.  Colaps, criză, ceasul cel din urmă.  De 2000 de ani o ținem așa. Îi avem, deci, pe noii apostoli (ai încălzirii globale) și pe vechii apostoli (creștinii). Apocalipsa ecologică nu îi tulbură pe aceștia din urmă. Ea intră la capitol “sfirșitul lumii” cu care creștinii se îndeletnicesc de ceva mii de ani. Împărăția nu-i de aici. Cu cit se sfîrșesc lucrurile mai repede aici, cu atît mai repede demarează viața dincolo. Pe creștini îi preocupă apocalipsa sotereologică. Vorba unui jurnalist creștin (din zona mai autohtonistă a conservatorismului românesc): “O serie de articole apocaliptice ne anunță că schimbările climatice vor aduce un nou Apartheid, și că vor intensifica naționalismul, xenofobia, rasismul, și alte răspunsuri. Dar nici unul dintre aceste articole și nici unul dintre acești experți care ne amenință (din nou) cu apocalipsa nu se gândesc o secundă să ne spună că totul ar putea să plece de la… corupție. Da, de la corupția morală. (…) Mai este omul modern dispus să discute despre corupția morală?” Nu, nu mai este dispus, îți vine să spui cu toată inima! JOS MORALA!  Zilele trecute, filologul creștin Adrian Papahagi anunța că va conferenția in cadrul întîlnirii tinerilor ortodocși din Moldova.  Primul comentariu? Care altul? “Invață-i d-le profesor pe tineri ce inseamna Viata. E folositor ca ei sa stie cum si ptr. ce sa traiasca dar e tot atat de bine sa stie cum so de ce sa nu se ( mai ) teamă de moarte … !!!”. Imediat, altcineva: “Multi sunt pe contrasens. Dar pretind ca au gasit sensul.”  Dacă nu priveghiem la moralitatea Celuilalt, nu suntem sănătoși. Boala demersului pozitiv.  Apăruse prin social media un filmuleț (de conștientizare, cum altfel?) despre avorturile făcute (comise?) de Florin Iaru în perioada comunistă. Daca dați căutare pe Facebook după “Florin Iaru avorturi”, găsiți. “Florin Iaru povestește despre intervențiile pe care le-a făcut prietenelor sale, despre cum frica dispare atunci când ești sigur de ceea ce faci, de oamenii care știu și care împărtășesc refuzul față de o comandă socială absurdă, despre punerea în balanță și răul cel mai mic.”  Florin Iaru: “Istoria mea personala cunoaște vreo șase, șapte intervenții pe care le-am făcut atît prietenelor mele, cît și asupra altor prietene. Nu prietene-iubite, ci prietene-prietene. Din punctul meu de vedere, eu am salvat cîteva destine de la o mare nenorocire și de la o înfundătură. După care, viețile lor au continuat normal și probabil au fost capabile să iși ducă viața așa cum au vrut, atit cit era posibil în vremea aceea. Uneori mă întreabă prieteni, cei cu care discut, dacă îmi era frică sau dacă mi-a fost frică, vreodată, pentru ce am făcut? Ce am să vă spun sună groaznic: nu mi-a fost niciodată frică pentru că eram absolut sigur de ceea ce fac. Niciodată nu am mers la întîmplare sau la improvizație. Știam cum funcționează corpul, știam ce trebuie să fac și mă bazam pe colaborarea și complicitatea celor cu care lucram. Nu numai asupra persoanelor asupra cărora interveneam, dar a întregului grup de prieteni care avea aceeași atitudine față în față cu doctrina oficială și cu comandamentul social. Toți refuzau să accepte această obligativitate de a transforma sexul din plăcere, din naturalețe in comandă socială. Nu m-am gîndit niciodată că aș vrea sau aș intenționa vreo clipă să fac rău. Dimpotrivă, m-am gîndit că ajut un prieten sau o prietenă într-o situație limită. E ca și cum te-ai arunca în apă să salvezi pe cineva. Pentru că, din punctul meu de vedere, chiar dacă persoana respectivă nu ar fi avut acea intervenție, viața acelei persoane urma să fie modificată fundamental. Ori nu era asta dorința ei. Cred că oamenii se pot ajuta între ei și trebuie să pună în balanță ce e mai rău. Alegeam întotdeauna, ca și astăzi, răul cel mai mic.” O autoare de cărți motivaționale intervine cu o confesiune personală:  “Din păcate, sunt una dintre femeile care a fost nevoită sa recurgă la avort. Și pentru ca ori nu aveam bani sa platesc o femeie, ori nu găseam una dispusă sa-și riște libertatea, am făcut rost de o sonda și mi-am făcut singura. Am avut hemoragie, dar mi-era teama sa chem salvarea, însă după ce pierdusem litri de sânge iubitul meu a chemat o ambulantă și am ajuns la spital, la Polizu. Eram mai mult moarta decât vie, nu-mi amintesc totul… continuarea alta data.” O alta doamnă: Felicitări pentru curaj și pentru ajutorul neprețuit dat doamnelor, domnule Iaru!” O doamnă mărturisește: “Daca ati sti prin ce trauma am trecut in toata viata mea de femeie tânara , maritata ! Câte avorturi provocate , am la activ ! Prolifica , mai mult de cât o epuroaica , sexul pentru mine era o frica absoluta. Calendar , fereala , otet , nimic nu se potrivea. Am facut doi copii in primii doi ani , dupa care am luptat continuu.” O comentatoare moralizează: “Florin Iaru ar trebui sa si faca o introspectie sa vorbeasca in tacere cu el insusi si cu Dumnezeu E pacat ca si a incarcat karma cu atitea vieti nevinovate.” Incheie, tot crestineste, dar cu altă față a monedei crestinismului, o altă comentatoare: “Are cine sa ne judece pe fiecare, nu mai judecați voi ca nu sunteți curați ca lacrima!” Vedem convingerea demersului pozitiv? Vedem terapeutica nietzscheană a naturaleții dincolo de bine și rău? Avem naturalețe și avem comanda socială (in definitiv o variantă de standard moral) care falsifică/deturnează firescul simțurilor si, vorba filosofului, zdruncină nervii, impunînd la o dietă depresivă/obligatorie.  Pe o alte pagini (mai asumat conservatoare, mai asumat dinspre corupția morală), e sanctionat cinismul domnului Iaru:  “Într-o postare de pe 6 august de pe pagina „Jurnalul decretului”, scriitorul Florin Iaru povestește cum le făcea avorturi prietenelor, în tinerețe. Cinismul cu care povestește este șocant. Din spusele sale pare să primeze ideea că „sexul este naturalețe” și că „sexul e plăcere” – în fapt, vechea mantră a Revoluției sexuale neomarxiste. Scriitorul compară avorturile pe care le-a făcut cu salvarea unor persoane – „ca și cum s-ar fi aruncat în apă să le salveze de la înec”. Nici o secundă nu își pune problema că acolo era o viață, un om, deși ne asigură că „știam cum funcționează corpul omenesc”. Or, dacă ești așa un mare specialist și știi așa de bine cum funcționează corpul omenesc, știi și că în corpul acelor femei încolțise o viață, un om; sau mai corect spus multe vieți, și mulți oameni. Postarea îl eroizează pe Florin Iaru – „am salvat câteva destine”; salvarea echivalează cu faptul că femeile „și-au dus viața așa cum au vrut”. Însă nici Iaru, nici reporterii nu își pun problema: oare chiar le-a salvat? Marea majoritate a femeilor care comit avort regretă mai târziu acest lucru. Unele statistici arată că șansele de sinucidere sunt de șase ori mai mari în cazul femeilor care comit avort. Și dacă tot se laudă scriitorul într-un mod așa de cinic că „am salvat câteva destine” – nu ar fi onest să ne spună și câte destine a curmat? E vorba de zeci? De sute de copii pe care i-a ucis, de destine pe care le-a curmat? Pentru că din filmare se înțelege că a efectuat multe avorturi. Postarea îmi amintește de o altă campanie a unor feministe americane, intitulată „Shout your abortion”. În această campanie, unele feministe și-au filmat avorturile și le-au pus pe Youtube; iar o altă feministă s-a filmat în timp ce vorbea cu doi copii și le povestea în detaliu cum a avortat; spunându-le că avortul e „normal”, e „ca și cum ai merge la dentist” (cuvintele „natural”, „plăcere” și „normal” par să revină obsesiv, în aceste campanii). Despre ce sunt astfel de campanii? Sunt despre „dreptul” la avort? Ele sunt mai mult decât atât – ele sunt despre eroizarea avortului. De fapt, despre eroizarea barbariei. Deoarece Forin Iaru și compania fac bravură din niște acte scelerate și barbare. Altă pagină: “Adoratorii avortului îi ridică statuie de erou lui Florin Iaru că „performa” avorturi pe cont propriu pe timpul „decretului”. Activiștii pro-viață sau antiavort se arată indignați de același lucru. Dar văd că nimeni nu se șochează de faptul că cineva fără niciun fel de cunoștințe medicale, cu mijloace absolut precare, făcea astfel de „intervenții” care puteau duce ușor și la moartea femeii, nu doar a copilului. Gândiți-vă puțin: ce fel de minte trebuie să ai să te apuci să tai sau să extragi cu clestele bucăți dintr-un om tu nefiind medic? Și ce fel de minte trebuie să ai să te dai pe mâna unui asemenea om? Pentru mine, doar cineva care frizează psihopatia…” Intervin doamnele lor:  “Oribil și criminal! Se mai și laudă, idiotul! Câte femei au rămas mutilate pe viață povestește? Nu-și dă seama nici acum ce făcea?” “Ba da! Eu sigur m-am socat fix in ordinea asta: (1) ca un individ fara cunostinte medicale a intreprins repetate acte medicale invazive – ceea ce il fac infractor si cf standardelor de drept penal de la ora asta, cu atat mai mult atunci; (2) ca niste proaste s-au dat pe mana astui infractor; (3) tipul de act medical.” În toată această desfasurare de virtuți relative (Iaru) și standarde morale absolute (conservatorii), intervine destul de ingenuu o doamnă (nu am cerut acordul acestor comentarii, am socotit că, publice fiind, le pot folosi ca sa imi ilustrez argumentul):  “Eu una ma simt condamnata pe viata, desi am toate conditiile si mi-am dorit copilul. Pot sa inteleg disperarea unei fete care nu le are si pot sa inteleg cum e sa nu iti doresti o sarcina. (…) anticii care filosofau erau barbati care nu stiau ce e aia sa cresti copii. Si eu vreau sa stau sa filosofez si sa citesc si sa mi-o creasca altii. Aia ar fi viata buna, dupa mine! (…) Noi doi, adica eu si sotul, suntem implicati in mod egal inca din prima zi, si totusi viata mea s-a schimbat radical. Nu imi place ca cineva este atat de dependent de mine. Nu imi place ca nu mai am timp sa citesc si sa scriu cat as dori, nu imi place ca am pus cariera pe locul 2. Este o corvoada. La inceput crezi ca se termina la un moment dat. Doar ca nu se termina. Decat atunci cand pleaca la casa lor. Doar ca atunci esti prea mos/baba ca sa mai ai chef sa traiesti. Viata ti-a mancat-o altul. Din momentul in care ai devenit parinte s-a terminat cu viata ta. De aceea nu pot fi impotriva avortului. Este mai bine ca unii oameni sa nu devina parinti. maternitatea e mult prea idealizata si barbatii inteleg in general prea putin despre sentimentele amestecate ale femeilor legate de ea, asta si pt ca ele nu vorbesc, pt ca acesta e un soi de tabu social. Va garantez insa ca exista mame care isi urasc profund copiii si care ii nenorocesc mai grav si mai profund decat ar fi facut-o un avort. Pt ca cei nenorociti astfel fac propriile lor victime mai tarziu si ura doar se perpetueaza.” În sfîrșit cineva care 1) nu se dă mare și 2) nu ține morală, îmi zic în sinea mea. În sfirșit un om neinchipuit (rezonabil) care vorbeste de corvoadă acolo unde alții văd numai virtute și nu îndreaptă (creștineste) pe nimeni. Cineva care se limitează la sine cînd vorbește. Cineva care nu își cîștigă notorietate in baza demersului pozitiv invocat la începutul textului. Cineva care nu se raportează la standardul moral ORI la absența lui. Il avem pe scriitorul Iaru care salvează in stînga și dreapta (anulînd orice raportare la etică – “Felicitări, domnule Iaru, pentru curaj!”) si ii avem pe ostașii standardului moral: “Proaste care s-au dat pe mîna unui infractor”, “Trist că o mamă gîndește așa”. Pentru ambele tabere, lucrurile sunt lipsite de orice indoială. Sigur, între acei doi poli surzi unul la celălalt ii avem pe falsii mediatori: “Departe de mine să judec, dar…”. Inevitabil, in cadrul interventie de tipul “Departe-de-mine-să-judec” se va face apel la constiință. Ce să mai. Omul nu rezistă fără apă, fără oxigen și fără morală.  Apropo de Phaidon al lui Platon pe care l-am pomenit la început. Știți ce scrie pe prima pagină: Phaidon (sau Despre suflet: dialog etic). Totul e dialog etic. Ai sentimentul că aproape toate interacțiunile interpersonale de pe lume sunt dialoguri etice. Cineva trebuie să convertească pe altcineva la Bine. Vedem pe Facebook. Cei care știu să îi convertească pe cei care nu știu. Văzătorii pe orbi. Specialistii pe ignoranți. Exaltații pe mocofani. Astfel că indivizii care nu caută să convertească sunt ca o gură de aer proaspăt.  Vorba unui concețătean (in vremea epileptoidului referendum pentru familie): “Cred că există o întrebare probă și pentru cei care sunt iubitori de oameni și iubitori de Dumnezeu. Credeți că homosexualitatea e un păcat?” Ehe! Iată șpilul-tandem. Întrebarea probă & demersul pozitiv.  Credeți că homosexualitatea e un păcat?  Credeți că suntem în al doișpelea ceas din punct de vedere ecologic? Credeți că avortul e rău? Credeți că avortul e bun? Credeți că Florin Iaru a procedat corect? Credeți că Iisus Hristos este Mîntuitorul nostru?  Toate sunt intrebări-probă în baza unui demers pozitiv. Cel care întreabă întreabă nu fiindcă e disperat, ci fiindcă vrea să te prindă cu mîța-n sac. Vrea să iți deconspire impostura. Sorry, Nietzsche. Încă n-am atins pragul terapeuticii dincolo de bine și rău. Suntem tot acolo. Buni vs răi. Succes! Dacă nu răspundeți corect, vă paște excluderea.    În Solenoid, iubita Irina îl întreabă pe profesorul de la școala 86: - “Ce-ai face dacă ai putea salva un singur lucru dintr-o casă în flăcări și ai avea de ales între o pictură faimoasă si-un nou născut? - Aș salva copilul… - Și dacă ai ști că va fi un copil autist care nu o să privească niciodată pe nimeni în ochi? Dac-ai ști că pentru el oamenii vor fi mereu obiecte sau peisaje? - Copilul. - Și dac-ai ști că pruncul care plînge-acum în mijlocul flăcărilor va deveni Adolf Hitler? Sau Pol Pot? Sau Stalin? Dac-ai ști că va fi un monstru, un ucigaș în serie ce va aduce semenilor o nesfîrșită, imbecilă, absurdă suferință? Ce-ai salva din casa în flăcări, daca n-ai putea scoate din iadul ăla decît un lucru? Mona Lisa sau pe Hitler? Adorația magilor sau pe Pol Pot? Ce-ai face? Spune-mi acum! Nu ezita, primul gînd e el mai sincer in povești de felul ăsta. - Irina, i-am spus, uitîndu-ma mai departe pe fereastră, dacă mi s-ar spune că acel copilaș are să fie cîndva Hitler, aș ști-n aceeași clipă că sunt înșelat și pus la încercare. Că sunt ispitit de cel ce a spus cîndva: “Dacă ești Fiul lui Dumnezeu, aruncă-te jos de pe cornișa templului, și îngerii te vor salva”. Cu atît mai mult aș alege copilul, Irina. Căci un copil nu are doar un viitor, ci bilioane de creode în fața lui. Nici un prunc nu este destinat să ordoneze uciderea pruncilor. În alt viitor, el chiar poate să îi salveze. E-o încrengătură de lumi în fața noastră, dar fără copilul de la început nu există nici una.” Iată ispita din intrebările probă. Poate că nici în dragoste nu avem voie să ne ispitim de felul acesta: “Dacă mă iubești, atunci…”. Sau poate trebuie să îl iubești pe omul din fața ta ca să îl poți ispiti. În relație sunteți doi la mijloc și proba lui și e proba ta și atunci se iese din ispită și se intră în legătura vie. În dragoste, intrebările sunt disperate si il privesc pe cel care pune întrebarea. In relație, cel care întreabă nu își poate asigura nevinovăția sau nu își poate asigura neutralitatea. În relație avem certitudinea că și cel care întreabă e afectat, și el are skin in the game. Numai în discursurile rostite de la amvon, în retorica demagogilor și în autopromovarea deșănțată intrebarile probă nu costă, ci doar aduc profit (notorietate) celui care le rostește. Pe Facebook, în presă, la televizor ești liber să ștergi pe jos cu toți, să legi în draci la stîlpul infamiei, să bați obrazul, să raportezi, să faci virtue signalling. Amice, dacă vrei să afli ceva esențial, ceva ce ține de esența mea, trebuie să te găsești într-o relație cu mine, să suferim unul influența și realitatea celuilalt. Altfel, ești doar un guraliv, un demagog, un narcisic, un impostor.  Cînd îl citești pe Nietzsche, vociferînd împotriva născocirilor numite virtuți – binele în sine, conștiință, imperativ kantian, sfințenie, datorie, suferință – nu poți să nu citezi (cu milă sau cu sadism?) din Introducere la Cugetările lui Pascal, acolo unde sora acestuia face elogiul supliciului pascalian, înghițitul acela picătură cu picătură a remediului și virtutea care se perfecționează doar prin suferință: “Fratele meu avea pe atunci douăzeci şi patru de ani, durerile sporeau continuu şi ajunsese că nu mai putea înghiţi nici un fel de lichid dacă nu era încălzit, şi pe acesta picătură cu picătură; dar cum avea pe deasupra şi îngrozitoare dureri de cap, o fierbinţeală a măruntaielor şi multe alte dureri, doctorii îl sfătuiră să-şi golească de tot stomacul, o dată la două zile, timp de trei luni, încât fu obligat să ia toate medicamentele, aşa cum putea el, adică să le încălzească şi să le înghită picătură cu picătură. Era un adevărat supliciu, iar cei din preajma lui se îngrozeau numai privindu-l; fratele meu nu se plângea însă, pe toate le privea ca pe un câştig pentru el. Necunoscând altă ştiinţă decât pe aceea a virtuţii, ştiind că aceasta nu se perfecţionează decât prin suferinţă, aducea cu bucurie toate chinurile sale jertfa căinţei sale; remarcând în toate lucrurile avantajele creştinismului, zicea că altădată durerile îl îndepărtau de studiile sale şi că îi era foarte greu să le îndure; dar un creştin găseşte un rost în toate şi mai ales în suferinţă.” Virtutea nu e o chestiune nouă. Însă pentru verosimilitatea ei, pare esențial ca ea să să rămînă o chestiune profund subiectivă. Cînd începi să te preocupi de virtuțile altora, cînd vrei să îi aduci pe ceilalți pe calea (ta) cea bună, lucrurile devin puțin suspecte. Vorbeam mai sus de încălcarea unor reguli și expulzarea din spațiul sacru al consensului virtuos. Trăim vremuri în care în mediul universitar, profesorilor li se interzice să țină prelegeri care afectează starea de pace a unor studenții. Mai mult, li se cere să părăsească campusul. Dar nici chestiunea asta nu e recentă. Citesc – tot în “Viața domnului Pascal, scrisă de sora lui, doamna Perier”: “Şi cu toate că n-a făcut studii speciale de scolastică, ştia hotărârile Bisericii împotriva ereziilor inventate de rafinamentele spiritului şi împotriva acestor căutări a luptat el cel mai mult; Dumnezeu i-a oferit încă din vremea aceea prilejul de a-şi arăta zelul pe care-l avea pentru religie. El locuia pe atunci la Rouen, unde tatăl meu se afla în serviciul regelui şi unde a întâlnit un om care preda un fel de nouă filosofie care-i atrăgea pe curioşi. Fratele meu, fiind îndemnat de doi prieteni tineri să-i însoţească, se duse cu ei, dar fură foarte surprinşi de conversaţia pe care o întreţinură cu acel om care le debită principiile lui de filosofie, din care trăgea concluzii asupra credinţei contrare hotărârilor Bisericii. El voia să dovedească prin raţionamentele lui că trupul lui Iisus Christos nu se crease din sângele Sfintei Fecioare, ci dintr-o materie creată într-adins. Şi multe alte lucruri de acest gen. Ei încercară să-l contrazică, dar acesta nu cedă deloc în ideile sale. În aşa fel încât, judecând între ei pericolul de a fi lăsat unui asemenea om libertatea de a-i instrui pe tineri cu astfel de idei eronate, se hotărâră mai întâi să-l avertizeze şi, dacă se împotrivea, să-l denunţe. Se întâmplă aşa că acest om nu ţinu cont de părerea lor şi atunci ei crezură că e de datoria lor să-l denunţe domnului du Bellay, care îndeplinea pe atuncfuncţia episcopală din dioceza Rouen din însărcinarea arhiepiscopului. Domnul du Bellay trimise să se facă cercetări cu privire la acest om şi să fie interogat arhiepiscopul de Rouen care, examinând toate aceste lucruri, le consideră foarte importante şi scrise o patentă consiliului său prin care ordona domnului du Bellay să-l oblige pe acest domn să retracteze asupra tuturor punctelor de care era acuzat şi să nu primească nimic de la el decât prin intermediul celor care-l denunţaseră. Şi lucrurile se desfășurară întocmai: acesta apăru în faţa consiliului arhiepiscopului şi se lepădă de toate ideile sale şi am putea spune că a făcut-o sincer, căci nu s-a arătat niciodată supărat pe cei care provocaseră acest scandal, ceea ce ne face să credem că era posibil ca el însuşi să-şi fi dat seama că s-a înşelat în falsele concluzii pe care le trăgea din falsele sale principii. Fireşte, tinerii nu doriseră să-i facă prin aceasta nici un rău şi nici alt scop n-au avut decât să-l aducă să-şi dea singur seama şi să-l împiedice să mai seducă alţi tineri care n-ar fi fost capabili să discearnă adevărul de fals în nişte probleme atât de subtile.” Îl vedem deci pe omul nou încă de pe la 1600: “un om care preda un fel de nouă filosofie care-i atrăgea pe curioşi… foarte surprinşi de conversaţia pe care o întreţinură cu acel om care le debită principiile lui de filosofie, din care trăgea concluzii asupra credinţei contrare hotărârilor Bisericii… Ei încercară să-l contrazică, dar acesta nu cedă deloc în ideile sale… judecând între ei pericolul de a fi lăsat unui asemenea om libertatea de a-i instrui pe tineri cu astfel de idei eronate, se hotărâră mai întâi să-l avertizeze şi, dacă se împotrivea, să-l denunţe. Şi lucrurile se desfășurară întocmai: acesta apăru în faţa consiliului arhiepiscopului şi se lepădă de toate ideile sale.” Și acum, în 2011, cum e? Nu e la fel? Cînd cineva stabilește că “există o întrebare probă și pentru cei care sunt iubitori de oameni și iubitori de Dumnezeu. Credeți că homosexualitatea e un păcat?”, “Credeți că masculinitatea e toxică?, “Credeți că Planeta moare?, nu ne aflăm în interiorul unei anchete în desfășurare (erezii)? Care e diferența dintre arhiepiscopul de Rouen de la 1640 și concetățeanul de pe Facebok din 2011? Ce vreau sa sugerez: apucătura (de a-l supune pe celălalt unei judecăți morale și de a te considera în posesia credințelor bune și pe el în posesia credințelor eronate?) nu e aceeași? Azi, poți s-o mierlești destul de rău dacă spui – ca Tim Hunt o glumă despre colegele de laborator sau ca Bret Weintein de la Evergreen sau ca Jordan Peterson cu cele 76 de genuri – chestii împotriva adevărului consacrat public. Vorba surorii Perier, rafinamentul spiritului inventează multe chestii năstrușnice. Atunci erezia era să spui că “trupul lui Iisus Christos nu se crease din sângele Sfintei Fecioare”, azi, erezia e să spui că că nu crezi în gay marriage, în xe, xi sau că transsexualitatea e o tulburare. Nu mă amăgesc foarte tare. Textul ăsta, la rîndul lui, ține morală. Dar sper că o face dintr-o pozitie mai bragueniană: din poziția cinică a celui care se știe și se simte vinovat, nu are chef să salveze pe nimeni de la pieire ecologică ori sufletească, nici să formuleze intrebări probă, nici să inducă panică. Mi s-a părut amuzant si am rîs copios cînd, la comentariile din subsolul unei postări a jurnalistului creștin menționat in paragrafele de mai sus, un cititor entuziast exclamase: “Minunată predică, domnule părinte!”. Jurnalistul fusese adus in ipostaza binevoitoare de a explica ca nu este preot, ci doar un simplu jurnalist, că textul nu e predică, ci opinie personală. Oricum, morala (sic!) rămîne și e savuroasă. Morala cea mai mișto, dacă mă întrebați pe mine, e cea din Capra cu trei iezi sau din Ursul păcălit de vulpe. Genul acela de morală care ține de relație (așa cum vorbeam mai sus) și care îi împlică pe amîndoi protagoniști, și pe urs, și vulpe, și pe lup, și pe capră. Nu postarea, textul sau întrebarea de tip predică, fie ea ecologistă (iubitoare de Terra), fie ea creștină (iubitoare de Dumnezeu) sau umanistă (iubitoare de oameni) în care cineva e bun, cineva rău și cel bun îl reformează pe cel rău. Unde e morala fină? Discretă? Morala aceea mișto (mișto ca o femeie frumoasă cu picioare lungi) care te lasă într-o stare de mirare, de perplexitate? Morala veritabilă te lasă mut, nu revoltat, nu plin de sine. Ea produce o adeziune interioară spontană și te face să consimți liber la cele pe care ți le dezvăluie într-o altă lumină. În fine, mă cam lungesc. Scriu la textul ăsta de 10 ore și vreau să se termine odată. Dar nu îl pot încheia fără să explic ideea titlului. Titlul textului meu (metamoralizator) se trage tot din Solenoidul lui Mircea Cărtărescu. “Ție îți pasă că îmbătrînim și murim? Îți pasă de cancer și de paralizie?, îl întreabă Caty, profa de chimie, pe personajul nostru, anonimul profesor de limba română. Caty ducea o viață dublă. “Ziua era mai departe profa de chimie invidiată de toate colegele pentru țoalele și pantofii și poșetele ei, pentru vila ei cu o sută cincizeci și șase de ochiuri de cristal și soțul de la Externe”, dar serile era pichetistă. “Serile, de două-trei ori pe săptămînă, îmbrăcată în negru și nefardată, și în panfofii femeii de la curățenie, și cu o broboadă în cap, și cu lacrimi jucîndu-i în ochi, și cu o ură neagră pe fața ei de defunctă zeiță a dragostei, și cu o pancartă de carton grosolan, de la vreo cutie de televizor, pe care scria “Jos bătrînețea!”, ieșea din vila ei pe furiș și se îndrepta spre biserica Sf. Elefterie, unde se alătura unui pîlc de siluete-n negru, venite toate din Cotroceni, după care, pe jos, în liniștea orașului ruinat, bîntuit de nostalgie și tramvaie vechi, o luau spre cimitire. Ajunși la porțile cimitirului… își scoteau pancartele (“Jos moartea!”, “Jos bolile!”, “Jos agonia!”, “Jos suferința!”, “Opriți carnagiul!”, “Protestați contra durerii!”, “Pentru viață eternă!”, “Nu pasivității!”, “Nu resemnării!”) și își începeau, tăcuți, mersul în cerc, ore-n șir, prin frigul nopții, cu îndîrjirea celor ce, cum spusese cineva despre ei “mor cu dreptatea în mînă. Noi, pichetiștii, strigăm muți contra incredibilului, incalificabilului, impardonabilului genocid uman. Noi susținem că el trebuie să ia sfîrșit. Și că, în calitate de oameni liberi și demni, trebuie să protestăm contra destinului și fatalității.” Protestul personajelor lui Cărtărescu e un protest sfîșietor de sincer. E mult mai verosimil să protestezi contra durerii, suferinței și morții și să lupți pentru viață eternă. Între așteptări și atitudini ar fi o legătură de o perfect de onestă corespondență. Sigur că niște indivizi care ar protesta impotriva fatalității ar fi niște indivizi care se auto-iluzionează jalnic, dar iluziile lor ar fi niște iluzii transparente, curate, aș spune. Un astfel de protest ar juca cu cărțile (boala, frica, moartea, viața eternă) pe masă. Ăsta e motivul pentru care mi-a venit să întocmesc niște anti-pancarte și să le îngrămădesc în titlu, ca să protestez și eu contra spiritului veacului ăstuia, al întrebărilor-probă și al demersurilor pozitive atotprezente. Jos, doamnelor și domnilor, toate chestiile care ne ajută să dăm bine! Sus chestiile reale!

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version