Florin Iordache, despre termenul în care președintele trebuie să emită decretul de revocare: Probabil va fi prevăzut în motivarea CCR. Dacă nu, discutăm de termenul din contencios, de 30 de zile

de I.R.     HotNews.ro
Joi, 31 mai 2018, 16:24 Actualitate | Politic


Florin Iordache
Foto: Agerpres
Președintele comisiei parlamentare speciale pentru legile justiției, deputatul PSD Florin Iordache, a declarat joi că se poate discuta de termenul din contencios administrativ de maximum 30 de zile până la care președintele României poate emite decretul de revocare al șefei DNA, Laura Codruța Kovesi, așa cum a cerut Curtea Constituțională în decizia de miercuri.

"Preşedintele, din punctul nostru de vedere, după ce va apărea motivarea la decizia Curţii, va avea opţiunea constituţională de a revoca", a declarat Iordache. Întrebat apoi ce se întâmplă dacă nu va face acest lucru, Iordache a replicat: "Sunt optimist. Preşedintele este primul care să respecte constituţia."

Întrebat în continuare de un termen în care va trebui să facă acest lucru, fostul ministru al Justiției a răspuns: "Haideţi să aşteptăm motivarea CCR şi probabil că în motivarea CCR va fi prevăzut. Dacă nu, discutăm de termenul din contencios, maximum 30 de zile. Acele speculaţii că poate să-şi continue mandatul… nu există."

Ce a spus miercuri Curtea Constituțională

Președintele Klaus Iohannis "urmează să emită decretul de revocare din funcţie a procurorului-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, doamna Laura Codruţa Kövesi" se arată în comunicatul CCR transmis miercuri.

Curtea a constatat „existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Ministrul justiţiei şi Preşedintele României, generat de refuzul preşedintelui României de a da curs propunerii de revocare din funcţie a procurorului-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, doamna Laura Codruţa Kövesi”.

Cei șase judecători care au votat pentru această soluție au apreciat că „prerogativa Preşedintelui României de a revoca procurorul din funcţia de conducere se circumscrie exclusiv unui control de regularitate şi legalitate a procedurii. Astfel, Preşedintele României nu are competenţa constituţională de a opune argumente de oportunitate în raport cu propunerea de revocare din funcţie iniţiată, în condiţiile legii, de ministrul justiţiei”.

Care sunt argumentele Curții Constituționale:
  • Curtea a stabilit că problema de drept asupra căreia poartă obiectul sesizării este aceea de a determina întinderea şi conţinutul sintagmei „sub autoritatea ministrului justiţiei” din cuprinsul art.132 alin.(1) din Constituţie, prin raportare la art.94 lit.c) din Constituţie, aspect care se subsumează unui raport de drept constituţional pur.
  • Astfel, situaţia litigioasă dedusă judecăţii Curţii Constituţionale are natură constituţională, soluţionarea acesteia fiind de competenţa sa exclusivă, şi nu a instanţelor judecătoreşti. De asemenea, potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, nu ţine de competenţa instanţelor judecătoreşti interpretarea şi aplicarea la cauze concrete a Constituţiei, pentru că, astfel, ele s-ar substitui Curţii Constituţionale [a se vedea Decizia nr.377/2017]. În aceste condiţii, Curtea a statuat că, în procedura  de revocare a procurorului din funcţiile de conducere prevăzute de art.54 alin.(1) din Legea nr.303/2004, raporturile dintre ministrul justiţiei şi Preşedintele României sunt raporturi de drept constituţional pur, în sensul că ele formează obiectul de reglementare al Constituţiei, neputând fi reglementate prin norme juridice aparţinând altor ramuri de drept.
  • Curtea a stabilit că art.94 lit.c) din Constituţie este un text cu caracter general, de principiu, în sensul că Preşedintele României numeşte în funcţii publice, în condiţiile legii [a se vedea Decizia nr.285/2014], aplicându-se, deopotrivă şi în ipoteza revocării/ eliberării din funcţie. În schimb, art.132 alin.(1) din Constituţie este un text cu caracter special, care stabileşte o putere de decizie a ministrului justiţiei asupra activităţii desfăşurate de procurori şi indică faptul că în această procedură ministrul are un rol central [a se vedea Decizia nr.45/2018], aspect care se reflectă şi asupra carierei procurorilor.
  • Curtea a statuat că, în cazul revocării procurorului din funcţiile de conducere, prevăzute de art.54 alin.(1) din Legea nr.303/2004, ministrul justiţiei acţionează în cadrul unor limitări stricte impuse de lege, sub forma cazurilor care, în mod obiectiv, justifică revocarea din funcţia de conducere a procurorului.
  • Preşedintele României, în temeiul prevederilor art.94 lit.c) din Constituţie, nu are o putere discreţionară proprie în cadrul procedurii de revocare, ci o putere de verificare a regularităţii acesteia.
  • Rezultă că prerogativa Preşedintelui României de a revoca procurorul din funcţia de conducere se circumscrie exclusiv unui control de regularitate şi legalitate a procedurii. Astfel, Preşedintele României nu are competenţa constituţională de a opune argumente de oportunitate în raport cu propunerea de revocare din funcţie iniţiată, în condiţiile legii, de ministrul justiţiei.
  • Or, în cauza de faţă, Preşedintele României a refuzat emiterea decretului de revocare a procurorului-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie pe motive de oportunitate, şi nu de legalitate, ceea ce a creat un blocaj în privinţa exercitării autorităţii ministrului justiţiei asupra activităţii procurorilor. Prin urmare, conduita Preşedintelui României de a nu-şi exercita competenţele potrivit Constituţiei a determinat imposibilitatea ministrului justiţiei să îşi exercite competenţele constituţionale conferite de art.132 alin.(1) din Constituţie, ceea ce a determinat un conflict juridic de natură constituţională.
  • De asemenea, Curtea, având în vedere  jurisprudența sa, a stabilit şi conduita constituţională care trebuie urmată, respectiv emiterea, de către Preşedintele României, a decretului de revocare din funcţie a procurorului-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, doamna Laura Codruţa Kövesi
Decizia este definitivă, general obligatorie și se comunică, potrivit art.36 din Legea nr.47/1992, președintelui, premierului, ministrului Justiției și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



Citeste mai multe despre   


















1102 vizualizari

  • +5 (7 voturi)    
    Sobonan raios , (Joi, 31 mai 2018, 16:34)

    si_mort_va_vad [utilizator]

    P$D-ist hidos ,

    Cred sincer ca doar tu poti fi mul mai mult decat dracul viu si scarbavniceanu la un loc, de catre romani .
  • +4 (6 voturi)    
    S-A PRONUNTAT deja. Alta cerere, alta pronuntare (Joi, 31 mai 2018, 16:35)

    CezarN [utilizator]

    Nu sunt jurist, insa mie mi se pare ca, pe cererea exprimata de Tudorel Toader, presedintele s-a pronuntat DEJA. Nu te poti pronunta de doua ori pe aceeasi cerere, nu?
    Daca Dorel face o alta cerere, atunci, desigur, urmeaza o alta pronuntare.
  • +5 (7 voturi)    
    cum pot eu sa te injur ca sa simti? (Joi, 31 mai 2018, 17:03)

    trem [utilizator]

    Ca orice ti se spune tie nu iti pasa, ai piele groasa, iar bunul simtz iti lipseste cu desavarsire. Te rog doar sa iti amintesti aceste clipe, ceea ce faci zilele astea atunci cand iti va fi mai rau in viata. O sa poti sa iti raspunzi singur de ce ti se intampla....
  • +5 (7 voturi)    
    vrabia malai viseaza (Joi, 31 mai 2018, 17:03)

    Ingwar [utilizator]

    nu mor caii cind vor ciinii, astia se joaca "de-a tara in bunghi"
  • +1 (1 vot)    
    mama democratiei (Joi, 31 mai 2018, 18:08)

    Keiiil [utilizator]

    mai lipseste ca in motivarea CCR sa fie trimis Iohannis sa le cumpere un pachet de tigari
  • +1 (1 vot)    
    Graba strică treaba. (Joi, 31 mai 2018, 19:18)

    asavreau [utilizator]

    Iordache se grăbește.Crede că decizia CCR va prevede ce vrea el,plecarea lui Kovesi.Deocamdată CCR a spus că//este un conflict între puterile statului//,dar nu spune că este din vina lui Iohannis.Cred-că TT va trebui să întocmească un nou raport.
  • +1 (1 vot)    
    ce scarnavie... (Joi, 31 mai 2018, 20:51)

    sareta [utilizator]

    Auzi, Presedinte de comisie parlamentara pe Legile justitiei ne povesteste ca deciziile CCR sunt general obligatorii dar numai cand vrea muschiul LUI ! De ce nu ne spui care a fost termenul pentru aplicarea OBLIGATORIE a hotararii CCR cu privire la max.300 de smecheri in Parlamaentul cupenali ?Au trecut si 30 de zile si 3 ani si 6 ani ,iar noi avem un Parlament caruia i se falfaie de o hotarare a CCR data din 2012.Alta intrebare abia dupa ce raspunzi la asta....


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version