Proiectul legislativ pentru modificarea si completarea Legii 94/1992 privind organizarea si functionarea Curtii de Conturi care prevede "imbogatirea rolului asumat in prezent de catre institutie" cu acela de prevenire a neregulilor prin desfasurarea de activitati de indrumare si consiliere a trecut tacit marti, de Camera Deputatilor, data limita pentru dezbatere si vot final fiind 16 mai, potrivit News.ro.

Potrivit initiativei, functia de control presupune si desfasurarea de activitati de indrumare si consiliere metodologica menite sa asigure respectarea legii si a procedurilor privind formarea, administrarea si utilizarea fondurilor publice.

"Curtea de Conturi desfasoara activitati de indrumare si consiliere metodologica asupra modului de formare, administrare si utilizare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public in conformitate cu principiile legalitatii, claritatii, coerentei, stabilitatii si predictibilitatii", se arata in textul initiativei.

Entitatile supuse controlului pot transmite in scris Curtii de Conturi solicitari de informatii, precizari metodologice si clarificari. In termen de 30 de zile de la primirea solicitarii, Curtea de Conturi emite o opinie, iar entitatea audiata poate formula contestatie scrisa si motivata in termen de 10 zile.

Propunerea mai prevede ca instanta judecatoreasca specializata se pronunta asupra contestatiei in termen de 10 zile de la data inregistrarii, mentinand ori anuland in tot sau in parte opinia Curtii de Conturi.

Potrivit initiativei, Autoritatea de Audit efectueaza activitati de indrumare si consiliere metodologica asupra modului de gestionare si implementare a fondurilor comunitare nerambursabile, la solicitarea structurilor responsabile pentru managementul fondurilor. "Incalcarea de catre auditorii publici externi, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu sau depasirea mandatului lor in exercitarea atributiilor, atrage raspunderea patrimoniala, disciplinara, contraventionala, civila sau penala", mai prevede initiativa.

De asemenea, Curtea de Conturi se poate indrepta pentru recuperarea prejudiciilor impotriva auditorului public extern care se face vinovat de greseli in exercitarea atributiilor legale sau de depasire a mandatului in ceea ce priveste constatarea neregulilor privind formarea, administrarea si utilizarea fondurilor publice.

Initiatorii propunerii legislative au aratat, in expunerea de motive, ca este "mai eficient si mai ieftin sa previi decat sa corectezi", motiv pentru care proiectul propune "imbogatirea rolului asumat in prezent de Curtea de Conturi cu acela de prevenire a neregulilor prin desfasurarea de activitati de indrumare si consiliere a entitatilor publice supuse controlului - autoritati publice centrale si locale, companii nationale si regii unde statul si/sau unitatile administrativ-teritoriale detine singur sau in comun mai mult de jumatate din capitalul social, organismele autonome de asigurari sociale sau de alta natura, precum si orice persoane care beneficiaza de garantii guvernamentale, subventii sau administreaza fonduri publice".