Presedintele Klaus Iohannis a transmis o cerere de reexaminare pentru legea care modifica art.465, alin.2 din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, care elimina regula potrivit careia impozitul pentru 400 mp din totalul suprafetei de teren situate in intravilan si inregistrat in registrul agricol la "alta categorie de folosinta" este stabilit in acelasi mod ca pentru terenurile situate in intravilan si inregistrate in registrul agricol la categoria de folosinta "terenuri cu constructii".

Proiectul de lege a fost initiat de mai multi parlamentari liberali si, desi in Senat a fost respinsa, la Camera Deputatilor a fost modificat si a fost adoptat in unanimitate pe 19 aprilie.

Redam mai jos textul cererii de reexaminare:

"Legea pentru modificarea art. 465 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal elimina regula potrivit careia impozitul pentru 400 m2 din totalul suprafetei de teren situate in intravilan si inregistrat in registrul agricol la "alta categorie de folosinta" este stabilit in acelasi mod ca pentru terenurile situate in intravilan si inregistrate in registrul agricol la categoria de folosinta "terenuri cu constructii".

Astfel, potrivit noii reglementari, pentru terenurile inregistrate in registrul agricol la "alta categorie de folosinta", indiferent de suprafata, impozitul se va stabili prin inmultirea suprafetei terenului, exprimata in hectare, cu suma corespunzatoare tipului de teren (arabil, pasune, livada, etc.), acest rezultat urmand a se inmulti cu coeficientul de corectie aplicabil in functie de rangul localitatii.

Previzibilitatea si claritatea normelor sunt cerinte generale ale elaborarii actelor normative, care isi gasesc o consacrare speciala in materie fiscala. Astfel, asigurarea predictibilitatii impunerii, principiu de baza in materie ce urmareste o conduita fiscala responsabila, este expres inscris in Codul fiscal. In acest sens, art. 4 din Codul fiscal statueaza ca interventiile legislative asupra Codului fiscal intra in vigoare intr-un termen de minimum 6 luni de la publicarea acestora in Monitorul Oficial. Totodata, necesitatea unui termen precis stabilit pentru fiecare platitor, pentru ca acesta sa poata urmari si intelege sarcina fiscala ce ii revine, este ridicata la rang de principiu al fiscalitatii, prin dispozitiile art. 3 lit. b) din Codul fiscal.

In opinia noastra, legea transmisa la promulgare nu indeplineste nici cerintele stabilite de normele generale de tehnica legislativa privind claritatea si previzibilitatea prevazute de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, si nici pe cele speciale inscrise in Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Prin urmare, pentru a inlatura orice echivoc in aplicare, consideram ca este necesar ca in continutul legii transmise la promulgare sa fie stabilit momentul intrarii ei in vigoare.

Avand in vedere faptul ca, prin efectele sale, solutia legislativa conduce la diminuarea veniturilor locale provenite din impozite datorate cu titlu de impozit pentru terenuri cu constructii, este necesar ca, in acord cu prevederile art. 14 alin. (5) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice, sa se precizeze in continutul normativ al acesteia si sursele de acoperire a diminuarii veniturilor bugetare aferente exercitiului bugetar pentru care s-au aprobat bugetele locale respective.

Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii pentru modificarea art. 465 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal."