Proiectul de lege privind eliminarea a 102 taxe nefiscale, retrimis de presedintele Klaus Iohannis in Parlament, a trecut miercuri in procedura de urgenta de Camera Deputatilor, forul decizional care a respins cererea de reexaminare a sefului statului. Au fost 174 voturi in favoarea respingerii cererii si 85 impotriva.

Camera DeputatilorFoto: Hotnews

Astfel, urmeaza sa se elimine taxele Radio-TV, motivul pentru care presedintele a retrimis legea.

Cererea de reexaminare a legii a primit raport de respingere de la Comisia de Buget, Finante, cu amendamentul ca legea va intra in vigoare de la ziua 1 a lunii dupa ce este publicata in Monitorul Oficial.

Plenul Senatului a respins marti, cu 82 de voturi, cererea de reexaminare a legii privind eliminarea a 102 taxe, impotriva solicitarii presedintelui Klaus Iohannis votand senatorii PSD, ALDE, UDMR. In favoarea reexaminarii au votat senatori PNL, USR si PMP - 36 de voturi.

Presedintele Klaus Iohannis a retrimis vinerea trecuta Parlamentului, pentru reexaminare, Legea privind eliminarea a 102 taxe nefiscale, initiata de PSD.

Seful statului a afirmat ca "pentru a fi eficienta, reducerea in sine a taxelor trebuie sa fie insotita de o imbunatatire a procedurilor administrative si a disciplinei bugetare."

De asemenea, presedintele a cerut o dezbatere reala in Legislativ in privinta finantarii televiziunii si radioului public si a afirmat ca legea retrimisa spre reexaminare poate genera noi probleme, ce se adauga celor deja existente in cazul acestor institutii.

Textul cererii de reexaminare transmisa de Klaus Iohannis:

"Legea privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative vizeaza eliminarea unor taxe stabilite in sarcina persoanelor fizice si juridice pentru anumite acte realizate sau servicii prestate de autoritati si institutii publice.

Politicile fiscal-bugetare ale statului, precum si concretizarea acestora reprezinta atributele autoritatii legislative si executive si nu fac obiectul controlului de constitutionalitate. Din aceasta perspectiva, desi Legea privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative a fost declarata constitutionala in raport de criticile formulate, apreciem ca se impune o reanalizare a acesteia de catre Parlament sub aspectul efectelor resimtite de cetateni.

Simplificarea procedurilor in raporturile dintre cetateni si autoritati, precum si diminuarea poverii fiscale prin eliminarea unor taxe si tarife sunt deziderate impartasite la nivelul societatii. Realizarea acestora implica, in mod necesar, adoptarea de masuri legislative coerente, eficiente, predictibile si, in acelasi timp, responsabile. Tocmai de aceea, pentru a fi eficienta, reducerea in sine a taxelor trebuie sa fie insotita de o imbunatatire a procedurilor administrative si a disciplinei bugetare.

Inlocuirea unei plati directe cu una indirecta, precum si absenta unor masuri legislative conexe, de natura sa conduca la realizarea unor servicii publice de calitate, ar putea face ca simpla eliminare a taxelor prevazute de legea transmisa la promulgare sa conduca, pe langa efectul deplasarii poverii fiscale de la beneficiarii acestor servicii catre toti contribuabilii, persoane fizice si juridice, si la consecinta accentuarii disfunctionalitatilor serviciilor publice.

Astfel, problemele cu care se confrunta cele doua servicii publice de radio si televiziune sunt vechi si sistemice si ele se datoreaza, in principal, cadrului legislativ in temeiul caruia acestea functioneaza. In sine, dezbaterea referitoare la eliminarea celor doua taxe si acoperirea cheltuielilor de functionare a celor doua servicii publice de radio si televiziune de la buget nu se poate rezuma doar la simpla intrebare daca este sau nu necesara o taxa pentru sustinerea acestora.

Modul de finantare a celor doua servicii publice de radio si de televiziune este in directa legatura cu functionarea acestora, iar argumentul cel mai elocvent in acest sens este chiar interesul pe care aceasta masura legislativa l-a suscitat in spatiul public. Din aceasta perspectiva, consideram ca stabilirea surselor de finantare a serviciilor publice de radio si televiziune sunt aspecte ce trebuie sa faca obiectul unor dezbateri autentice in forul legislativ, care trebuie sa identifice acele solutii optime de natura sa asigure realizarea rolului constitutional al acestora. De aceea, o analiza si, implicit o decizie asupra surselor de finantare a acestor servicii poate fi facuta numai in cadrul unei abordari mai largi care sa vizeze o reforma autentica a modului de functionare a serviciilor publice de radio si televiziune, de care beneficiaza cetatenii care, indiferent de modalitatea aleasa de legiuitor, contribuie la sustinerea acestora, fie direct, fie indirect.

Interventia legislativa asupra art. 40 si 41 din Legea nr. 41/1994 poate genera noi probleme, ce se adauga celor deja existente. Astfel, reducerea surselor proprii de finantare in detrimentul cresterii ponderii sursei publice pentru acoperirea cheltuielilor de functionare si dezvoltare poate conduce la noi probleme legate inclusiv de statutul salariatilor si modalitatea de salarizare a acestora ori poate pune chiar pune in discutie independenta editoriala.

Totodata, in contextul bugetar actual, modificarea adusa art. 41 in sensul ca prin legea bugetara anuala se aproba fondurile de la bugetul de stat alocate Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune apare ca inaplicabila. Astfel, tinand cont ca legea transmisa la promulgare intra in vigoare la 3 zile de la publicare, semnalam ca in bugetul anului 2016 nu sunt cuprinse alocarile necesare, iar pentru anul 2017 bugetul nu se afla inca in procedura parlamentara. Prin urmare, intr-o asemenea situatie tranzitorie, prin intrarea in vigoare a legii aflate la promulgare cele doua servicii publice de radio si televiziune s-ar putea confrunta cu dificultati suplimentare.

Fata de argumentele expuse mai sus si avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii privind eliminarea unor taxe si tarife, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative."