Curtea de Apel a stabilit pe 11 aprilie primul termen de judecare a contestatiei PNL fata de Hotararea de Guvern care prevede organizarea alegerilor locale intr-un singur tur. La acest prim termen, PNL poate ridica exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor legale care consfintesc organizarea alegerilor intr-un singur tur, iar Curtea Constitutionala ar putea decide asupra cererii inainte de alegerile din 5 iunie.

Reamintim ca PNL a depus pe 9 martie acțiunea în instanța de contencios-administrativ prin care contestă Hotărârea de Guvern. "Astăzi am depus acțiunea la instanța de contencios-administrativ. Se va judeca, după cum știți, de urgență. Așteptăm, așa cum am așteptat până acum, să vedem termenele pe care instanța de contencios-administrativ ni le va da", a declarat la acel moment Alina Gorghiu.

Cum se va ajunge la o decizie finala privind desfasurarea alegerilor intr-un tur sau in doua tururi?

HotNews.ro a explicat mecanismul contestarii la CCR. Astfel, odata adoptata HG referitor la organizarea alegerilor, se deschide o portita legala in contestarea legii 115/2015 privind organizarea alegerilor locale la Curtea Constitutionala. Acest lucru nu se poate face direct, ci in mai multi pasi. Orice partid sau potential candidat nemultumit de votul intr-un singur tur poate ataca incepand HG-ul care stabileste calendarul electoral in contencios administrativ. El a fost facut, iar termenul in procesul initiat de PNL este 11 aprilie. Hotararea de guvern stabileste ca in data de 5 iunie se desfasoara alegerile, in data de 6 iunie se predau la biroul electoral rezultatele votarii, in data de 7 iunie se totalizeaza voturile si se atribuie mandatele.

Or, cei care nu doresc alegeri intr-un singur tur pot ridica o exceptie de neconstitutionalitate in cadrul procesului din contencios pentru a contesta la Curtea Constitutionala legea in ansamblu. HG-ul care consfinteste acest calendar electoral este primul act normativ care produce efecte in temeiul legii 115/2015 privind organizarea alegerilor locale.

Mai multe voci din societatea civila au argumentat deja pe larg de ce alegerile intr-un singur tur ridica probleme majore de constitutionalitate. Editorialistul Liviu Avram de la Adevarul scria, in decembrie 2015: " (...) in cazul primarilor, Constitutia lasa ca modul de alegere sa fie stabilit prin lege. Cu o conditie: ca legea insasi sa nu incalca Constitutia. Si oricat de libere, periodice si corecte ar fi niste alegeri, "organul" ales intr-un singur tur - care isi poate castiga mandatul si cu doar 15-25 la suta din voturi - are pacatoasa vocatie de a nu fi reprezentativ, adica de a nu indeplini rigorile articolului 2 din Constitutie. Avem aici un al doilea pas castigat: articolul care stabileste alegerea primarilor intr-un singur tur are un cert potential de neconstitutionalitate".

Reamintim ca PNL a cerut Guvernului Ciolos sa dea o ordonanta de Urgenta pentru modificarea legii alegerilor locale, astfel incat alegerile sa se desfasoare in doua tururi, desi liberalii fusesera de acord in vara anului 2015 cu alegerile locale intr-un singur tur. Guvernul a refuzat, motivand ca aceasta este o decizie politica ce trebuie luata de Parlament. PSD a refuzat revenirea la doua tururi, dat fiind ca proiectiile electorale arata o victorie zdrobitoare pentru social-democrati la votul intr-un singur tur.