Copresedintele PNL Alina Gorghiu a anuntat marti ca PNL i-a transmis o scrisoare deschisa Avocatului Poporului in care ii solicita acestuia sa sesizeze Curtea Constitutionala asupra legii alegerilor locale, in vigoare de anul trecut, lege care prevede alegerea intr-un singur tur a primarilor.

"Avand in vedere atributiile Avocatului Poporului prevazute de Constitutie in privinta "apararii drepturilor si libertatilor persoanelor", precum si prevederea constitutionala care permite ridicarea directa a exceptiilor de neconstitutionalitate in privinta legilor aflate in vigoare,

Va solicitam sesizarea cu celeritate a Curtii Constitutionale in sensul ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate asupra articolului 101 alineatul 2 din Legea 115/2015 care prevede ca la alegerea primarilor este realizata intr-un singur tur de scrutin: Este declarat ales primar candidatul care a intrunit cel mai mare numar de voturi valabil exprimate" scriu liberalii in aceasta scrisoare.

Din argumentele rezumate in acest text:

  • "Alegerea primarilor in 2 tururi de scrutin duce la corectarea unei erori in privinta standardului minim de legitimitate/reprezentativitate pe care trebuie sa-l indeplineasca alegerile.
  • Trecerea de la un singur tur de scrutin la 2 tururi de scrutin NU presupune modificarea sistemului electoral (ramane uninominal majoritar), ci completarea lui prin introducerea conditiei obtinerii cel putin a unei majoritati de 50% plus 1.
  • 2 tururi de scrutin inseamna revenirea la formula initiala (nu este o formula noua) utilizata la alegerile locale din 1992, 1996, 2000, 2004, 2008.
  • Constitutia nu permite exercitarea suveranitatii poporului altfel decat prin intermediul vointei populare a unei majoritati, exprimata prin alegeri.
  • Recomandarile organismelor internationale de profil, cum este cazul Comisiei de la Venetia, nu interfereaza in acest caz intrucat principiul fundamental pe care il au in vedere este consolidarea exercitiului democratic.
  • Astfel, 2 tururi de scrutin presupun mai multa legitimitate, mai multa reprezentativitate si in final mai multa democratie. Din acest motiv, demersul nu poate fi considerat decat unul democratic."

Documentul poate fi citit in intregime aici

UPDATE 18.00: Avocatul Poporului a anuntat marti ca a luat act de existenta mai multor solicitari din partea unor partide politice sau reprezentanti ai societatii civile cu privire la sesizarea Curtii Constitutionale.

"Avocatul Poporului a luat act de existenta mai multor solicitari din partea unor partide politice sau reprezentanti ai societatii civile cu privire la sesizarea Curtii Constitutionale a Romaniei in legatura cu art. 101 alin. (2) din Legea 115/2015 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, pentru modificarea Legii administratiei publice locale nr. 215/ 2001, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/ 2004 privind Statutul alesilor locali', arata Avocatul Poporului, intr-un comunicat citat de Agepres.

Avocatul Poporului sustine ca va analiza toate petitiile in conformitate cu prevederile constitutionale si cu competentele stabilite de lege.

Aceasta pas facut de liberali vine dupa ce Gorghiu i-a solicitat premierului Dacian Ciolos sa emita o Ordonanta de Urgenta prin care sa modifice legislatia, asa incat primarii sa fie alesi in doua tururi de scrutin.

Ciolos initial a declarat ca aceasta masura ar fi nedemocratica, insa duminica la Iasi a declarat ca va discuta cu partidele politice despre ideea unei ordonante de urgenta referitoare la desfasurarea alegerilor locale in doua tururi de scrutin, el aratand ca studiaza toate posibilitatile cu privire la implementarea acestei masuri, printre care ar fi inclusiv cea a asumarii raspunderii in Parlament. Si presedintele Iohannis a declarat la Iasi ca ideea alegerilor pentru functia de primar in doua tururi de scrutin este foarte buna.

Liberalii fac referire, in scrisoarea deschisa, si la aceasta OUG, afirmand:

  • "Emiterea de OUG este permisa de Constitutie si de jurisprudenta CCR atunci cand drepturile cetatenilor, inclusiv cele electorale, nu sunt "afectate" in sens negativ.
  • Deciziile CCR consfintesc faptul ca instrumentul OUG este constitutional daca actul normativ are consecinte pozitive in domenii in care intervine. (Deciziile CCR 549/2014, 458/2013, 447/2013)
  • Instrumentul OUG, in acest caz, nu este in niciun fel restrictionat de rigorile constitutionale ori de tehnica legislativa (utilizarea OUG nu este in niciun fel restrictionata de caracterul ordinar sau organic al unei legi, ea capatand la randul ei, la momentul declansarii procedurilor parlamentare, caracterul legii pe care o modifica. Ceea ce nu poate fi modificat prin OUG este Constitutia).
  • Reintroducerea a doua tururi de scrutin pentru alegerea primarilor este, fara urma de indoiala, o imbunatatire a cadrului democratic in raport cu principiul fundamental al reprezentativitatii organelor alese.
  • Solutia celor doua tururi de scrutin porneste de la principiul conform caruia decizia luata prin vot apartine unei majoritati (jumatate plus 1) a celor care isi exprima optiunea, fiind conditia prima pentru ca mandatul rezultat sa fie unul reprezentativ.
  • Dreptul cetateanului de a decide printr-o majoritate reala, si nu printr-o minoritate (cum e cazul unui singur tur), de catre cine va fi reprezentat se constituie in fundatia logicii noastre constitutionale si democratice.
  • Instrumentul OUG a folosit deja de actualul Guvern pentru prorogarea ori suspendarea intrarii in vigoare a unor legi adoptate de Parlament. Din acest punct de vedere, solutia OUG nu reprezinta o abordare diferita sub aspectul efectelor unor legilor aflate in vigoare.
  • Urgenta promovarii acestei solutii legislative este determinata de declansarea calendarului electoral premergator alegerilor locale, tinand cont de momentul stabilirii datei acestora (cu cel putin 75 de zile inaintea alegerilor - art. 10, alin 1, Legea 115/2015)
  • La nivel parlamentar, proiectul de lege privind revenirea la doua tururi de scrutin pentru alegerea primarilor este blocat exclusiv in interes partizan de PSD - singurul partid interesat de mentinerea unui singur tur de scrutin.
  • OUG trebuie sa priveasca 'situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata'. Sub acest aspect, necesitatea corectarii unei anomalii in desfasurarea procesului democratic se impune de urgenta, avand in vedere importanta majora pe care o au alegerile intr-un stat de drept din perspectiva transferului de incredere dinspre alegatori spre cei pe care ii aleg."