Dacian Ciolos, premierul desemnat de Klaus Iohannis dupa demisia lui Victor Ponta, a transmis luni dimineata, 16 noiembrie 2015, la Parlament programul de guvernare.
La capitolul "Prioritati", Guvernul Ciolos introduce "mutarea accentului in actul educational de pe transmiterea de informatie pe crearea de competente pentru viata si reducerea sarcinilor birocratice care apasa pe cadrul didactic". (Amintim ca evaluarile de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a au relevat anul trecut o realitate socanta a sistemului educational: elevii nu invata sa aplice si sa analizeze cunostintele din scoala. Intr-o analiza pentru HotNews.ro, Mircea Miclea avertiza ca daca profesorul "transmite doar informatii sau algoritmi, nu se poate astepta ca elevul sa aplice, sa interpreteze sau sa analizeze cunoasterea. Ceea ce eu predau superficial, el va invata si mai superficial". Detalii aici)
Continutul integral al Programului de guvernare pe Educatie:
- 1. Mutarea accentului in actul educational de pe transmiterea de informatie pe crearea de competente pentru viata pe baza nevoilor de dezvoltare personala si umana. Promovarea educatiei inclusive prin cultivarea tolerantei, nediscriminarii si acceptarii diferentei in scoli si in societate.
- 2. Initierea reformei curriculare pe toate componentele ei, astfel incat continutul educational sa corespunda cu cerintele de pe piata muncii si ale societatii digitale.
Nu este clar, in consecinta, daca "Initierea reformei curriculare pe toate componentele" inseamna crearea de la zero a unui alt curriculum inclusiv pentru clasele pregatitoare-clasa a IV-a sau inseamna continuarea schimbarilor curriculare, cu noi programe de la clasa a V-a in sus.
In ceea ce priveste manualele digitale, licitatia pentru cele de clasa a III-a nu este finalizata nici in prezent, adica elevii invata dupa programa noua, dar fara manuale digitale in concordanta cu noul curriculum.
- 3. Redefinirea statutului cadrului didactic in societate prin salarizare, cariera, criterii de evaluare a performantei, autonomie educationala si integritate.
- 4. Reducerea birocratiei si eliminarea sarcinilor administrative inutile pentru personalul didactic in domeniul educational.
- 5. Cresterea performantei programelor de formare, cercetare si inovare universitara in clustere integrate (invatamant-cercetare-productie).
Prin ordonanta 49/2014 care a macelarit legea educatiei, guvernul Ponta a lasat si posibilitatea din prezent, adica sa fie suficiente pentru viitorii profesori cursurile de psihopedagogie de la facultate. Legea prevedea insa ca aceste masterate didactice nu se pot realiza decat in universitatile clasificate ca cele mai bune (deci Ministerul Educatiei putea sa isi selecteze forta de munca inca de la furnizor), iar pe perioada celor 2 ani de masterat didactic studentul ar fi trebuit sa primeasca o bursa egala cu salariul net al unui profesor debutant.
Suntem in situatia in care aceste prevederi din lege nu au fost puse in practica pana astazi, iar profesorii din Romania se considera cel mai bine pregatiti, desi rezultatele elevilor sunt printre cele mai slabe din Europa.
In ceea ce priveste clusterele integrate de invatamant-cercetare-productie de care executivul scrie in Programul sau de Guvernare, amintim ca Dacian Ciolos a sustinut public mega-proiectul IT Cluj Innovation City, construit in jurul celor 6 universitati din Cluj-Napoca, la initiativa mai multor companii de IT, cu sustinerea autoritatilor locale. Prezent anul trecut la un eveniment organizat de Cluj IT, cel mai important cluster in domeniul solutiilor informatice la nivel national, Dacian Ciolos - atunci comisar european - a anuntat ca initiativa avea avea "tot sprijinul Comisiei Europene pentru a concretiza ideile care sunt cu valoare adaugata". Detalii aici
Alte referiri la Educatie in Programul de Guvernare
Educatia face subiectul Programului de Guvernare anuntat de Ciolos si la alte capitole. Astfel, executivul aflat astazi in audierile parlamentarilor propune si urmatoarele:
- Crearea unei scoli superioare de administratie publica si sustinerea evolutiei in cariera publica pe baza de programe de dezvoltare profesionala.
- Elaborarea unui plan national de investitii strategice in infrastructura comunitatilor locale si cresterea performantei cheltuielilor pentru dezvoltarea acesteia prin implementarea unor standarde minime privind investitiile publice: scoli, dispensare, lacase de cult, servicii de electricitate, apa si canalizare, iluminat public, salubrizare.
- Cresterea nivelului de securitate personala a cetateanului prin imbunatatirea sigurantei in spatiile publice, cresterea sigurantei in scoli, a managementului si capacitatii de interventie a ISU, protejarea cetatenilor de riscurile teroriste, de infractionalitatea cibernetica, precum protectia infrastructurii critice. Pregatirea autoritatilor publice si a populatiei pentru raspuns in situatii de urgenta si dezastre naturale.
- Cresterea ratei de ocupare in randul tinerilor prin crearea de programe de sprijin in demararea afacerilor, acordarea de facilitati fiscale pentru angajatori, sprijin pentru obtinerea primului loc de munca, servicii de informare, orientare si consiliere profesionala.
- Elaborarea unor politici guvernamentale care vor incuraja dezvoltarea sportului de inalta performanta si respectarea efectuarii orelor de educatie fizica in scoli, conform programei.
- Finalizarea implementarii programelor pentru perioada 2007 - 2013 si lansarea de urgenta a tuturor programelor pentru perioada 2014 - 2020
Descarca de aici Programul de Guvernare al Executivului Ciolos
Programul de Guvernare al Executivului Ciolos
Citeste si:
Problema e cine le aplica...
Dar asta nu este un program de guvernare in domeniul educatiei. Nu e nici macar o lista de masuri.
E un colaj de diverse dorinte, cu un grad de generalitate atat de mare incat ar putea fi preluat de abolsut orice govern, de orice fel si de orice culaoe politica.
Faptul ca un program e asa de general ca e imposibil sa-l refuzi nu incalzeste cu nimic.
---
Lipseste in continuare viziunea politica. Asta, pentru ca nu avem personae capabile sa elaboreze doctrine politice.
====
Programele pentru I-IV sunt chiar foarte bune, ce tot are lumea cu ele?! Cei de la Institut chiar au lucrat eroic la ele.
Manualele - unele -sunt slabe si cadrele didactice sunt mult sub-instruite.
Cine a facut "programul asta" habar nu are de cauzele dezastrului din invatamant.
- Adoptarea unui cod privind mediul înconjurător, care să reunească şi să simplifice legislaţia privind protecţia mediului
- Conservarea biodiversităţii şi a patrimoniului natural al României prin utilizarea raţională a resurselor naturale, consultarea cu societatea civilă şi dezvoltarea de parteneriate sustenabile privind protecţia mediului.
Nu e suficient, trebuie oprit jaful, iar cei care au defrisat sa planteze masiv si sa stea la inchisoare pana creste la loc padurea pe care au taiat-o
Toate schimbarile astea au nevoie de timp si de sprijin politic ( cam 10 ani pentru o schimbare profunda)