Grupul Parlamentar al PNL din Camera Deputatilor a depus joi o sesizare la Curtea Constitutionala cu privire la unele prevederi ale Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 86/2014 privind stabilirea unor masuri de reorganizare la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative (L 96/2015), adoptata de Senat, in calitate de camera decizionala, in sedinta din data de 26 mai 2015.

In Sesizarea de neconstitutionalitate, semnata de 78 de deputati liberali, se afirma ca Articolul 5 al OUG nr. 86/2014, incalca alin. (1), (4) si (6) al Art. 115 din Constitutia Romaniei, potrivit carora delegarea legislativa catre Guvern este permisa doar in domenii ce nu constituie obiectul legilor organice iar ordonantele de urgenta pot fi adoptate "numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata", neputand "afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie".

Totodata, in sesizare, liberalii sustin ca Guvernul nu a respectat principiul separatiei si echilibrului puterilor, prevazut in alin. (4) al Art. 1 din Constitutia Romaniei, care spune ca ¬Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei constitutionale¬, incalcand si alin. (2) al art. 117 din Constitutia Romaniei, care spune ca "Guvernul si ministerele, cu avizul Curtii de Conturi, pot infiinta organe de specialitate, in subordinea lor, numai daca legea le recunoaste aceasta competenta".

Asadar, in cazul OUG 86/2014, Guvernul si-a depasit limitele delegarii prevazute de Constitutie, fiind vorba de o imixtiune nepermisa in competenta legislativa a Parlamentului, considera liberalii.

"Prin aceasta ordonanta de urgenta, Guvernul desfiinteaza Inspectia Muncii si Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, iar, in locul acestora, va fi formata, prin comasare, o structura unica, denumita Agentia Nationala pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala, in subordinea Ministerului Muncii. Toate acestea fara a exista un aviz al Curtii de Conturi, ca garantie tehnica in luarea deciziilor politice.

Guvernul Ponta transmite clar ca tot ce misca in institutii trebuie sa aiba culoare politica, ca nu mai ramane niciun sef in functie, nici macar in teritoriu, daca nu are carnet PSD! Din pacate, PSD demonstreaza ca nu a inteles ca a face politica ALTFEL inseamna a avea institutii care sa functioneze in folosul cetatenilor, nu sa fie surse de rasplata pentru oamenii de partid.

In conditiile in care aceste institutii au functionat si au dat un bun randament separat, este evident ca, de fapt, scopul OUG nr. 86/2014 este acela de a inlatura functionari publici ce ocupau in mod legitim functii de conducere in aceste structuri, pentru ca, sub aparenta infiintarii unor 'functii noi; si cu pastrarea atributiilor si responsabilitatilor ce reveneau functiilor desfiintate, sa poata fi creat cadrul simulat al angajarii pe aceste noi functii a altor persoane, alese pe criteriul strict al apartenentei politice.

Desfiintarea Inspectiei Muncii nu are caracter de urgenta si, mai mult, in loc sa imbunatateasca activitatea din domeniile relatiilor de munca, securitatii si sanatatii in munca si supravegherii pietei, o supune controlului guvernamental si schimbarilor politice" precizeaza liberalii intr-un comunicat transmis HotNew.ro.

Ce prevede Art. 5 al OUG nr. 86/2014, adoptata pe 26 mai de Senat cu 87 voturi pentru si 38 impotriva:

"Art. 5. - (1) Se infiinteaza Agentia Nationala pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, prin comasarea Inspectiei Muncii si Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala.

(2) In subordinea Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala se infiinteaza, la nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti, directii judetene si a municipiului Bucuresti de munca si securitate sociala, prin preluarea atributiilor si structurilor de la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene si a municipiului Bucuresti si de la inspectoratele teritoriale de munca.

(3) In subordinea Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala se preiau Centrul de monitorizare a unitatilor cu risc profesional si Centrul de pregatire si perfectionare profesionala al Inspectiei Muncii, institutii cu personalitate juridica, finantate din venituri proprii, precum si ¬Revista Obiectiv¬, finantata integral din venituri proprii.

(4) Agentia Nationala pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala indeplineste atributii in urmatoarele domenii de activitate: securitate si sanatate in munca, relatii de munca, supravegherea pietei muncii, securitate sociala, beneficii sociale.

(5) Finantarea Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice.

(6) Prin derogare de la prevederile art. 44 alin. 2 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, cu modificarile si completarile ulterioare, Agentia Nationala pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit si eliberat din functie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice.

(7) Presedintele este ajutat in activitatea de conducere a Agentiei de secretarul general.

(8) Secretarul general asigura stabilitatea functionarii Agentiei, continuitatea conducerii si realizarea legaturilor functionale dintre structurile acesteia.

(9) Pentru realizarea obiectivelor in domeniile de activitate, Agentia Nationala pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala indeplineste urmatoarele functii:

a) de autoritate de stat, prin care se asigura exercitarea controlului aplicarii unitare si respectarii reglementarilor in domeniile de activitate;

b) de coordonare, indrumare, control si evaluare a aplicarii reglementarilor legale in domeniile de activitate;

c) de comunicare, care are drept scop relationarea permanenta cu autoritatile administratiei publice centrale si locale si cu persoanele fizice si juridice care desfasoara activitati in domeniul asistentei sociale, precum si a celor supuse activitatii de control, informarea acestora si a cetatenilor asupra modului cum se respecta prevederile legislatiei in domeniile de activitate;

d) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului roman si al Guvernului Romaniei, reprezentarea pe plan intern si extern in domeniile sale de activitate;

e) de administrare, prin care se asigura gestionarea intr-un sistem unitar de plata a beneficiilor de asistenta sociala si a altor programe privind servicii sociale sustinute de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, a bunurilor pe care le are in administrare sau in folosinta, precum si organizarea si gestionarea sistemelor informatice necesare activitatilor proprii.

(10) Organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala, precum si atributiile specifice se aproba prin hotarare a Guvernului.

(11) Agentia Nationala pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala preia posturile pe baza de protocol de predare-primire, precum si personalul din cadrul Inspectiei Muncii si al Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, cu incadrarea in numarul maxim de posturi aprobate si cu respectarea regimului juridic aplicabil fiecarei categorii de personal, fara afectarea drepturilor salariale.

(12) Patrimoniul Inspectiei Muncii si Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala se preia pe baza de protocol de predare-primire la Agentia Nationala pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala, potrivit art. 14 alin. (4) din prezenta ordonanta de urgenta."

(13) Agentia Nationala pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala se substituie in toate drepturile si obligatiile decurgand din acte normative, contracte, conventii, intelegeri, protocoale, memorandumuri si acorduri in care Inspectia Muncii si Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala sunt parti la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, inclusiv in litigiile aferente activitatilor acestora.

(14) Indeplinirea obligatiilor din contractele cu finantare din fonduri comunitare, fonduri externe rambursabile si nerambursabile, precum si din orice alte surse, derulate de Inspectia Muncii si Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, reprezinta atributul exclusiv al Agentiei Nationale pentru Inspectia Muncii si Securitate Sociala.

(15) Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 290 din 3 mai 2012, si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Plati si Inspectie Sociala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 921 din 23 decembrie 2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 198/2012, se abroga la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la alin. (10).

(16) In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la alin. (10), Inspectia Muncii si Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala se desfiinteaza.