Proiect legislativ cu impact urias pentru televiziuni si radiouri: Un senator UDMR vrea sa interzica reclamele la medicamente si la farmacii

de Iulia Rosca     HotNews.ro
Luni, 6 aprilie 2015, 15:07 Actualitate | Politic


Alexandru Vegh
Foto: Agerpres
Senatorul UDMR Alexandru Vegh a depus un proiect legislativ prin care s-ar interzice difuzarea la televiziune si la radio a reclamelor la medicamente si produse medicale, precum si la farmacii. In prezent este permisa publicitatea la produsele medicamentoase care nu necesita prescriptie medicala, de tip OTC (over-the-counter), precum si cea la farmacii. Potrivit cifrelor statistice disponibile, daca proiectul de lege ar fi aprobat, ar fi o lovitura dura pentru media, deoarece ar diminua semnificativ bugetul de publicitate rulat in prezent de mass-media.

Alexandru Vegh si-a inregistrat propunerea legislativa pe 1 aprilie, la Senat, si o motiveaza prin "influenta negativa si inselatoare pe care o are asupra populatiei".

In prezent, la radio si TV este permisa publicitatea la produsele medicamentoase care nu necesita prescriptie medicala, de tip OTC (over-the-counter), precum si cea la farmacii.
Cum isi motiveaza senatorul initativa legislativa, potrivit expunerii de motive:

"Venim cu aceasta initiativa datorita amplorii pe care a luat-o publicitatea ascunsa la medicamente si influenta negativa si inselatoare pe care o are asupra populatiei, aspecte care se datoreaza in principal publicitatii prin televizune si radio, surse de informatii publice care ajung la un numar foarte mare de persoane.
(…)
Obligatia de a include in mesajul publicitar pentru medicamente a invitatiei de a se citi prospectul si a recomandarii de a se adresa medicului sau farmacistului in caz de manifestari neplacute, nu suplineste rolul pe care ar trebui sa il aiba un medicament de a vindeca bolile. Pacientii ar trebui sa se adreseze medicului specialist atunci cand prezinta simptomele unei boli, si nu abia in urma efectelor secundare suferite ca urmare a tratarii fara recomandare medicala prealabila"

In ceea ce priveste interzicerea reclamelor la farmacii, Vegh motiveaza astfel:

"(…)intr-un comunicat postat pe site-ul Colegiului Farmacistilor din Romania, prin care se recomanda interzicerea reclamelor inselatoare care induc in eroare pacientii, se arat si faptul ca, citam: 'Consideram ca este total gresit si incorect pentru pacienti sa se induca ideea ca ar exista farmacii care nu respecta standardele profesionale. Nicio farmacie nu paote afiram ca este model sau etalon pentru alti concurenti, avand in vedere faptul ca activitatea farmaciilor este una strict reglementata, tocmai petnru protejarea intereselor pacientilor. De asemenea nicio farmacie nu are si nici nu poate avea standarde superioare fata de celelalte farmacii'. Achiesam la aceasta opinie (…)"

Vezi aici documentul complet cu expunerea de motive

Ce spun cifrele

Aceasta propunere legislativa ar lovi puternic industria media. Industria farma a fost principalul investitor in publicitate in Romania in 2014: ocupa primul loc intre industriile care cumpara reclama, cu 13% din piata de publicitate, potrivit raportului Zenith Romania Advertising Expenditure Forecast.

Desi mediul digital este in crestere, in continuare in televizune se investesc cei mai multi bani pentru publicitate - 63,5%, potrivit aceluiasi raport.

Potrivit celor mai recente estimari valabile ale Media Fact Book 2014 (cifrele pentru 2014 si estimarile pentru 2015 vor fi disponibile la finalul lunii mai), cheltuielile de publicitate in 2014 pentru TV se ridicau la 193 milioane euro (din 306 milioane euro total), iar pentru radio la 18 milioane euro. Pentru produsele si serviciile medicale, bugetul in anul 2013 (pentru toate canalele media) s-a ridicat la 31 milioane euro. 

Modificarile propuse de senatorul Vegh:

Art. 17. - Publicitatea este permisa numai pentru produsele medicamentoase care se elibereaza fara prescriptie medicala, pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agentia Nationala a Medicamentului.

In forma propusa de senatorul UDMR Alexandru Vegh, acesta ar arata astfel:

alin. (1) Se interzice publicitatea explicita pentru produsele medicamentoase difuzata in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune.
(2) Publicitatea in alte modalitati decat cea conform alin. (1) este permisa numaipentru produsele medicamentoase care se elibereaza fara prescriptie medicala, pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agentia Nationala a Medicamentului.
(3) Pot face obiectul publicitatii destinate publicului larg, pe alta cale decat prin programe de televiziune/radiodifuziune, acele medicamente care prin compozitia si obiectivul lor sunt destinate si concepute a fi utilizate fara interventia unui medic in ceea ce priveste diagnosticul, prescrierea sau urmarirea tratamentului, la nevoie cu recomandarea farmacistului.
(4) Este interzisa publicitatea pentru farmacii difuzata in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune, care induce ideea ca farmacia respectiva reprezinta model sau etalon pentru celelalte farmacii, precum si publicitatea la farmacii care reprezinta publicitate mascata la medicamente."

  • Ce spun in prezent art. 29 alin. 6 si art. 31 alin. 7 din legea nr. 504/2002 a audiovizualului:
"Art. 29:
(6) Comunicările comerciale audiovizuale destinate produselor şi tratamentelor medicale disponibile numai pe bază de prescripţie medicală sunt interzise.
Art. 31:
(7) Publicitatea sau teleshoppingul pentru produsele medicale si tratamentele medicale pentru care este necesara o prescriptie medicala este interzis."

In forma propusa de senatorul UDMR Alexandru Vegh, acesta ar arata astfel:

"Art. 29 (6) Comunicarile comerciale audiovizuale destinate produselor si tratamentelor medicale sunt interzise
Art. 31 (7) Se interzic plasarea de tigari ori alte produse din tutun sau de produse ale unor operatori economici al caror obiect principal de activitate il contitutie fabricarea ori vanzarea unor astfel de produse, precum si plasarea de produse sau tratamente medicale disponibile numai pe baza de prescriptie medicala." 

eliminandu-se deci conditia de "prescriptie medicala".

Proiectul a fost depus pe 1 aprilie la Senat, prima camera sesizata, si urmeaza sa intre in parcursul legislativ.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5988 vizualizari

  • +36 (36 voturi)    
    Bravo! (Luni, 6 aprilie 2015, 15:50)

    dandra [utilizator]

    Complet de acord. 6 din 10 reclame sunt la medicamente: esti virusat - baga 7 medicamente in tine; ai mancat ca un porc - ia niste triferment; ai stat prea mult la calculator - ia repede niste diclofenac.
    In ziua de azi nici nu trebuie sa fi bolnav, ca aceste reclame iti sugereaza diferite afectiuni pe care nu le ai.
    Nu exista niciun fel de reglemantare, romanul baga in el medicamente ca pe tic tac.
    • +4 (4 voturi)    
      Comentariu sters de utilizator (Luni, 6 aprilie 2015, 21:32)

      [anonim] i-a raspuns lui dandra

  • +24 (24 voturi)    
    Oricum nu ma uit la TV, nu ascult radio, (Luni, 6 aprilie 2015, 15:57)

    emil bobu [utilizator]

    pentru ca nu poti sa asculti un sfert de ora fara sa auzi "aveti probleme cand mergeti la toaleta? luati..."

    E ridicol sa faci asemenea reclame.

    Cat despre bugetele media, or gasi firmele alte contracte, poate mai putin dezgustatoare.
  • -11 (15 voturi)    
    vesnica marota (Luni, 6 aprilie 2015, 15:59)

    naumo-viciu [anonim]

    ale HN vizavi de ce se intampla in media...
    pe de alta parte, daca ar disparea din televiziune si radio ar prolifera in online.
    si probabil ca extensia chrome cu o manuta intr-un hexagon rosu ar arata cifra 30 in loc de 18 pe site-ul acesta.
  • +23 (23 voturi)    
    foarte bine (Luni, 6 aprilie 2015, 16:01)

    I [utilizator]

    baga romanii in ei medicamente de parca ar fi bomboane. Degeaba iei medicamente daca dupa ce te faci bine revii tot la stilul de viata care te-a adus in situatia de a lua medicamente si prima data.

    Cei mai afectati sunt cei mai in varsta care cred tot ce apare la tv.
  • +17 (17 voturi)    
    Eu unul sunt de acord... (Luni, 6 aprilie 2015, 16:09)

    Gigi [anonim]

    sa se scoata aceaste reclame (medicamente, farmacii) dar si reclamele in care sunt folositi copii. Mi se pare un abuz si influenteaza rau de tot copiii. Mananca copiii la salam nu stiu de care, la kinder si alte minuni si ne plangem ca multi sunt obezi de mici.
  • +9 (9 voturi)    
    zic eu (Luni, 6 aprilie 2015, 16:19)

    belphegor [anonim]

    Astept de mult asa ceva dar de cand pacientul a fost pus in centrul unui system care functioneaza salbatic dupa regulile economiei de piata, el fiind vazut EXCLUSIV ca un consummator de servicii si produse specifdice , de cand au aparut asa-zisele "suplimente alimentare" care fara a se supune macar regulilor bunului simt au invadat piata si tv-ul intru prostirea prostilor cautatori de sperante...trist.E deja prea tarziu !
  • +13 (15 voturi)    
    Proiectul (Luni, 6 aprilie 2015, 16:25)

    ipolitic [utilizator]

    a fost depus pe 1 aprilie.
    Cine isi inchipuie ca acest mechanism de extorcare a pacientilor poate fi oprit vreodata, ori e idealist ori vrea sa obtina niste contraargumente substantiale pentru a se lasa convins. Domnule szenator, nu mai bine militati pentru diversificarea farmaciilor? In cazul meu, bolnav recalcitrant cu polihiperaciditate bazica, astept cu nerabdare reclame cu farmacia burtii, intrucat farmacia inimii (de exemplu) pentru mine este inutila.
  • +11 (11 voturi)    
    de acord (Luni, 6 aprilie 2015, 17:06)

    Klaus_CT [utilizator]

    In general imi displac total pozitiile ipocrite ale UDMR, insa de data aceasta sunt total de acord cu initiativa senatorului maghiar.
  • -8 (10 voturi)    
    leacuri babesti (Luni, 6 aprilie 2015, 17:12)

    goe [anonim]

    in conditiile in care exista rubrica de teleshopping 1-2 ore pe zi la aproape toate televiziunile in care vand iluzii si minciuni, eu nu m-as grabi sa interzis medicamentele. Sunt si oameni ipohondri, sunt si oameni care duc pe picioare boli care se pot rezolva usor. Da e cam invaziv cu lanturile mari cu bugete mari de publicitate gen Catena si Dona, si din cand in cand Sensiblu. Dar macar afla omul tratamentele posibile si refuza un medicament homeopat gen Oscillococcinum cand il recomanda doctorul de familie. Ok marketing, dar e irational sa vinzi apa imbuteliata de 1000 de ori mai scump decat cea de la robinet, sau similar bilute de zahar ca medicament de raceala (asta in cazul in care nu sunt doze mici de otravuri) ...
  • +10 (12 voturi)    
    Si nu numai (Luni, 6 aprilie 2015, 17:26)

    Blah [anonim]

    Ar trebui interzise si bannerele cu reclame la diferite clinici de boli deosebit de grave, iti strica tot cheful de viata sa vezi "cancer" scris pe toate gardurile.
  • +8 (12 voturi)    
    Foarte curajos si onest domnul senator. (Luni, 6 aprilie 2015, 17:44)

    ABM [anonim]

    Ma tem insa ca va fi scos rapid si discret din jocul politic, iar proiectul lui aruncat intr-un sertar in care nu se va mai uita nimeni, niciodata.

    Comentariul unui american in chestiunea copilotului german care a prabusit avionul in Franta:

    "Tipul suferea de depresie severa, iar companiile de medicamente au o mare vina.

    Se pare ca iar am avut dreptate. Acum va incepe operatiunea de acoperire. The U.S. corporate media nu spune ca medicamentele anti-depresive sint cauza prabusirii. Companiile farmaceutice stiu ca medicamentele lor provoaca omoruri in masa, sinucideri si ruineaza vietile oamenilor, dar ele sint principalii advertisers on the mainstream media si prostituatele media vor ascunde faptele pentru ca profiturile sa continue sa curga. Companiile farmaceutice sint de asememea mari finantatoare ale politicienilor, care nu vor pune niciodata intrebari dificile despre aceste medicamente.

    Vor spune televiziunile si ziarele ce medicamente lua copilotul? Stim ca mass-media din USA n-o va face. Poate ca mass-media din Germania are mai multa credibilitate si va spune adevarul. Dar ma indoiesc."

    Intrebarea e: cum a devenit industria farmaceutica o afacere multi-miliardara cind majoritatea medicamentelor sint bullshit? Iar raspunsul e... MARKETING.

    Exista pe youtube un foarte bun documentar pe tema acestei inselatorii planetare numit "The Marketing of Madness":
    https://youtu.be/Y1nbZCNDgbY?list=PL6D1B4EEE10C201E1
  • 0 (12 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Luni, 6 aprilie 2015, 17:51)

    [anonim]

  • +5 (7 voturi)    
    În sfârșit (Luni, 6 aprilie 2015, 18:27)

    charlie [utilizator]

    ...văd și eu o inițiativă legislativă cu cap și care protejează cetățeanul !
    Bravo, domnule parlamentar, cinste dumneavoastră, în încercarea de a opri (puțin) marea șarlatanie din mass media !
  • +6 (10 voturi)    
    Bravo.Sunt interzise in toata Europa cinstita ! (Luni, 6 aprilie 2015, 18:43)

    Plagarus [utilizator]

    Dar nu numai in cea " cinstita " de ex in Republica Moldova este interzisa din 2012 !
    In Suedia este interzisă reclama la medicamente.
    Reclamele ridicole si idioate, este drept perfect potrivite gradului de cultura autohton, le cer romanilor sa mearga la Catena de doua, trei ori pe zi, daca se poate tinandu-se de mana intr-o hora nesfarsita.
    Doar medicul ar trebui să fie cel ce le prescrie şi nu să fie luate după ureche, în funcţie de reclamele difuzate la radio sau TV.
    Medicul este cel care trebuie să stabilească ce medicamente trebuie să luăm fiecare în parte, în funcţie de boala pe care o are sau de ce anume suferă, pentru că aşa, oamenii în marea lor majoritate, nu au cultura medicală, acesta este pericolul.
    Ei n-au cultura medicală şi ascultă acolo: medicamentul X e bun la aia, Z, la cealaltă, e bun la oase, la nu ştiu ce, la creier, şi fără să mai meargă la doctor se duce la farmacie şi cere medicamentul. Care e explicaţia pentru care în România numărul farmaciilor a crescut extraordinar de mult ?!!!!
    In tarile civilizate farmacia este a farmacistului, una si atat, iar numarul farmaciilor este strict controlat si este cat mai mic posibil, aceasta pentru a nu se incuraja transformarea farmaciei intr-o afacere din cele mai murdare, cum se intampla la noi. Este deasemenea interzisa deschiderea de farmacii de catre depozite sau importatori de medicamente, in aceeasi idee, de a se evita monopolul. In Romania sunt de opt sau zece ori mai multe farmacii ca oriunde. Exista, incredibil si de tot rasul, cate trei, patru farmacii in acelasi corp de cladire, normal, toate din lanturi.
    Un calcul relativ simplu, bazat pe realitate, ne spune ca la populatia actuala, si care de fapt este intr-o continua scadere, reducerea cu cel puțin 50% a numărului de farmacii ar fi nu numai posibila, ci si necesara. Actul medical si cel farmaceutic ar deveni mult mai eficient si mai economic, iar populatia va avea numai de castigat.
  • +8 (8 voturi)    
    stop si de la capat (Luni, 6 aprilie 2015, 19:17)

    rammstein [anonim]

    In sfarsit un om normal la cap !!!!...s-o vedem pe securista de la catena acum >>>>>...BRAVO !!!....sa se termine cu mafia farmacilor si medicamentelor ....
  • +6 (6 voturi)    
    Foarte bine! (Luni, 6 aprilie 2015, 20:01)

    reiand [utilizator]

    Sunt uimit că avut cineva, cu atât mai mult un senator, curajul să propună așa ceva. Ce se întâmplă în România este revoltător. Iar titlul acestui articol este cât se poate de părtinitor: mai importante sunt profiturile trusturilor media decât sănătatea oamenilor.

    Media trăiește din auto-medicația excesivă a românilor, stimulată prin reclame, ca atare este un subiect tabu. Spre exemplu, articolul ăsta a fost refuzat la publicare pe Contributors.ro, pe motiv că "nu e suficient de bine documentat": https://medium.com/@aog/medicamentele-nu-sunt-nici-bomboane-nici-detergen%C8%9Bi-2f6eeeda349b
  • +5 (5 voturi)    
    Oarecum da! (Luni, 6 aprilie 2015, 20:24)

    Ionut [anonim]

    Cam este adevarat. este un bombardament imens de reclame care induc lucruri complet aberante. numai reclama aia imi vine in minte la bilomag forte...are cantitatea maxima admisa de substanta...ai sa mori tu..asa si? nu mi-ar parea rau sa se intample asta. cand ii aud...medicament sigur...ei ca cine zice asta? ai studii sa demonstreze??
  • +3 (3 voturi)    
    Opinie (Luni, 6 aprilie 2015, 20:49)

    Adrian Popescu [anonim]

    PUBLICITARII , LA MUNCA . Publicitate sa se faca doar la produsele alimenare . Restul este o mizerie .
  • +2 (2 voturi)    
    legislatie la nivel european? (Luni, 6 aprilie 2015, 23:11)

    FlorinMiron1 [anonim]

    cum e la nivel european cu reclamele la medicamente ?
    unde e permis si unde nu?
    dar in sua , canada ?
  • 0 (0 voturi)    
    terorism (Miercuri, 23 decembrie 2015, 14:46)

    Lucian [anonim]

    Reclamele de medicamente de inimă se folosesc de teroare și intimidare pentru a le vinde spunând că dacă nu le iei faci infarct sau blocaj conoranian sau faci așa: biiiiiiiiiiiip. Sunt acte de terorism și ar trebui interzise și cei care le-au făcut-închiși mulți ani.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by