Vicepresedintele comisiei de Cod Electoral Mihai Voicu (PNL) a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre posibilele reguli de vot aplicabile in 2016

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Marţi, 10 martie 2015, 10:22 Actualitate | Politic


Mihai Voicu
Foto: HotNews.ro
Trei proiecte de legi importante au intrat luni pe circuitul parlamentar, dupa ce au fost adoptate in Comisia de Cod electoral: legea alegerilor locale, legea partidelor si a finantarii partidelor politice. A mai ramas in discutie legea alegerilor parlamentare. Care sunt cele mai importante modificari ale regulilor jocului electoral care s-ar putea aplica in 2016? Vicepresedintele Comisiei de Cod Electoral, deputatul PNL Mihai Voicu, a discutat online cu cititorii HotNews.ro.
  • Pune intrebari prin formularul de comentarii de la finalul articolului
  • Nu adresati mai mult de doua intrebari
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care contin mai mult de doua intrebari, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana
Cele trei proiecte de legi (alegeri locale, partide politice, finantarea partidelor) au intrat luni pe circuitul parlamentar, fiind transmise Senatului, decizionala fiind Camera Deputatilor.

Cele mai importante modificari la legea alegerilor locale:
  • alegerea primarului intr-un singur tur;
  • alegerea presedintelui consiliului judetean in mod indirect;
  • partidele si candidatii independenti vor depune liste de sustinatori pentru fiecare lista de candidati pentru consiliul local si pentru consiliul judetean;
  • o persoana poate semna pentru sustinerea mai multor candidati independenti sau liste de partid;
  • introducerea corpului functionarilor electorali;
  • introducerea sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal.
Cele mai importante modificari la legea partidelor politice:
  • Dispar restrictiile care faceau imposibila aparitia unui partid regional sau local. Astfel, noul proiect de lege prevede ca "partidele politice se pot organiza si functiona la nivel national, la nivel local sau atat la nivel national, cat si local, conform statutului propriu
  • Dispar conditionarile in ce priveste numarul de semnaturi, care facea aproape imposibila aparitia de partide noi. Potrivit noilor propuneri "lista trebuie sa cuprinda cel putin 3 membri fondatori"
Cele mai importante modificari la legea finantarii partidelor politice:
  • Parlamentarii au decis finantarea campaniilor de la bugetul de stat, in anumite conditii. Candidatii si partidele care au obtinut cel putin 3% din voturi vor primi inapoi sumele cheltuite, dupa alegeri, cu respectarea anumitor praguri de cheltuieli. Banii vor trebui sa treaca printr-un cont de campanie si sa acopere facturi emise catre partid.
  • Teoretic, se interzice acordarea de galeti, pixuri sau alte materiale promotionale in campania elecotorala. Astfel noua lege prevede ca "In campania electorala pot fi utilizate numai urmatoarele tipuri de materiale de propaganda electorala: a) afise electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latura si 350 mm cealalta latura; afisele electorale prin care se convoaca o reuniune electorala, vor avea 400 mm o latura si 250 mm cealalta latura care vor fi amplasate in locurile speciale pentru afisaj; b) materiale de propaganda electorala audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuala; c)publicitate in presa scrisa; d)materiale de propaganda electorala online; e) brosuri, pliante si alte materiale tiparite.
  • Partidele politice vor putea sa-si finanteze campaniile electorale din bani imprumutati de la persoane fizice si juridice, "dar numai prin acte autentice notariale sub sanctiunea nulitatii absolute, insotite de documente de predare-primire, in contract prevazandu-se modul si termenul de restituire a acestora".
  • Romania Libera noteaza ca "rolul AEP a fost intarit, institutia primind si atributii de verificare a cheltuielilor partidelor, si nu doar a veniturilor, ca pana acum. Insa departamentul de control al finantarii nu a fost scos de sub autoritatea AEP (a carei conducere este aleasa politic - n.r.), asa cum au solicitat unii experti in legislatie electorala. Pe de alta parte, parlamentarii au fost indulgenti in ceea ce priveste sanctiunile pentru politicienii care incalca noile reglementari. Amenda maxima va fi de 50.000 de lei, fata de 25.000 in prezent, iar sanctiunile cele mai drastice sunt blocarea decontarilor de la bugetul de stat sau confiscarea sumelor colectate ilegal."
In fine, in ce priveste al patrulea proiect de lege - cel referitor la alegerile parlamentare - presa noteaza ca majoritatea PSD din comisie nu a lamurit inca problema votului prin corespondenta pentru romanii din diaspora. Prin noua lege a alegerilor parlamentare, aflata inca in faza de proiect, diaspora ar urma sa aiba sapte parlamentari, fata de sase in prezent. Fostul consilier prezidential, Sebastian Lazaroiu, a scris recent pe Facebook ca PNL si PSD ar fi batut deja palma pentru revenirea la vot pe liste si abandonarea scrutinului uninominal.

"Acestea fiind stabilite, deja nu cred ca se va mai opune cineva votului prin corespondenta. Pentru ca nu mai conteaza daca voteaza un milion sau trei milioane de romani din afara granitelor. Ponderea lor in Parlament e fixa: 1,6% sau 7 mandate. Spre comparatie, un milion de voturi dni tara cumparate cu galeti vor valora 70 de mandate de parlamentar", a mai scris Lazaroiu pe Facebook.

Lazaroiu a acuzat PNL ca este "deja complice la inselatoria asta" si ca "singura corectura care se mai poate face este ca voturile romanilor din afara sa fie alocate circumscriptiilor electorale in care au adresa din buletin."


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














2194 vizualizari

  • alegeri în două tururi pentru primar (Marţi, 10 martie 2015, 10:34)

    Andrei Mihăescu [anonim]

    Alegerile într-un singur tur pentru primari au omorît practic democrația la nivel local. Primarul în funcție are întotdeauna prima șansă fie pentru că voturile care i se opun sunt împărțite între mai mulți candidați, fie pentru că acea emoție, care se generează între tururile de scrutin și care aduce și nehotărîții la vot permițînd o victorie la limită a opoziției, nu mai există.

    Pentru comparație dacă pentru președinție s-ar fi votat într-un singur tur ar fi cîștigat Iliescu în 1996, Năstase în 2004 și Ponta în 2014.

    De ce ați cedat presiunilor primarilor domnilor din PNL și de ce nu susțineți această modificare care ar întări democrația din România?
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:01)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei Mihăescu

      Intr-adevar, corect pentru democratia din Romania ar fi ca primarii sa fie alesi prin scrutin in doua tururi. PNL a avut aceasta pozitie in Comisie si o va mentine si prin amendamente in plen. Din pacate, majoritatea PSD-UNPR-PC a trecut la vot scrutinul intr-un singur tur. Din fericire, in cazul alegerilor pentru presedintele Romaniei votul in doua tururi este prevazut de Constitutie si nu poate fi modificat.
  • alegeri palamentare (Marţi, 10 martie 2015, 11:06)

    IOAN LECHINTAN [anonim]

    Buna Ziua dl Voicu
    ref la alegerile parlamentare:

    parerea mea:
    1. Sa nu permiteti niciunei organizatii care nu este inscrisa in Registrul Partidelor Politice sa participe cu candidati pe listele pentru alegeri, de orice fel.

    2. Ref la minoritati :
    Sistemul actual da dreptul minoritatilor sa aiba un parlamentar din oficiu , desemnat intern de care respectivii minoritari. Deci, cetatenii minoritari sunt reprezentati legal.
    In consecinta , propunem ca acei cetateni , sa nu mai fie trecuti pe listele de alegatori, pentru ca
    li se creaza un avantaj de 100% in procesul
    electoral fata de cetatenii romani.
    Normele de reprezentare actuale sunt aprox de
    1 parlamentar la 50000 cetateni cu drept de vot.
    Cetatenii minoritari cu drept de vot , sunt in numar total N , ( nu stiu exact). Propun ca nr de voturi
    ale parlamentarilor ce reprezinta minoritatile , sa fie ponderat , tot in proportia de 1;50000.
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:04)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui IOAN LECHINTAN

      1.Noua lege a partidelor politice nu modifica procedura de inregistrare. In continuare, partidele vor fi inscrise in Registrul Partidelor Politice, aceasta inscriere fiind si o conditie pentru depunerea de candidaturi.

      2. Nu putem exclude nici un cetatean roman, indiferent de etnia sa de la un drept constitutional, in cazul nostru dreptul de a alege si de a fi ales. Intr-adevar, un deputat care reprezinta o minoritate este ales in Parlament cu un numar mai mic de voturi, insa este o optiune democratica pe care Romania a facut-o de foarte multa vreme si pe care nu intentionam sa o modificam.
  • Reforma de forma! (Marţi, 10 martie 2015, 11:07)

    EuSiCuMine [utilizator]

    1. Sunt foarte dezamagit ca PNL a decis sa sustina alegerea primarilor intr-un singur tur. Credeam ca dumneavoatra politicienii ati invatat ceva din 16 noiembrie. Atunci, in primul tur Iohannis a obtinut 30,37% din totalul voturilor exprimate, iar Victor Ponta 40,44%. Aveam o diferenta de peste 10% (puncte procentuale). In turul al doilea Iohannis a luat 54,43% (o crestere de peste 24 puncte procentuale) iar Victor Ponta 45,56%. Diferenta dintre cei doi s-a inversat la aproximativ 9% in favoare lui Iohannis. Cine a facut diferenta au fost tinerii si cei care nu ies la vot, dar acum au iesit, diaspora… Daca alegerile ar fi fost intr-un singur tur, ar fi castigat fluierand Ponta desi majoritatea populatiei nu il voia! Oamenii despre care spunem ca au facut diferenta la acele alegeri, nu ar mai fi contat. Reprezentantul baronilor ar fi fost azi presedinte. Asa se va intampla la alegerile locale, daca se pastreaza sistemul actual de vot. Vor conta nucleele dure, simpatizantii si beneficiarii pomenilor electoarale care vor vota oameni nereprezenativi pentru majoritatea electoratului. Continuarea baronizarii este asigurata! Felicitari! Intrebarea este ce ati invatat din 16 noiembrie si de ce ati decis sustinerea alegerilor primarilor intr-un singur, cand este clar din exemplul din 16 noiembrie ca numai alegerile in doua tururi pot arata efectiv ce doresc votantii?

    2. Cum ati tinut cont de propunerile societatii civile, care din cate stiu a cerut la unison votul in doua tururi pentru primari?

    3. Cum ati ajuns la concluzia ca presedintii de consilii judetene trebuie votati de consilierii judeteni, prin vot SECRET? Vor mai fi acesti presedinti de consilii judetene alesii poporului, desi poporul nu ii mai voteaza? Acesti oameni au o putere extraordinara si dumneavoatra ne spuneti ca noi votantii nu vom mai avea nimic de zis in alegerea lor! Cine va credeti? Mimam democratia?
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:07)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui EuSiCuMine

      1. PNL nu sustine nici in prezent alegerea primarilor dintr-un singur tur. Numai faptul ca exista o alta majoritate, adica PSD-UNPR-PC a dus la adoptarea votului intr-un singur tur. Va asigur ca ne vom lupta in continuare in cadrul dezbaterii in plen pentru adoptarea votului in doua tururi.

      2. Am fost in permanenta in dialog cu reprezentantii societatii civile si acestia cunosc faptul ca am sustinut si vom sustine votul in doua tururi.

      3. Va reamintesc faptul ca pana in 2004 inclusiv, presedintii Consiliilor Judetene erau alesi indirect. Asadar, nu este o premiera pentru Romania. Reprezentarea cetatenilor este oricum asigurata de catre consilieri si in consecinta nu este vorba de vreo procedura nedemocratica sau neconstitutionala.
  • Legea electorala (Marţi, 10 martie 2015, 11:12)

    Graur Carmen [anonim]

    Care este motivul pentru care nu se discuta introducerea votului on-line, macar pentru diaspora?
    Acest tip de vot ar asigura accesul liber la vot pentru diaspora. Ar fi necesara si preinscrierea pe liste electorale in diaspora pentru obtinerea unui cod unic personal care sa ofere votantului unicitatea si siguranta votului. Desigur, acest sistem poate sa fie aplicat si in tara.
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:08)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Graur Carmen

      PNL sustine de urgenta dezbaterea unei legi care sa introduca modalitati de vot alternativ pentru romanii din strainatate. Indiferent ca este vorba despre votul prin corespondenta sau votul prin internet, va asigur ca vom depune toate demersurile pentru ca o astfel de lege sa fie aprobata.
  • Alegeri locale - diaspora (Marţi, 10 martie 2015, 11:22)

    Crisan Popescu [anonim]

    Intrebare pentru Mihai Voicu - Presedintele Comisiei parlamentare de Cod Electoral

    Diaspora romaneasca are 2 componente majore:
    1) stabilita in tarile UE;
    2) stabilita in tarile nonUE;
    Mai departe ma refer la diaspora din tarile UE. Romanii de acolo sunt si ei de doua feluri: rezidenti (stabiliti cu acte in regula) si nonrezidenti (ocazionai).
    Ma refer mai departe exclusiv la romanii rezidenti in tarile UE.
    Intrebare: tema - alegerile locale:
    Conform legislatiei europene, romanii (sunt cetateni europeni) stabiliti in UE au dreptul de a alege si a fi alesi in administratia publica locala/regionala de acolo. In acelasi timp, au dreptul de a alege si a fi alesi si in administratia locala din Romania. Parca ceva nu e in regula. Se creaza posibilitatea ca unii romani (cei din alte state UE) sa aiba mai multe drepturi electorale decat cei din Romania. Este o discriminare. Unde voteaza acestia ? Cum se reglementeaza cazul ?
    Eu am o solutie insa nu pot sa pun si intrebarea, sa dau si raspunsul.
    Multumesc.
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:10)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Crisan Popescu

      Situatia enuntata de dvs este reglementata in sensul in care cetatenii romani stabiliti intr-o tara membra UE care doresc sa-si exercite drepturile electorale in tara respectiva nu mai pot vota sau candida si la alegerile locale din Romania. Daca un cetatean incalca aceasta interdictie, o face pe raspundere proprie, insa situatia este reglementata.
  • Liste alegători (Marţi, 10 martie 2015, 11:23)

    revelare [utilizator]

    Cum explicați manipulările PNL de la ultimul referendum de destituire a lui Băsesc, când se căuta limitarea nr. de alegători doar la cei înscriși pe listele permanente și se încerca eludarea listelor suplimentare precum și și ce avea BEC și evidența populației cf. CNP ?
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:12)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui revelare

      Listele suplimentare nu au fost la nici un scrutin, si deci nici la referendum eludate in vreun fel. Pe listele suplimentare sunt trecuti alegatorii care figureaza pe o lista permanenta, insa din diverse motive voteaza la o alta sectie de votare decat cea de domiciliu.
  • Buletin de vot - propunere (Marţi, 10 martie 2015, 11:28)

    Buerebista [utilizator]

    Pe buletinul de vot să apară și poziția ,,Nici unul dintre candidați".
    În cazul în care această poziție întrunește cel mai mare număr de voturi în circumscripția electorală respectivă, atunci să se impună obligativitatea reluării procesului de votare, după un anumit număr de zile stabilit prin lege, condiția fiind ca nici unul dintre candidații care au fost pe listele electorale precedente, să nu mai aibă dreptul de a se înscrie în acele alegeri.
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:14)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Buerebista

      Votul alb exista intr-adevar in unele tari insa are un echivalent si anume, neprezentarea la vot. Nu exclud posibilitatea ca in viitor sa dezbatem introducerea unei astfel de rubrici, insa trebuie sa cantarim foarte bine daca exista o utilitate si daca nu cumva absenta de la vot semnifica exact acelasi lucru.
  • Prevenirea votului ilegal (Marţi, 10 martie 2015, 11:33)

    Vlad [anonim]

    Referitor la subiectul introducerea sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal.
    Ce relevanta are un astfel de sistem cand la alegerile locale, fiecare votant trebuie sa voteze in sectia de care apartine?

    Inteleg necesitatea unui astfel de sistem la alegerile europarlamentare sau prezidentiale, dar nu se poate vorbi despre vot multiplu la alegerile locale.

    Daca intri intr-o sectie de care nu aparti, esti trimis la fluierat ca sa-ti votezi primarul tau nu alt primar.
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:15)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vlad

      Aveti dreptate, acest sistem va fi folosit la alegerile europarlamentare, prezidentiale dar si la alegerile parlamentare in situatia in care se va aproba revenirea la scrutinul de lista.
  • Votul pe liste (Marţi, 10 martie 2015, 11:38)

    Vladf [anonim]

    Este adevarat ca votul la alegerile parlamentare o sa fie facut pe liste si nu pe colegii cum este in prezent?

    Cred ca este cea mai mare palma pe care o dati democratiei din 89 pana in prezent.
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:19)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vladf

      Comisia nu a aprobat inca noua lege a alegerilor parlamentare, insa cele mai mari sanse le are revenirea la scrutinul de lista. Desigur ca orice fel de sistem poate fi dezbatut si se pot identifica avantaje si dezavantaje. Respect punctul dvs de vedere, insa in opinia mea este nevoie sa facem acest pas pentru a intari partidele politice si pentru a avea un Parlament in care sa poata fi reprezentati si cetateni mai putin "eligibili" sau care nu au posibilitati financiare de a-si sustine campania. De altfel, am constatat dintr-un sondaj de opinie recent ca 54% din cetateni sustin revenirea la votul pe lista, 28% prefera pastrarea colegiilor uninominale, diferenta constand in cetateni care nu se pronunta asupra acestui subiect.
  • reforma votului minoritatilor (Marţi, 10 martie 2015, 11:44)

    niculae mircea [anonim]

    Buna ziua dl.Voicu Rreferitor la minoritaile din parlament consder ca numarul parlamentarilor apartinind acestora este foarte mare ceea ce altereaza procesul democratic. ce vom face cind in procesul globalizarii vor aparea si mai multe minoritati in tara noastra. de aceea cred ca in conditiile unui parlament cu 300 de membrii ori acestea sa nu aiva drept de vot, vocile acestora sa fie auzite in parlament ori toate minoritatile in afara de cea maghiara sa aiva un singur vot care sa fie transmisibil . cind o anume o minoritate are ceva de spus ,sa isi expuna parerea in plenul parlamentuluii
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:22)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui niculae mircea

      Situatia descrisa de dvs nu poate aparea deoarece reprezentare parlamentara au numai minoritatile care au o anumita traditie istorica in Romania si nu minoritatile care se constitutie pe baza de imigratie. Eu sunt un sustinator al actualului sistem de reprezentare al minoritatilor si nu consider ca ar trebui sa le retragem niste drepturi deja castigate.
  • precedent periculos (Marţi, 10 martie 2015, 11:50)

    Elena Stoican [anonim]

    Domnule Mihai Voicu, "cersetoria" moderna la care s-a pretat Monica Macovei in campania prezidentiala trecuta, vad ca nu e cuprinsa in proiect? Daca e iligala, specificati in proiect. Altfel, prin imitatie, vor face si altii ca ea si nu vor pati nimic.
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:23)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Elena Stoican

      Finantarea campaniilor electorale a fost oricum schimbata din temelii. Am introdus finantarea exclusiv de la bugetul de stat tocmai pentru a rupe legaturi de finantare intre candidati sau partide pe de-o parte si finantatori care ar fi putut sa conditioneze contributia lor de obtinerea unor avantaje ulterioare.
  • Când veți termina codul electoral ? (Marţi, 10 martie 2015, 11:58)

    Vandici Maria [anonim]

    Vă rog să-mi spuneți dacă veți introduce în codul electoral votul electronic și dacă la viitoarele alegeri fiul meu care trăiește în Oxford va putea vota fără să se deplaseze în altă localitate.
    Vreau să vă spun că în 2014 între cele două tururi de scrutin a fost ziua lui și l-am întrebat ce-și dorește de ziua lui, mi-a răspuns,, un buletin de vot,,. Aș vrea ca toată clasa politică din România să se simtă cum m-am simțit eu atunci! Menționez că a făcut la Universitatea Oxford colegiul, masterul și doctoratul și nu are dreptul efectiv să voteze.
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:24)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vandici Maria

      Vedeti raspunsul de mai sus la o intrebare cu continut similar.
  • Prevenirea votului multiplu (Marţi, 10 martie 2015, 12:15)

    adi [anonim]

    Care este starea curenta a implementarii unui sistem de prevenire a votului multiplu?
    Ce proiecte au fost propuse, analizate, pe ce criterii, care sunt recomandarile comisiei?
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:25)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui adi

      Comisia a aprobat implementarea unui astfel de sistem si Serviciul de Telecomunicatii Speciale a confirmat ca are capacitatea tehnica de a pregati acest sistem. Inteleg ca exista si un angajament din partea actualului guvern pentru finantarea costurilor.
  • Modificarea normei de reprezentare (Marţi, 10 martie 2015, 12:23)

    adi [anonim]

    A doua intrebare pentru dl. Voicu: care este starea implementarii vointei populare, exprimate prin referendumul validat din 2007, privitoare la un numar maxim de 300 de parlamentari?
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:28)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui adi

      Referendumul la care faceti referire prevedea 300 de parlamentari in ipoteza unui sistem unicameral. In plus, mai exista o dificultate, si anume grupul minoritatilor nationale. Presupunand ca am stabili un numar de 200 de deputati si 100 de senatori, pentru a respecta cifra la care va referiti ar insemna ca acest grup ar reprezenta aprox 10% din Camera Deputatilor, ceea ce ar distorsiona reprezentarea politica a cetatenilor care opteaza pentru unul dintre celelalte partide reprezentate in Parlament.
  • Modelul de tara (Marţi, 10 martie 2015, 12:45)

    Mark2009 [utilizator]

    Cele trei proiecte de legi au fost ele cuprinse intr'un pachet mai amplu, spre exemplu intr'un model de tara, sau v'ati bazat pur si simplu pe un interes electoral conjunctural, strict legat de anumite interese ?

    Daca da, ce modele sau ce combinatie de modele ati urmat.

    Ati avut o tinta anume ?
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:30)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mark2009

      Obiectivul comisiei din care fac parte este strict acela de a modifica legislatia electorala. Daca va referiti doar la acest domeniu, atunci raspunsul este da. Am luat in considerare un intreg pachet de legi care nu se refera doar la modalitatea de alegere ci si de exemplu la infiintarea partidelor politice sau la finantarea acestora, obiectivul fiind acela de a avea alegeri care sa nu fie afectate in nici un fel de interese sau finantari ilegale.
  • alegeri locale cu cand. din circ. electorale (Marţi, 10 martie 2015, 12:57)

    c. avrameanu [anonim]

    DE CE nu se organizeaza alegeri pe circ. electorale[CU CANDIDATI DOMICILIATI PERMANENT IN CIRC. si CARE LE CUNOSC PASURILE]?ACUM sunt cons. locali[judeteni] majoritatea din resedinta de comuna sau resedinta de judet.
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:33)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui c. avrameanu

      Depinde de fiecare partid politic sa inscrie candidati pe lista de consilieri judeteni astfel incat sa reprezinte toate zonele dintr-un judet. De asemenea, dvs ca alegator, in cazul in care acest criteriu este foarte important pentru dvs, puteti alege lista unui partid ce contine unul sau mai multi candidati ce reprezinta zona dvs.
  • pe cine reprezentati?! (Marţi, 10 martie 2015, 13:15)

    Mircea Stoica [anonim]

    Interesele cui le reprezentati cand acceptati sub aceasta forma unele dintre cele mai importante legi care definesc sistemul democratic?! Chiar nu intelegeti ca cea mai importanta criza politica este cea a reprezentarii? Ca oamenii nu se simt realmente reprezentati nici macar de cei pe care ii voteaza! Chiar credeti ca dispretul si dezamagirea fata de PSD va vor aduce la guvernare fara sa faceti nimic?!

    Care este viziunea PNL, detaliata, refertoare la aceste chestiuni: sistem de vot (proportional sau nu, pe liste sau pe colegii, ce fel de circumscriptie - nationala sau judeteana, etc.), modul de functionare al bicameralismului, legea partidelor (de ce si regionale sau locale?) modalitatea de vot pt. cei din strainatate, etc. De ce nu exista publicata acesta viziune (daca exista!).
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:39)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mircea Stoica

      PNL sustine pentru alegerile locale alegerea primarilor in doua tururi de scrutin iar pentru alegerea presedintilor de Consilii Judetene, fie tot alegerea din doua tururi, fie alegerea indirecta din randul consilierilor judeteni. Excludem votul intr-un singur tur pentru vreuna dintre aceste categorii.

      Cu privire la alegerile parlamentare, sustinem revenirea la votul proportional de lista in circumscriptii judetene. Avem aceasta optiune pentru ca, din pacate, votul pe colegii uninominale a dovedit ca poate trimite in Parlament oameni care si-au bazat alegerea aproape exclusiv pe resurse financiare. In plus, revenirea la scrutinul de lista garanteaza un numar fix de parlamentari, situatia actuala in care peste 150 parlamentari au fost alesi in plus fata de numarul initial nu va mai putea fi repetata.

      Pentru cetatenii romani din strainatate, sustinem cu tarie introducerea unei modalitati de vot alternativ, indiferent ca este vorba de votul prin corespondenta sau de votul prin internet.
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:39)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mircea Stoica

      PNL sustine pentru alegerile locale alegerea primarilor in doua tururi de scrutin iar pentru alegerea presedintilor de Consilii Judetene, fie tot alegerea din doua tururi, fie alegerea indirecta din randul consilierilor judeteni. Excludem votul intr-un singur tur pentru vreuna dintre aceste categorii.

      Cu privire la alegerile parlamentare, sustinem revenirea la votul proportional de lista in circumscriptii judetene. Avem aceasta optiune pentru ca, din pacate, votul pe colegii uninominale a dovedit ca poate trimite in Parlament oameni care si-au bazat alegerea aproape exclusiv pe resurse financiare. In plus, revenirea la scrutinul de lista garanteaza un numar fix de parlamentari, situatia actuala in care peste 150 parlamentari au fost alesi in plus fata de numarul initial nu va mai putea fi repetata.

      Pentru cetatenii romani din strainatate, sustinem cu tarie introducerea unei modalitati de vot alternativ, indiferent ca este vorba de votul prin corespondenta sau de votul prin internet.
  • De ce nu se coopteaza sistemul ESTON? (Marţi, 10 martie 2015, 13:28)

    lupulsas [anonim]

    Acum 2 saptamani au fost alegeri in ESTONIA. Peste 20% din voturi au fost electronice. Sistemul e functzional, verificat, ESTONIA tzara partenera UE. De ce nu se coopereaza institutzional. Ca infrastructura necesare doar servere centrale ptr. procesare. Acestea exista la numeroase institutzii RO. Ptr. votantzi nu e necesara decat o legatura internet, CNP-ul, un celular ptr. a primi un PIN prin SMS. Nu e necesara recenzarea prealabila a votantzilor, oricum o masa mishcatoare in cazul DIASPOREI.

    Electronic voting ESTLAND
    Electronic voting (I-voting) is one of the possibilities to vote in addition to other voting methods. I-voting means in this context voting via Internet, not voting by using a special voting device.
    In 2012 a separate Electronic Voting Committee was established who is now responsible for conducting Internet voting while the National Election Committee retains a supervisory role.Internet voting was first introduced in the local elections of 2005, when more than 9 thousand voters cast their ballot via the Internet (this corresponded to about 2 per cent of all participating voters). Today, I-voting with binding results has been carried out six times in Estonia: in the local elections in October 2005, the parliamentary elections in March 2007, the European Parliament elections in June 2009 and May 2014, the local elections in October 2009, the parliamentary elections in March 2011 and the local elections in October 2013.  Some statistics on I-voting can be found here.  As of 2013, the source code of the I-voting software has been made public at https://github.com/vvk-ehk/evalimine.
    Brief description of the I-voting system
    I-voting principles
    Different ways to identify a person and to give digital signature while I-voting
    - I-voting by means of ID card
    - I-voting by means of digital ID
    - I-voting by means of mobile-ID
    Verification of I-votes
     
    Brief description of the I-voting system
    One of the traditional ways to vote is outside the polling district of t
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:40)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui lupulsas

      PNL sustine o modalitate de vot alternativ pentru romanii din strainatate, fie ca este vorba de votul prin corespondenta sau de votul electronic.
  • Un singur tur absolut DE NEACCEPTAT (Marţi, 10 martie 2015, 13:34)

    Daniel77 [utilizator]

    A avea un singur tur la alegeri inseamna distrugerea democratiei asa cum zice si primul comentariu de pe aceasta pagina. Daca sunt 5 candidati si sa zicem ca 45% din alegatori sunt de "stanga" si 55% sunt de "dreapta", iar unul din candidatii de stanga are 40 la suta in primul tur, iar al doilea de stanga are 5 la suta (45% total), pe cand in partea cealalta au 25, 20 si respectiv 10 (55% total) - va castiga cel de stanga cu 40 la suta chiar daca MAJORITATEA (55%) sustin un candidat de dreapta.

    Acest lucru s-ar putea vedea exact din cel de-al doilea tur. De fapt, nici nu trebuie sa facem ipoteze si teorii. Am facut exact la prezidentiale cum a functionat. Ponta a avut 40 la suta in primul tur, ceea ce inseamna ca ar fi castigat alegerile daca exista doar un tur, dar in al doilea tur a obtinut doar 45 la suta pentru ca majoritatea erau de fapt de dreapta, dar in primul tur s-au impartit voturile.

    Daca CHIAR vreti un singur tur, atunci trebuie sa alegeti VOTUL DE APROBARE (approval voting), unde oamenii pot vota (aproba) mai multi candidati deodata, iar cel care are cele mai multe voturi la final va fi castigator. Acest sistem e foarte simplu de inteles si folosit si este si cel mai democratic sistem de vot in existent - mult mai democratic decat sistemul cu un singur tur de acum, dar de asemenea si mai democratic decat cel cu 2 tururi de acum de la prezidentiale, care totusi lasa ceva loc de "vot strategic" (adica oamenii voteaza doar cu cei care cred ca "au sanse" sa castige, in loc sa voteze pe cei care ii plac cel mai mult).

    Votul de aprobare de asemenea da mult mai multe sanse partidelor mici sa creasca si chiar sa castige, daca sunt intr-adevar sustinute de majoritatea populatiei, pentru ca populatia nu va vota atunci "doar partidele cunoscute" crezand ca doar acelea pot castiga.

    https://www.youtube.com/watch?v=rCWjioIlVis

    http://rangevoting.org/Approval.html

    http://www.electology.org/#!approval-voting/cc04
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:41)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Daniel77

      Total de acord cu dvs. Va asigur ca vom face tot ceea ce tine de noi pentru ca votul pentru primari sa se desfasoare in doua tururi.
  • De ce nu e-voting ESTON, functzional, verificat (Marţi, 10 martie 2015, 13:46)

    lupulsas [anonim]

    3.      I-voting by means of mobile-ID
     
    This method was used for the first time during 2011 elections to the Riigikogu.
     
    Requirements:
    Mobile-ID SIM card with PIN codes and certificates
    Computer with Internet connection
    Mobile phone
    There is no need to install a card reader on the computer and special software; the mobile phone with the respective SIM card performs the functions of the card and card reader simultaneously. Mobile-ID must be activated by ID card prior to use.
     
    Stages of I-voting if mobile-ID is used:
    Voter opens the I-voting website (www.valimised.ee)
    Downloads and runs voter application
    Enters his/her mobile number into the application
    Identifies himself/herself by entering in the mobile phone the mobile-ID PIN1 code (prior to that a control code is sent to you mobile phone by SMS)
    Consolidated list of candidates in the electoral district of the residence of the voter shall be displayed to the voter on the computer screen
    Voter makes his/her choice with the computer
    Confirms his/her choice by digital signature, entering in the mobile phone the mobile-ID PIN2 code (prior to that a control code is sent to you mobile phone by SMS)
    Receives a notice screen that the vote has been accepted.
     
    Mobile-ID allows a person to be identified and give digital signatures but at the moment it is not  possible to vote by using a mobile phone, a computer with Internet connection is also needed. Thus, it is too early to talk about m-voting as such.
     
    I-voting may be tested before the elections at www.valimised.ee. This allows to check whether voter's computer has the required software, ID-card (or mobile-ID SIM card) certificates are valid and PIN codes exist. If any problems occur, there is still enough time to solve them.
     
    4.      Verification of I-votes
    Verification of electronic votes (I-votes) enables to receive more accurate information on the security of the computer that was used to cast the I-vote. Verification makes it possible to detect when the computer
  • votare prin corespondență (Marţi, 10 martie 2015, 14:31)

    Adrian Melencu [anonim]

    aveți în vedere un set de reglementari clare si unice valabile la orice fel de alegeri?

    de exemplu: votul prin corespondentă sau electronic, valabil pentru orice cetațean român la orice scrutin?

    de ce nu se renunță la impiedicarea votului celor care nu au acte valide? Legile electorale nu pot restricționa drepturile cetătenilor.

    registrul electoral pt diaspora pare restrictiv ( pentru alegerile locale si parlamentare) si nu un instrument care sa permita exprimarea libera, corectă și proporționala a votului. Parlamentarii pt diaspora ar trebui desfințați....
    • raspuns (Marţi, 10 martie 2015, 15:46)

      Mihai Voicu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adrian Melencu

      Da, numai ca nu am reusit pana acum. In opinia mea, toate legile electorale si cele care au legatura cu procesul electoral ar trebui unite intr-un Cod Electoral care sa dea coerenta procesului de votare din Romania si in care am putea introduce si modalitatile de vot alternativ pentru romanii din strainatate.

      Solicitarea de validitate a actului de identitate nu este o incalcare a unui drept. De aceea, autoritatile deschid birourile de evidenta a populatiei inclusiv in ziua votului si procedurile permit eliberarea unui act de identitate valid astfel incat dreptul de vot sa poata fi exercitat.

      Nu sunt de acord cu desfiintarea circumscriptiei electorale pentru diaspora, romanii din strainatate au si probleme specifice pe care cel mai bine le pot prelua niste parlamentari care-i reprezinta doar pe acestia. Pana in 2004, romanii din strainatate votau pentru parlamentarii din Bucuresti, ceea ce, trebuie sa recunoasteti, nu avea nici un fel de relevanta pentru ei.
  • alegeri parlamentare (Marţi, 10 martie 2015, 15:42)

    IOAN LECHINTAN [anonim]

    Buna Ziua dl Voicu
    Multumesc pentru raspunsuri.
    Cred ca sunt 20(21) parlamentari care reprezinta minoritatile.
    conf recensamant din 2011
    ucrainieni 51.000; 39600 germani; 28000 turci2300
    rusi lipoveni; 20500 tatari;96040 alte etnii; total
    259040 ( nr minoritari cu drept de vot este , desigur,
    mai mic !!) ; Sa lasam 21 parlamentari minoritati,
    care sa aiba toti la un loc 5 voturi !!
    Votul este un act politic; se intampla ca 1vot care are in spate 2000 cetateni cu drept de vot , sa incline balanta, exact cand nu trebuiesi in directia care nu trebuie ( parerea mea )


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version