Presedintele Senatului Calin Popescu-Tariceanu a trimis o scrisoare catre judecatorul Adrian Bordea, presedintele Consiliului Superior al Magistraturii, in care arata ca "majoritate importanta a societatii romanesti impreuna cu celelalte autoritati publice", asteapta un raspuns din partea institutiei pe care o conduce cu privire la "suspiciuni rezonabile privitoare la o posibila imixtiune a unui segment al Puterii Executive in defasurarea actului de Justitie" in cazul Bercea - Mircea Basescu.

Tariceanu precizeaza ca scrisoarea trimisa CSM nu este o sesizare, "ci se incadreaza in limitele comunicarii transparente dintre puterile statului, fiind o expresie a preocuparilor noastre permanente si a respectarii principiului separarii puterilor in stat de catre toate Puterile statului"

Presedintele Senatului arata in document ca "arestarea fratelui Presedintelui Romaniei a produs o vie emotie in opinia publica romaneasca si a generat ecouri internationale semnificative. Probele existente in acest dosar au devenit publice, iar la acestea s-au adaugat ca elemente conexe sau de interes declaratiile Directorului SRI, George Maior, in fata comisiei de specialitate a Parlamentului si o serie de informatii si dezvaluiri venite din mass media".

"Probe din dosarele numitului Sandu Anghel, declaratiile publice facute in timp de fostul procuror Eugen lacobescu impreuna cu alte informatii provenite din mass media creaza suspiciuni rezonabile privitoare la o posibila imixtiune a unui segment al Puterii Executive in defasurarea actului de Justitie. Am convingerea ca o majoritate importanta a societatii romanesti impreuna cu celelalte autoritati publice asteapta din partea CSM un raspuns intemeiat pe fapte si conform cu importantele responsabilitati si atributii pe care le are in desfasurarea actului de justitie", sustine Tariceanu.

  • Vezi mai jos textul integral al scrisorii

Domnului judecator Adrian Bordea

Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii

Arestarea fratelui Presedintelui Romaniei a produs o vie emotie in opinia publica romaneasca si a generat ecouri internationale semnificative. Probele existente in acest dosar au devenit publice, iar la acestea s-au adaugat ca elemente conexe sau de interes declaratiile Directorului SRI, George Maior, in fata comisiei de specialitate a Parlamentului si o serie de informatii si dezvaluiri venite din mass media.

Conform articolului 1, aliniatul 4 din Constitutie: "Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca", asa incat revine tuturor autoritatilor publice obligatia constitutionala a respectarii principiului separarii puterilor in stat. Pentru respectarea acestui principiu in cazul Justitiei, in calitatea mea de Presedinte al Senatului Romaniei, am in vedere doua cai de actiune: 1. Neamestecul Parlamentului in activitatea curenta a Puterii Judecatoresti si 2. Protejarea Puterii Judecatoresti, in limitele atributiilor constitutionale ale Parlamentului, in cazul unor imixtiuni sau tentative de imixtiune, indiferent din ce directie ar veni ele. Nu consider comunicarea transparenta si conforma cu prevederile constitutionale intre Puterile statului ca o imixtiune, ca o presiune, ci ca pe un act normal in vederea bunei functionari a institutiilor statului roman.

Probe din dosarele numitului Sandu Anghel, declaratiile publice facute in timp de fostul procuror Eugen lacobescu impreuna cu alte informatii provenite din mass media creaza suspiciuni rezonabile privitoare la o posibila imixtiune a unui segment al Puterii Executive in defasurarea actului de Justitie. Am convingerea ca o majoritate importanta a societatii romanesti impreuna cu celelalte autoritati publice asteapta din partea CSM un raspuns intemeiat pe fapte si conform cu importantele responsabilitati si atributii pe care le are in desfasurarea actului de justitie.

Prezenta scrisoare nu se constituie intr-o sesizare adresata CSM privind speta de mai sus, ci se incadreaza in limitele comunicarii transparente dintre puterile statului, fiind o expresie a preocuparilor noastre permanente si a respectarii principiului separarii puterilor in stat de catre toate Puterile statului.

De altfel, Legea 317/2004 contine institutia "sesizarii din oficiu", asa incat CSM are libertatea sa decida oportunitatea declansarii procedurilor pe care le considera necesare prin intermediul Inspectiei Judiciare ori de cate ori doreste, pentru a solutiona si raspunde diverselor imprejurari.

Am convingerea ca CSM va actiona cu toata responsabilitatea acum, ca si in alte situatii, in interesul prestigiului Puterii Judecatoresti si al independentei actului de justitie.

Cu inalta consideratie,

Callin Popescu Tariceanu