Presedintele Consiliului Judetean Harghita, Borboly Csaba, sustine, intr-un text trimis HotNews.ro, ca UDMR nu ar trebui sa inte la guvernare deoarece ar fi pentru cel mult 7-8 luni iar tot ce ar obtine acum s-ar putea anula dupa alegerile prezidentiale din noiembrie. Liderii UDMR vor stabili, sambata, la Targu Mures, daca Uniunea va intra la guvernare si eventual in ce conditii. Maghiarii ar fi solicitat doua ministere plus o functie de vicepremier dar au pus si conditii politice: retragerea statului roman din procesele impotriva primarilor care au arborat steagul secuiesc, adoptarea unui act normativ care sa legalizeze utilizarea simbolurilor locale in institutii publice si infiintarea liniei maghiare la Universitatea din Targu Mures.

HotNews.roFoto: Hotnews
  • Vezi in text analiza lui Borboly Csaba pe tema problemelor pe care le-ar ridica intrarea la guvernarea a UDMR

Redam mai jos integral textul lui Borboly Csaba:

"Ieri am citit in presa declaratia colegilor mei si in mare parte sunt de acord cu cele enuntate de presedintele organizatiei, domnul Kelemen Hunor, de catre domnul vicepresedinte politic Borbély László, respectiv domnul senator Markó Béla. Dar este o circumstanta despre care nu vorbeste nimeni in privinta sustinerii guvernului USD sau intrarii in guvernare. Acest guvern poate calcula cu siguranta numai pana la alegerile prezidentiale, care vor avea loc in luna noiembrie al anului curent (sau intr-un caz mai nefericit pana la Europarlamentare). Dupa aceea totul este incert, imprevizibil.

Poate ca acest guvern va ramane în functie pana in luna decembrie al anului 2016, dar alegerile prezidentiale sunt un punct unde se reseteaza tot in politica romaneasca. Acest fapt nu este obligatoriu, dar totusi asa se intampla de obicei. Daca candidatul USD castiga, atunci ramane USD la guvernare si va porni o avalansa de deputati si senatori din opozitie spre USD. Acesti dizidenti vor forma un grup mult mai numeros decat sunt grupurile noastre (UDMR) parlamentare. Chiar daca nu vom fi dati afara din guvern, influenta noastra se va micsora considerabil.

Daca in noiembrie va castiga candidatul opozitiei, atunci opozitia va forma guvernul. Senatori si deputati de la USD vor sta la coada la Cotroceni. Deci si in aceasta situatie, se poate intampla sa ramane UDMR in afara guvernarii. Desigur, poate nu vor fi dezertari, toti senatorii si deputatii raman in propriile formatiuni si guvernul care se va forma peste cateva zile ramane pe pozitii pana in decembrie 2016. Dar acest lucru este putin probabil, rezultatul alegerilor prezidentiale va influenta stabilitatea acestui guvern. Asa sa intamplat si in 2004 si in 2009, si asa se va intampla si in 2014.

UDMR va avea sansa de a accede la guvernare oricare ar fi rezultatul alegerilor prezidentiale, fiindca este predictibil si nu tradeaza partnerul de guvernare. Totusi, trebuie sa fim precauti, realisti si sa nu concepem planuri de guvernare pana decembrie 2016. Dupa 7-8 luni totul poate sa o ia de la capat.

Acest guvern se poate forma saptamana viitoare. Dupa aceea, adica in luna martie, noii ministri sunt numiti in functii, studiaza documente, proiectele lasate in urma de ministrii anteriori, si pot lucra efectiv din martie pana luna septembrie, adica 6 luni. In luna octombrie va incepe deja campania electorala. De aceea, nu are nici un rost sa intram cu un elan mare, ca si cum am intra pentru 3 ani la guvernare. Vorbim despre sase luni si dupa aceea totul este incert. Pe parcursul unei perioade de sase luni mare lucru nu se poate face, dar se pot efectua cateva ajustari importante.

Consider primordiala inbunatatirea conditiilor privind accesare fondurilor UE din ciclul bugetar unional care s-a incheiat in 2013. Pe langa aceasta, noul guvern trebuie sa acorde toata atentia indeplinii conditiilor accesarii fondurilor UE pentru perioada 2014-2020. In aceasta privinta, UDMR trebuie sa aiba un rol de mediator intre USD si partidele din opozitie, sa sprijine pe cat se poate noul guvern. Oricine va forma guvern dupa prezidentiale, fara fonduri UE guvernarea va fi un esec. Vorbim de zeci de miliarde de euro fara de care nu avem nicio sansa de dezvoltare durabila.

In privinta participarii la guvernare, eu as opta pentru sustinerea guvernarii fara posturi guvernamentale, sau cel mult, numai la nivel de ministri - eventual cativa secretari de stat. Pentru trei sau sase luni in privinta altor functii as fi mai precaut la schimbari, numai pe criterii politice. Cei care au tarat si tarasc in procese primari si conducatori ai institutiilor de etnie maghiara la fiecare miscare, dupa parerea mea dovedesc incompetenta si trebuie schimbati!

Dar acest lucru, adica schimbarea celor care zi si noapte nu au alta treaba decut sa vineze stegulete, era normal si fara intrarea UDMR la guvernare. Nu e bine ca unii - din fericire din ce in ce mai putini - care au o functie importanta pe linie guvernamentala sa se comporte civilizat cu comunitatea maghiara numai cand UDMR ajunge la guvernare. Este necesara o stabilitate politica si predictibilitate. La asta poate contribui UDMR si prin sustinerea parlamentara a noului guvern, fara participare efectiva in ministere si alte posturi.

Trebuie sa avem mare grija, ca problemele noastre specifice sa nu devina teme de campanie electorala. UDMR nu trebuie sa acorde sprijin niciunui candidat la prezidentiale, lasand pe toti candidatii cu sanse sa concureze (si) pentru voturile maghiarilor. Domnul presedinte Basescu a aratat, in 2009, ca pot fi obtinute multe voturi de la maghiari si fara sprijin UDMR. Electoratul maghiar voteaza in cunostinta de cauza si nu la ordin! Pentru UDMR, pentru comunitatea maghiara, cel mai important lucru privind prezidentialele este ca membrii comunitatii noastre sa participe intr-un numar cat mai mare. Adevarata forta politica a comunitatii noastre o constituie acei un million de votanti care in cazul unei alegeri prezidentiale pot avea un rol decisiv.

In privinta acelor drepturi minoritare despre care se vorbeste atat de mult in presa romana, as mentiona un lucru: se vede clar ca, in aceasta privinta, este obligatoriu sa convingem, in afara partenerilor de guvernare, intregul esichier politic, adica si opozitia. La fel de importanta este si comunicarea cu diferitii formatori de opinie pentru a arata ca acele oportunitati pe care le solicitam nu sunt privilegii, ci drepturi.

Degeaba obtinem ceva acum in urmatoarele sase luni, daca in cazul unei rasturnari de situatie iesim de guvernare si pierdem totul. De exemplu, s-a vazut acest lucru in privinta hotararii de guvern emisa de guvernul PDL-UDMR in primavara anului 2012 privind infiintarea unei linii maghiare la UMF Targu-Mures (procedura in conformitate cu legea educatiei) hotarare de guvern care a picat in contencios administrativ. Legea invatamantului elaborata de domnul ministru Funeriu, in multe privinte a fost modificata, in altele castrata de catre guvernul USL.

Problematica drepturilor minoritare trebuie sa o scoatem din lista temelor clasice de negociere politica. Degeaba obtinem un drept, dacă vine un nou guvern si, printr-o noua ordonanta, o poate modifica pe cea veche. Astfel, ne trezim acolo de unde am pornit, adica nicaieri.

Acestei problematici trebuie sa ii acorde o atentie sporita UDMR. In aceasta privinta trebuie sa gasim solutii. Cel mai fericit caz ar fi sa putem realiza un consens între partide. Poate fi o solutie introducerea acestora intr-un acord interguvernamental romano-maghiar. Fiind tratate internationale, nu pot fi modificate ulterior.

In aceasta privinta, UDMR poate juca un rol catalizator. Statuia lui Matei Corvin din Cluj a fost restaurata pe baza unui acord interguvernamental, guvernul maghiar si roman sustinand in comun, in masura egala, cheltuielile acestor lucrari. Obiectul unui acord interguvernamental ar putea fi finantarea comuna al Universitatii Sapientia, unde un procent insemnat al tinerilor maghiari din România urmeaza studii superioare. Aceasta institutie nu primeste niciun ban din partea statului roman, institutia fiind finantata de statul maghiar.

Acest institut de invatamant superior reprezinta singura sansa pentru dezvoltarea Tinutului Secuiesc, avand in vedere ca, in lipsa dezvoltarii acestei institutii de invatamant superior, tineretul educat de la noi pleaca la Cluj, Bucuresti, Budapesta sau mai spre vest, si nu se intoarce. In momentul actual, din lipsa de bani, aceasta institutie are cu preponderenta specializari umaniste. Nu dispune de surse pentru specializari ingineresti pentru care exista solicitari in piata muncii.

In presa vad ca sunt abordate doua teme, chestiunea liniei maghiare ale UMF Targu-Mures, respectiv asa-zisa problematica a steagului secuiesc. Necesitatea realizarii liniei maghiare este reglementata in legea educatiei, prevedere legala care, in momentul actual, din varii motive, nu este respectata. Sper ca la UMF Targu-Mures se va intelege ca autonomia universitara nu insemana autonomia fata de lege iar conducerea instituiei se va conforma reglementarilor legale.

In privinta problematicii steagului secuiesc ar fi necesar sa facem distinctia intre arborarea steagurilor pe institutii publice, respectiv arborarea steagurilor in domeniu privat, pe cladiri particulare. Un ONG a fost sanctionat acum cateva saptamani de politia locala a domnului primar Florea din Targu Mures cu amenda de 30.000 de mii de lei pentru arborarea unui steag, in speta steagul secuiesc, pe considerentul ca este steag comercial. Steagul secuiesc nu este steag comercial, nu este steagul niciunei firme si, totusi, a fost aplicata amenda. Este clar ca aceste practici trebuie oprite, altfel se va declansa o vanatoare de steaguri. De exemplu, hotelurile cu patru sau cinci stele care au arborate numeroase steaguri nationale ar fi obligate sa le indeparteze. Ne-am face de ras.

In privinta arborari unor steaguri ca simboluri locale, in momentul actual este in pregatire un act normativ, cu al carui continutul sunt de acord ca ar reglementa folosirea stemelor locale. Astfel ar putea lua sfarsit aceasta vanatoare de steaguri care este in desfasurare iar prefectura, politia, procuratura, respectiv instantele ar fi lasate sa se ocupe cu probleme mult mai serioase.

Dar cel mai important lucru este ca oamenii sa fie lasati in pace, sa nu fie hartuiti pentru folosirea unor simboluri nationale, de care sunt atasati. Putem pune intrebarea si in alt mod: de ce judetel Harghita si Covasna nu au drept la un steag al judetului, pe cand Timis, Cluj, Alba si alte inca zece judete au? Dupa constitutia Romaniei judetele Harghita si Covasna nu sunt judete cu rang inferior fata de celelalte judete. Nu e bine, suntem in Europa!

In final, as mentiona ca UDMR trebuie sa aiba un dialog continuu nu numai cu parterenerii de guvernare - in eventualitatea in care intra la guvernare - ci si cu reprezentantii opozitiei, cu politicieni cu care am guvernat impreuna pe timp de criza. Ar fi benefic ca partidele din opozitie, diferitele institutii mas-media apropiate acestora sa nu declanseze campanii pe teme nationaliste defaimand guvernul USD in acelasi mod in care au defaimat Antenele guvernarea PDL-UDMR.

Peste sapte luni sunt alegeri prezidentiale, la care un million de maghiari au drept de vot, si la care trebuie sa adaugam cateva sute de mii votanti de nationalitate romana care provin din casnicii mixte. Atacurile de acest gen pot avea efect de bumerang in randul acestor votanti si micsoreaza sansele candidatului apropiat acestor partide."