Presedintele PDL, Vasile Blaga, a declarat, luni, dupa intalnirea cu reprezentantii FMI, ai CE si Bancii Mondiale, ca reprezentantii Fondului au sustinut ca nu se pune problema renuntarii la acciza de 7 eurocenti la carburanti, relateaza Medifax.

Liderii PDL s-au intalnit luni, la sediul partidului, cu reprezentantii FMI, Comisiei Europene si Bancii Mondiale, Vasile Blaga aratand intr-o conferinta de presa ca democrat-liberalii au inaintat o scrisoare in care au pus o serie de intrebari fata de modul in care decurg discutiile cu Guvernul si au propus o serie de solutii la problemele economice si sociale ale Romaniei.

"Am avut o discutie cu reprezentantii FMI, ai Comisiei Europene si ai Bancii Mondiale, le-am ascultat punctele de vedere, le-am inaintat o scrisoare in care am pus o serie de intrebari fata de modul in care decurg discutiile cu Guvernul Romaniei si, desigur, am si propus o serie de solutii pe care noi le vedem la rezolvarea problemelor economice si sociale. PDL sustine un acord cu FMI. In acelasi timp, le-am spus si domniilor lor ca privim cu toata atentia semnarea acestui acord in interiorul unui stat de drept, tinand cont de declaratiile premierului care spunea ca va pune in practica, va aplica o scrisoare de intentie chiar daca nu va semna presedintele, ori niciodata presedintele Romaniei nici inainte de 1990 si nici dupa, indiferent cine a fost, nu a semnat o astfel scrisoare de intentie, ele au fost semnate doar de ministrii de Finante si de guvernatorul BNR", a precizat Blaga.

El a aratat ca democrat-liberalii au spus ca nu sunt de acord cu liberalizarea pietei gazelor naturale.

Noi ne-am exprimat ingijorarea si am spus ca nu suntem de acord cu liberalizarea pietei gazelor naturale, nu exista o astfel de piata in UE. Romania are doar doi producatori de gaze si importam dintr-o singura sursa, platind un pret politic mare. A realiza piata libera a gazelor inseamna a aduce gazele la pretul mare a celor din import si duce la distrugerea completa a energiei chimice din Romania. Le-am spus ca suntem nemultumiti de faptul ca au fost de acord cu un buget aferent anului 2013 fara niciun studiu de impact, asupra numeroaselor taxe si impozite introduse", a adaugat Vasile Blaga, aratand ca au fost doua rectificari negative si ca situatia a dus la o crestere economica fara a crea locuri de munca.

Vasile Blaga a precizat ca a aflat de la reprezentantii FMI, Comisiei Europene si ai Bancii Mondiale ca nu se pune problema eliminarii taxei de 7 eurocenti pe combustibil.

"Am aflat de asemenea ca nici nu se pune problema eliminarii taxei de 7 eurocenti pe litrul de combustibil cu care noi nu suntem de acord. Ei au spus foarte clar: e prinsa in buget, lucrurile sunt prinse in buget, Codul fiscal este in vigoare, doar a fost amanata pe parcursul a trei luni de zile", a precizat Blaga.

El a aratat ca le-a spus reprezentantilor FMI ca acordul nu a reusit in niciun fel sa impulsioneze Guvernul Romaniei in ceea ce priveste managementul privat al companiilor de stat.

"Nu am primit un raspuns din partea domniilor lor eficient fata de o problema pe care dansii au ridicat-o, dansii au cerut BNR sa faca o analiza asupra situatiei bancilor din tara, care, iata, au pierderi de performanta de 20%. De asemenea, le-am spus foarte clar ca nu au reusit sa impulsioneze in niciun fel Guvernul Romaniei acordul cu FMI si in ceea ce priveste managementul privat al companiilor de stat, ca sa nu mai vorbim de ASF, care, iata, vedem astazi seful ASF are venituri lunare mai mari decat trezorierii SUA, ca sa nu mai vorbim de presedintele Bancii Europene, pe langa faptul ca toti si-au angajat acolo nevestele, finii, sotiile si asa mai departe", a precizat Vasile Blaga.

La intalnirea democrat-liberalilor cu reprezentantii FMI, au participat presedintele PDL, Vasile Blaga, europarlamentarul Theodor Stolojan si prim-vicepresedintele PDL Catalin Predoiu.

Presedintele Traian Basescu va semna scrisoarea cu FMI daca acciza de 7 eurocenti la benzina nu va fi specificata in document, iar acciza la motorina va fi amanata cel putin 3 luni, masura agreata de premierul Victor Ponta, dar nu si de PNL, care vede astfel diminuate sansele reducerii CAS din iulie

"Fondul este flexibil si insista doar pe acoperirea deficitului creat prin amanarea accizei de 7 eurocenti la carburanti. Nici macar modul de compensare nu va fi detaliat in scrisoare, dar este evident ca pana la mijlocul anului se vor face economii de cheltuieli la unele ministere. Dupa cum era de asteptat, cele mai importante reduceri o sa fie operate acolo unde s-au dat cei mai multi bani. Daca la mijlocul anului veniturile se vor ridica la nivelul programat, atunci rectificarea nu va consfintii o reducere de cheltuieli la aceste ministere", au explicat pentru MEDIAFAX surse oficiale.

Presedintele Basescu a transmis oficialilor FMI, inca de la prima intrevedere din aceasta misiune, ca nu va semna scrisoarea de intentie atat timp cat documentul prevede explicit majoarea accizei la benzina si motorina cu 7 eurocenti.

In acestea conditii, expertii FMI, care au mandat sa incheie negocierile in aceasta a doua evaluare doar daca intelegerile primesc si acceptul presedintelui Basescu, au propus ca deciziile privind accizele sa nu fie trecute in scrisoarea de intentie si sa fie la latitudinea Guvernului masurile de compensare a deficitului bugetar de venituri din amanarea acestei accize, estimat pentru primul trimestru la 0,1% din PIB.

Premierul Ponta pare a agrea amanarea accizei la motorina cu inca trei luni, inclusiv din perspectiva lucrarilor agricole de primavara, ceea ce ar corespunde si cu solicitarea lui Basescu, in timp ce liberalii ar dori ca accizele sa fie introduse simultan, pentru a nu periclita posibilitatea reducerii CAS la jumatatea anului, macar cu 2-3 puncte procentuale.

Daca dupa primele luni veniturile se vor afla sub program, atunci se diminueaza drastic orice sansa ca la jumatatea anului sa se mai reduca CAS, masura care ar putea reprezenta un punct important in campania electorala pentru PNL.

Pe de alta parte, autoritatile romane au aratat ca prima luna s-a inchis cu un grad de incasare la nivelul programat, insa si aici exista discutii privind rambursarile realizate de la buget in ianuarie. Expertii internationali argumenteaza ca un nivel bun de incasare s-a obtinut si in prima luna a anului trecut, chiar in primele trei luni, iar dupa aceea veniturile bugetare s-au prabusit.

In acelasi timp, insa, toate partile par a conveni ca bugetul din acest an este construit mult mai realist fata de 2013, cu rate de crestere in limite rezonabile.

Desi Fondul Monetar International accepta ca bugetul pe 2014 este contruit cu multe rezerve la nivelul veniturilor, expertii institutiei de la Washington si cei ai Comisiei Europene insista pe respectarea stricta a estimarilor din legea buegetului, cel putin pana cand vor exista date care sa ateste o evolutie buna a veniturilor.

Institutiile internationale sustin ca dupa performanta foarte slaba la nivel bugetar din 2013 si climatul politic incert din acest an electoral, cel mai mare risc la nivel bugetar s-ar putea manifesta pe partea de incasari, unde si restructurarea ANAF mai are pana sa fie incheiata.

O modificare la nivelul coalitiei de guvernare, care ar implica o noua schimbare a conducerii ANAF ar putea, de asemenea, sa pericliteze nivelul incasarilor bugetare, ceea ce Fondul incearca sa evite in contextul anului electoral, care presupune istoric chelutieli de regula mai ridicate decat se bugeteaza.

O alta problema aflata in discutie, unde Fondul a cerut masuri mai drastice din partea autoritatilor romane, este cea a arieratelor companiilor de stat, care au crescut in ultima parte a anului trecut. La acest capitol se discuta chiar de intrarea in insolventa si lichidarea unor societati.

Totodata, Guvernul incearca sa introduca o prevedere privind scutirea de impozit pana in limita a 350 de lei pentru persoanele care beneficiaza de restructurarea creditelor bancare in anumite conditii stabilite prin lege. Eexcutivul nu a reusit sa calculeze impactul bughetar al unei asemenea masuri, intrucat este dificil de cuantificat pe ce perioade se vor face restructurarile creditelor si de cand incep sa curga obligatiile bugetare. Pe standard ESA, intregul impact va fi luat in calcul pentru 2014.

Presedintele Traian Basescu va primi, duminica, la Cotroceni, de la ora 18.00, delegatia comuna a FMI - Comisia Europeana - Banca Mondiala.

O misiune a FMI se afla la Bucuresti, impreuna cu reprezentanti ai Comisiei Europene si ai Bancii Mondiale, pentru discutii privind prima si a doua evaluare a acordului stand-by, vizita care se va incheia miercuri, 5 februarie.

Recent, premierul Victor Ponta declara ca misiunea FMI la Bucuresti va fi incheiata cu o scrisoare de intentie in orice conditii, dar ramane de vazut daca documentul va fi semnat si de presedintele Traian Basescu.

La sfarsitul anului trecut, dupa ce presedintele Traian Basescu a anuntat ca nu va promulga bugetul pe 2014 cu majorarea accizei la carburant si dupa ce transporatorii au anuntat ca aceasta crestere va fi inclusa in pretul motorinei, pe care o folosesc drept carburant, premierul Ponta a anuntat ca negociaza cu FMI si Comisia Europeana amanarea cu trei luni a datei de majorare a accizei la motorina, folosita de catre transportatorii de marfa, si aplicarea acesteia doar la benzina.

Ulterior, dupa o discutie cu presedintele Basescu, premierul a anuntat ca va amana cu trei luni, pana la 31 martie 2014, majorarea accizei si la benzina, nu doar la motorina, iar seful statului a precizat ca in aceste conditii poate promulga bugetul pe acest an.

Marti, premierul Victor Ponta a declarat ca Guvernul nu poate renunta la introducerea accizei de 7 eurocenti la carburanti deoarece bugetul deja aprobat nu poate fi redeschis si nici inchis fara aceasta taxa.

El a adaugat ca este dreptul presedintelui sa decida daca, in aceste conditii, nu va semna din nou memorandumul cu FMI.

Guvernul vrea ca board-ul FMI sa aprobe doua evaluari ale acordului preventiv al Romaniei, dupa ce presedintele Traian Basescu a refuzat sa semneze ultimul memorandum, opunandu-se astfel introducerii accizei suplimentare de 7 eurocenti pe litru de carburanti, document care incheia evaluarea derulata la finele anului trecut de FMI.

Saptamana trecuta, presedintele Traian Basescu a spus, la intalnirea cu delegatia FMI, ca nu va sustine introducerea accizei pe combustibil, precizand ca nu va bloca decizia Guvern-FMI, de data aceasta, dar sa nu i se ceara sa semneze aceste negocieri.