Traian Basescu a declarat luni ca e posibil sa initieze un nou referendum pentru Parlament unicameral odata cu primul tur al alegerilor prezidentiale din 2014. Presedintele Basescu a mai spus in emisiunea "Evenimentul Zilei" de la B1 TV ca isi doreste o intelegere politica cu coalitia de guvernamint pentru a nu mai exista blocaje pe obiectivele mari de tara. El a adaugat ca una dintre prioritatile sale este o crestere economica de peste 3% in anul 2014.

Traian Basescu la EVZFoto: Captura video
  • Vezi mai jos declaratiile lui Traian Basescu:

Intrebare (Q): Justitia. 2014 nu are caracteristicile unui an linistit, cu doua alegeri. Va fi 2014 tot anul lui Basescu?

Raspuns TB (A): As vrea ca 2014 sa fie anul Romaniei. Voi fi un presedinte care-si va exercita mandatul pina in ultima zi a mandatului prezidential.

Nu cred ca am batalii mai dure si mai putin dure. Mi-as dori mult o discutie cu liderii partidelor de guvernamint pentru a vedea punctele de vedere ale celuilalt. Eu am citeva prioritati care cred ca pot fi agreate de partenerii mei institutionali. Cred ca avem ca prioritate consolidarea justitiei, e fundamentala.

A doua prioritate este o crestere economica de peste 3%, si-mi asum ca putem avea o crestere intre 3 si 4% daca facem ce trebuie.

Pasul urmator, Schengen - zona euro sint prioritati pentru adincirea integrarii.

Q: Veti invita la dialog formal liderii USL?

A: Esential e sa stim ce vrem, sa nu mai fie blocaje ca la negocierile cu FMI. Esential ar fi sa avem puncte de vedere comune. O intelegere politica. Pe justitie trebuie sa avem retragerea politicului din orice imixtiune.

Ar fi o mare greseala sa promoveze amnistia si gratierea. As vrea sa punem punct, sa fie respinsa.

Eu sper sa nu se mai puna la vot propunerea legislativa pentru amnistie si gratiere, sau daca se pune la vot sa fie respinsa.

Q: Aveti senzatia ca se schimba trendul reformist in CSM?

A: Legea e de asa natura incit impune schimbarea conducerii CSM in fiecare an. E o lacuna a legi,. N-as spune ca sint ingrijorat ca alegerile de azi schimba un trend in justitie, pentru ca oamenii-cheie in Justitie sint presedintele si vicepresedintele Inaltei Curtii, procurorul-sef si seful DNA. Sigur, CSM e cel care administreaza justitia.

Q: Dar nu credeti ca CSM are pirghii de intimidare a procurorilor?

A: Nu cred ca CSM e structura care s-ar pune la dispozitia politicului. Raportul MCV va fi bun dpdv al Inaltei Curti, al DNA si DIICOT, dar nu va putea insa sa nu observe problemele generate de Parlament, care s-au manifestat doar in martea neagra, ci si prin respingerea cererilor de urmarire penala a parlamentarilor. Aici va trebui ca diplomatic sa convingem ca sintagma "lipsa de vointa politica" sa nu mai apara in raport. De acord ca nu e in regula ce a facut Parlamentul, dar tot politicul a facut posibila numirea doamnei Kovesi la DNA.

Este o bila neagra pentru majoritatea parlamentara, dar probabil ca raportul va atentiona sa se renunte la legea amnistiei si gratierii. Eu asta estimez.

Decizia privind Schengen e putin mai complicata, are in vedere si aspecte politice - marea problema creata de minoritatea roma.

In ce priveste minoritatea roma trebuie sa fim extrem de corecti si sa spunem ca Romania a atentionat de acum 5 ani ca problema trebuie rezolvata la nivel european, dar unele state s-au aparat. Cred ca banii Comisiei Europene sint utilizabili de orice tara privind integrarea romilor.

Q: Ati spus ca ati dori sa predati mandatul cuiva care sa continue ce ati facut. Pe cine vedeti?

A: Daca voi nominaliza pe cineva, o voi face dupa europarlamentare. Sigur ca as vrea pe cineva din zona de dreapta. Am mai multe nume, dar nu voi spune acum. O majoritate in jurul PSD se va forma oricum si va dura pina in 2014. Imaginati-va un presedinte dominat de acest partid.

Q: Un presedinte poate fi dominat de un partid?

A: Da, Iliescu a fost dominat iar Emil Constantinescu nu a avut un partid care sa-l sustina. Iliescu a tinut foarte mult cont de partid. Imi amintesc intilnirile cu presedintele Iliescu, eu fiind seful PD. Iliescu se face ca nu aude ce spuneam despre actele de coruptie.

Q: Vom avea doua runde de alegeri. In ce masura ramine valabil pactul cu Ponta?

A: Treceti-l la ramine valabil. A avut o valoare exceptionala anul trecut pentru UE si pentru redarea increderii ca se va putea guverna Romania. Din pacate, martea neagra a adus din nou neincrederea. Putini politicieni USL isi imagineaza ce soc au produs in UE in defavoarea lor si a Romaniei. Vreau sa ma credeti ca vom avea de facut un efort formidabil in anii urmatori pentru a ajunge la nivelul increderii din anul 2011. Romania isi dobindise atunci increderea. Vara 2012 - care a fost trecuta oarecum cu vederea dupa alegeri - si faptul ca a aparut martea neagra - a aratat ca USL a revenit asupra dorintei de a pune sub control politic justitia.

Q: Nici premierul nu vrea sa rupa pactul. De ce?

A: E limbajul dublu specific lui Ponta, nu-l mai crede nimeni. Nimeni nu crede in Europa ca niste parlamentari nauci, de capul lor, s-au apucat sa de alegea amnistiei si sa modifice Codul Penal. Nimeni nu crede ca liderii politici nu stiau. Acuzatiile reciproce Ponta - Antonescu au fost ridicole.

Ati auzit la Victor Ponta vreo declaratie in care sa spuna despre Transnistria, despre care stim ca este sustinuta de Moscova, ceva rau? In schimb, la adresa occidentalilor a facut o sumedenie de declaratii. Indiscutabil e crezul lui Ponta. Dati-mi un exemplu de declaratie a lui Ponta care sa afecteze Moscova.

Q: Cazul Moldova

A: Cred ca a fost pasiunea lui Ponta de a fi Gica Contra.

Q: Si premierul Leanca?

A: El a facut scoala de diplomatie la Moscova, a fost in Ambasada URSS la Bucuresti pina in 1989, dar nu discut despre persoane.

Moldova e o tara care are pe teritoriul ei un conflict inghetat. In sud sint tentatiile autonomiste ale Gagauziei. Butoanele sint la Moscova in privinta Transnistriei si Gagauziei. Am vazut ce s-a intimplat cu Ucraina, cu Armenia. Eu ca politician cu experienta nu pot sa nu iau in calcul posibilitatea unei intoarceri in Moldova, mai ales ca urmeaza alegeri, iar partidul Comunistilor are peste 40% in alegeri.

In aceasta grila trebuie citita declaratia mea inainte de Vilnius, pentru ca Republica Moldova trebuie sa aiba o solutie alternativa pentru a-si continua drumul european. Iar daca presiunile vor fi uriase sa se intoarca din drum, Romania trebuie sa-i ofere o alternativa pentru continuitatea drumului european. Tineti cont ca Romana sustine fara rezerve suveranitatea Republicii Moldova, iar curentul unionist e slab in Moldova.

Ideea e una singura, dar pentru asta trebuie sa va mai dau niste explicatii. Va aduceti aminte cind a semnat Romania acordul de asociere si cel de liber schimb? In 1993, si a fost ratificat in 1999. Iar Moldova e abia la stadiul parafarii, nu la cel al semnarii. Deci 14 ani a durat acest drum in Romania, intr-o tara in care toate fortele politice au fost pro-europene. In Moldova exista insa o opozitie puternica fata de UE.

In Romania trebuie sa inceapa o dezbatere interna daca ar fi de acord cu unirea cu Republica Moldova, o dezbatere care nu trebuie sa-i intereseze pe politicienii din Moldova. De ce? In situatia in care ar fi previzibila o intoarcere a Moldovei catre Uniunea Eurasiatica, Romania are obligatia sa-i dea Moldovei posibilitatea sa-si continue parcursul european prin unirea cu Romania. N-as discuta daca unire fara Transnistria si fara Gagauzia, sint prea multe elemente. Dar Romania trebuie sa ofere aceasta alternativa.

Republica Moldova ca stat indepedenet poate avea parcursul ei propriu, desi Vilnius nu inseamna nici o promisiune. Am insistat noi, citeva tari, sa se dea o perspectiva europeana. S-a refuzat categoric. Insa la VIlnius, in noaptea aceea, nu doar vizele, dar si devansarea termenului din septembrie catre iunie-iulie pentru semnarea celor doua acorduri.

Eu cred ca ratificarea celor doua acorduri parafate la Vilnius va avea loc inainte de alegerile din Moldova.

Q: De ce este aceasa diferenta de viziune presedintie - guvern?

A: Eu cred ca aici e joaca continua a premierului. Urit e ca l-a antrenat si pe premierul Leanca. Cu banii pentru Moldova, hai s-o clarificam putin. Vreau sa stiti ca Romania a cheltuit foarte mult cu Republica Moldova. Din banii de asistenta, Romania a platit circa 75% din 500 de milioane euro catre Republica Moldova. Catre ce domeniu? Asistenta pentru reforme in vederea parafarii celor doua acorduri, alocari pentru bursele pentru tinerii din Republica Moldova, furnizarea de energie electrica cind au avut nevoie (nimeni nu cere nimic din factura de 40 de milioane), inundatiile din 2011 (statul roman a cosntruit case de peste 8 milioane de euro in Republica Moldova), acordarea cetateniei. E un soi de incorectitudibne a politicienilor din Republica Moldova, care spun ca numai cu vorbe i-am ajutat.

Initial, acordul s-a semnat avind ca prioritate modernizarea scolilor si drumurilor din Moldova. Au trimis initial proiecte care nu au putut fi aprobate, dupa care de la Chisinau s-a cerut schimbarea prioritatilor catre interconectarile de gaze si energie, iar anul acesta au venit iar cu scolile.

Q: Ponta a declarat ca viitorul presedinte ar trebui sa fie un om al pacii. Cum comentati?

A: E visul iliescian, sa avem liniste cu orice pret. Cred ca viitorul presedinte trebuie sa fie unul intransigent in relatia cu partidele, chiar si cu propriul partid. Nu cred ca garantarea linistii e atributul viitorului presedinte, ci continuarea procesului de reforma. Ce ar spune dl Ponta daca atunci cind va programa alegerile prezidentiale, emit si decretul pentru parlament unicameral? El nu tine cont ca infringe vointa romanilor. Asta n-ar fi liniste.

Nu exclud posibilitatea sa organizez un nou referendum pentru parlament unicameral odata cu alegerile prezidentiale.

Nu ma intereseaza pragul electoral pentru acest referendum, ar putea fi organizat odata cu primul tur al prezidentialelor. Cred ca de data aceasta romanii i-ar sanctiona dur daca nu l-ar pune in aplicare. Trebuie avuta in vedere repetarea acestui referndum cind USL e la putere, pentru a-i responsabiliza.

Nici Antonescu nu-i mai breaz ca Ponta din punct de vedere al respectarii nevoilor Romaniei.

Mi-as dori un nou presedinte de dreapta pentru ca la aceasta majoritate de stinga echilibrul trebuie facut de un presedinte care sa frineze avintul stingii pe anumite zone.

Q: Partidul Miscarea Populara pe care il sustineti nu creste in sondaje. De ce?

A: Sint de acord. Cred ca si dezavantajul de a nu fi inregistrat pina acum e consistent, la fel si neimplicarea mea in viata partidului. M-am saturat de povestea ca din cauza lui Basescu nu creste nimic in jur. Astept in PDL sa creasca marii lideri. Nu sint fericit cu candidatura lui Catalin Predoiu. E presedintele care ar asigura o liniste deplina peste tara.

Aduceti-va aminte cand a candidat Petre Roman, a luat 2,8%, si i-a spus cineva ca a luat cat alcoolemia la conducere.

Atunci am incercat un transfer (al popularitatii - n.r.), eu fiind primar general reales, nu a mers. Nu se fac transferurile astea decat daca angajamentul ar fi unul direct, ar trebui sa aiba mai multi lideri de opinie

Q: Scumpirea benzinei si amanarea accizei

A: As largi putin spectrul, incepand cu 1 ianuarie s-au introdus vreo 35 de taxe noi, inclusiv recalcularea accizei la combustibil prin schimbarea modului de raportare, au luat 2012, 1 octombrie, cand inflatia era 4,7 %, ceea ce a dat o crestere la pretul la combustibil. Impactul va fi limitat deocamdata, cred. Se poate si mai rau, insa unde va fi pierderea pe fond in inhibarea consumului. Romania are o mare problema din perspectiva consumului intern, in 2013 nu a existat o crestere. Aici e si batalia mea pentru neintroducerea accizei

Eu de aceea m-am bucurat ca a amant cu trei luni, exact cat sa nu mai poata fi introdusa (din cauza alegerilor europarlamentare).

Bugetul e una, executia e altceva. Eu va spun ca dupa parerea mea nu se va introduce acciza, cel putin asta va fi batalia mea, pentru ca e o taxa inutila, antieconomica care ar frana si mai mult consumul, ori Romania are nevoie sa stimuleze consumul intern pentru o crestere de peste 3%. Si de ce se face, ca sa aiba Dragnea bani.

Pe 7 decembrie am dat mandat ministrului Chitoiu sa semneze credit cu BEI pentru programul national de dezvoltare rurala.

Creditul a fost semnat cred inainte de Craciun, 100 mil pentru asigurarea cofinantarii la dezvoltare rurala. Sunt bani suficienti pentru tot programul. Acesti bani nu pot fi deturnati, cei de la buget puteau fi deturnati. Si BEI are reprezentanta la Bucuresti si toate cheltuielile se verifica

Q: Despre reducerea CAS

A: Cred ca are spatiu de manevra, nu cu 5 procente, dar cu 2-3 se va putea, cu o singura conditie, sa le mearga incasarile.

Sunt convins ca se poate face o mai buna colectare si am sentimentul ca dupa reasezarea ANAF se va produce. Este o schimbare de filosofie, in timpul guvernului Boc s-a mers pe ideea reducerii cheltuielilor statului, la cabinetul Ponta e clar o schimbare de filosofie, si-au pus cat ar vrea sa cheltyuiasca, cat le trebuie pentru baroni si au spus hai sa marim taxele, ca nu avem bani suficienti. Fara aceste 35 de taxe noi, guvernul Boc a trecut prin criza, 2009 - 2010 si ei nu pot trece pe crestere economica fara majorarea de taxe.

La inceputului lui 2013 Ponta avea, daca luam casa de sondaje a dl Dancu, 51% incredere, in decembrie a terminat cu 41%. Nu e fericirea atat de mare sa incerci sa jonglezi intre adevar si mi nciuna cu tentatia de a pacali populatia, mai devreme sau mai tarziu se razbuna, ca si gafele am luat masa cu regele Mihai. Ma mir ca nu a pus si o poza cum a luat masa cu regele Decebal, dupa ce a fost la Sarmisegetuza