Presedintele Traian Basescu a retrimis luni Parlamentului, spre reexaminare, legea de aprobare a ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 58/2013 prin care s-au luat o serie de masuri cu privire la camerele agricole. In motivarea cererii de reexaminare, seful statului sustine ca desfiintarea Comitetului National de Initiativa "nu este justificata" si ca implicarea prefectului in infiintarea, prin ordin, a comitetului judetean de initiativa contravine unui alt articol al actului normativ, deoarece camerele agricole sunt organizatii apolitice.

Textul cererii de reexaminare, potrivit comunicatului difuzat de Administratia Prezidentiala:

Presedintele Romaniei, domnul Traian Basescu, a semnat luni, 9 decembrie a.c., cererea de reexaminare asupra Legii privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 58/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 283/2010 privind camerele pentru agricultura, industrie alimentara, piscicultura, silvicultura si dezvoltare rurala si pentru abrogarea Art. II din Legea nr. 122/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 283/2010 privind camerele pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala.

Domnului George-Crin-Laurentiu Antonescu

Presedintele Senatului

In temeiul Articolului 77 alineatul (2) din Constitutia Romaniei, republicata, formulez urmatoarea

CERERE DE REEXAMINARE

asupra

Legii privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 58/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 283/2010 privind camerele pentru agricultura, industrie alimentara, piscicultura, silvicultura si dezvoltare rurala si pentru abrogarea Art. II din Legea nr. 122/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 283/2010 privind camerele pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala

Motivele cererii sunt urmatoarele:

Prin legea trimisa spre promulgare se aproba, cu o modificare, O.U.G. nr. 58/2013 prin care s-a luat o serie de masuri cu privire la camerele agricole, masuri pe care nu le sustinem pentru considerentele pe care le vom expune.

1. Avand in vedere ca, potrivit Articolului I pct. 3 din O.U.G. nr. 58/2013, se desfiinteaza Comitetul National de Initiativa, consideram ca aceasta solutie nu este justificata intrucat Comitetul National de Initiativa, conform legii, si-a indeplinit obligatiile ce vizau inscrierea camerei agricole la nivel national si aprobarea comitetelor de initiativa de infiintare a camerelor agricole. Prin desfiintarea Comitetului National de Initiativa, alegerile pentru camera agricola la nivel national nu vor mai putea fi validate si finalizate.

2. Totodata, potrivit Articolului I pct. 3 din O.U.G. nr. 58/2013, implicarea prefectului in infiintarea, prin ordin, a comitetului judetean de initiativa contravine Art. 2 alin. (1) deoarece camerele agricole sunt organizatii apolitice.

3. Mentionam ca modalitatea de inscriere a modificarilor si completarilor statutului-cadru este corecta, astfel cum prevede Art. 8 din Legea nr. 283/2010, in forma republicata, sens in care nu se justifica abrogarea alin. (2) al acestui articol, prin Articolul I pct. 4 din O.U.G. nr. 58/2013.

4. De asemenea, prin Articolul I pct. 7 din O.U.G. nr. 58/2013 se prevede ca in cazul fermierilor nu mai este necesara depunerea unei liste de sustinatori pentru alegerea ca membru al colegiului judetean. Astfel, potrivit Legii nr. 283/2010, in forma republicata, alegerea membrilor colegiului judetean al camerei agricole se facea prin vot, intr-un singur tur de scrutin, pe listele colegiului camerei agricole judetene propuse de "fermieri inscrisi in listele electorale, cu conditia depunerii unei liste de sustinatori de minimum 25 de alegatori inscrisi in listele electorale, pentru fiecare dintre acestia (Art. 10 alin. 1 lit. h); fermieri tineri cu varsta de pana la 30 de ani inscrisi in listele electorale, cu conditia depunerii unei liste de sustinatori de minimum 25 de alegatori inscrisi in listele electorale, pentru fiecare dintre acestia" (Art. 10 alin. 1 lit. i). Apreciem ca forma legii republicata este cea corecta intrucat, pentru a fi ales, este nevoie de o sustinere din partea unui grup de alegatori. Mai mult, o asemenea forma de inscriere pe listele electorale ar putea fi discriminatorie fata de ceilalti participanti la alegeri.

In acest context, corelativ nu putem fi de acord nici cu Articolul I pct. 8 coroborat cu pct. 29, prin care se abroga modelul Listei pentru sustinerea unui candidat ca membru al colegiului judetean al unei camere agricole judetene.

5. In ceea ce priveste Colegiul Camerei Agricole Nationale, potrivit dispozitiilor Art. 12 alin. 7 din Legea nr. 283/2010, in forma republicata: "Functia de presedinte este asimilata functiilor de demnitate publica, conform legii.". Abrogarea acestui alineat prin pct. 13 al alineatul I din O.U.G. nr. 58/2013 nu se impune avand in vedere ca, odata cu calitatea de demnitar acordata presedintelui, acestuia ii incumba si o serie de obligatii ce tin de integritatea si transparenta functiei pe care o indeplineste.

6. Cu privire la Articolul I pct. 15 din O.U.G. nr. 58/2013, prin care se are in vedere abrogarea Art. 15 referitor la patrimoniul camerelor agricole, mentionam ca fara patrimoniu acestea nu pot functiona, asadar este necesara mentinerea textului actual de lege.

7. Mentinerea Art. 21 si Art. 22 din Legea nr. 283/2010, in forma republicata, referitoare la relatia cu autoritatile administratiei publice, consideram ca este justificata de necesitatea consultarii tuturor fermierilor, de reducerea birocratiei, permitandu-se luarea unor decizii corecte de catre functionarii statului.

Avand in vedere aspectele semnalate, precum si competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, va solicitam reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 58/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 283/2010 privind camerele pentru agricultura, industrie alimentara, piscicultura, silvicultura si dezvoltare rurala si pentru abrogarea Art. II din Legea nr. 122/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 283/2010 privind camerele pentru agricultura, silvicultura si dezvoltare rurala, in sensul modificarii textelor legale ce fac obiectul prezentei reexaminari.

In luna august, presedintele Traian Basescu afirma ca, atunci cand vor ajunge la Presedintie actele normative privind camerele agricole, le va retrimite Parlamentului, seful statului apreciind ca a fost "distorsionat" scopul initial al infiintarii acestora.

"Infiintarea camerelor agricole private este singura solutie de consolidare a activitatii producatorilor agricoli, a fermierilor, la nivelul judetelor. Din pacate, legea a fost amanata la intrarea in vigoare cu sase luni, anul trecut, iar anul acesta, cu o noua ordonanta de urgenta, practic, legea a fost desfigurata si a recreat conditiile de politizare a camerelor agricole. Cred ca acest lucru trebuie rezolvat. In orice caz, cand vor ajunge la mine ordonantele de urgenta, le voi retrimite inapoi in Parlament, pentru ca s-a distorsionat scopul infiintarii camerelor agricole. S-a vrut prin legea emisa sa se dea agricultorilor posibilitatea de a-si asigura consultanta si de a se consolida in cooperarea lor la nivelul fiecarui judet si la nivel national, iar acum s-a ajuns la prefectul care organizeaza adunarile de constituire", declara atunci Traian Basescu, la un eveniment pe teme agricole.