Curtea Constitutionala discuta miercuri sesizarea presedintelui Traian Basescu privind cooperarea dintre Parlament si Guvern in domeniul afacerilor europene, anunta Agerpres. Potrivit Administratiei Prezidentiale, motivele cererii presedintelui Basescu sunt legate de faptul ca prevederile acestei legi sunt neconstitutionale.

Astfel, se arata ca acestea contravin dispozitiilor articolului 1 alineatul (5) si articolului 147 alineatele (2) si (4) din Constitutie, intrucat conserva solutiile legislative constatate neconstitutionale prin Decizia CCR 784/2012, iar unele prevederi contravin articolului 80 alineatul (1), coroborat cu articolul 91 si articolul 148 alineatul (4) din Legea fundamentala in ceea ce priveste dreptul presedintelui Romaniei, in calitate de sef al statului si conducator al politicii externe a statului roman, de a emite mandate de reprezentare la Consiliul European, atunci cand considera necesar, fara alte conditionari din partea puterii legislative sau executive.

Traian Basescu arata ca, potrivit Constitutiei, rezulta obligatia Parlamentului de a pune de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei, iar autoritatile publice, printre care si Parlamentul, nu pot neglija sau respinge o decizie a CCR.

Potrivit sursei citate, in forma initiala a legii supusa controlului de constitutionalitate, articolul 18 avea urmatorul cuprins: '(1) Conducatorul delegatiei Romaniei la reuniunile Consiliului European este presedintele Romaniei sau primul-ministru al Guvernului Romaniei. (2) Stabilirea conducatorului delegatiei Romaniei la reuniunile Consiliului European se face prin acord intre Guvernul Romaniei si Institutia Prezidentiala, cu cel putin 20 de zile lucratoare inainte de data reuniunii. (3) In situatia in care acordul prevazut la alin. (2) nu se realizeaza in termen, Parlamentul, in sedinta comuna a celor doua Camere, desemneaza conducatorul delegatiei Romaniei la respectiva reuniune a Consiliului European'.

De asemenea, presedintele arata ca la articolul 19 din aceeasi lege se prevedea faptul ca: '(1) Guvernul transmite celor doua Camere ale Parlamentului, in termen de minimum 7 zile lucratoare, inaintea reuniunii Consiliului European, propunerea de mandat pe care delegatia Romaniei intentioneaza sa o prezinte. (2) Inaintea reuniunii Consiliului European, Parlamentul adopta mandatul. (3) In cazul in care conducatorul delegatiei Romaniei la reuniunea Consiliului European sustine alta pozitie decat cea primita prin mandat, Guvernul va motiva in scris respectiva pozitie'.

Traian Basescu subliniaza ca prin Decizia nr. 784/2012 CCR a constatat ca prevederile articolului 18 aduc atingere dispozitiilor articolului 80 alineatul (1), coroborat cu articolul 91 si articolul 148 alineatul (4) din Constitutie, si a reluat, in esenta, argumentele principale pe care si-a intemeiat Decizia nr. 683 din 27 iunie 2012 asupra conflictului juridic de natura constitutionala dintre Guvern, reprezentat de prim-ministru, pe de o parte, si presedintele Romaniei, pe de alta parte.

In plus, se precizeaza ca in ceea ce priveste articolul 19, in forma initiala a legii, supusa controlului de constitutionalitate, prin Decizia nr. 784/2012, Curtea a constatat ca dispozitiile acestuia sunt neconstitutionale, "contravenind atat articolului 1 alineatul (5), cat si articolului 80 alineatul (1) coroborat cu art. 91 si art. 148 alin. (4) din Constitutie, deoarece nu statueaza cu privire la atributiile presedintelui ce trebuie exercitate in procesul de elaborare si adoptare a mandatului".

Traian Basescu arata ca dupa reluarea procedurii legislative, desi Parlamentul a operat unele modificari in vederea punerii in acord a legii cu Decizia Curtii Constitutionale nr. 784/2012, la articolul 18 din Legea privind cooperarea dintre Parlament si Guvern in domeniul afacerilor europene, retransmisa spre promulgare, sunt cuprinse dispozitii cu privire la procesul de elaborare si adoptare a mandatelor, insa rolul presedintelui Romaniei este deformat in substanta sa.

Astfel, el indica faptul ca acest articol prevede ca: "(1) Guvernul transmite celor doua Camere ale Parlamentului, cu minimum 10 zile calendaristice inaintea reuniunii Consiliului European, propunerea de mandat pe care delegatia Romaniei intentioneaza sa o prezinte. (2) Inaintea reuniunii Consiliului European, Parlamentul poate adopta propuneri privind mandatul. (3) Propunerile adoptate in conformitate cu alin. (2) se includ in proiectul de mandat formulat de Guvern. (4) Presedintele Romaniei se poate adresa Parlamentului pentru a-si prezenta mandatul".

"Din analiza acestui text, remarcam ca presedintele Romaniei isi pierde atributia de a emite mandatul de reprezentare la reuniunile Consiliului European, desi acest drept ii este conferit de Constitutie, in virtutea prevederilor art. 80 alin. (1), coroborat cu art. 91 si art. 148 alin. (4). Prin art. 18 din legea retrimisa spre promulgare, in procedura de emitere a mandatului, se interfereaza Parlamentul Romaniei, aspect care vine in contradictie cu textele constitutionale mentionate. Astfel, din jurisprudenta Curtii Constitutionale, cat si din Constitutie, presedintele Romaniei, in calitate de sef al statului si conducator al politicii externe a statului roman, are dreptul de a emite mandate, atunci cand considera necesar, fara alte conditionari din partea puterii legislative sau executive", se arata in sesizare.

Senatul a adoptat in vara anului 2012 legea privind cooperarea intre presedintele Romaniei si Guvern in domeniul afacerilor europene. CCR s-a pronuntat, la sesizarea unui grup de senatori, prin Decizia nr. 784 din 26 septembrie 2012, constatand ca prevederile articolelor 3, 18 si 19 sunt neconstitutionale.

Pe 15 aprilie 2013 Senatul, in calitate de camera decizionala, a adoptat din nou Legea privind cooperarea dintre Parlament si Guvern in domeniul afacerilor europene.

Ulterior, Legea a format obiectul cererii de reexaminare inaintate de presedintele Traian Basescu.

In urma reexaminarii legii, la data de 23 septembrie, Senatul, in calitate de camera decizionala, a adoptat Legea privind cooperarea dintre Parlament si Guvern in domeniul afacerilor europene pe care, in data de 30 septembrie, Parlamentul a retransmis-o presedintelui Romaniei in vederea promulgarii.