Sondaj ARP: vesti interesante pentru toate taberele

de Barbu Mateescu     Sociollogica
Joi, 18 aprilie 2013, 18:43 Actualitate | Politic


Un sondaj complex si bogat in informatii de la Agentia de Rating Politic. Informatia pe scurt:
  • 1. USL este in continuare intr-o "luna de miere" cu electoratul.
  • 2. Din postura de candidat USL, Crin Antonescu este intr-o pozitie favorabila pentru prezidentiale.
  • 3. Extremismul castiga teren. Nu este clar daca existenta unui candidat PSD ar putea anula aceasta tendinta.
  • 4. MRU la cele mai inalte cote din ultimele luni.
Detaliat:

Incep cu o precizare: acest sondaj nu este filtrat, el exprima optiunile respondentilor asa cum au fost ele inregistrate. Mai ales cand vine vorba de prezidentiale, el nu functioneaza ca un predictor al rezultatelor. Concret: 79% din cei intervievati au o optiune de vot la prezidentiale. Asta ar insemna o prezenta de 12,4 milioane de persoane in primul tur, mai mare decat oricand in ultimii cinsprezece ani. La ultimele prezidentiale au venit la vot in primul tur 9,7 milioane persoane. In mod evident unii din cei care au acum o opinie vor renunta sa mai vina la vot, prezenta in 2014 urmand sa fie ceva mai mica decat cea declarata de respondentii sondajului ARP. Din acest motiv, toate valorile de mai jos trebuie tratate cu prudenta, nu stim cine va pierde votanti intre acest sondaj si ziua votului.

Pe caprarii:


USL. Sustinere mare (43% din populatia aflata in tara, fata de 24% la alegeri). Ca si procente din totalul optiunilor de vot, USL este intr-o scadere aparenta (60% la alegeri, 56% in sondaj) datorata ascensiunii mai multor optiuni din opozitie - de la PRM la ADA, detalii mai jos.

Crin Antonescu
. In situatia in care ar fi candidatul USL la prezidentiale, presedintele PNL ar obtine aproximativ 42% din voturi in primul tur, un scor relativ mic prin comparatie cu cel al USL (56%). Diferenta se datoreaza performantei foarte bune a lui MRU si a candidatilor marginali (Dan Diaconescu, Vadim).

Scorul lui Crin Antonescu este comparabil cu cele din alte sondaje de anul trecut, in care - precum in sondajul ARP - nu exista optiunea de a vota pentru un candidat PSD (ex. Avangarde, ianuarie 2012: 48%, Avangarde, ianuarie 2013: 44%).

32% dintre respondenti cred ca Antonescu va fi urmatorul presedinte al Romaniei, o valoare scazuta prin comparatie cu sondajele din lunile si anii anteriori (cand acest indicator era pe la 40% sau mai sus). Cei care nu cred ca presedintele PNL va deveni presedintele Romaniei sunt insa rasfirati, singura predictie care depaseste 10% fiind "Victor Ponta".

Un semnal interesant:

  • 33% dintre respondenti l-ar vota pe Antonescu la prezidentiale.
  • 32% dintre respondenti cred ca Antonescu va ajunge presedinte.
  • 32% dintre respondenti afirma ca pactul de coabitare dintre Ponta si Basescu nu este benefic pentru Romania.
Nu vorbim despre exact aceiasi oameni, dar probabil ca o mare parte dintre respondenti fac cele trei afirmatii la pachet. Cum despre 20% dintre respondenti stim din sondaj ca nu au o optiune de vot sau nu-i intereseaza politica, "restul" de 47-48% sunt o combinatie aparte de PPDD-isti, pesedisti nemultumiti de Antonescu si sustinatori ai partidelor din fostul ARD si/sau ai lui Traian Basescu. Nicio surpriza.

PSD si PNL. Raportul dintre PSD si PNL ramane la cotele binecunoscute: aproape-2-la-1-dar-nu-chiar. Precum in alte sondaje, PSD bate la portile lui 40% dar nu ajunge acolo (37,8%).

PNL pare sa fie cu cateva procente mai puternic decat in 2008 sau 2009 (22% fata de 18% sau 20%), iarasi o situatie confirmata de mai multe sondaje de dupa alegeri.

Forta Civica / ADA. Fara brandul 'Alianta DA', partidele componente obtin voturile a 1,9% din romanii aflati in tara.
Cu acest brand, ele obtin 3,7%, adica aproape dublu.

MRU ... este la cea mai inalta cota inregistrata in ultimele luni intr-un sondaj care are de-a face cu optiunile la prezidentiale: 22% din voturi = 17% din populatia aflata in tara = 2,6 milioane voturi.

Aproape patru cincimi din aceste voturi ar veni de la oameni care nu voteaza Forta Civica / ADA ci alte partide, ceea ce reprezinta o vulnerabilitate. De exemplu, daca Miscarea Populara ar propune un candidat la prezidentiale MRU ar pierde procente. O alta sursa de potentiale probleme ar fi un candidat solid din partea PDL. Ceea ce ne duce la urmatorul subiect:

PDL/ prezidentiabilul PDL. Daca Vasile Blaga ar fi candidatul la presedintie al acestui partid, el ar obtine aproximativ 58% din voturile care s-ar indrepta acum spre PDL, cea mai slaba conexiune dintre candidat si partid dintre toate cele inregistrate in sondaj.

Explicatie:
Cat din voturile potentiale ale partidului ar obtine prezidentiabilul acelui partid?
  • Crin Antonescu = 79% din voturile USL.
  • MRU = 459% din voturile ADA (adica de 4,6 ori mai mult).
  • DD = 155% din voturile PPDD
  • Vadim = 222% din voturile PRM
  • Becali = 537% din voturile PNG
  • Blaga = 58% din voturile PDL.
Pe baza acestui sondaj, PDL ar putea juca acelasi rol ca in 2000, cand o mare parte din sustinatorii partidului au votat la prezidentiale candidatii altor partide.

Mentionarea Miscarii Populare drept optiune de vot ia cam un sfert din bazinul PDL. Datorita MP, scorul democrat-liberalilor este de 10% din totalul optiunilor de vot, un minim pentru ultimii zece ani dar deasupra pragului psihologic de un scor format dintr-o singura cifra.
In planul populatiei cu drept de vot, PDL este unde era si in timpul guvernarii Boc - pe la 8% din populatia aflata in tara (pe atunci oscila intre 7% si 12%).

Restul scenei politice.
Pentru fiecare doua voturi pe care PPDD, PNG si PRM le-ar obtine, candidatii lor potentiali la prezidentiale ar primi trei. Mai important este ca, la prezidentiale, aproape un vot din patru s-ar indrepta spre triada Diaconescu-Vadim-Becali. Aceasta directie este aproape de recordul absolut in materie (Vadim, 2000, primul tur: 28%). Spre deosebire de 2000, voturile sunt insa impartite...

O posibila explicatie consta si din necesitatea votantilor PSD care nu-l plac pe Antonescu de a se reorienta, in contextul in care nu puteau opta pentru un candidat al partidului lor favorit.

Lucruri importante care n-au de-a face cu alegerile:

  • Optiunea pentru monarhie este la o cota mai inalta decat inainte de 2011 dar nu senzationala (17% - 20%), coerenta cu rezultatele altor sondaje efectuate recent pe aceasta tema.
  • 35% dintre respondenti nu vor ca in Constitutie sa se faca legatura intre romani si crestinism, o cota poate surprinzator de inalta pentru cine crede ca Romania este o tara eminamente conservatoare. Un procent similar considera ca religia n-ar trebui predata in scoli. Probabil ca aici vorbim despre o puternica disonanta urban vs. rural.
  • Gazele de sist si Rosia Montana sunt privite cu scepticism de majoritatea celor care au o opinie asupra subiectului, dar opinia publica ca atare nu este decisa intr-un sens sau altul (41% din respondenti considera ca gazele de sist sunt un pericol, 45% cred ca exploatarea aurului cu cianuri de la Rosia Montana este un pericol).
  • Apartenenta Romaniei la UE este un lucru pozitiv pentru 62% dintre respondenti si negativ pentru 21%. Nu suntem la cotele de acum cinci-opt ani, dar nici n-am devenit o natie eurosceptica.
Comenteaza pe Sociollogica.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3401 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    Gazele de sist si Rosia Montana (Joi, 18 aprilie 2013, 22:54)

    Doinita58 [utilizator]

    Gazele de sist si Rosia Montana sunt privite cu scepticism pentru ca majoritatea romanilor nu sunt informati cu privire la procedurile de exploatare si beneficiile economice.
    Trebuie sa i se explice populatiei ce ar insemna independenta energetica fata de Rusia, mai ales din perspectiva noilor tensiuni globale si ce er insemna cateva sute de tone de aur care sa fie valorificate la bugetul national
    • +5 (9 voturi)    
      . (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:16)

      Anck [utilizator] i-a raspuns lui Doinita58

      Ai dreptate! Dar cum sa informezi populatia cand populatia are senzatia ca stie totul? Sau ca e ori rau, ori bine? Adevarul e undeva la mijloc. Insa lumea nu vede lucrurile asa. La fel si cu politicienii, la fel si cu exploatarile de orice fel. Trebuie sa luam binele si sa luptam cu raul. Si vom avea numai de castigat!
      • -1 (1 vot)    
        populatia (Sâmbătă, 20 aprilie 2013, 0:06)

        Nescu.iu [utilizator] i-a raspuns lui Anck

        se face ca nu aude si nu intelege. ca nu e asa greu de inteles pana la urma, despre orice subiect ai cauta. cat despre politicieni, faptul ca ei nu fac un pas in a aproba aceste exploatari, cred ca e un mare minus pe hartia lor.
    • +3 (5 voturi)    
      Ar fi ideal (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:56)

      AdrenalinaPura [utilizator] i-a raspuns lui Doinita58

      Insa cum facem sa grabim lucrurile? Caci avantajele-s clare. Cred ca si dezavantajele. Insa ce sa zic, ce mai e doar avantajos in ziua de azi?
      • +1 (1 vot)    
        ei na (Sâmbătă, 20 aprilie 2013, 0:07)

        Nescu.iu [utilizator] i-a raspuns lui AdrenalinaPura

        avantajele clare sunt clar banii. oricat cat de materialist ar suna,a vem nevoie de ei. avem case, avem familii. pana la urma pt ce muncim, nu pt bani ca sa traim? ah si restul vin la fel, odata cu banii. investitii, taxe, economie crescuta etc.
    • -2 (2 voturi)    
      Mda... (Vineri, 19 aprilie 2013, 17:55)

      Cia-Nuru [utilizator] i-a raspuns lui Doinita58

      Ati aparut, postacilor!
    • +1 (1 vot)    
      eu (Vineri, 19 aprilie 2013, 23:57)

      Nescu.iu [utilizator] i-a raspuns lui Doinita58

      eu cred ca la rosia montana mai bine de atat nu se putea explica. s-au facut nu stiu cate cercetari si documente pe tema asta, au demonstrat ca fac mai bine decat prevede legea. si? tot nimic
  • +8 (12 voturi)    
    si inca ceva (Joi, 18 aprilie 2013, 22:55)

    Doinita58 [utilizator]

    Pe langa beneficiile economice si strategice pe care le-am avea exploatand aceste resurse naturale mai este vorba si de crearea catorva mii de locuri de munca, in special in zone afectate de somaj, asa cum e judetul Alba si Dobrogea.
    • +3 (5 voturi)    
      doar (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:45)

      Olizx [utilizator] i-a raspuns lui Doinita58

      gazele nu sunt numai in dobrogea. dar da, ar fi ceva. numai sa si ia cineva masuri si sa le aprobe!
  • +9 (13 voturi)    
    Scepticism (Joi, 18 aprilie 2013, 23:01)

    liviuseu [utilizator]

    Eu sunt sceptic ca exploatarea de la Rosia Montana este periculoasa. Daca intr-o alta tara/tari se paote face, noi cu ce suntem mai prejos?
    • +8 (10 voturi)    
      pt ca (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:27)

      Gigeluss [utilizator] i-a raspuns lui liviuseu

      altii au minte si stiu sa exploateze. noi infiintam biserici si ne uitam la tv. avem mine care ar putea produce aur, avem campii care ar putea produce grane, avem gaze in subsol (nu al blocului) si noi ce facem? stam si ne uitam la tv si ne crucim efectiv!
      • +1 (1 vot)    
        ha ha (Sâmbătă, 20 aprilie 2013, 0:08)

        Nescu.iu [utilizator] i-a raspuns lui Gigeluss

        ai dreptate. ar cam trebui sa luam exemplu de la ceilalti. in finlanda se face minerit de cand hat. si nu e panica. in sua se face fracturare si la fel, totul e ok.
  • +8 (10 voturi)    
    Cu rm (Joi, 18 aprilie 2013, 23:11)

    mercuriusfin [utilizator]

    despre rosia montana: 45% din ce? din intreaga populatie? sau dinc ei de acolo? ca pe mine nu m-a-ntrebat nimeni nimic.
    • +5 (9 voturi)    
      Majoritatea este pro minerit (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:01)

      Srescu.mirc [utilizator] i-a raspuns lui mercuriusfin

      Nici pe mine, dar nici nu mai conteaza nu? Din moment ce majoritatea este pro. Apropo de asta, citeam pe undeva una rticol cu miturile de la Rosia demontate. Cautati-l pe net sa va convingeti.
    • +3 (5 voturi)    
      Multi (Vineri, 19 aprilie 2013, 2:09)

      Flor.p [utilizator] i-a raspuns lui mercuriusfin

      Multi suntem neintrebati. Si daca ne intreaba, vad ca degeaba intreaba. As fi vrut sa ajung la referendum in iarna insa vad ca oricum as fi mers degeaba. Ca nici nu a fost bagat in seama! Pai e normal asa cev??
  • +8 (12 voturi)    
    Ahahha (Joi, 18 aprilie 2013, 23:26)

    rebe_ka [utilizator]

    Candidati numa'-numa'. Mi-ar fi si rusine sa candidez daca eram in locul lor. Iar cu gazele de sist si Rosia Montana, ce sa spun, au amanat atata, ca nu-mi vine sa cred ca doar 45% mai au incredere. pt ca se amana de prea mult timp! Faceti ceva si dati-ne locuri de munca nu somaj, si apoi poate va votam!
    • +5 (9 voturi)    
      Nu (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:28)

      Gigeluss [utilizator] i-a raspuns lui rebe_ka

      45% nu au incredere. si nu degeaba, pana la urma in ce sa ai incredere cand lumea nu iti explica decat ce vrei sa auzi: ba ca e un dezastru ecologic, ba ca e raiul pe pamant. e o exploatare ca oricare alta, nu e nici rea nici minunata. e ok. asa cum e si centrala nucleara de la cernavoda. e periculoasa, dar fara ea, cat plateam noi energiea? asta e, fara risc nu castigi!
    • +2 (6 voturi)    
      Lor nu (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:58)

      AdrenalinaPura [utilizator] i-a raspuns lui rebe_ka

      Lor cum de nu le e rusine oare? Nici nu vreau sa stiu ce iau ca sa doarma noaptea. Cel putin unii dintre ei. Cat despre procentajul de incredere eu zic ca e fictiv. Cine nu ar vrea sa scada rata somajului, prin orice fel de munca? Sunt oameni care ar munci si la negru daca ar avea unde, daramite intr-o corporatie uriasa care vrea sa exploateze aur, sau gaze naturale.
  • +10 (12 voturi)    
    Atata timp cat (Joi, 18 aprilie 2013, 23:39)

    o.barcuta [utilizator]

    USL nu face nimic, nu o sa papam nimic. Toti au distrus in calea lor, au lasat in paragina si patrimoniul de la Rosia si nu au facut nimic bun pentru nimeni. Iaca, au trecut mai bine de 10 ani de cand asteptam sa aflam daca se face exploatarea si nimic. Neincrederea e cauzata de ei, nu de rmgc sau de alburnus maior. Minerii nu va vor vota, sa stiti!
    • -1 (5 voturi)    
      Toti (Vineri, 19 aprilie 2013, 2:08)

      Flor.p [utilizator] i-a raspuns lui o.barcuta

      Sunt la fel! Asta e adevarul! Dupa cum bine zici, la Rosia Montana totul dureaza de mai mult de 10 ani. Si? Pe atunci nu era doar USL. Si PDL isi bate joc de Rosia Montana!
  • +10 (12 voturi)    
    Natie eurosceptica? :)))) (Joi, 18 aprilie 2013, 23:59)

    Juneau [utilizator]

    Anywaaaay, vad ca lumii de fapt ii convine ca exploatarile cele doua sa aiba loc la noi in tara. Electoratul ce face in privinta asta? Pazeste papusoii? Pai hai mai scadeti din somaj si deveniti independenti de anumite tari pt gaze, aur etc si o sa vedeti ca poate lucrurile o sa mearga macar in doua directii mai bine!
    • +3 (9 voturi)    
      .. (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:19)

      Anck [utilizator] i-a raspuns lui Juneau

      Pai ar trebui facut un sondaj pe bune si eventual sa fie luat in seama. nu cum si-au batut joc de parerile oamenilor de i-au chemat la vot si apoi nu s-a tinut cont de vot.
    • +3 (5 voturi)    
      yeah (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:47)

      Olizx [utilizator] i-a raspuns lui Juneau

      somajul e deja cu mult peste cat suporta tara momentan. nu vad scapare prea curand. dar cred ca ar ajuta macar putin acolo daca ar aproba proiecte precum asta. si daca ar mai urca si ei o eoliana doua, un panou solar ceva acolo. orice, numai sa ii vad sa faca ceva bun
  • +8 (14 voturi)    
    lucrurile importante (Vineri, 19 aprilie 2013, 0:18)

    Marytaban [utilizator]

    lucrurile importante care n-au de-a face cu alegerile sunt extrem de importante si ar influenta enorm alegerile. deci, ce se mai aude cu rosia montana, o problema mare de tot pe care o pasati de la unii la altii? vrem si noi sa stim, nu de alta, dar inca avem familii acolo care nu au ce munci! cum sa va votam daca voi nu faceti nimic?
    • +3 (5 voturi)    
      Asa e (Vineri, 19 aprilie 2013, 2:07)

      Flor.p [utilizator] i-a raspuns lui Marytaban

      Si noi ca cetateni platitori de taxe ar trebui sa-i tragem la raspundere pentru ce ne fac! Eu m-am saturat sa citesc aceleasi si aceleasi stiri sa nu vad niciun rezultat.
  • +8 (12 voturi)    
    Cadou (Vineri, 19 aprilie 2013, 0:30)

    anna.costea [utilizator]

    Cadoul acestor politicieni cu aere de oameni pentru noi, restul lumii este: ignoranta! Si de ce spun asta? Pentru ca stau si ma uit cum de muuuulti multi ani Rosia M. sta si zace in paragina si absolut nimeni nu ia o decizie concreta. Trist si strigator la cer sa stiti!
  • +6 (8 voturi)    
    Vestile (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:26)

    Gigeluss [utilizator]

    care ma bucura cel mai mult: sa vad ca avem partide defectuoase si ca in sfarsit putem sa ne mandrim ca nu producem nimic. nici macar niste gaze naturale. nici macar aur! e minunat oameni buni. suntem buni de Nimic!
    • +4 (4 voturi)    
      mdeah (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:44)

      Olizx [utilizator] i-a raspuns lui Gigeluss

      pai ce sa avem si noi daca nu asta? meritam ceva mai bun? facem ceva bun ca sa meritam ceva mai bun? ce daca pleaca toti din tara ca nu au unde munci aici? hai sa ne batem joc de toti, de romani, de investitori. numai cand ma uit la cat au lungit-o pe asta cu mineritul. de vreo 13 ani cred. asta cu gazele e mai recenta, au timp sa ajunga si la ea la vreo 13 ani asa. hehe
    • +3 (3 voturi)    
      :) (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:59)

      AdrenalinaPura [utilizator] i-a raspuns lui Gigeluss

      Hai ca esti chiar simpatic! Mandria noastra nu are limite avand in vedere ca lumea totusi s-a saturat sa plece peste hotare la munca.
  • +4 (4 voturi)    
    Eliberare (Vineri, 19 aprilie 2013, 1:55)

    AdrenalinaPura [utilizator]

    Chiar asa doar astea-s optiunile? Pai ce ne facem? Pe cine alegem? Cat despre ultima partea a articolului: acelea sunt subiecte arzatoare caci de unele depind multi oameni. Vezi Rosia Montana, care e in seceta de locuri de munca de multi multi ani.
  • +4 (4 voturi)    
    Dezbatere (Vineri, 19 aprilie 2013, 2:06)

    Flor.p [utilizator]

    De ce nu le turnam cenusa in cap acestor politicieni care matura pe jos cu noi? De ce nu se revolta rosienii de exemplu? Sau cei din Dobrogea? Ai au interese mari sa capete joburi in exploatarile acelea.De ce nu se supara diaspora pentru ca au fost alungati din tara din cauza traiului? De ce? Ce asteptam oare? Sa ne fure si aerul si copiii?


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by