Presedintele PNL, Crin Antonescu, a declarat vineri ca Mecanismul de Cooperare si Verificare al Comisiei Europene (MCV) este lovit de "caducitate", trebuind sa se incheie in 2010. "Preocuparea noastra a tuturor, a Guvernului in primul rind ca este partenerul CE, este sa convenim cit mai rapid si cit mai clar cu Comisia Europeana pe acest subiect ce anume se doreste, care sint termenele si solutii concrete pentru a inchide MCV", a spus Crin Antonescu intr-o conferinta de presa. Antonescu a acuzat Comisia Europeana ca a vorbit "exagerat si sub influenta partizana" despre campanii de hartuire la adresa unor judecatori. "Nici un judecator sau instanta din Romania nu a fost impiedicat vreodata direct sau indiresc sa aplice legea", a spus seful PNL.

Crin AntonescuFoto: Agerpres

Declaratiile lui Crin Antonescu:

  • Pasajul din ultimul raport al Comisiei Europene, care deschide o discutie legata de presa, ne duce in alta zona.
  • Sunt de salutat inca o data niste pozitii de principiu din raportul MCV: Am in vedere toate lucrurile care tin de separatia puterii in stat, domnia legii, independenta puterii judiciare.
  • Salut spiritul in care se recomanda discutarea, dezbaterea si adoptarea noii Constitutii.
  • Eu cred ca subiectul modificarii Constitutiei - la care si CE face trimitere, va dura cel putin sase luni, dar cred ca in acest timp se pot stabili si obiectivele care ar trebui atinse, modificarea unor legi daca este cazul, numirea unor procurori generali astfel incat, dupa intrarea in vigoare a noii Constitutii, sa avem un bilant real, iar la finele lui 2013 Romania sa iasa de sub acest Mecanism de Cooperare si Verificare. Eu cred ca putem gasi pana la finele lui 2013 o solutie. (...) Nu putem insa sa facem singuri acest calendar. El trebuie convenit cu Comisia. Trebuie finalizat in primul rand in Guvernul Romaniei si apoi discutat cu CE.
  • Trebuie sa fie o prioritate a Romaniei inchiderea Mecanismului de Cooperare si Verificare, ceea ce nu inseamna sub nicio forma intreruperea discutiilor cu Comisia Europeana. Este interesul Romaniei ca, in conditii agreate de CE, sa incheie un subiect care pare sa devina fara sfarsit si care, in conditiile actuale, ii aduce prejudicii. Acest Mecanism atrage dupa sine o imagine de neclaritate asupra Romaniei. 
  • Mecanismul a avut o durata stabilita la trei ani din momentul aderarii Romaniei la UE. Acesti trei ani au trecut si putem vorbi de caducitatea acestui mecanism. Mecanismul nu a fost prelungit pe doi ani, ci nu s-a luat act de termenul depasit. Cand au trecut cei trei ani, nimeni nu a spus nimic si termenul s-a prelungit tacit. Eu nu cred ca e bine sa-l prelungim sine die. (...) Nu avem o constiinta foarte clara a liniei de sosire - nu stim ce trebuie sa facem, cand trebuie sa facem ca acest Mecanism sa inceteze.
  • Nu e vorba doar de USL. Discutam de partide politice, de Guvern, de Parlament, de ministrul Justitiei, de toate institutiile sistemului judiciar. (...) Tema e lansata nu numai sa fie dezbatuta, ci sa fie rezolvata. Presupun ca nu exista cineva in Romania care sa isi doreasca continuarea acestui mecanism. Ne-am grabit ca in timp util sa intre in vigoare jumatate dintre Coduri, legea privind instantele judiciare. Dupa parerea mea, daca vorbesc cat mai multi, nu strica. Vom vorbi si noi in calitate de presedinti ai Parlamentului, dar principalul interlocutor al CE este Guvernul.
  • Romania trebuie sa isi reafirme dreptul sau de membru si partener egal cu UE si impreuna cu CE trebuie sa vada precis, exact, ce trebuie facut pentru ca acest Mecanism sa fie inchis in buna intelegere, poate in sensul unei topiri a Mecanismului intr-un mecanism general de monitorizare a Justitiei in toata UE, nu doar pentru Romania si Bulgaria. Noi suntem cetateni ai UE si suntem legitim interesati de calitatea Justitiei in intreaga Uniune Europeana. Acesta trebuie sa fie prioritatea autoritatilor romane. Suntem deschisi, hotarati sa facem toti pasii necesari pentru ca acest Mecanism sa se incheie. Este pagubos pentru Romania sa mentinem un Mecanism care este sine die, adica fara termen de finalitate.
  • CE vorbeste cu totul exagerat si sub influenta partizana despre campanii de hartuire la adresa unor judecatori. Nu avem nici un element concret. Este riscant pentru o tara ca Romania ca intr-un raport de circulatie internationala sa se spuna asa ceva. Nici un judecator sau instanta din Romania nu a fost impiedicat vreodata direct sau indiresc sa aplice legea.
  • Faptul ca la un moment dat, emisiuni, articole, dezbateri din presa pot fi interpretate astfel, este o chestiune care deja excede campul traditional al discutiilor despre functionarea Justitiei si ne duce intr-o alta zona si trebuie sa iesim din confuzie. Trebuie sa ni se spuna clar ce anume din tot ce inseamna peisajul vast si variat al presei este inacceptabil din punctul de vedere al Comisiei si care sunt solutiile. A sugera in mod vag masuri legislative de restrictionare, sub o forma sau alta, a activitatii presei este nu numai ineficient, dar este periculos. Trebuie sa stim ce solutii s-ar putea propune.

  • A recomanda, a sugera in mod vag masuri legislative de restrictionare a activitatii jurnalistice este nu numai ineficient, dar este periculos. Trebuie sa stim ce solutii s-ar putea propune, sa ne uitam in legislatia altor tari.
  • Guvernul trebuie sa faca clarificari in primul rind: cu ce este diferit regimul parlamentarilor romani fata de regimul parlamentarilor din alte tari? Va pot da exemple ca regimul parlamentarilor romani este mai strict decit in alte tari, precum Germania.
  • Au fost erori, nu chestiuni confuze, ci erori in raport. Chestiunea cu doi si cu trei ministri - e un lucru grav cand numeri ministri pe care ii acuzi indirect de coruptie, e bine sa numeri corect. Putem sa ne inchipuim ca cineva ti-a dat o cifra si nu a numarat corect.
  • Noi avem o legislatie - acest lucru a fost facut tocmai in ideea de a risipi suspiciuni. In Romania practic DNA poate incepe cercetari din orice cauza, cred ca si daca nu ti-ai platit chiria la timp. Daca te cerceteaza DNA nu inseamna ca esti corupt. Vicepremierul Liviu Dragnea nu poate fi pe liste posibililor corupti. Ancheta DNA e legata de referendum.
  • Mai trebuie lamurit ca nu oricine se afla sub o acuzatie de coruptie este corupt pina la sentinta unei instante.
  • Romania trebuie sa-si reafirme statutul ei de membru si partener egal in Uniunea Europeana.
  • Pe noi ne intereseaza acest lucru ca autoritati. Cetatenii romani sunt in acelasi timp cetateni europeni.
  • Cetatenii romani, in calitatea lor de cetateni europeni, sunt interesati de calitatea de functionare a justitiei europene.
  • Suntem hotarati sa facem toti pasii necesari pentru ca acest mecanism sa se incheie.
  • In calitate de stat membru al UE din 2007, Romania trebuie sa stabileasca, de comun acord cu partenerii din UE, modalitatea de incheiere a MCV - mecanism care ar fi trebuit sa se incheie, in mod firesc, in 2010, el fiind prelungit pana astazi in mod tacit. Cu atat mai mult cu cat, foarte recent, comisarul european pe Justitie, doamna Viviane Reding, vorbea de topirea Mecanismului de Cooperare si Verificare intr-un mecanism general, aplicabil tuturor tarilor membre UE. Ca membru al Uniunii Europene, Romania este direct afectata de mersul justitiei pe plan general, european, iar marile probleme europene sunt si ale ei.
  • Intrebat daca USL ar sustine o noua candidatura a lui Dan Voiculescu in Parlament: Nu cred ca se pune aceasta problema. Iar discutam ipoteze. Eu stiu ca domnul Dan Voiculescu a demisionat invocand faptul ca doreste ca procesul sau, cauza sa din Justitie sa nu fie influentata in niciun fel de faptul ca are imunitate. O candidatura a lui Voiculescu, pana cand nu exista o decizie in instanta privind dosarul sau, ar fi ilogica, nu are niciun rost sa discutam ipoteze ilogice.

Raportul MCV preciza, in varianta publicata miercuri, ca noul Guvern de la Bucuresti si-a reiterat obiectivul de a lupta impotriva coruptiei, dar trei dintre noii ministri erau cercetati penal, iar cerintele constitutionale, inclusiv suspendarea din functie a unui ministru in cazul trimiterii in judecata, vor trebui aplicate in integralitate. CE a modificat textul raportului MCV publicat miercuri, formula "dintre persoanele nou-numite in functia de ministru, trei erau cercetate penal pentru fapte de coruptie" fiind inlocuita joi cu "in randul noilor ministri exista doua cazuri confirmate de persoane care sunt cercetate penal".

Premierul Victor Ponta declara, joi, ca un document oficial precum cel al Comisiei Europene trebuie sa prezinte foarte clar si serios problemele legate de coruptie si nu poate indica, precum presa, pe surse, ca in Guvern ar fi trei ministri cercetati pentru fapte de coruptie.

De asemenea, Comisia Europeana a atras atentia, in premiera, in raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare, publicat miercuri, asupra rolului mass-media, mentionand ca sistemul judiciar a fost supus unor presiuni si "hartuiri" prin intermediul presei. Raportul CE a mentionat nevoia unei revizuiri a regulilor existente, inclusiv in ceea ce priveste Consiliul National al Audiovizualului, pentru a se asigura ca libertatea presei este insotita de o protectie corespunzatoare a institutiilor statului si a drepturilor fundamentale ale persoanelor.