Presedintele Comisiei juridice din Senat, liberalul Tudor Chiuariu (fost ministru al Justitiei), a declarat, miercuri, pentru Agerpres, ca raportul MCV pe justitie incepe sa devina "o poveste fara sfarsit", el considerand ca acest document nu ar mai fi folosit pentru obiectivul pentru care a fost creat, ci in "scopuri politice". La randul sau, eurodeputatul Norica Nicolai, liderul de grup al PNL din Parlamentul European, sustine ca "Nu este rolul Comisiei Europene sa propuna masuri care de fapt ingradesc libertatea presei", adaugand ca afirmatiile purtatorului de cuvant al CE privind numeroase sesizari referitoare la "intimidarea sau hartuirea unor institutii-cheie" nu stau in picioare, atata timp cat acesta nu a furnizat exemple concrete in acest sens in conferinta de presa in care s-a prezentat raportul.

Reactiile politicienilor romani privind raportul MCV:

  • "Atitudinea CE este contrara celei a CEDO, care a condamnat Romania in numeroase cazuri de jurnalisti gasiti vinovati de instantele romanesti. CE nu trebuie sa impuna Romaniei o lege privitoare la jurnalisti." - Norica Nicolai, europarlmantar PNL (sursa: Agerpres).
  • "MCV incepe sa devina o poveste fara sfarsit, deoarece vad ca de fiecare data apar noi teme si in ritmul acesta nu o sa ne oprim niciodata si nicaieri si ma gandesc cui foloseste? (...) Dupa multi ani, justitia, din pacate, nu functioneaza mai bine, mai ales avand in vedere ce s-a intamplat intre 2009 si 2012 si avem aceste rapoarte in jurul carora unii se isterizeaza si aduc prejudicii grave Romaniei. (...) Nu stiu cui foloseste isteria asta. Probabil ca d-lui Basescu in lupta sa cu Guvernul, dar noua nu ne foloseste, ca tara. In continuare acest mecanism nu mai este folosit potrivit scopului sau initial si este folosit in scopuri politice de cine, cui ii convine. (...) Nu este nimic dur in raportul acesta. Sunt subiecte inventate de cine a vorbit fara sa vada raportul, cum ar fi cel cu superimunitatea deputatilor si senatorilor. Nu se face nicio referire in raport cu privire la faptul ca s-ar fi creat o superimunitate, ca ar fi ceva in plus fata de ceea ce era inainte, ceea ce este si corect din punct de vedere faptic. Raportul nu exceleaza din punct de vedere al aspectelor tehnice, din pacate, vedem ca se aduc in discutie noi chestiuni si noi chestiuni, cum ar fi cea legata de reglementarea activitatii presei. Aceasta a ramas pana la urma una dintre problemele principale ale CE - cum functioneaza presa din Romania, in conditiile in care nu putem spune ca presa functioneaza in 2013 altfel decat functiona in 2005". - Tudor Chiuariu (PNL), presedintele Comisiei Juridice din Senat.
  • Vasile Blaga, presedintele PDL: "Raportul MCV dat publicitatii astazi (miercuri -n.red.) de catre Comisia Europeana este al doilea raport negativ incasat de Romania in sase luni. Sa fie clar: dincolo de tonul diplomat al Comisiei Europene, Romania este pusa la colt pentru ca majoritatea parlamentara USL si Guvernul USL nu respecta independenta justitiei si tot ei nu arata suficienta determinare pentru a intari institutiile statului de drept. Prin urmare, raspunderea pentru raportul de astazi apartine Guvernului USL si majoritatii parlamentare a USL. Sa nu ne prefacem ca nu intelegem ce a transmis Comisia astazi Romaniei - sunt progrese comparativ, si subliniez comparativ, cu momentul iulie 2012 cand, va reamintesc, Romania era in plin atac la adresa democratiei, cand era principala sursa de ingrijorare pentru toate Cancelariile europene. Comisia demonstreaza si ca domnul Ponta nu spune adevarul atunci cand sustine ca a respectat toate cele 10 cerinte specifice formulate in precedentul raport, din iulie 2012. Nu le-a respectat. In ultimele noua luni, institutiile care apartin sistemului de justitie au fost atacate si decredibilizate prin campanii concertate impotriva Curtii Constitutionale, ANI, CSM si ICCJ si Comisia Europeana confirma acest lucru. Scuza domnului Ponta care ne transmite ca Guvernul pe care il conduce si-a facut treaba in ce priveste respectarea cerintelor CE nu este valida. Domnul Ponta nu conduce doar Guvernul, ci si PSD si USL, deci majoritatea parlamentara. Prin urmare, domnul Ponta nu raspunde doar pentru ce se intampla la Guvern. (...) Noi toti, romanii, platim deja si vom mai plati pentru raportul din iulie 2012 si pentru raportul de astazi. Desi cu totul incorect si nedrept, unele Guverne europene vor gasi in acest raport scuza de a amana aderarea Romaniei la Schengen. Repet, Romania a indeplinit criteriile tehnice pentru aderare demult. Amanarea afecteaza companiile romanesti si, prin ricoseu, toata economia romaneasca."

    Vasile Blaga solicita, in numele PDL, "Guvernului si majoritatii USL sa isi asume deschis responsabilitatea pentru acest raport si sa ia masurile pentru respectarea recomandarilor facute in raport de Comisia Europeana'.'Cerem o dezbatere serioasa a acestui raport in Parlament in cadrul careia sa se prezinte masurile luate pentru corectarea deficientelor majore semnalate. Nu in ultimul rand, cerem majoritatii USL, Guvernului USL, liderilor USL sa stopeze presiunile politice la adresa magistratilor si institutiilor statului de drept si sa demonstreze determinare si in fapte, nu numai in vorbe, pentru respectarea independentei justitiei in Romania".

  • "Nu am apucat sa citesc raportul MCV, dar am auzit si eu de atentionarea Comisiei Europene cu privire la rolul presei. Singurul comentariu pe care il pot face este ca eu sunt tare curios care ar fi reactia oricarei alte tari din Uniunea Europeana - Franta, Marea Britanie, Belgia - daca o institutie internationala le-ar propune cenzurarea libertatii de expresie." - Georgica Severin (PSD) - presedintele Comisiei pentru cultura din Senat.
  • "Actualul raport al CE pe justitie surprinde in mod corect tabloul general al societatii romanesti. Din pacate, acesta consemneaza un regres important comparativ cu precedentul raport pe justitie. Iar de acest regres este responsabil in intregime USL, care a dus nu doar la o slabire a ritmului reformelor in justitie, ci a dus, mai rau, la o consolidare a protectiei demnitarilor in cazul in care acestia sunt acuzati de coruptie. Si aici ne referim fie la cazul Stan (Ion Stan -n.red.), fie la cazul Dobre (Victor Paul Dobre -n.red.), fie la cazul Borbely (Laszlo Borbely -n.red.) cand parlamentarii USL au votat impotriva ridicarii imunitatii acestora. (...) USL este responsabil si de atacul furibund impotriva institutiilor statului. Aici ma refer la atacul impotriva Agentiei Nationale de Integritate si nu in ultimul rand si asupra magistratilor Inaltei Curti (ICCJ- n.red.) Toate aceste lucruri negative se traduc in costuri, iar costurile sunt indepartarea Romaniei de aderarea la spatiul Schengen. Chiar daca nu este o legatura de conditionalitate intre aderare si MCV, in mod clar olandezii si celelalte state abia au asteptat un raport atat de negativ. Este pacat ca din cauza comportamentului iresponsabil al USL de-a lungul timpului au de suferit milioane de romani" - Daniel Buda, deputat PDL, fost presedinte al comisiei juridice din Camera Deputatilor.
  • Corina Cretu, europarlamentar PSD, critica "atacurile impotriva libertatii presei" din Raportul privind progresele inregistrate de Romania in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare pe Justitie, apreciind ca acest document poate fi folosit impotriva intereselor tarii noastre: "Este o veste proasta si inca o contributie la deficitul de democratie reclamat tot mai insistent de cetatenii europeni". (...) Raportul "contine cliseele pe care fosta putere le repeta cu obstinatie de ani de zile. Nu uita nimeni cererile de la Comisia Europeana privitoare la prezentarea stadiului si continutului dosarelor care ii priveau doar pe anumiti politicieni, invariabil de la PSD sau PNL. Asta, in timp ce se criticau presupusele ingerinte ale politicului in actul de justitie din Romania. Fosta putere a admis ca MCV sa fie folosit impotriva intereselor Romaniei, cum e cazul aderarii la Spatiul Schengen, pentru a utiliza o parte a Justitiei in eliminarea adversarilor politici. Din pacate, din motive care tin in primul rand de modul in care se face politica in Romania, in perioada guvernarii portocalii, MCV a devenit un instrument al luptei politice impotriva USL." (...) "Ceea ce surprinde extrem de neplacut in actualul Raport este atacul celor care l-au intocmit la adresa presei romanesti. Este inimaginabil asa ceva intr-o democratie. Procurori, judecatori, membri ai CSM sau CCR sunt persoane publice, platite din bani publici si orice informatie care priveste moralitatea lor, comportamentul in spatiul public si deciziile pe care le iau sunt legitime. Nu exista democratie in care deciziile Justitiei sa nu fie criticate. Nu foloseste nimanui ascunderea sub pret a erorilor sau reaua-credinta si neprofesionalismul unor procurori si judecatori. Acestea nu sunt acte de intimidare din partea presei, ci servirea interesului public. Judecatorii si procurorii au protectia necesara pentru a nu se teme de nimic, daca isi fac datoria cum scrie in Constitutie si in lege. Dar nici nu pot avea un statut de impunitate cand gresesc si trimit la inchisoare oameni nevinovati".
  • "Tot ceea ce a spus purtatorul de cuvant al Comisiei Europene este justificat si sunt critici care puteau fi anticipate si pe care noi, oricum, le-am subliniat cu ocazia dezbaterii pe marginea noului Statut al parlamentarilor, unele dintre ele. Din afirmatiile purtatorului de cuvant al Comisiei Europene am retinut doar doua chestiuni criticate pe buna dreptate, legate de numirea procurorului general al Romaniei si a procurorului sef al DNA pentru ca nu s-a respectat o procedura transparenta asa cum a solicitat Comisia si o alta chestiune generala ca ar trebui rezolvate problemele celor care se afla in Guvern si Parlament si au probleme de natura judiciara. E oricum un semnal foarte prost ca urmatorul raport va fi in luna decembrie. Inteleg ca oficialii Comisiei spun ca lucrurile nu sunt legate intre raportul MCV si aderarea la spatiul Schengen, dar, pana acum, in fapt, s-au dovedit ca au fost legate cele doua aspecte. Si probabil ca vor ramane legate. Este o deductie din modul in care au fost aplicate procedurile pana-n prezent nu este o chestiune bazata pe un document pentru ca nu exista un astfel de document. Si cei de la Comisia Europeana, repet, au subliniat in conferinta de presa ca cele doua aspecte nu sunt legate, dar, din modul in care au decurs actiunile si activitatile Uniunii (Uniunea Europeana - n.red.) cu privire la aderarea noastra la spatiul Schengen s-a dovedit ca raportul MCV a avut o contributie extrem de importanta la amanarea liberalizarii in materia spatiului Schengen" - Gabriel Andronache, deputat PDL.
  • "Raportul putea fi si mai bun, depinde de felul in care comunicam si de modul in care ne indeplinim indatoririle. Din pacate, Consiliul Superior al Magistraturii apare ca o institutie in care este nevoie de reforma. (...)  Cred ca in privinta parlamentarilor incompatibili este vorba de lipsa de comunicare, cred ca informatiile necesare nu au ajuns acolo (la Comisia Europeana - n.red). Singurul care a avut o astfel de decizie a fost deputatul Sergiu Andon care a si plecat din Parlament. (...) Nu sunt de acord cu generalizarile pentru ca nu toate canalele de presa nu respecta deontologia profesionala. Cand am vrut sa introducem prevederi in Codul Civil referitoare la deontologie, cei din presa au spus ca isi autoreglementeaza aceste probleme. Ar trebui ca presa sa aiba grija in aceasta privinta si sa-si reglementeze aceste aspecte privitoare la deontologia profesionala" - Mate Andras, liderul deputatilor UDMR.
  • "Romania indeplineste criteriile si are dreptul sa fie in Schengen. Fac apel la politicienii romani care din interese marunte denigreaza Romania in afara, promovand informatii false despre situatia din tara, sa inceteze. Obiectivele de politica externa ale Romaniei, cum este aderarea la Spatiul Schengen, trebuie sa se bucure de sprijinul tuturor oamenilor politici. Dincolo de partizanate, exista un interes national care trebuie pus pe primul loc." - Ana Birchall, deputat PSD.
  • "Din punct de vedere strict personal, pot sa va spun ca nu am sesizat influente ale presei vizavi de anumite aspecte ale justitiei. Nu am vazut presiuni asupra sistemului judiciar. Este o parere personala. (...) E prematur sa ma pronunt pana nu vad intregul raport si referirile cu privire la presa. Cand va fi facut public, cu raportul in fata, o sa imi spun parerea cu privire la acest aspect." - Sorinel Gigel Stirbu (PNL), presedintele Comisiei pentru Cultura din Camera Deputatilor.
  • Mihai-Razvan Ungureanu, presedintele partidului Forta Civica: "Este un raport care nu adauga o nota pozitiva in favoarea actualei puteri, dimpotriva, semnaleaza faptul ca actuala putere nu reuseste sa indeplineasca obligatiile asumate fata de Comisia Europeana, in ciuda faptului ca exista premisele stabilitatii politice, in ciuda faptului ca in urma alegerilor din 9 decembrie s-a instalat un Guvern ales dupa toate regulile democratice. Este momentul cand vorbim de responsabilitatea oamenilor politici, sa recunoastem greseli si sa spunem ca episoade de genul celor petrecute in ultimele sase luni nu se vor mai repeta, asta in conditiile in care suntem cu adevarat interesati, si eu suspectez USL ca nu este interesat ca guvernarea sa se faca in favoarea tuturor cetatenilor romani. Probele de pana acum arata ca dimpotriva asistam la o guvernare daunatoare Romaniei si indreptata impotriva intereselor fundamentale ale tarii."

    MRU considera ca, potrivit raportului Comisiei Europene, statul de drept trebuie intarit, ceea ce inseamna o intoarcere la anul 2000, "cand asemenea remarci erau curente": "Este starea de fapt in care ne gasim acum. Noi credem ca actuala putere este in momentul de fata obligata sa modifice legislatia pentru ca institutia independenta CSM sa poata emite un aviz conform ca procurorii independenti sa poata fi numiti, campaniile de presa sa inceteze si nu in ultimul rand ca parlamentarii sa poata fi adusi usor in fata justitiei". MRU mai propune o dezbatere nationala asupra implicarii media in politica interna romaneasca la care sa participe ''jurnalisti onesti, profesionisti'', care la randul lor au sesizat Comisia Europeana asupra presiunilor la care sunt supusi din partea directorilor sau a proprietarilor de trusturi.